Vi kører for langsomt
Fra : Fly Christensen

Dato : 18-07-04 08:13

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2520112

Offentliggjort 18. juli 2004 08:58

Vi kører for langsomt

Af MIA FRANCIS NIELSEN og LARS FROM

Hovedparten af de danske bilister kører i dag meget langsommere, end det
er tilladt, fordi speedometret i stort set alle biler viser for meget.

Politiet skønner, at 99 pct. af alle speedometre viser for meget, mens
bilimportørerne erkender, at fejlvisningen ofte ligger oppe på 5-10 pct.

Hos GM Danmark, der importerer Opel og Saab, lyder beskeden, at man
accepterer en fejlvisning på 10 pct., mens man hos Peugeot Danmark blot
oplyser, at speedometret på Peugeot-bilerne ligger inden for de
lovmæssige rammer.

Ifølge afdelingsleder Jørgen Jørgensen fra teknisk afdeling hos FDM
siger EU's regler: »Speedometret må ikke vise for lidt. Til gengæld er
det tilladt, at lade det vise 10 pct. plus 4 km/t for meget.«

Det betyder, at mange af de bilister, der i dag kører rundt og skælder
ud over, at man kun må køre 110 km/t på en del af det danske
motorvejsnet, formentlig reelt kører alt for langsomt. Hvis EU's regler
er fulgt til den maksimale fejlvisning, skal speedometret vise 125 km/t,
når man kører 110, og 147 km/t når man kører 130.

Den store fejlvisning er formentlig en del af forklaringen på, at farten
på motorvejene er faldet så kraftigt, efter at hastigheden er sat op,
også på de strækninger, hvor det i dag er tilladt at køre 130 km/t. På
130-strækningerne er gennemsnitsfarten i dag kun omkring 120 km/t.

Hos politiet er man godt tilfreds med fejlvisningen, fastslår
vicepolitiinspektør Asger Kristensen fra Rigspolitiets Færdselsafdeling:

»Det giver en bedre færdselssikkerhed, når alle kører lidt langsommere
og derved overholder fartgrænserne. Samtidig er bilisterne godt
tilfredse med deres biler, når de kigger på speedometret og ser, hvor
stærkt de kører.«

Fartbøller ikke i tvivl
Fejlvisningen betyder samtidig, at fartbøller ikke er i tvivl om, at de
har kørt for stærkt, når de bliver stoppet af politiet. Faktisk bliver
mange overrasket over, at de ikke har kørt stærkere, end de har:

»Når vi tager en bilist for at have kørt 117 km/t på en 110-strækning på
motorvejen, har speedometret i bilen vist et sted mellem 125 og 130
km/t. Derfor er der meget få, der laver vrøvl. Stort set alle
speedometre tæller mindst 7-8 km/t for meget,« vurderer Asger
Kristensen.

Fra : Olesen

Dato : 18-07-04 08:50

> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2520112
>
> Offentliggjort 18. juli 2004 08:58

Alle ved jo, deres speedo har en fejlvisning.
Men hvad gør dêt ?
Når det oven i købet får trafikken til at
glide lidt langsommere, så er det jo til
gavn for sikkerheden.

Er man i tvivl, så lån en GPS
og mål efter.

Når jeg kører 100, så kører jeg via GPS
kun 97, og det er ok. Eet rødt lys-stop,
og forskellen er den samme i sidste ende.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-04 09:01

> Er man i tvivl, så lån en GPS
> og mål efter.

Man kan bare køre "med regning"= + moms, så passer pengene ).

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-07-04 10:34

In news:40fa2e4d$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Jørgen M. Rasmussen <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote:

> Man kan bare køre "med regning"= + moms, så passer pengene ).

Jeps, jeg kender også fejlvisningen på mit speedometer, og så er der jo
de gratis 3% ved hastigheder over 100

Andre dage, er jeg græsk katolsk, og slentrer bare der ud af..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 18-07-04 12:07

Min gamle Kadett havde en fejlvisning på ca. 7-8 km/t, så smed jeg dæk på
fra en Accona, det gav en større hjul-omkreds, og så passede speedometeret.

Glenn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-04 12:59

Olesen wrote:

> Er man i tvivl, så lån en GPS
> og mål efter.

Alternativt kan man bruge et stopur, måle hvor lang tid man er om
at køre forbi 10 kantpæle (1 km), taste 3600 divideret med det
antal sekunder man måler ind i sin lommeregner og sammeligne dette
tal med det speedometeret viste.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Lars G

Dato : 18-07-04 13:10

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at køre forbi 10 kantpæle (1 km), taste 3600 divideret med det
> antal sekunder man måler ind i sin lommeregner og sammeligne dette

Man skal bare huske at gøre det ved forskellige hastigheder så !

Jeg ved at fiat (127,uno,punto) bliver mere unøjagtig jo højere hastigheden
er !

Mvh
Lars G

Fra : Claus Fabritius

Dato : 18-07-04 18:00

"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal bare huske at gøre det ved forskellige hastigheder så !

Uden tvivl en god idé, hvis man vil have et ordentligt billede af
fejlvisningen.

> Jeg ved at fiat (127,uno,punto) bliver mere unøjagtig jo højere
hastigheden
> er !

Det er nu ikke alle Unoer der opfører sig som du skriver. Når mit
speedometer viser 50 kører jeg ca 40 på GPS. Når det viser 100 kører jeg
omkring 90 på GPS, og ved 220 på klokken kører jeg 210 ifølge GPS'en. Altså
en fejlvisning på ca. 10 km/t hele vejen fra jeg holder stille (Der viser
den sjovt nok 8 km/t til jeg rammer det røde felt i 5. gear ved 210 km/t
reelt.
--
Claus Fabritius
Full boost @ 2400 RPM

Fra : Lars G

Dato : 18-07-04 19:21

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> en fejlvisning på ca. 10 km/t hele vejen fra jeg holder stille (Der viser
> den sjovt nok 8 km/t til jeg rammer det røde felt i 5. gear ved 210

Ok jeg har mine "data" fra 2stk punto 60S ! så jeg kunne ikke finde en vej
der var
lang nok til at testet 200 og 220km/t

Det var var en gang gratis at få testet sin speedometer ved 50/80/110 på den
lokale rullefelt. Men det er nu længe siden jeg har set nogle reklamere med
det.

\Lars G

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-04 20:54

"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Ok jeg har mine "data" fra 2stk punto 60S ! så jeg kunne ikke finde en vej
> der var
> lang nok til at testet 200 og 220km/t

Prøv vejen ud til Mønsklint ;))).
Mit passer ca. v. 50 og v. 100, aflæst, viser det 7 kmt for meget. Foreløbig
er jeg sluppet godt fra at bruge "handels-metoden", + moms ;).

Fra : Benny S

Dato : 19-07-04 04:52

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> at køre forbi 10 kantpæle (1 km), taste 3600 divideret med det
> antal sekunder man måler ind i sin lommeregner og sammeligne dette

Ja, men husk nu at tælle fra 1 til 11
( eller nul til ti )
altså 11 kantpæle ialt.

- Benny Strandtoft

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-07-04 14:09

Benny S wrote:

> Ja, men husk nu at tælle fra 1 til 11
> ( eller nul til ti )
> altså 11 kantpæle ialt.

Rigtige nørder starter naturligvis med at tælle ved 0. Klåge Åge..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-07-04 12:14

Fly Christensen wrote:

> Hovedparten af de danske bilister kører i dag meget langsommere, end
> det er tilladt, fordi speedometret i stort set alle biler viser for
> meget.

Haha det minder mig om forrige uge hvor min bror og jeg kørte afsted for at
hente min onkel som havde været til fest og skulle køres hjem i egen bil.
Jeg tog min onkels bil (Toyota Carina II) og han sad ved siden af og
dirigerede vej hjem til hvor han boede... Min bror kørte bagved i sin Celica
og vi lå og trillede derud af med omkring 140-150 på Carina'ens
speedometer.. Synes ikke det gik synderligt stærkt, ikke 150km/t stærkt, men
tænkte ikke videre over det og ville ihvertfald ikke højere op når jeg kørte
en bil jeg kun havde kørt 20 minutter.. Da vi så får smidt min onkel og
hans bil af ved hans adresse stiger jeg ind i min brors bil og det første
han siger er "Hvorfor fanden lå i og tullede afsted med 115-120 der hvor man
må køre 130?"

.... Så alt det med fejlvisning skal nok passe på en stor del af alle biler
på vejene.. Og min brors bil kører endda på dæk der er 6,1% for store i
rullediamteren.. eller hvad det der fine hedder

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Per O.

Dato : 18-07-04 16:30

> Hovedparten af de danske bilister kører i dag meget langsommere, end
> det er tilladt, fordi speedometret i stort set alle biler viser for
> meget.

Det er også derfor jeg stiller fartpiloten efter gps'en, men så kører jeg
også forbi de fleste på mtorvejen.

Sjovt nok viser speedometeret for meget (ca 3 km ved 100 km/t), men hvis jeg
starter en måling på boardcomputeren med fartpiloten sat til på lige vej, så
er den fuldstændig enig med gps'en indenfor en kilometers nøjagtighed.
Målingen fra hjulene er altså præcis nok, men nåles slår en smule forkert
ud.

Per O.
Ford Focus C-Max 1,8 Trend