Gearkasse problem på Golf 2
Fra : Kim

Dato : 18-07-04 12:30

Hejsa

Jeg har et problem med en gearkasse (5 trins) på en Golf 2 1.6 fra 84.

Problemet er at den efter en "rengøring" (højtryks spuling) er blevet
temmelig utæt ved et "endedæksel" længst væk fra motoren. Det sidder inde i
en fordybning over drivakslen som ses ved at kikke ind bag hjulet i
førersiden.

Det ligner på det nærmeste et blik låg fra en maler bøtte, som nu er rustet
igennem, så jeg betragter det som heldigt at det skete nu, og ikke om et par
dage (tirsdag) hvor ferieturen starter.

Jeg formoder (uden at være helt sikker) at der er tale om en gearkasse af
typen 020.

Det jeg er usikker på er om det dæksel et lige til at hive af, og så bare
daske et nyt på (evt. med lidt flydende pakning - det er jo en efterhånden
ældre bil) eller om det er en større historie hvor det vil være lige så nemt
at finde en anden gearkasse og hurtigst få den sat i.

Jeg har kikket i en Haynes manual for Golf'en og på side 6.10 fundet et
billede (7.14) af den nævnte endeplade og den ser jo umiddelbart ud til bare
at skulle vippes af og en ny sættes på.

Men da jeg aldrig har rodet med gearkasser vil jeg da lige høre om det også
er tilfældet, eller om jeg løber ind i problemer som jeg ikke lige har
forudset.

Jeg er naturligvis klar over at jeg lige skal have den resterende olie af
først, og efter endt opperation have hældt ny olie på igen.

Jeg har google'd lidt rundt, men det lader ikke til at google er min ven i
dag, så jeg har ikke fundet en billede af den rigtige gearkasse, men dog
fundet et der ligner nogenlunde.

Så for at vise hvilket dæksel jeg mener, har jeg tegne-malet lidt på
billedet og lagt det på www.twisty.dk/golf.gif

Et pat input til hvordan jeg lettest løser problemet, og kommer af sted på
ferie vil være velkommen.

På forhånd tak

Kim

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 12:40

> Jeg har et problem med en gearkasse (5 trins) på en Golf 2 1.6 fra 84.

Det kunne jeg så forstå :) Så vidt jeg husker, fra mit tidligere arbejde hos
en hugger der også renoverede gearkasser, ER det bare en endeplade der er
til at tage af - dvs. du "bare" kan skifte med en anden, fra en anden G2'er
(visse G3'ere deler endda gearkasse med G2'eren). Det er lidt svarende til
den plade der sidder på bl.a. BMW'ers bagtøj - den man piller af, når man
spærrer bagtøjet

// Troels

Fra : Rasmus

Dato : 18-07-04 12:43

"Kim" <no@spam.dk> wrote in message news:cddn08$2icn$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> fundet et der ligner nogenlunde.
>
> Så for at vise hvilket dæksel jeg mener, har jeg tegne-malet lidt på

Der er ingen olie bag det grønne dæksel.
Der sidder en "Clutch release mechanism" bag det grønne dæksel som der også
står i din Haynes på side 6.10
Iøvrigt er dækslet bare banket i med en hammer eller lign....

mvh
Rasmus

Fra : Kim

Dato : 18-07-04 13:58

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
også
> står i din Haynes på side 6.10
> Iøvrigt er dækslet bare banket i med en hammer eller lign....

Øhhhh.....
Nu sidder dækslet altså under nivau proppen (som jeg lige husker det), og
der drypper også olie ud (vist kun efter/under kørsel .... men varm olie er
vel også lidt tyndere).
Så jeg formoder da at der vil løbe lidt ud når jeg hiver dækslet af.
Hvis det ikke gør ..... så fint nok, og hvis det gør så er det ozz
ligemeget.
Olien trænger alligevel til et skift

M.v.h.
Kim

Fra : Kim

Dato : 18-07-04 15:04

"Kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billedet og lagt det på www.twisty.dk/golf.gif
>

> Et pat input til hvordan jeg lettest løser problemet, og kommer af sted på

Jeg takker for de foreløbige svar
Og vil så prøve at finde et nyt ende dæksel i morgen.
Det ender jo nok med at jeg bliver nødt til skulle en tur forbi vw for at få
dimsen ..... men kan vel heller ikke koste en herregår

M.v.h.
Kim
( som overvejer at lade vw skifte dæksel og olie, da det vel ikke kan tage
mere end 1 time, og så får man jo undtagelsvis ikke selv sorte fingre

Fra : Rasmus

Dato : 18-07-04 15:13

"Kim" <no@spam.dk> wrote in message news:cde009$2rkn$1@news.cybercity.dk...

> [...]

> Det ender jo nok med at jeg bliver nødt til skulle en tur forbi vw for at

> dimsen ..... men kan vel heller ikke koste en herregår

Det koster 75 kr ved krogslund...., og hedder "endedæksel ved udrykkerleje".

mvh
Rasmus

Fra : Kim

Dato : 18-07-04 15:25

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]
> Det koster 75 kr ved krogslund...., og hedder "endedæksel ved
udrykkerleje".

> mvh
> Rasmus

Takker for tippet, og det ser skam billigt ud.
Men det nærmeste for mig er Horsens, og der er da et stykke vej fra Lystrup
(lidt nord for Århus) og så derned. Specielt når jeg ikke lige ved hvornår
der ikke er mere olie på gearkassen.
Jeg har ca 1.5 km til et vw værksted .... så .....
Det ender med at jeg bider i det sure æble, og enten køber en dyr orginal
del eller lader dem stå for udskiftning samt olieskift på gear.

M.v.h
Kim