Benzinkvalitet DK, D, A, I, F & CH
Fra : Ukendt

Dato : 18-07-04 23:57

Netop hjemvendt fra sommerens tur sydover har jeg gjort mig nogl tanker om
benzinkvaliten i forskelleige lande.

Min bil Golf III med 1,8 liters ADZ motor har en meget svag klirrende lyd
når den sejtrækker. I.flg. en værkfører hos VW er den så svag at det ikke
har nogen betydning.

På dansk benzin 95 oktan kan jeg høre denne svage klirrende lyd.

På det tyske benxin jeg har prøvet i sommer (4 tankfulde på forskellige
tankstationer) kunne jeg ikke høre den.

På østrigsk benzin (1 tankfuld) var lyden der igen.

På italiensk benzin (5 tankfulde) var lyden der stadig.

På schweizisk benzin (1 tankfuld) kunne jeg igen ikke høre lyden.

Tilbage på dansk benzin er lyden der atter.

Fra tidligere har jeg konstateret at lyden også er der på fransk benzinn
(mange tankfulde).

Det interessante er at umiddelbart inden jeg tanker benzin (næsten tom tank)
er lyden der ikke og straks efter optankning er den der igen. Og omvendt
umiddelbart inden jeg tanker benzin (næsten tom tank) er lyden der og straks
efter optankning er den forsvundet.

Nu er det ikke fordi jeg selv synes at dette er et stort problem men måske
lidt tankevækkene.

Er der nogen herinde som har viden og forskelle mellem benzin i disse lande?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-04 00:13

> På dansk benzin 95 oktan kan jeg høre denne svage klirrende lyd.
>
> På det tyske benxin jeg har prøvet i sommer (4 tankfulde på forskellige
> tankstationer) kunne jeg ikke høre den.

Er det ikke fordi du har tanket 98 oktan i tyskland og den svage klirren er
tændingsbanken?

--
Tom

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-07-04 00:16

KLIP

> Er det ikke fordi du har tanket 98 oktan i tyskland og den svage klirren
er
> tændingsbanken?

Han kunne endda også have tanket Shell Super-duper Power på oktan 100..

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-04 08:41

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> KLIP

> er
>
> Han kunne endda også have tanket Shell Super-duper Power på oktan 100..

Der er 100% sikkert at der stod 95 oktan på alle de standere jeg hartanket
fra!

Så nej hverken 98 eller 100 oktan!

Mvh
Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-07-04 11:08

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så nej hverken 98 eller 100 oktan!

O.k.

Jeg er selv glad for at kan købe 98 eller derover, da min potte iht.
instruktionsbogen gerne skal køre på 98.

Bortset fra det, vil jeg ikke mene at benzinkvaliteten er bedre i Tyskland
end i Danmark.

Man skal dog aldrig sige aldrig..

Hr. Bjørn

Fra : Elbarto

Dato : 19-07-04 12:36

> Er det ikke fordi du har tanket 98 oktan i tyskland og den svage klirren
er
> tændingsbanken?
>
> --
> Tom

Var oss det jeg ville skrive ihvertfald at klirren er 98% sikkert
tændingsbanken (lyder som en pose flasker der bliver rystet lidt) Passer
oss med at det er ved sej trækken at det kommer
Forden havde samme problem da jeg fik den men efter at Lillebælt auto (kan
anbefales til galme Ford Sierraer) stillede tændingen på den har der ikke
været noget
Så du skal nok have justeret tændingen

Elbarto Simpsoniac

Fra : Henrik B.

Dato : 19-07-04 13:13

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Forden havde samme problem da jeg fik den men efter at Lillebælt auto
(kan

Hmmm...hvor bor du?

M.v.h.

Fra : Elbarto

Dato : 20-07-04 13:44

> "Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
> (kan
>
> Hmmm...hvor bor du?
>
> M.v.h.

Kolding

Fra : Henrik B.

Dato : 20-07-04 14:09

> Kolding

Ok.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-04 20:22

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Så du skal nok have justeret tændingen

Efter værkføreren var ude at køre i bilen lod jeg værkstedet checke
tændingstidspunktet og det står nøjagtigt midt i toleranceområdet.

Mvh
Claus

Fra : Olesen

Dato : 19-07-04 14:16

> Nu er det ikke fordi jeg selv synes at dette er et stort problem men måske
> lidt tankevækkene.
>
> Er der nogen herinde som har viden og forskelle mellem benzin i disse
lande?

Jeg kan nikke genkendende til næste det samme, dog på
en noget mere ydmyg vogn, og da din har bankesensor, går jeg ud fra,
så brude den ikke gøre det, uanset hvad du hælder i tanken og hvor.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-07-04 19:54

Olesen wrote:
> [...]
> en noget mere ydmyg vogn, og da din har bankesensor, går jeg ud fra,
> så brude den ikke gøre det, uanset hvad du hælder i tanken og hvor.

Kunne være tankmåleren der klaprer mod bunden når tanken er ved at være tom.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : p.jarnbak

Dato : 19-07-04 20:17

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> På schweizisk benzin (1 tankfuld) kunne jeg igen ikke høre lyden.
>
> Tilbage på dansk benzin er lyden der atter.
Har prøvet det samme med en motorcykle.Gik som en drøm på tysk benzin
men efter at have tanket første gang i dk var der flere vibrationer ligesom
der var før den fik tysk benzin.Har haft samme oplevelse med svensk benzin.
Hej Palle.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-07-04 22:20

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ligesom
> der var før den fik tysk benzin.Har haft samme oplevelse med svensk

Samme oplevelse med svensk benzin - som i at den ikke vibrerede på svensk
eller?

M.v.h.

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-07-04 20:20

On Mon, 19 Jul 2004 00:57:06 +0200, "Claus Nygaard-Pedersen"
<cnpatofir.dk> wrote:

>Netop hjemvendt fra sommerens tur sydover har jeg gjort mig nogl tanker om
>benzinkvaliten i forskelleige lande.

Det kan være indholdet af svovl.

Fly