Måske er EU alligevel godt for noget...
Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-07-04 07:22

De har tænkt sig at gøre noget ved registreringsafgiften:

http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=185451

Hmm, vi må vist hellere holde Felcia'en igang en fem år mere...

Ebbe

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-04 08:47

> De har tænkt sig at gøre noget ved registreringsafgiften:
>
> http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=185451
>
> Hmm, vi må vist hellere holde Felcia'en igang en fem år mere...

Ja, det lyder jo lovende.
Men jeg kunne nu godt tænke mig at vide hvordan FDM er kommet frem til en
literpris på 196 kr for benzin... Eksempel:

Afgiften på min C3 udgjorde ca. 140.000. I bilen levetid forventer jeg at
den når ca. 350.000 km. (Måske over gennemsnittet). Den kører ca. 18 km/l,
hvilket betyder at den nok vil bruge ca. 20.000 liter diesel i hele dens
levetid. 140.000 / 20.000 = 7 kr pr. km. Med andre ord skulle vi have en
diesel pris på ca. 14-15 kr, for at staten tjente afgiften ind. Det ligger
altså temligt langt fra 196 kr - også selv om tallene ser noget mere
pessimistiske ud.

/Kasper Hansen

Fra : Verner Johnsen

Dato : 20-07-04 12:18

On Tue, 20 Jul 2004 09:46:32 +0200, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote:

>Ja, det lyder jo lovende.
>Men jeg kunne nu godt tænke mig at vide hvordan FDM er kommet frem til en
>literpris på 196 kr for benzin... Eksempel:

Jeg tror ikke FDM på noget tidspunkt er kommet frem til 196 kr.

Tallet 162 kr stod kun i en overskrift, som for mig mest ligner noget
journalistisk makværk.
Måske er det endda et forsøg på at påvirke den afstemning der er på
siden.
Hvis du deltager i afstemningen forsvinder tallet.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-04 12:31

> Tallet 162 kr stod kun i en overskrift, som for mig mest ligner noget
> journalistisk makværk.

Min fejl - jeg læste artiklen noget før jeg skrev indlægget, så jeg havde
lige rodet lidt rundt i tallene. Men det stod nu også i artiklen at det var
FDM der havde beregnet det.
Nu er hele det afsnit imidlertid væk, så de har nok heller ikke helt kunnet
finde ud af det.

/Kasper Hansen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-07-04 13:17

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Faktum er, at benzin/diesel skal stige 3 kroner per liter, så vil det dække
den tabte registreringsafgift. Jeg aftter ikke hvad de skide politikere
venter på.

M.v.h.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-04 13:46

> Faktum er, at benzin/diesel skal stige 3 kroner per liter, så vil det
dække
> den tabte registreringsafgift. Jeg aftter ikke hvad de skide politikere
> venter på.

Har du en kilde til det? Det kunne jeg da godt tænke mig at vide mere om.

/Kasper Hansen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-07-04 14:08

> dække
>
> Har du en kilde til det? Det kunne jeg da godt tænke mig at vide mere om.

Der kommer årligt 15 milliader i statskassen i reg-afgifter. Der sælges
årligt 5 milliarder liter brændstof i Danmark, så regnestykket er ret
enkelt.

M.v.h.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-04 16:21

> Der kommer årligt 15 milliader i statskassen i reg-afgifter. Der sælges
> årligt 5 milliarder liter brændstof i Danmark, så regnestykket er ret
> enkelt.

Kendte ikke tallene. Kunne dog høre de 15 mill. i radioavisen kl. 17.
Men mon ikke der skal tages højde for den mængde brændstof der bruges af
lastbiler mv.? De betaler jo ikke fuld afgift som det er nu, så hvis de
stadig skal betale fuld pris for brændstoffet, vil de nok blive sure... Ikke
at det ville gøre mig noget - det er trods alt dem der forurener mest (pr.
bil), og slider mest på vejene...

/Kasper Hansen

Fra : Verner Johnsen

Dato : 20-07-04 17:21

On Tue, 20 Jul 2004 17:21:24 +0200, "Kasper Hansen [8270]"

> [...]
>at det ville gøre mig noget - det er trods alt dem der forurener mest (pr.

Hvis man går ind på artiklen igen, fremgår det, at DR nyhederne har
regnet ud, at det vil dreje sig om 4 kr pr liter benzin.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-07-04 17:43

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
Ikke

> Hvis man går ind på artiklen igen, fremgår det, at DR nyhederne har
> regnet ud, at det vil dreje sig om 4 kr pr liter benzin.

Tjah, de regner sgutte for godt, de journalister.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 20-07-04 17:02

[klip]

> Faktum er, at benzin/diesel skal stige 3 kroner per liter, så vil det
dække
> den tabte registreringsafgift. Jeg aftter ikke hvad de skide politikere
> venter på.

En sådan afgift har en social slagside uden lige - de vender den tunge ende
ned ad, som man siger. Derfor er det ikke lige sådan at vende op og ned på
afgifterne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : hanzen

Dato : 20-07-04 17:24

> [...]
ende
> ned ad, som man siger. Derfor er det ikke lige sådan at vende op og ned på

Og hvad med alle os der har betalt reg afgift?
Får vi den refunderet? Næppe?
En mulighed kunne være at droppe vægtafgift/grøn afgift på biler med fuld
reg. afgift som kompensation. Det kunne jeg godt leve med. Spørgsmålet er om
Lupo ejere også kan.
--
hilzen
hanzen

Saab 900 - 185 Hk. med kunstigt åndedræt

Fra : Henrik B.

Dato : 20-07-04 17:45

> [...]
ende
> ned ad, som man siger. Derfor er det ikke lige sådan at vende op og ned på

Sgu da ikke mere end registreringsafgiften. Desuden køber folk med penge
generelt større biler - eller har to. D.v.s. at de så også kommer til at
betale mere for at køre.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 20-07-04 18:44

[klip]

> Sgu da ikke mere end registreringsafgiften.

Jo. - Tænk det lige igennem inden du svarer igen....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik B.

Dato : 20-07-04 19:20

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Jo. - Tænk det lige igennem inden du svarer igen....

Nej. Jeg slipper da ikke billigere på reg-afgiften fordi jeg er på
overførsel. Tværtimod vil lavtlønnede nu kunne få råd til at købe en bil. Og
vil derefter kunne køre det de strengt taget har behov for. Sparer du f.eks.
50.000,- på en bil. Det er mange km's benzin der ka købes for det.

M.v.h.