Igen - Latterlig fartkonklusion!!
Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 11:59

Så er den IGEN galt med pressen evige hastigheden dræber konklusion:

http://ttv.tv2.dk/index.php?side=133

160 km/t kostede en
21-årig livet

Fire unge kørte tidligt i morges galt
på Helsingørmotorvejen nord for Køben-
havn, oplyser Gentofte Politi.

Speedometeret menes at have vist ca.
160 km/t, da chaufføren mistede herre-
dømmet over bilen, som kom i slinger og
ramte autoværnet i begge sider.

En 21-årig mand fra Kastrup, der sad på
bagsædet, blev slynget ud gennem
bagruden og døde øjeblikkeligt. Chauf-
føren og to andre unge passagerer slap
med livet i behold.

Mon ikke at det var den manglende sele, der var årsagen!?

M.v.h.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 12:03

> Speedometeret menes at have vist ca.
> 160 km/t, da chaufføren mistede herre-
> dømmet over bilen, som kom i slinger og
> ramte autoværnet i begge sider.

Jeg er alligevel ganske imponeret over hvor ofte det er at chaufføren mister
herredømmet? Ved 160 km/t er der da alligevel en imponerende
bevægelsesenergi i bilen, og der kræves altså _en del_ for at få forstyrret
denne ligeudgående energi?

// Troels

Fra : phk

Dato : 17-07-04 12:10

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> herredømmet? Ved 160 km/t er der da alligevel en imponerende
> bevægelsesenergi i bilen, og der kræves altså _en del_ for at få

Det ene sæt dæk i rabatten, en korigering med rattet som hverken passer til
køretøjets belæsning og køretøjets hastighed .... BANG!

--
Per, Esbjerg

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 12:14

> Det ene sæt dæk i rabatten, en korigering med rattet som hverken passer
til
> køretøjets belæsning og køretøjets hastighed .... BANG!

Hvad fanden laver man også ved 160 km/t på en mindst 2-sporet motorvej, hvis
man end ikke dér kan holde bilen væk fra rabatten??

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 14:18

> Hvad fanden laver man også ved 160 km/t på en mindst 2-sporet motorvej,
hvis
> man end ikke dér kan holde bilen væk fra rabatten??

160 km/t er en helt almindelig dagligdagshastighed for mange
motorvejsbilister.

Man kan komme lidt for langt ud i den ene side med dén hastighed, lige så
vel som man kan med alle andre.

Regningen KAN bare risikere at være større, end hvis man kun havde kørt de
lovlige 110 km/t.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 14:27

> 160 km/t er en helt almindelig dagligdagshastighed for mange
> motorvejsbilister.

Det ved jeg. På længere ture kan jeg da også risikere at nå den hastighed.

Det jeg mente var, hvordan man kan være så uopmærksom ved 160 km/t, at man
pludselig har bilen ude i rabatten?

> Man kan komme lidt for langt ud i den ene side med dén hastighed, lige så
> vel som man kan med alle andre.

Ja.

> Regningen KAN bare risikere at være større, end hvis man kun havde kørt de
> lovlige 110 km/t.

Ah - de sidste 50 km/t mangedobler vel det tryk man ellers havde ramt med

// Troels

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 14:39

> Det ved jeg. På længere ture kan jeg da også risikere at nå den hastighed.
>
> Det jeg mente var, hvordan man kan være så uopmærksom ved 160 km/t, at man
> pludselig har bilen ude i rabatten?

Det er da intet mærkeligt i det. Hvis man ligger i overhalingssporet med 160
Km/t og bilen ikke er særlig retningsstabil så kan man let ramme autoværnet
i venstre side.

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 14:41

> [...]
160
> Km/t og bilen ikke er særlig retningsstabil så kan man let ramme

Hvorfor kører man så 160 km/t, hvis man ved bilen ikke er så pokkers
retningsstabil?

// Troels

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 14:47

> 160
> autoværnet
>
> Hvorfor kører man så 160 km/t, hvis man ved bilen ikke er så pokkers
> retningsstabil?

Spørg alle der har (haft) en Sierra. Det er en bil som sejler hen ad vejen
når der er en frisk brise (og det selv om der er nye gummibøsninger osv).

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 14:48

> Spørg alle der har (haft) en Sierra. Det er en bil som sejler hen ad vejen
> når der er en frisk brise (og det selv om der er nye gummibøsninger osv).

Og nu spørger jeg så igen: Hvorfor pokker kører man så 160 km/t, når man VED
at bilen sejler fra side til side ved den hastighed??

// Troels

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 14:51

> Og nu spørger jeg så igen: Hvorfor pokker kører man så 160 km/t, når man
VED
> at bilen sejler fra side til side ved den hastighed??

Jeg har da læst utallige som lige netop HAR en Sierra og derfor mener at
det gør den ikke så meget.......så det må vel være svaret, (man vil ikke
erkende at bilen måske ikke egner sig til den hastighed i kraftig sidevind).

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:16

> [...]
> det gør den ikke så meget.......så det må vel være svaret, (man vil ikke
> erkende at bilen måske ikke egner sig til den hastighed i kraftig

Tjah, så er det bare bund-ærgerligt, at dén manglende erkendelse kan koste
dem livet

// Troels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-07-04 15:27

On Sat, 17 Jul 2004 15:47:50 +0200, "Troels [around 9000]"
<trol@FJERNaats.dk> wrote:

>Og nu spørger jeg så igen: Hvorfor pokker kører man så 160 km/t, når man VED
>at bilen sejler fra side til side ved den hastighed??
"Man har travlt. "
"Det er en fed fornemmelse at køre stærkt."
"Det plejer at gå godt med den hastighed."
"Det styrker selvtilliden at køre stærkt"
"Man må jo følge trafikken" (sagt af "ham" der overhaver alle de
andre)

Der findes nok mange flere forklaringer.
Vælg selv.

/Hans

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:30

> "Man har travlt. "

For travlt til livet, også?

> "Det er en fed fornemmelse at køre stærkt."

Er det en fed fornemmelse at kysse et autoværn med 160 km/t?

> "Det plejer at gå godt med den hastighed."

Plejer er død - han blev kørt over af en bil der ikke plejer at komme
kørende netop dér.

> "Det styrker selvtilliden at køre stærkt"

Det hedder ikke selvtillid når man gør sådanne ting - det må hedder ren og
skær dumhed.

> "Man må jo følge trafikken" (sagt af "ham" der overhaver alle de
> andre)

Følge trafikken? Nok har jeg ikke haft kørekort så længe, men jeg ved dog at
folk faktisk sjældent endda kører de 130 km/t der er tilladt visse steder

// Troels

Fra : alexbo

Dato : 17-07-04 12:06

"Henrik B." skrev

> Mon ikke at det var den manglende sele, der var årsagen!?

Skulle føreren have mistet heredømmet over bilen, fordi en bagsædepassager
ikke havde sele på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 12:15

> Skulle føreren have mistet heredømmet over bilen, fordi en bagsædepassager
> ikke havde sele på.

Tror nu at han mener, at bagsædepassageren ikke havde sele på, og det var
derfor han røg ud, og døde.?

// Troels

Fra : alexbo

Dato : 17-07-04 13:30

"Troels " skrev

> Tror nu at han mener, at bagsædepassageren ikke havde sele på, og det var
> derfor han røg ud, og døde.?

Næh, der er ingen der ryger ud af bilen bare fordi de ikke har sele på.

De ryger først ud når bilen kører galt, og jo stærkere man kører, jo større
er risikoen for at føreren ikke kan redde en uheldig situation.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 12:17

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik B." skrev

> Skulle føreren have mistet heredømmet over bilen, fordi en bagsædepassager
> ikke havde sele på.

Mon ikke du skulle læse artiklen igen, for det vist ikke så godt første
gang. Faktisk kan du nøjes med overskriften: "160 km/t kostede en 21-årig
livet"

Jeg prøver igen: "Mon ikke at det var den manglende sele, der var årsagen!?"

M.v.h.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-07-04 14:11

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Mon ikke du skulle læse artiklen igen, for det vist ikke så godt
> første gang. Faktisk kan du nøjes med overskriften: "160 km/t kostede

Jae måske, - men faktum er nu også, chaufføren havde nok haft større
mulighed for et håndtere situationen med 100-110 kmt., selv en relativt
urutineret chauffør.

Så kan det vel ikke være helt forkert at "farten" i overført betydning
"dræber".

> Jeg prøver igen: "Mon ikke at det var den manglende sele, der var
> årsagen!?"

Til at den unge mand døde, jo ikke usandsynligt, i kombination med de 160
kmt.

Måske var ulykken ikke opstået hvis chaufføren havde holdt sig til den
lovlige hastighed.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 17-07-04 18:07

On Sat, 17 Jul 2004 15:11:09 +0200, "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Jae måske, - men faktum er nu også, chaufføren havde nok haft større
>mulighed for et håndtere situationen med 100-110 kmt., selv en relativt
>urutineret chauffør.

Men faktum er nu også at med 50km/t havde chaufføren nok haft en større
mulighed for at håndtere situationen.

>Så kan det vel ikke være helt forkert at "farten" i overført betydning
>"dræber".

De 3 andre i bilen bevægede sig med ligeså stor hastighed, men de
lever endnu.

Fra : Elbarto

Dato : 17-07-04 12:32

> [...]
> føren og to andre unge passagerer slap
> med livet i behold.
>

> Mon ikke at det var den manglende sele, der var årsagen!?

Ja havde det været folk der var over 30 var der ikke kommet i avisen/TTV
Mern igen fordi det er unge skal det baremed vi køre jo ikke ordentlig
mener visse personer.
Jeg er selv lige fyldt 25 har en gammel Sierra og ~150.000 km taxa kørsel
bag mig.

Elbarto Simpsoniac

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 12:40

> [...]
> mener visse personer.
> Jeg er selv lige fyldt 25 har en gammel Sierra og ~150.000 km taxa kørsel

No offence, men om du så havde 5.000.000 km's taxa-kørsel bag dig, gør det
dig ikke til herre over fysikkens love. Overtræder du en af disse love, er
det skideligegyldigt hvor meget du har kørt - galt går det.

Og det er altså ikke rettet mod dig som person :)

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 13:02

> No offence, men om du så havde 5.000.000 km's taxa-kørsel bag dig, gør det
> dig ikke til herre over fysikkens love. Overtræder du en af disse love, er
> det skideligegyldigt hvor meget du har kørt - galt går det.

Kilometerne man har på rygsøjlen betyder nu alligevel noget, når/hvis det
går galt. Det betyder noget for, om man reagerer korrekt på den situation
man kommer i, og om man læser bilens signaler korrekt.

M.v.h.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 13:12

> Kilometerne man har på rygsøjlen betyder nu alligevel noget, når/hvis det
> går galt. Det betyder noget for, om man reagerer korrekt på den situation
> man kommer i, og om man læser bilens signaler korrekt.

Dvs. at en fysiker, der falder ud fra den kineiske mur, kan ophæve
tyngdekraften et øjeblik, for at redde sig ind igen - fordi han nu har
arbejdet så meget med fysikken?

Helt ærligt. Hvis du skrider ud med 200 km/t, kan det være det samme hvor
godt du kender bilen. Dér har fysikken taget over, så kan du være nok så god
til kontrastyring, og hvad godtfolk ellers mener kan redde en udskridning.

// Troels

Fra : Leonard

Dato : 17-07-04 13:46

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Kilometerne man har på rygsøjlen betyder nu alligevel noget, når/hvis det
>går galt. Det betyder noget for, om man reagerer korrekt på den situation
>man kommer i, og om man læser bilens signaler korrekt.

Nope. Kilomtre giver rutine i at køre, at køre galt giver rutine i at
køre galt.
En person der har kørt jorden rundt hvert år i 30 år uden at opleve en
faresituation har ligeså lidt rutine i at køre galt som en der har
kørt 1000 km.
--
Leonard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 14:27

> Nope. Kilomtre giver rutine i at køre, at køre galt giver rutine i at
> køre galt.

Det handler ikke om rutine i at køre galt.

Det drejer sig derimod om at handle på den mest hensigtsmæssige måde, når en
farlig situation opstår - derved maksimere en positiv indflydelse og
samtidig minimere risikoen for, at situationen udvikler sig værre end
nødvendigt.

Evnen til for det første at undgå den farlige situation og dernæst at
reagere hensigtsmæssigt, når den farlige situation truer, udvikles i en vis
grad i takt med antallet af kørte kilometer.

Dette skyldes erfaring - både i af opfatte og korrekt at afkode trafikkens
mange signaler - og ved gentagne gange at have oplevet "en truende
situation" - for eksempel med hjulslip - uden at det faktisk gik galt.

Man kan - analog til den ovenstående logik - optræne sine evne yderligere
ved for eksempel at deltage i følgende "underholdning":

http://tinyurl.com/4c7av

> En person der har kørt jorden rundt hvert år i 30 år uden at opleve en
> faresituation har ligeså lidt rutine i at køre galt som en der har
> kørt 1000 km.

Igen det handler ikke om rutine i at køre galt - men om rutine i at undgå
det. Dén kommer (alt andet lige) med erfaringen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 14:32

> Igen det handler ikke om rutine i at køre galt - men om rutine i at undgå
> det. Dén kommer (alt andet lige) med erfaringen.

Det er sandt - men hvis det så endeligt går galt, er det ligegyldigt med 4
millioner kilometer bag sig, eller 1000 km - hvis man aldrig har prøvet det
før, ved du ikke hvordan du skal reagere. Der er forskel på at undgå
faresituationer, og redde en stor udskridning hjem. Meget stor forskel.

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 14:42

> Det er sandt - men hvis det så endeligt går galt, er det ligegyldigt med 4
> millioner kilometer bag sig, eller 1000 km.

Hvis du mener, at "endeligt går galt" er det samme, som at man holder med
bilen viklet omkring et stort egetræ, så har du ret.

Hvis du mener, at erfaring er ligegyldig i den situation, hvor bagenden ned
af en stor bjergvej begynder at overhale forenden på grund af fænomenet
"black ice" - en slags isslag - så har du ikke ret. (Har selv prøvet det -
hastigheden var 130 km/t)

I den situation er der alt andet lige større sandsynlighed for at den
rutinerede bilist reagerer hensigtsmæssigt med neutral gas og kontrastyring
i det helt rigtige splitsekund.

> før, ved du ikke hvordan du skal reagere. Der er forskel på at undgå
> faresituationer, og redde en stor udskridning hjem. Meget stor forskel.

Jep - men begge færdigheder trænes ved kørsel - og bliver bedre med
erfaringen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 14:49

> I den situation er der alt andet lige større sandsynlighed for at den
> rutinerede bilist reagerer hensigtsmæssigt med neutral gas og
kontrastyring
> i det helt rigtige splitsekund.

Hvorfor? Hvor har den rutinerede bilist i netop dén situation så rutinen
fra? Han har uanset km-antal ikke prøvet den situation, blackice, med 130
km/t, så meget, at han kan være herre over det.

> Jep - men begge færdigheder trænes ved kørsel - og bliver bedre med
> erfaringen.

Hvordan? Du lærer da ikke at redde den beskrevne situation hjem, ved at køre
800.000 km ud af lige landevej med 80-100 km/t?

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:11

> Hvorfor? Hvor har den rutinerede bilist i netop dén situation så rutinen
> fra? Han har uanset km-antal ikke prøvet den situation, blackice, med 130
> km/t, så meget, at han kan være herre over det.

Følelsen af, hvordan bilen bevæger sig og evnen til at reagerer "pr rygrad"
forbedres alt andet lige ved flere kørte kilometer.

Jeg har for eksempel prøvet af bilen slipper vejen over 100 gange - enten på
vand, is, sne eller tør vej. Det har jeg fordi, jeg har kørt mange kilometer
og samtidig er et legebarn.

Ved kørsel på sne og is skrider alle biler jo mere eller mindre.

> Hvordan? Du lærer da ikke at redde den beskrevne situation hjem, ved at
køre
> 800.000 km ud af lige landevej med 80-100 km/t?

Det kan man jo heller ikke - men Troels - ingen kører jo 800.000 kilometer
ud af lige landevej i sommer-føre. Man kører i en virkelighed på godt og
ondt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:18

> Jeg har for eksempel prøvet af bilen slipper vejen over 100 gange - enten

> vand, is, sne eller tør vej. Det har jeg fordi, jeg har kørt mange
kilometer
> og samtidig er et legebarn.

Legebarn - dét kender jeg hehe. En baghjulstrækker ved nedsat
friktion... Uf, det er underholding Så har jeg haft selv en Skoda 105
"Krumborg-mobil" til at køre sidelæns! Har det på video et sted. Kæft folk
de kiggede (det var på et mindre baneanlæg)

> Det kan man jo heller ikke - men Troels - ingen kører jo 800.000 kilometer
> ud af lige landevej i sommer-føre. Man kører i en virkelighed på godt og
> ondt.

Du forstod vidst min pointe

// Troels

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-07-04 21:53

Jan W Nielsen wrote:
> Følelsen af, hvordan bilen bevæger sig og evnen til at reagerer "pr
> rygrad" forbedres alt andet lige ved flere kørte kilometer.

Plus følesen af: jeg er sku verdensmester, mig sker der ikke noget.
Det er et tveægetsværd.

> Jeg har for eksempel prøvet af bilen slipper vejen over 100 gange -
> enten på vand, is, sne eller tør vej. Det har jeg fordi, jeg har kørt
> mange kilometer og samtidig er et legebarn.

Det bliver du ikke en bedre bilist af i mine øjn. En bedre bilist forudser
at der er ugler i mosen og tilpasser sig efter det. Det er bedre at forebygge
end at helbrede.

I din historie om black ice, havde du været en bedre bilist, i mine øjn, hvis
du havde forudset at her kan være glat og taget dine forholdsregler.

mvh
Henning

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 23:09

> Det bliver du ikke en bedre bilist af i mine øjn. En bedre bilist forudser
> at der er ugler i mosen og tilpasser sig efter det. Det er bedre at
forebygge
> end at helbrede.

Jeps - men stort set alle gangene er det med vilje..

> I din historie om black ice, havde du været en bedre bilist, i mine øjn,
hvis
> du havde forudset at her kan være glat og taget dine forholdsregler.

Det har du fuldkommen ret i.

Det var i øvrigt fuldkommen usynligt - det var på vej ud af polarklima i den
farlige overgang - og da vi nogle timer senere var nede i tempereret klima
ramlede vi ind i det glatteste isslag, som jeg nogensinde har oplevet. Selv
ved 30-40 km/t ramlede bilerne ind i hinanden og snurrede rundt om sig selv
på vejbanen. Jeg vil tro, det også havde været farligt at stå ud af bilen.

Dette er dog på ingen måde en undskyldning for ikke at opdage isslag i tide.

Heldigvis nåede vi hjem uden buler.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 14:44

> [...]
> før, ved du ikke hvordan du skal reagere. Der er forskel på at undgå
> faresituationer, og redde en stor udskridning hjem. Meget stor forskel.

enig.
Det var i tysk tv med en racerkører der skulle demonstrere hvordan man skal
reagere hvis man får 2 af hjulene i grøften. Det lykkedes også ham at smadre
bilen fordi han ikke reagerede korrekt.
Så det med at man bare mener at det kan man sagtens styre sig ud af, det har
nok kostet nogen livet. (og det får man aldrig mere chancen for at lave om)

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 14:50

> [...]
har
> nok kostet nogen livet. (og det får man aldrig mere chancen for at lave

Netop - du har 100% forstået min pointe

// Troels

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 14:58

> om)
>
> Netop - du har 100% forstået min pointe

Måske mer fordi min far lavede dette for 1 år siden hvor 2 hjul kom i
rabatten, han mistede kontrollen og sit liv, på trods af at det var en SAAB
og han havde maaaange års skadefri kørsel osv osv.
(ingen af os kan gå på vandet)

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:19

> [...]
SAAB
> og han havde maaaange års skadefri kørsel osv osv.

Det mindes jeg godtnok, ja. Det er ærgerligt Men omvendt får man også
meget mere respekt for hastighed, når man har haft det så tæt på livet - og
kan fortælle videre, at det ikke er for sjov der findes sund fornuft!

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:13

> Netop - du har 100% forstået min pointe

Det har jeg også - og jeg er heller ikke særligt uenig med dig - du skal
bare passe på med, hvor meget du udleder af din pointe.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:19

> Det har jeg også - og jeg er heller ikke særligt uenig med dig - du skal
> bare passe på med, hvor meget du udleder af din pointe.

Jah okay... Sorry Vil nødig være upopulær herinde - men omvendt vil jeg
heller ikke bare stå og se på at mine argumenter bliver sablet ned

Forresten, vil du tage et kig i spørgsmålet vedr. olietemperaturmåler?

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:27

> Jah okay... Sorry Vil nødig være upopulær herinde - men omvendt vil
jeg
> heller ikke bare stå og se på at mine argumenter bliver sablet ned

Du bliver sgutte upopulær hos mig .. Jeg elsker - som du ved - en rask
ord-sving-om..

> Forresten, vil du tage et kig i spørgsmålet vedr. olietemperaturmåler?

Jep - men det er jo ikke sikkert, jeg kan bidrage med ret meget.. Jeg kikker
lige..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:31

> Du bliver sgutte upopulær hos mig .. Jeg elsker - som du ved - en rask
> ord-sving-om..

Hehe, godt så Håber gruppen kan tage en provokatør som mig - dén gruppe
må jeg nok hellere sætte mig selv i

> Jep - men det er jo ikke sikkert, jeg kan bidrage med ret meget.. Jeg
kikker
> lige..

Takker

// Troels

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-04 00:02

"Troels [around 9000]" wrote:

> Jah okay... Sorry Vil nødig være upopulær herinde - men omvendt vil jeg
> heller ikke bare stå og se på at mine argumenter bliver sablet ned

Du bliver ikke upopulær fordi du har dine meningers mod, men du
kommer i modvind hvis du udleder for meget på for spinkelt et
grundlag. Man kan mene hvad man vil om gruppen her, men man
slipper ikke afsted med "letvægtsargumenter"..

Dermed ikke sagt at jeg mener dine argumenter er "letvægt"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 10:20

> Dermed ikke sagt at jeg mener dine argumenter er "letvægt"..

Din ærlige mening - ER de letvægt, mine argumenter?

// Troels

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-04 12:11

"Troels [around 9000]" wrote:

> Din ærlige mening - ER de letvægt, mine argumenter?

Næh, det synes jeg ikke..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 12:14

> Næh, det synes jeg ikke..

Ehm, takker så

// Troels

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-07-04 20:24

On Sat, 17 Jul 2004 15:44:02 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>nok kostet nogen livet. (og det får man aldrig mere chancen for at lave om)

Prøvede den der manøvre rundt i et sving og fik da med held og lykke kun
anvendt lige den rette mængde "force" til at få bilen på vejen igen uden
at ville besøge den anden vejbane.
Flemming Jacobsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-07-04 21:40

Tom wrote:

> Det var i tysk tv med en racerkører der skulle demonstrere hvordan
> man skal reagere hvis man får 2 af hjulene i grøften. Det lykkedes
> også ham at smadre bilen fordi han ikke reagerede korrekt.

Rally køren Karl Åge Jensen skulle lave et indslag for TvMestvest om
glat føre kørsel. Han satte dytten ned i en grøft så effektiv at de måtte
have en traktor at at rykke den op igen.

Kom igen med erfaring.

mvh
Henning

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 22:15

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> glat føre kørsel. Han satte dytten ned i en grøft så effektiv at de måtte
> have en traktor at at rykke den op igen.

Enhver kan dumme sig.

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 18-07-04 09:16

> Enhver kan dumme sig.

Erfaring kan som sagt ikke bruges til noget, når
først ulykken er ude..

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-07-04 17:13

Troels [around 9000] wrote:

> [...]
> har prøvet det før, ved du ikke hvordan du skal reagere. Der er
> forskel på at undgå faresituationer, og redde en stor udskridning

Ja - og første step på vejen kunne så passende være en tur på køreteknisk
anlæg/glatførekursus, noget der hvis man tør prøve grænser af giver utroligt
meget.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Elbarto

Dato : 17-07-04 18:57

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Troels [around 9000] wrote:
SNip>
SNip<

> Ja - og første step på vejen kunne så passende være en tur på køreteknisk
> anlæg/glatførekursus, noget der hvis man tør prøve grænser af giver
> [...]

Mente min kørelære også man lavede et "special" hold for dem at os der
kunne tænke os noget extra på glatbanen, Vi måtte spytte lidt i kassen til
gengæld var der både alm "manøvrebane biler" en varevogn og en 4x4 (patrol
hans søns iøvrigt) også hans lækre volvo V40
Det var iøvrigt hyleskægt.

Elbarto Simpsoniac

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-07-04 14:38

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev

> [...]
> En person der har kørt jorden rundt hvert år i 30 år uden at opleve en
> faresituation har ligeså lidt rutine i at køre galt som en der har

Interessant pointe, og jeg er enig med dig, hvis man har oplevet at køre
galt, eller været tæt på det, evt. har baneerfaring med udskridninger, OG
kan lære af det, færdes man mere sikkert.

MVh.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 14:42

> Interessant pointe, og jeg er enig med dig, hvis man har oplevet at køre
> galt, eller været tæt på det, evt. har baneerfaring med udskridninger, OG
> kan lære af det, færdes man mere sikkert.

Nu ved jeg i sabler mig, men... Folkerace må jo give god rutine så!
Manglende friktion, med andre biler at tage hensyn til, og masser af
udskridninger må jo være god øvelse!

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:14

> Nu ved jeg i sabler mig, men... Folkerace må jo give god rutine så!
> Manglende friktion, med andre biler at tage hensyn til, og masser af
> udskridninger må jo være god øvelse!

Det er der SLET ingen tvivl om.

Dermed ikke sikkert, at man kan redde en given situation.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:20

> Det er der SLET ingen tvivl om.

Nemlig - og så længe det foregår i biler med sikkerhedsbur osv., må det jo
være en nærmest perfekt øvelse?

> Dermed ikke sikkert, at man kan redde en given situation.

Netop - ergo: Erfaring er ingen garanti for at man kan redde hvad som helst

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:28

> Netop - ergo: Erfaring er ingen garanti for at man kan redde hvad som
helst

Absolut ikke, nej...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:31

> Absolut ikke, nej...

Så fik vi sluttet dén gren i tråden

// Troels

Fra : phk

Dato : 17-07-04 17:25

> [...]

Bortset fra man skal have en rigtig hurtig bil for at komme på 100+
km/timen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 19:09

> Bortset fra man skal have en rigtig hurtig bil for at komme på 100+
> km/timen.

Du får stadig idéen i at køre en kontra. Hvis du møder op i en BMW 325i med
fuldspær bagpå, kan du godt nå ca. 110-120 km/t på langsiderne (og nej, ikke
afsat i hjulspin - man kan jo medsmugle en GPS ) - mere end rigeligt med
2 kæmpe jordvolde på hver side, og 5 andre biler drønende lige omkring een.

// Troels

Fra : Leonard

Dato : 17-07-04 22:14

> Nu ved jeg i sabler mig, men... Folkerace må jo give god rutine så!
> Manglende friktion, med andre biler at tage hensyn til, og masser af
> udskridninger må jo være god øvelse!

Ja til en vis grad, men jeg mener det var en engelsk undersøgelse der
viste at rallykørere var ret dårlige trafikanter, da de altid kørte
tæt på grænsen og så hjalp deres rutine og øvelse ikke så meget, den
blev spist op af den mindre margin.
Ca. det samme der sker når folk tror at de får en kortere bremselængde
og kortere reaktionstid af at have ABS.
--
Leonard

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:19

Leonard <nospam@invalid.invalid> skrev :

>Ca. det samme der sker når folk tror at de får en kortere bremselængde
>og kortere reaktionstid af at have ABS.

Subscribe !

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 22:24

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Subscribe !

Ja, og næste "medlem i klubben" er de nye stabiliseringssystemer. Nu
begynder bilisterne da først at tro at de kan gå (køre) på vandet. Bilen
klarer jo selv at komme ud af de farlige situationer - NOT!

M.v.h.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:35

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

>Ja, og næste "medlem i klubben" er de nye stabiliseringssystemer. Nu
>begynder bilisterne da først at tro at de kan gå (køre) på vandet. Bilen
>klarer jo selv at komme ud af de farlige situationer - NOT!

Hvorfor tænker jeg nu på denne tekst :

Jeg er sgu' ligeglad med hvem din far er - du skal satme ikke gå her
hvor jeg fisker !

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:31

> Hvorfor tænker jeg nu på denne tekst :
>
> Jeg er sgu' ligeglad med hvem din far er - du skal satme ikke gå her
> hvor jeg fisker !

Hmm, er du bidsk her til aften?

// Troels

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:42

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev :

>Hmm, er du bidsk her til aften?

nejda - jeg hyggegriner da svært godt ....

.... men i realiteten kan jeg jo ikke skrive noget for jeg er død !

(ellers ville jeg jo ikke vide, hvad 4800 rpm, på spirilen svarer til
på højeste remskive)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-07-04 22:40

On Sat, 17 Jul 2004 23:41:49 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

>nejda - jeg hyggegriner da svært godt ....
>
>... men i realiteten kan jeg jo ikke skrive noget for jeg er død !
>
>(ellers ville jeg jo ikke vide, hvad 4800 rpm, på spirilen svarer til
>på højeste remskive)

180 Mph?

Fly

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:56

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>180 Mph?

Så højt går måleren slet ikke ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-07-04 23:03

On Sat, 17 Jul 2004 23:55:34 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Så højt går måleren slet ikke ;)

Så må du jo bruge din nys indkøbte GPS til at måle med.

Fly

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 23:15

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Så må du jo bruge din nys indkøbte GPS til at måle med.

Det var netop det vi gjorde ... lad os bare nøjes med at sige den
render speedo'en i bund - det går kun til 100mp/h

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-07-04 23:18

On Sun, 18 Jul 2004 00:14:41 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

> lad os bare nøjes med at sige den
>render speedo'en i bund - det går kun til 100mp/h

Fedtegreve! Altid holde tingene for sig selv!

Fly

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 23:40

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Fedtegreve! Altid holde tingene for sig selv!

<< kigger_sig_nervøst_over_skulderen_efter_fart_mafia'en.avi >>

så pyt da - selv om død mand ikke taler, så burde meteret være
gradueret til 120 istet for 100 ;)

Selv 300+ hypper kan vist ikke tvinge de 2 ton stål forbi den magiske
grænse, nok også godt det samme - den er sgutte bygget til sådanne
hastigheder, eller osse skal jeg have købt et par dåser rudelister ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-07-04 17:04

On Sun, 18 Jul 2004 00:40:00 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

>så pyt da - selv om død mand ikke taler, så burde meteret være
>gradueret til 120 istet for 100 ;)

Det har da en fordel:

Polis: Daw, det'e Politiæt! Du har kørt 160!
Jan: Den kan ikke passe! Mit speedometer stod på 100!

Fly

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 22:35

> Hvorfor tænker jeg nu på denne tekst :
>
> Jeg er sgu' ligeglad med hvem din far er - du skal satme ikke gå her
> hvor jeg fisker !

*ROFL*

M.v.h.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 12-08-04 12:02

On Sat, 17 Jul 2004 23:24:02 +0200, "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Ja, og næste "medlem i klubben" er de nye stabiliseringssystemer. Nu
>begynder bilisterne da først at tro at de kan gå (køre) på vandet. Bilen
>klarer jo selv at komme ud af de farlige situationer - NOT!

Jeg tvivler på at bedre sikkerhedssytemer får ret mange til at køre
mere risikofyldt. De stadigt faldende ulykkestal tyder jo også på
at sikkerhedssystemerne hjælper. Antallet af uheld er fra 93 til 2003
faldet fra 19972 til 16135 (-19%). Uheld med personskade er faldet
fra 8513 til 6749 (-20,7%).

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 12-08-04 15:20

"Jeg tvivler på at bedre sikkerhedssytemer får ret mange til at køre mere
risikofyldt"

Jeg håber selvfølgelig du har ret.

Men ikke desto mindre talte jeg med en dame, i en stor Mercedes, tidligere i
år, som havde alverdens elektroniske ting og sager (bilen altså).

Hun var nærmest overbevist om at den bil ikke kunne køre galt. Det skulle
især være en fordel i glat føre. Hun var sidste vinter, skredet helt ud i
grøften og bilen havde "selv" fundet ud af at komme tilbage på vejen. Så hun
trygt kunne køre videre. Så hun mente, hun kunne bruge den ekstra sikkerhed
til at komme hurtigere frem...... Den sidste id... er ikke født endnu.

Men man burde jo kunne spare kaskoforsikringen, mon ikke bilen selv finder
hjem, hvis den bliver stjålet.... :-/

Jeg ved det er et ekstremt eksempel. Egentlig grinte jeg først af det. Men
ved nærmere eftertanke og det jo helt galt, og til fare for os andre. Håber
ikke der er mange af dem.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-07-04 22:34

On Sat, 17 Jul 2004 23:18:35 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Subscribe !

Man bremser faktisk dårligere med ABS end uden ABS såfremt at man
bremser optimalt.
Flemming Jacobsen

Fra : Elbarto

Dato : 17-07-04 19:00

> Det er der SLET ingen tvivl om.
>
> Dermed ikke sikkert, at man kan redde en given situation.
>
> --
> /Jan W Nielsen

Nej men man er bedere rustet til det

Elbarto Simpsoniac
"Rigtige mænd køre med Baghjulstræk"

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 19:10

> "Rigtige mænd køre med Baghjulstræk"

Det hedder altså baghjulsFræk!

// Troels

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-07-04 01:53

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev

> Det hedder altså baghjulsFræk!

Når man laver en burner i sådan en, har man så bagtøj eller bagrøg?

Mvh.

Fra : Elbarto

Dato : 17-07-04 18:54

> [...]
> det skideligegyldigt hvor meget du har kørt - galt går det.
>
> Og det er altså ikke rettet mod dig som person :)

Hvor mange Km man har kørt betyder noget
En der kommer i en gammel kadett og med 1000km erfaring laver 100% 4 hjuls
blokering hvis der sker et eller andet ex 2 hjul i vejsiden.
En 100.000 havde nok ikke bare blokket bremsen

Jeg mærker det selv tit min kæreste fik kørekort en uge efter mig og har
sågar oss taget stort pap siden, Hun køre altså ikke lige så forsvarlig som
jeg gør i pressede situationer og det er hende selv der udtaler det.
En anden ting er at kunne læse trafikken hvilket har en hel del at sige oss
Er søn af en vognmand og tør ikke engang give et bud på hvor mange km jeg
egentlig har været med på men det er ikke småting. Man lære jo oss at læse
trafikken på den anden side af gearstangen hvis man ellers er opmærksom

Ud over det er enste forskel på hende og mig kun KM forskel

Elbarto Simpsoniac

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 19:12

> [...]
> blokering hvis der sker et eller andet ex 2 hjul i vejsiden.
> En 100.000 havde nok ikke bare blokket bremsen

Tjah, hvis man har hørt efter til kørekortet, slipper du bare speederen,
lader farten falde, og giver et bestemt ryk for at komme op af kanten - men
endeligt ikke for meget. Det træner man jo på manøvrebanen!

> [...]
> trafikken på den anden side af gearstangen hvis man ellers er opmærksom

Der lærer man BESTEMT også andre folks UVANER. Tro mig, jeg fik høvl mange
gange af min far (han er kørelærer, så tog jo ved ham), fordi jeg havde
nogle af hans uvaner i trafikken. Så det er ikke kun godt!

Derudover lærer du jo også, når den rutinerede bilist giver den lidt ekstra,
fordi han jo har rutinen. Det tænker man ikke over, er grundet rutinen, og
giver den derfor selv lidt ekstra på vejen. Tro mig, been there, done that.

> Ud over det er enste forskel på hende og mig kun KM forskel

Nu snakker vi også faresituationer, og ikke bare pressede situationer.

// Troels

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-07-04 22:36

Niks, det gør man så ikke
Flemming Jacobsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:48

> Niks, det gør man så ikke

Hvad snakker du om? Kommer jo nærmest lige fra køreteknisk - og hvis ikke
kørelærerne er instrueret til at lære personerne det korrekte, hvem fanden
skal så?

// Troels

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-07-04 23:10

On Sat, 17 Jul 2004 23:47:59 +0200, "Troels [around 9000]"
<trol@FJERNaats.dk> wrote:

>Hvad snakker du om? Kommer jo nærmest lige fra køreteknisk - og hvis ikke
>kørelærerne er instrueret til at lære personerne det korrekte, hvem fanden
>skal så?

Jeg prøvede godtnok ikke at redde en bil med 2 hjul i grøftekanten da
jeg tog kørekort.
Flemming Jacobsen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 18-07-04 00:07

Thunderbird [7100] wrote:

> Jeg prøvede godtnok ikke at redde en bil med 2 hjul i grøftekanten da
> jeg tog kørekort.

Men det gør man nu om dage. Troels har fat i den lange ende :)

--

Mvh. Lars

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-07-04 00:21

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev :

>Men det gør man nu om dage. Troels har fat i den lange ende :)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

^Bestemt prisværdigt - ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 10:24

> ^Bestemt prisværdigt - ;)

Ja, tro mig. Jeg er utroligt glad for mit køretekniske kursus (altså det der
er standard ifm. kørekort nutildags), specielt det med den høje kant. Har 1
gang været udsat for det, netop fordi jeg skulle undvige en 4-hjulstrækker
og campingvogn, der på motorvejen lige pludseligt synes at de skulle vende
forkert.

Slalom og Dobbelt-undvige har jeg nu ikke haft brug for - men de stakkels
Mazda 323F'er (allersidste model), fik deres arbejde for. Vi skulle max køre
gennem slalom med 55 km/t - jeg må indrømme at have haft speedometeret
presset op på 80~82 km/t, og kørt igennem uden at tage kegler... De andre
måbede også lidt

// Troels

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 10:21

> Jeg prøvede godtnok ikke at redde en bil med 2 hjul i grøftekanten da
> jeg tog kørekort.

Du lærte da "tilbagekørsel over høj kant" på køreteknisk, ikke? Eller hvor
lang tid siden er det du tog kortet? Det er jo forholdvist nyindført,
køreteknisk.

// Troels

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-07-04 21:57

On Sun, 18 Jul 2004 11:21:12 +0200, "Troels [around 9000]"
<trol@FJERNaats.dk> wrote:

>Du lærte da "tilbagekørsel over høj kant" på køreteknisk, ikke? Eller hvor
>lang tid siden er det du tog kortet? Det er jo forholdvist nyindført,
>køreteknisk.

Nej det lært ejeg så ikke, men nu er mit kort så også et årgang 2000 så
undslap alle de grimme regler med at det var på prøve ;)
Flemming Jacobsen

Fra : Elbarto

Dato : 18-07-04 01:03

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Niks, det gør man så ikke
> --
> Mvh
> Flemming Jacobsen

Gør man dog er det ikke en grøft men en kantsten ned

Elbarto Simpsoniac

Fra : phk

Dato : 17-07-04 19:43

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> blokering hvis der sker et eller andet ex 2 hjul i vejsiden.
> En 100.000 havde nok ikke bare blokket bremsen

Nej, og den kloge havde slet ikke rørt bremsen i den situation, abs eller
ej.

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 17-07-04 13:52

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Mon ikke at det var den manglende sele, der var årsagen!?

Tjoh. Der skal 3 ting til før en uheldig hændelse bliver til et uheld.
Her er de 3 ting:
Mistede herredømmet, høj hastighed, manglende sele.

Havde chaufføren ikke mistet kontrollen med bilen, kunne de have kørt
ligeså stærkt det skulle være uden sele og ingen var kommet til skade.
Havde chaufføren mistet kontrollen med en tilpas lav hastighed, så
havde selebrug også været ligegyldig, for så var de ikke kørt galt,
men havde genvundet kontrollen eller standset uden større skade.
Havde den 21-årige haft sele på, havde han måske sluppet heldigt fra
det ligesom de øvrige i bilen.

--
Leonard

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 16:35

> Så er den IGEN galt med pressen evige hastigheden dræber konklusion:

Under de fleste forhold dør
du ikke af at køre ind i en mur med 10-15 km. i timen.
Det gør du ofte med 80.
Derfor dræber farten.
-men ellers har du ret i, der er mange
andre faktorer som spiller ind, uanset fart,
og selen er altid en god ting at huske.

> Mon ikke at det var den manglende sele, der var årsagen!?

Mevirkende årsag, ja.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 16:46

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Under de fleste forhold dør
>du ikke af at køre ind i en mur med 10-15 km. i timen.
>Det gør du ofte med 80.
>Derfor dræber farten.

Forkert - det er fartforskellen mellem dig og muren der er synderen

(din krop bliver simpelthen bremset ned i fart hurtigere end den kan
tåle)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 16:44

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> (din krop bliver simpelthen bremset ned i fart hurtigere end den kan
> tåle)

Man kunne endda gå så vidt at sige:

Dine ribben kan nok holde til presset, men dine lunger, hjerte, nyrer, tarme
osv. osv. bliver ganske simpelt klasket ud gennem mellemrummene ... lidt som
en stor en grovmasket si.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 17:48

> [...]
tarme
> osv. osv. bliver ganske simpelt klasket ud gennem mellemrummene ... lidt

De "lærde" påstår at det ikke så meget det at kroppen bliver bremset op, men
varigeheden af opbremsningen. Det kom atter på banen da man regnede ud at
Ralf Schumacher blev udsat for 75 G i sit crash i USA. Noget med at hvis G
påvirkningen varer længere end 1 ms så er det at der sker store "skader" på
kroppen.

--
Tom

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-07-04 20:26

On Sat, 17 Jul 2004 18:48:28 +0200, "Tom"

> [...]
>påvirkningen varer længere end 1 ms så er det at der sker store "skader" på

Jo kortere påvirkning jo flere G kan du klare før at du kradser af.
Flemming Jacobsen

Fra : Elbarto

Dato : 17-07-04 19:02

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tarme
> osv. osv. bliver ganske simpelt klasket ud gennem mellemrummene ... lidt

Oss derfor nogen af dem der overlever selve braget dør sener pga indre
blødninger.

Elbarto Simpsoniac

Fra : Leonard

Dato : 17-07-04 22:19

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Dine ribben kan nok holde til presset, men dine lunger, hjerte, nyrer, tarme
>osv. osv. bliver ganske simpelt klasket ud gennem mellemrummene ... lidt som
>en stor en grovmasket si.

Og det sker allerede ved en kollisionshastighed på 42 km/t.
--
Leonard

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 22:25

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Og det sker allerede ved en kollisionshastighed på 42 km/t.

Skal vi ikke ændre det til: "Og det kan allerede ske ved 42 km/t".

M.v.h.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:26

> Skal vi ikke ændre det til: "Og det kan allerede ske ved 42 km/t".

Lad os det, for jeg er tørnet ind i siden af en varevogn, da jeg havde en
Yamaha 4-gears, med ca. 50 km/t Og jeg mener da ikke jeg har noget der
er gået i stykker?

(Jeg takker iøvrigt stadigt den dag i dag, 2 år senere, gud for, at jeg
overlevede. Det kunne være gået grumme galt)

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 22:33

> Lad os det, for jeg er tørnet ind i siden af en varevogn, da jeg havde en
> Yamaha 4-gears, med ca. 50 km/t Og jeg mener da ikke jeg har noget der
> er gået i stykker?

IKKE!? ))))))))))

M.v.h.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:42

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

>IKKE!? ))))))))))

Skærmrens udbedes A.S.A.P

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:44

> IKKE!? ))))))))))

Av?

// Troels

Fra : Elbarto

Dato : 18-07-04 01:05

> [...]
>
> (Jeg takker iøvrigt stadigt den dag i dag, 2 år senere, gud for, at jeg
> overlevede. Det kunne være gået grumme galt)

70kmt ind i siden på en bil hvor jeg kørte på scooter lever da endnu

Elbarto

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 10:23

> 70kmt ind i siden på en bil hvor jeg kørte på scooter lever da endnu

- pointen var nu, at jeg var glad for at overleve, det kunne som sagt være
gået meget værre.

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 18-07-04 13:30

> 70kmt ind i siden på en bil hvor jeg kørte på scooter lever da endnu

Træk lige fejlvisningen fra - den er ofte 10 km/t på scootere.

M.v.h.

Fra : Elbarto

Dato : 18-07-04 14:34

> "Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Træk lige fejlvisningen fra - den er ofte 10 km/t på scootere.
>
> M.v.h.

Nålen stod på 95 regn selv

Elbarto

Fra : Leonard

Dato : 18-07-04 10:38

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> wrote:

>Lad os det, for jeg er tørnet ind i siden af en varevogn, da jeg havde en
>Yamaha 4-gears, med ca. 50 km/t

Amatør, jeg har ramt siden af en turistbus på MC med 130 km/t, og fik
kun et blåt mærke!

Ligheden mellem vore 2 uheld er nok at ingen af os blev bremset ned
fra vores kørte hastighed til stilstand med det samme, hvilket vi igen
kan tilskrive en god portion held.
--
Leonard

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 23-07-04 14:12

On Sun, 18 Jul 2004 11:37:56 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

>Amatør, jeg har ramt siden af en turistbus på MC med 130 km/t, og fik
>kun et blåt mærke!

Hvordan overser man siden på en turistbus?

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 16:49

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Forkert - det er fartforskellen mellem dig og muren der er synderen

Muren står stille.
Jeg kører med 10 og har det fint.
Du kører med 80, og har det knabt så fint.

Så det er ikke muren, men den
for din krop højere fart du kører med,
som slår dig ihjel.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 17:10

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Så det er ikke muren, men den
>for din krop højere fart du kører med,
>som slår dig ihjel.

Jamen så bliv du da bare i den overbevisning.

Du har jo ikke højere fart på når du klasker mod muren - vel ?, så
står du nemlig stille

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 17:14

> Jamen så bliv du da bare i den overbevisning.

Er det helt forkert, at chancen for at overleve
er væsentlig højere jo lavere fart man kører med ?

> Du har jo ikke højere fart på når du klasker mod muren - vel ?, så
> står du nemlig stille

Og ?
Jeg vil da hellere klaske med 15 km/t. end med 80 km/t.,
så jo, farten er afgørende i dette tilfælde, og i det tilfælde
med dem i bilen. Jo lavere fart, jo mildere føles klasket...

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 17:40

>Er det helt forkert, at chancen for at overleve
>er væsentlig højere jo lavere fart man kører med ?

Det kommer så sandeligt an på, om man stopper, og hvordan

De fleste overlever jo fint charterflyet til mallorca, så det at
farten er høj, har ingen indflydelse

Når flyet stander normalt på en landingsbane, aftrappes farten, på en
måde kroppen klarer, men stoppes der brat, som hvis man rammer en
bjergside, dør man satme

Farten var i begge tilfælde 800 km/t som udgangspunkt, og i begge
tilfælde endte man på nul - ser du nu forskellen ?

>Jeg vil da hellere klaske med 15 km/t. end med 80 km/t.,

klart - al det næseblod ser også rodet ud

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 18:52

> Det kommer så sandeligt an på, om man stopper, og hvordan

Klart, men nu vi var ved muren...

> De fleste overlever jo fint charterflyet til mallorca, så det at
> farten er høj, har ingen indflydelse

De når næppe lydmuren.:,o)

> klart - al det næseblod ser også rodet ud

Netop, og sålænge man standses brat med 15,
så blir' det aldrig så slemt, som hvis man
bresers med 80.

Fra : phk

Dato : 17-07-04 19:45

> [...]

> Farten var i begge tilfælde 800 km/t som udgangspunkt, og i begge
> tilfælde endte man på nul - ser du nu forskellen ?

OT - men et fly lander IKKE med 800 km/timen.

--
Per, Esbjerg

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 21:47

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev :

>OT - men et fly lander IKKE med 800 km/timen.

Det skriver jeg heller ikke nogen steder ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 17-07-04 16:50

> Så er den IGEN galt med pressen evige hastigheden dræber konklusion:

> [...]

Lidt gætterier, men sikkert ikke helt galt:
4 unge i en bil fredag nat/morgen, 3 passagerer skide fulde, chaufføren hun
halvfuld og mega træt efter en hel dags arbejde og efterfølgende fest. Alle
sidder og skråler og fester videre i bilen til høj musik, farten har været
160 hele vejen, men pludselig pga. voldsomt manglende koncentration om
kørslen, får han et hjulpar ud i rabatten, laver den klassiske hurtige
reaktion og mister herredømmet, én af passagererne havde ikke sele på,
flyver
ud gennem vinduet og bliver dræbt.
5-6 vigtige ulykkesfaktorer overskrides på samme tid - men kun den ene
havner på forsiden af avisen, nemlig farten, så politikerne har noget at
lappe i sig igen, efter det første noget tynde halve år mht.
motorvejsulykker !!

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 16:55

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> havner på forsiden af avisen, nemlig farten, så politikerne har noget at
> lappe i sig igen, efter det første noget tynde halve år mht.

Havde de kørt 50 pågældende sted, så
havde avisen aldrig hørt om dên tur.

Så farten ER en vigtig faktor,
og der er ikke noget at gøre..sæt den ned !,
for går det galt, så er den høje fart med til,
resultatet blir langt alvorligere.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 16:58

KLIP

> Så farten ER en vigtig faktor,
> og der er ikke noget at gøre..sæt den ned !,
> for går det galt, så er den høje fart med til,
> resultatet blir langt alvorligere.

Bare rolig.

Både den "høje" fart samt gulpladebiler (på nær til os i erhvervslivet) vil
blive afskaffet ved næste "systemskifte".

Der er lys forude Olesen.

Nu mangler man blot at forbyde motorcykler over 80 ccm.

Så er den helt hjemme du.

Hr. Bjørn

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 17:10

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Bare rolig.

Jeg ER rolig..

> Både den "høje" fart samt gulpladebiler (på nær til os i erhvervslivet)
vil
> blive afskaffet ved næste "systemskifte".

Det er vel rimelig nok.
Den lavere afgift var jo netop minded
på erhvervslivet fra starten af. Det er vel
dêt, de vil stramme op omkring. Nu har
danskerne bare vænnet sig til en 'billig een på gule plader'.

> Der er lys forude Olesen.

Jeps..og 25 grader søndag.

> Nu mangler man blot at forbyde motorcykler over 80 ccm.

Hvad med den unødige støj, katalysatorerne ???

> Så er den helt hjemme du.

Hehe..ja, vi danskerre har det sku' hårdt.
Eet er, vores køretøjer (ofte) er ganske
dyre, og når vi så vil tulle rundt, så er
vejret for dårligt..

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-07-04 20:28

On Sat, 17 Jul 2004 18:10:24 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

> [...]
>på erhvervslivet fra starten af. Det er vel
>dêt, de vil stramme op omkring. Nu har
>danskerne bare vænnet sig til en 'billig een på gule plader'.

Og bilsalget af nye biler faldt
Flemming Jacobsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 21:26

KLIP

> Hehe..ja, vi danskerre har det sku' hårdt.
> Eet er, vores køretøjer (ofte) er ganske
> dyre, og når vi så vil tulle rundt, så er
> vejret for dårligt..

Rene Ord For Lommepengene...)

Hr. Bjørn

Fra : Elbarto

Dato : 17-07-04 19:06

> [...]
> blive afskaffet ved næste "systemskifte".
>
> Der er lys forude Olesen.
>
> Nu mangler man blot at forbyde motorcykler over 80 ccm.

Nu vi er inde på politik og fart osv hvad siger statistikkerne for dræbte
på motorvejen i tyskland egentlig ?
Man må jo sige det går betydelige stærkere dernede 160kmt og de suser stadig
forbi ude i venstre sporet

Elbarto Simpsoniac

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 20:01

> [...]
dræbte
> på motorvejen i tyskland egentlig ?
> Man må jo sige det går betydelige stærkere dernede 160kmt og de suser

Der bliver færre slået ihjel i Tyskland, per kørt kilometer, end der gør i
Danmark.

M.v.h.

Fra : Elbarto

Dato : 18-07-04 01:06

> [...]
> stadig
>
> Der bliver færre slået ihjel i Tyskland, per kørt kilometer, end der gør i

Tænkte det nok

Fra : Casper Bang

Dato : 17-07-04 17:49

> Havde de kørt 50 pågældende sted, så
> havde avisen aldrig hørt om dên tur.

Hvis den 4. passager havde haft sele på, havde vi ikke hørt om det
Hvis de 3 andre passagerer ikke havde haft forstyrret chaufføren, havde vi
ikke hørt om det
Hvis chaufføren ikke havde overkompenseret for at komme ud fra rabatten,
havde vi ikke hørt om det

> Så farten ER en vigtig faktor,

Tjaa, ikke mere vigtig end de andre ting...
Farten var en en faktor i det hele, men ikke GRUNDEN til at det gik galt.

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 18:54

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40f95880$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Tjaa, ikke mere vigtig end de andre ting...
> Farten var en en faktor i det hele, men ikke GRUNDEN til at det gik galt.

Var de blevet hjemme, så var farten 0 og intet var sket.
Havde de kørt 25, så var der nok ikke sket alverden.
Nu kørte de så lidt hurtigere, og så fik vi det at vide.
-så farten var netop grunden til det gik galt, da det gik galt.

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-07-04 18:59

On Sat, 17 Jul 2004 19:54:06 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

> [...]
>Nu kørte de så lidt hurtigere, og så fik vi det at vide.
>-så farten var netop grunden til det gik galt, da det gik galt.

Nej. Men bror har prøvet det samme med 80 km/t. At han lever i dag er
et tilfælde, samt brugen af sele.

Fly

Fra : alexbo

Dato : 17-07-04 17:24

"Thomas H." skrev

> så politikerne har noget at lappe i sig igen, efter det første noget
tynde halve år mht.
> motorvejsulykker !!

Det er da også på tide, efter medierne i den sidste tid har fyldt os med
skrækhistorier om alle de spritbilister de stopper i øjeblikket.

Buschauffør med promille.
Stor antal spritbilister taget i Løkken.
Motorcyklister på vej hjem fra træf stoppet af spitkontrol.

Sprit mig og sprit mig der, i betragtning af hvor mange der kører rundt på
vejene med en lille blæser på, er spritulykkerne forbløffende få.

Fjern hastighedsgrænserne og spritgrænserne, og lad folk køre efter
forholdene og denne sunde fornuft.
Man er alligevel selv den bedste til at bedømme sine egne evner bag rattet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 17:29

> i betragtning af hvor mange der kører rundt på
> vejene med en lille blæser på, er spritulykkerne forbløffende få.
> Fjern [...] spritgrænserne, og lad folk køre efter
> forholdene og denne sunde fornuft.

What..?!?!

Det mener du ikke i ramme alvor det der..?

Jeg skal saatme ikke have alle mulige fulde idioter til at ligge på vejene,
fordi de selv mener, du kører bedst med en 5-10 bajere i blodet.

Det var dog den mest uhyrlige påstand.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 17:42

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Det var dog den mest uhyrlige påstand.

Nåh - det står ellers i loven, at man skal køre efter forholdende, så
hvorfor ikke lade folk gøre det ?

;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : alexbo

Dato : 17-07-04 18:24

"Jan W Nielsen" skrev

> Jeg skal saatme ikke have alle mulige fulde idioter til at ligge på
vejene,
> fordi de selv mener, du kører bedst med en 5-10 bajere i blodet.

Den største del af bilisterne ved jo godt, at de kører usikkert med sprit i
blodet, så de lader være.
Det samme gør sig gældende med farten, de som ved at farten mangedobler
risikoen for skader, kører som de bør.

Resten, de som tror at de mestrer spritten eller farten, måske begge dele
samtidig, de vil jo blive færre og færre.

Jeg har svært ved at se forskellen på et postulat om, at man sagtens kan
køre sikkert med en brandert, er meget anderledes end et postulat om, at
man sagtens kan håndtere bilen lige sikkert med alle hastigheder.

Noget andet er at biler i dag, kører langt bedre end før i tiden, så en
revidering af fartgrænserne navnlig på de store veje, er nok på sin plads.
En Volvo Amazon, som en gang var en god og sikker bil, virker nærmest farlig
at køre i.

For nogle år siden skulle jeg lave en Morris 1000, en ellers pæn bil, en af
mine venner havde arvet, men jeg fik dog overtalt ham til at smide den væk,
jeg sagde at hvis hans børn kom til skade i den, havde han kun sig selv at
bebrejde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 12-08-04 12:02

On Sat, 17 Jul 2004 19:24:04 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

>Jeg har svært ved at se forskellen på et postulat om, at man sagtens kan
>køre sikkert med en brandert, er meget anderledes end et postulat om, at
>man sagtens kan håndtere bilen lige sikkert med alle hastigheder.

Der er der så heller ikke nogen der påstår.

Fra : Thomas

Dato : 17-07-04 20:48

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
vejene,
> fordi de selv mener, du kører bedst med en 5-10 bajere i blodet.

Hvorfor? Det er vel ikke sprittens skyld, kører folk galt? Det er vel den
konklussion man må trække i denne gruppe, der heller ikke mener at det er
fartens skyld, går det galt.....

Mvh

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 17-07-04 20:08

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
> Så er den IGEN galt med pressen evige hastigheden dræber konklusion:
>
> http://ttv.tv2.dk/index.php?side=133

Ja undskyld mig.... jeg har lige debateret farten herinde for få dage siden.
Tillader mig stadigvæk at sige at farten dræber! Det er naivt at finde 20
andre ting frem fra skuffen og sige at det var det der var grunden. Som en
eller flere i denne tråd har sagt, er man ikke herre over fysikken. Ayrton
Senna døde..... og han var sikkert bedre bilist end vi andre nogen sinde
bliver, uanset om vi har kørt taxa eller Sierra. Var det så fejl på hans
bil eller andre ting der spillede ind? Jeg ved det ikke, men han ramte
muren med 2-300 km/t eller noget, og det dør man af. (man overlever somregel
kun uheld med høj fart, preller man af og omgivelserne bremser ens hastighed
jævnt(tilbage til fysikken)). Så drop venligst jeres p** med at farten ikke
dræber. Måske dræber den ikke jer, men den/dem I rammer. Folk der arbejder
med trafik/hastighed, og derved har bestemt vores hastighedsgrænser, er
sikkert lige så proffesionelle på deres punkt, som I er til at svejse
vanger, udskifte hjerter og sy gardiner...............

Mvh

Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 20:14

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> jævnt(tilbage til fysikken)). Så drop venligst jeres p** med at farten
ikke
> dræber.

Hvad med at droppe dit pis og så forklare, hvorfor at farten dræbte i denne
sag?

M.v.h.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-07-04 21:26

Henrik B. wrote:

> Hvad med at droppe dit pis og så forklare, hvorfor at farten dræbte i denne
> sag?

Helt ærligt - hvis de havde kørt de 90 km/t som er grænsen på en stor
del af motorvejene, nord for København, så var ulykken slet ikke sket -
er det virkeligt så svært at fatte?

--
Mvh. Lars

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-07-04 21:33

Hvor ved du det fra?

Fly

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-07-04 22:24

Fly Christensen wrote:

> Hvor ved du det fra?

Skal vi ikke bare sige, at sandsynligheden taler herfor?

--

Mvh. Lars

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-07-04 22:34

On Sat, 17 Jul 2004 23:23:36 +0200, "Lars L. Hansen"

>Skal vi ikke bare sige, at sandsynligheden taler herfor?

Nej. Du aner ikke en brik om, hvilke andre faktorer, der har spillet
ind. Min bror har haft lignende uheld med 80 km/t, men slap uskadt fra
det.

Fly

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 21:50

> [...]

>Helt ærligt - hvis de havde kørt de 90 km/t som er grænsen på en stor
>del af motorvejene, nord for København, så var ulykken slet ikke sket -

*det* ved du jo ret beset ikke en hujende skid om - folk kører også
galt med 70, og dør af det - er det så svært at fatte ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-07-04 22:18

jan@fedtegreven.dk wrote:

> *det* ved du jo ret beset ikke en hujende skid om - folk kører også
> galt med 70, og dør af det - er det så svært at fatte ?

Fuld bil, 160 km/t på en vej hvor der formodentlig og med god grund er
en hastighedsgrænse på 90 km/t, om natten...

Det er naturligvis bare et gæt, men et kvalificeret gæt. Men lad mig da
tilføje endnu en uhyrlig påstand: Hvis de unge i bilen havde kørt med 70
km/t på samme sted, ved samme tid, og stadig havde forårsaget deres vens
død, så havde der nok været sprit involveret.

--

Mvh. Lars

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:31

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev :

>Hvis de unge i bilen havde kørt med 70
>km/t på samme sted, ved samme tid, og stadig havde forårsaget deres vens
>død, så havde der nok været sprit involveret.

Mit gæt er at om det havde kørt 70-90-110-130, eller 170, var ulykken
sket alligevel fordi føreren i sin sprittåge under ingen
omstændigheder havde evnet at reagere korrekt

nu passer det så bare fint ind i folk's kram at fokusere på farten i
stedet ;(

men igen - jeg har ikke overværet ulykken, så *jeg* tør sgutte gætte
på den korrekt årsag til ulykkens opståen

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 22:34

> Mit gæt er at om det havde kørt 70-90-110-130, eller 170, var ulykken

Ja, og var man smasket mod instrumentbordet med "bare" 70 eller 80 km/t, han
man sgutte heller set godt ud.

M.v.h.

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-07-04 22:27

On Sat, 17 Jul 2004 23:17:32 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

>Fuld bil, 160 km/t på en vej hvor der formodentlig og med god grund er
>en hastighedsgrænse på 90 km/t, om natten...
>
>Det er naturligvis bare et gæt, men et kvalificeret gæt.

Nej, et postulat.

> [...]
>km/t på samme sted, ved samme tid, og stadig havde forårsaget deres vens
>død, så havde der nok været sprit involveret.

Kassetænker.

Fly

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-07-04 22:41

Fly Christensen wrote:

> Kassetænker.

<UdenForKassen>
Nåja, for det er da fuldt ud lige så sandsynligt at føreren forulykker,
f.eks på grund af et narkolepsi-anfald, eller en akut psykose hvor
stemmer fortæller ham at han skal køre bilen af vejen.
Eller hjulet faldt af.
Eller Hans Engell har fået kortet tilbage og tvang dem af vejen.
</UdenForKassen>

Det er svært at finde på grunde til at man kan køre bil med døden til
følge, med 70 km/t på en øde motorvej...

--

Mvh. Lars

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-07-04 22:51

On Sat, 17 Jul 2004 23:41:07 +0200, "Lars L. Hansen"

><UdenForKassen>
>Nåja, for det er da fuldt ud lige så sandsynligt at føreren forulykker,
>f.eks på grund af et narkolepsi-anfald,

Du aner jo ikke om de har drukket eller taget stoffer, altså _kan_ det
være en grund.

> eller en akut psykose hvor
>stemmer fortæller ham at han skal køre bilen af vejen.

Igen: Du kender ikke persons mentale tilstand.

>Eller hjulet faldt af.

Så absolut muligt. Der har nyligt været en tilbagekaldsaktion, hvor
netop dette var problemet.

>Eller Hans Engell har fået kortet tilbage og tvang dem af vejen.
></UdenForKassen>

>Det er svært at finde på grunde til at man kan køre bil med døden til
>følge, med 70 km/t på en øde motorvej...

Hvor får du pludseligt "øde motorvej" ? Det har der ikke været tale om.
Hvilke(n) grund(e), der har været, er ikke noget man/vi skal "finde på".
Det er op til politiets teknikere at finde den/dem.

Fly

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 18-07-04 00:12

Fly Christensen wrote:

> Du aner jo ikke om de har drukket eller taget stoffer, altså _kan_ det
> være en grund.

Nej, jeg skrev bare at sprit er pænt sandsynligt hvis man slår bilens
passagerer ihjel, med 70 km/t på en tom motorvej.

> Hvor får du pludseligt "øde motorvej" ? Det har der ikke været tale om.

Det var midt om natten...

> Hvilke(n) grund(e), der har været, er ikke noget man/vi skal "finde på".
> Det er op til politiets teknikere at finde den/dem.

Tja, og indtil videre har de fundet ud af, at de kørte op mod 160 km/t.

--

Mvh. Lars

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-07-04 08:11

On Sun, 18 Jul 2004 01:11:52 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

>Det var midt om natten...

Nej, tidlig morgen. Der er stadig ikke beskerevet noget om abdre
bilister.

>Tja, og indtil videre har de fundet ud af, at de kørte op mod 160 km/t.

Nej, de _mener_, at speedometeret viste _ca. 160_. Det er ikke nogen
endelig konklusion.
Desuden står der absolut intet omkring nogle årsager. Det eneste, der er
fastslået er, at bilen kom i slinger, og en person blev slynget ud
gennem bagruden og dræbt.

Fly

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 20:18

> [...]

> sikkert lige så proffesionelle på deres punkt, som I er til at svejse
> vanger, udskifte hjerter og sy gardiner...............

Et rigtig godt indlæg synes jeg.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 21:49

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev :

>Så drop venligst jeres p** med at farten ikke
>dræber.

Drop du bare selv dit pis, med at farten dræber.....

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas

Dato : 17-07-04 21:56

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> Drop du bare selv dit pis, med at farten dræber.....

Ja jeg troede også selv jeg var verdensmester da jeg var 18 år...........
men du bliver ældre

Mvh

Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:09

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev :

>Ja jeg troede også selv jeg var verdensmester da jeg var 18 år...........
>men du bliver ældre

Se - jeg troede ikke jeg var verdensmester som 18 årig .... og i dag
er der da løbet en del år på den konto.

Hvis farten skulle dræbe, som der så ensidigt påståes, ville jeg jo
slet ikke kunne skrive disse ord

Jeg har været oppe over MACH 2 - Hold kæft jeg er en død sild ?????

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 22:07

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har været oppe over MACH 2 - Hold kæft jeg er en død sild ?????

Det er da vist en sandhed med modifikationer ..... da man ikke just kan
påstå, du er tyndbenet..)))))

Hr. Bjørn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:17

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Det er da vist en sandhed med modifikationer ..... da man ikke just kan
>påstå, du er tyndbenet..)))))

Ka' du så se at få slået de der kæmpe lyttelapper ind !"

;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas

Dato : 17-07-04 22:12

> [...]
> slet ikke kunne skrive disse ord
>
> Jeg har været oppe over MACH 2 - Hold kæft jeg er en død sild ?????

Nu ved jeg ikke om vi taler forbi hinanden, eller bare vil latterliggøre
hinandens argumenter :), men jeg er da selv ikke nogen engel. Jeg har da
selv kørt for stærkt (og gør det da måske ind imellem) men er til enhver
tid klar over faren. Punkterer man med 160 km/t timen på en motorvej fx, så
er der større chancen for at man taber bilen, end havde man kun kørt 110
km/t. Og jeg tror heller ikke vi kan være uenige om at et uheld ved 160 km/t
er værre end ved 110 km/t? Og udover det, er risikoen for fx en punktering
måske netop højere ved 160 km/t fremfor 110 km/t ?

Jeg håber at vi mener det samme men siger tingene forskelligt

Mvh

Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:26

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev :

>Nu ved jeg ikke om vi taler forbi hinanden, eller bare vil latterliggøre
>hinandens argumenter :)

Well - jeg har ingen grund til at skulle søge at latterliggøre dine
argumenter - jeg prøver bare at fortælle, at det ikke er farten i sig
selv, der dræber - som folk jo bombarderes med.

Ofte fra folk, der jævnligt tager flyveren hjem til Ålborg, Århus,
eller hvor pokker de bor, uden at indse, at de jo netop der, decimerer
deres påstand.

>....men jeg er da selv ikke nogen engel. Jeg har da selv kørt for stærkt

Det har vi nok alle - uden der er sket en disse ved det.

Mærkeligt ikke sandt - vi burde jo være døde ?

(der var den igen!)

>.... Punkterer man med 160 km/t timen på en motorvej fx, så er der større
>chancen for at man taber bilen, end havde man kun kørt 110 >km/t.

Nøehhh - det er der egentligt ikke - kun hvis dækket ligefrem
eksploderer.

>Og jeg tror heller ikke vi kan være uenige om at et uheld ved 160 km/t
>er værre end ved 110 km/t?

Det vil det tit være - jep , men der er nu ingen naturlov, der siger
at uheld skal ske.

>...Og udover det, er risikoen for fx en punktering måske netop højere ved
>160 km/t fremfor 110 km/t ?

Næppe - de fleste punkteringer sker vist når de vil ske. Jeg har
aldrig oplevet det på motorvej, kun på landevej

(og kører sådan fifty/fifty landevej/motorvej )

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:22

> Nøehhh - det er der egentligt ikke - kun hvis dækket ligefrem
> eksploderer.

Nej, for ved 160 km/t er centrifugalkraften så stor, at den nok selv skal
holde dækket helt rundt

// Troels

Fra : Olesen

Dato : 18-07-04 09:19

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Drop du bare selv dit pis, med at farten dræber.....

Problemet er, I taler forbi hinanden. Og dêt
sker med en vis fart.

Farten dræber ikke i sig selv.
Rumfartøjerne 'kører' jo tusindvis af
kilometre
uden der sker noget.

En bil kører 160 uden der sker noget.

MEN, både rumskib samt bil kvases
betydelig mere ved nævnte hastigheder,
som hvis de kørte 15 km/timen.

Dêrfor dræber farten (i den terminologi
når vi snakker trafik).

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-07-04 11:54

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev

> Farten dræber ikke i sig selv.
> Rumfartøjerne 'kører' jo tusindvis af
> kilometre
> uden der sker noget.

Challenger?

Mvh.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 12:14

> Challenger?

De havde jo heller ikke seler på!

// Troels

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-07-04 12:38

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev

> De havde jo heller ikke seler på!

Jo de havde rent faktisk H-seler på.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 12:40

> Jo de havde rent faktisk H-seler på.

Det' gas... Den skal ha' det

// Troels

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-07-04 14:39

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev

> Det' gas... Den skal ha' det

Også på bagsæderne?

Mvh.

Fra : Olesen

Dato : 18-07-04 15:45

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev

> Challenger?

Hvad ramte Challenger ?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-07-04 22:35

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev

> Hvad ramte Challenger ?

Atmosfæren!

Mvh.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-07-04 12:56

Uffe Ravn wrote:

> Atmosfæren!

Jorden! Indtil flere steder...

Fra : Olesen

Dato : 19-07-04 14:21

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev

> Atmosfæren!

Much has been written about the Challenger disaster and its causes.
Attention has focused on the aft (bottom) field joint of the right solid
rocket booster. The joint connected two sections of the booster; because
they are joined after the fuel was added the joint could not be sealed or
inspected from the inside. Instead the joint was sealed by a rubber O-ring,
and there was a secondary O-ring in case the first failed.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 19-07-04 16:22

> [...]
O-ring,
> and there was a secondary O-ring in case the first failed.

Det sjove ved det er, at o-ringsfabrikanterne faktisk anbefaler at man ikke
bruger to o-ringe på den måde at den ene fungerer som backup.

NS

Fra : Olesen

Dato : 19-07-04 17:08

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> bruger to o-ringe på den måde at den ene fungerer som backup.

Whatever..min pointe var blot, at årsagen til Challengers endeligt
ikke var en hastighedsændring *S*...atmosfære eller ej.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-07-04 23:36

> [...]

O-ring,
> and there was a secondary O-ring in case the first failed.

Jeg skal beklage min påståelighed det var naturligvis Columbia jeg mente!

Mvh.

Fra : Fly Christensen

Dato : 20-07-04 11:08

On Tue, 20 Jul 2004 00:36:15 +0200, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Jeg skal beklage min påståelighed det var naturligvis Columbia jeg mente!

Den blev ramt af et stykke isoleringsmateriale fra brændstoftanken.

Fly

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-07-04 20:27

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev

> Den blev ramt af et stykke isoleringsmateriale fra brændstoftanken.

Jeps, men havde den ikke haft den høje fart da den ramte atmosfærenramte,
var den ikke forulykket.

At rumfærgen så ikke selt ikke kan lande på anden måde, er så en helt anden
sag

Mvh.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-04 21:24

Den Tue, 20 Jul 2004 21:27:02 +0200 skrev Uffe Ravn:

> "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev

> Jeps, men havde den ikke haft den høje fart da den ramte atmosfærenramte,
> var den ikke forulykket.

Så var den enten faldet ned (og havde dermed alligevel opnået den høje
fart), eller blevet hængende deroppe, imens iltreserverne blev opbrugt.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-04 20:21

Den Sat, 17 Jul 2004 12:59:11 +0200 skrev Henrik B.:
> [...]
> føren og to andre unge passagerer slap
> med livet i behold.
>

> Mon ikke at det var den manglende sele, der var årsagen!?

Teknisk set er det da fuldstændig korrekt. Dem der havde sele på
stoppede sammen med bilen, altså 0 km/t. Kun ham uden sele fortsatte
med 160 km/t ud gennem bagruden.

Konklusion: Flyvning med over 80 km/t bør kun foregå med dertil
indrettede flyvemaskiner, og ikke igennem bagruder.

Mvh
Kent

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:14

> Teknisk set er det da fuldstændig korrekt. Dem der havde sele på
> stoppede sammen med bilen, altså 0 km/t. Kun ham uden sele fortsatte
> med 160 km/t ud gennem bagruden.

Jeg undrer mig bare: BAKKEDE de med 160 km/t?

// Troels

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:31

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev :

>Jeg undrer mig bare: BAKKEDE de med 160 km/t?

Biler kan sagten komme i slyng, eller slå saltomortaler

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:29

> Biler kan sagten komme i slyng, eller slå saltomortaler

Jah, men synes alligevel det lød pudsigt hvad Kent sagde - "Kun ham uden
sele fortsatte med 160 km/t ud gennem bagruden.".

FORTSATTE ud gennem bagruden? Altså for at kunne fortsætte måtte bilen
jo "bakke baglæns" - vi er ude i noget værre ordkludder her

// Troels

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-07-04 22:35

On Sat, 17 Jul 2004 23:28:32 +0200, "Troels [around 9000]"
<trol@FJERNaats.dk> wrote:

>FORTSATTE ud gennem bagruden? Altså for at kunne fortsætte måtte bilen
>jo "bakke baglæns" -

Det gjorde den jo også, med 160 km/t.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-04 09:30

Den Sat, 17 Jul 2004 23:28:32 +0200 skrev Troels [around 9000]:

> [...]
>
> FORTSATTE ud gennem bagruden? Altså for at kunne fortsætte måtte bilen
> jo "bakke baglæns" - vi er ude i noget værre ordkludder her

Han bevægede sig allerede med 160 km/t inden uheldet, og fortsatte
derefter ud gennem bagruden.

Hvis han var stoppet op sammen med bilen, var han sg* ikke nået op
på 160 km/t igen, uanset hvor god han er til at springe gennem ruder.

Mvh
Kent

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 22:28

> Jeg undrer mig bare: BAKKEDE de med 160 km/t?

Kan jo være ud gennem forruden....

M.v.h.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:30

> Kan jo være ud gennem forruden....

Nej?

"Kun ham uden sele fortsatte med 160 km/t ud gennem bagruden."

Læs: Bagruden.

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 22:17

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Teknisk set er det da fuldstændig korrekt. Dem der havde sele på
> stoppede sammen med bilen, altså 0 km/t. Kun ham uden sele fortsatte
> med 160 km/t ud gennem bagruden.

Hvor ved du fra at de øvrige havde sele på?

M.v.h.

Fra : JJ

Dato : 17-07-04 20:23

lige nøjagtigt henrik.
Men man fokuserer øjensynligt kun på alder o hastighed.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-07-04 21:45

Henrik B. wrote:
:: Så er den IGEN galt med pressen evige hastigheden dræber konklusion:
::
[...]

Jo, helt klart. I og med at de andre overlevede ved at forblive spændt
fast i bilen er det klart at personen som røg ud af bilen ikke havde
sele på og derved blev slået ihjel. Enten ved at bilen landede på ham
eller han blev kastet for hård ind i noget hårdt.

Hvis farten havde været lavere kunne bilen stadig have landet på ham og
farten vil derfor ikke have været den afgørende faktor mht. til om
personen ville blive slået ihjel eller ej.

Farten har dog nok betydet at chaufføren ikke magtede at korrigere bilen
hurtig nok for at holde den på vejen.

Dvs. enten har bilen været kørt for hurtig i forhold til hvad chaufføren
kunne klare. Hvorfor han ikke kunne klare det har der være givet flere
bud på i tråden.

Faktum er dog at mange helt sikkert kører 160km/t og mere til. Har da
også selv gjort det uden problemer, ja ikke ud over at nogen får ondt i
røven over at jeg kan og gør det

mvh Bernhard

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:10

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev :

>Farten har dog nok betydet at chaufføren ikke magtede at korrigere bilen
>hurtig nok for at holde den på vejen.

Måske - måske skulle man helt ned på 30, før det var muligt at hive
hjulene op igen fra den mudrede rabat, de måske var nede i ?

Alle gætter som gale ........
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-07-04 22:30

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Måske - måske skulle man helt ned på 30, før det var muligt at hive
> hjulene op igen fra den mudrede rabat, de måske var nede i ?
>
> Alle gætter som gale ........

Der er ikke nogen mudret rabat på en motorvej. Gætteri kan i høj grad
erstattes med deduktion ud fra de givne fakta.

--

Mvh. Lars

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 22:48

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev :

>Der er ikke nogen mudret rabat på en motorvej. Gætteri kan i høj grad
>erstattes med deduktion ud fra de givne fakta.

Ok - så fik vi elimineret 10% - der er jo desværre 90% muligheder
tilbage

ps.... din mail adresse, er da tom's ?

sådan ender vores debatter herinde nogengange <grin>

http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/tom_vand/tom_bliver_vaad.htm

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 22:18

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Faktum er dog at mange helt sikkert kører 160km/t og mere til. Har da
> også selv gjort det uden problemer, ja ikke ud over at nogen får ondt i

Endelig én der har fattet, hvad det hele går ud på!

M.v.h.