/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Montering af uoriginalt udstyr
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 20-07-04 15:30

Hej i gruppen

Det lader til, at der findes en del gør-det-selv folk i gruppen her, så
måske nogen kan hjælpe mig i gang med et lille projekt.

Er i besiddelse af en Polo fra '96 og 2 æsker fra T-Hansen (el.lign) med
fartpilot (AP-50) og centrallås (kender ikke betegnelsen).

Jeg har ladet mig fortælle, at det ikke er det store problem at montere
centrallåsen selv, men hvad med fartpiloten? Er det noget for en absolut
ukyndig person udi bilmekanik eller kan I anbefale værksteder / personer,
der måske kan hjælp med eller udføre arbejdet uden, at man bliver flået? Vil
selvfølgelig gerne betale, hvad der nu er rimeligt, men det første
(umiddelbare) bud for at montere begge dele, jeg fik hos et "hvidt" værksted
var 8 timer x 495 + moms = 4950! Lyder det ikke lidt pebret?

Håber, at I kan hjælpe med gode råd


Hilsen Jacob



 
 
Thomas Strandtoft (20-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 20-07-04 16:36

Jacob Buus Smidt wrote:

> Jeg har ladet mig fortælle, at det ikke er det store problem at montere
> centrallåsen selv, men hvad med fartpiloten? Er det noget for en absolut
> ukyndig person udi bilmekanik eller kan I anbefale værksteder / personer,
> der måske kan hjælp med eller udføre arbejdet uden, at man bliver flået? Vil
> selvfølgelig gerne betale, hvad der nu er rimeligt, men det første
> (umiddelbare) bud for at montere begge dele, jeg fik hos et "hvidt" værksted
> var 8 timer x 495 + moms = 4950! Lyder det ikke lidt pebret?

Jeg har ikke prøvet at montere fartpilot, men jeg har prøvet at
eftermontere centrallås en del gange og det går der hurtigt en
formiddag med inden man har fået monteret de små motorer der skal
hive låsepalerne op og ned, fået trukket ledningerne pænt, fundet
både strøm og stel, dørsiderne af og på igen og det løse. Arbejdet
er ikke synderligt indviklet, men der kan sagtens være en del
paneler der skal afmonteres før det bliver ordentligt samt en del
eksperimenteren..

Det efterlader de øvrige 4 timer til at montere fartpiloten. Mig
bekendt er det noget med at der skal monteres en censor på en
drivaksel, så farten kan fastslås, monteres et eller andet der kan
hive i gasspjældet, en afbryder monteret ved bremse og kobling
samt at det skal monteres pænt og brugervenligt i kabinen.
Derudover skal tingene sandsynligvis kalibreres? Jeg synes ikke en
eftermiddag lyder som for meget til det job.

> Håber, at I kan hjælpe med gode råd

Nu din bil er en årgang 96, så er det ikke utænkeligt at der
allerede er trukket ledninger til fabriksmontering af centrallås
og fartpilot. Mon ikke en Polo 96 kunne fås med det udstyr hvis
man boede i Tyskland og ikke var underlagt de danske afgifter?
Hvis det er tilfældet, så har VW garanteret lagt et og samme
ledningsnet i alle Polo'erne, men i bilerne til de afgiftsplagede
danskere har man hevet styreboksene til centrallås og fartpilot ud
igen. I stedet for at bikse med uoriginale stumper fra thansen kan
der måske være en fidus i at bruge nogle af værkstedspengene på at
købe de originale styrebokse, enten hos VW eller en tysk ophugger,
de er garanteret lige til at ploppe i et stik og 10 minutter efter
har du både centrallås og fartpilot der er integreret i bilens
normale betjening. I dit sted ville jeg tage en snak med VW inden
jeg gik i krig med at montere det uoriginale udstyr..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Jacob Buus Smidt (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 23-07-04 15:20

Hej Thomas

Tak for dit svar.

>
> [snip ang. tidsforbrug]
>

Ok, det lyder jo ikke som om det kan gøres på meget mindre end 1 dag, men så
har jeg åbenbart fået fat i en mekaniker med en for høj timepris...

>
> Nu din bil er en årgang 96, så er det ikke utænkeligt at der
> allerede er trukket ledninger til fabriksmontering af centrallås
> og fartpilot. Mon ikke en Polo 96 kunne fås med det udstyr hvis
> man boede i Tyskland og ikke var underlagt de danske afgifter?
> Hvis det er tilfældet, så har VW garanteret lagt et og samme
> ledningsnet i alle Polo'erne, men i bilerne til de afgiftsplagede
> danskere har man hevet styreboksene til centrallås og fartpilot ud
> igen. I stedet for at bikse med uoriginale stumper fra thansen kan
> der måske være en fidus i at bruge nogle af værkstedspengene på at
> købe de originale styrebokse, enten hos VW eller en tysk ophugger,
> de er garanteret lige til at ploppe i et stik og 10 minutter efter
> har du både centrallås og fartpilot der er integreret i bilens
> normale betjening. I dit sted ville jeg tage en snak med VW inden
> jeg gik i krig med at montere det uoriginale udstyr..
>

Jeg startede med at spørge SMC-biler om prisen på en centrallås, og da kunne
deres samarbejdsvilje strække sig til at slå op i en prisliste fra '98 og så
lægge en eller anden procent oveni pga. generelle prisstigninger +
arbejdsløn + moms, hvilket gav et beløb lidt for tæt på 10.000 bare for
centrallåsen.

Om man selv kan lave det billigere, pga et allerede eksisterende system i
bilen ved jeg ikke, men der er f.eks. ikke ført strøm ud i dørene, og jeg er
overbevist om, at der heller ikke sidder motorer i dørene, for en ven har
selv fået installeret centrallås "orange" i Jylland på en Polo '98, og da
måtte han da flå dørbeklædningen af og sætte nogle motorer i. Med de priser,
og den samarbejdsvilje, som SMC -biler lægger for dagen, er der vist kun én
vej at gå for sådan gammel slæde: T-Hansen o.lign.

Jeg prøver at finde en billigere mekaniker - kan I anbefale nogen på Amager
eller Frederiksberg?

Hilsen Jacob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408668
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste