Motorolie til Mazda 323 ?
Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 11:35

Hvilken type motorolie bør man bruge til en Mazda 323 1,8 (115 hk) - 10W/40
halvsyntetisk eller 5W/40 fuldsyntetisk?

Mvh.
Jan Andersen

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 11:40

"Jan Andersen" <avajbasnabelaworldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken type motorolie bør man bruge til en Mazda 323 1,8 (115 hk) -
10W/40
> halvsyntetisk eller 5W/40 fuldsyntetisk?

Den fuldsyntetiske.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 11:54

> 10W/40
>
> Den fuldsyntetiske.
>
> M.v.h.

Takker!

Mvh.
Jan

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 11:58

> 10W/40
>
> Den fuldsyntetiske.
>
> M.v.h.

Jeg går ud fra, at 0W/40 er for tyndflydende til en motor med 150.000 km
erfaring.

Mvh.
Jan

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 12:04

> Jeg går ud fra, at 0W/40 er for tyndflydende til en motor med 150.000 km
> erfaring.

Så vidt jeg har forstået, er det det sidste tal der ikke må være for højt =
for tynd viskositet. 0W betyder bare at olien når utroligt hurtigt ud til de
steder der behøver smøring

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 12:09

> Jeg går ud fra, at 0W/40 er for tyndflydende til en motor med 150.000 km
> erfaring.

Nej, En 0W-40 vil kun være en yderligere fordel - specielt i vinterhalvåret.
Jeg kører selv på 0W-40. Det har jeg gjort i snart 5 år, på 3 forskellige
biler. De har/havde alle kørt over 200.000 km.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-07-04 15:10

Henrik B. skrev:

> Nej, En 0W-40 vil kun være en yderligere fordel - specielt i
> vinterhalvåret. Jeg kører selv på 0W-40. Det har jeg gjort i snart 5
> år, på 3 forskellige biler. De har/havde alle kørt over 200.000 km.

Ikke desto mindre skulle jeg op på en 15W-40 på min tidligere bil.
Kørte jeg 10W-40 som anbefalet så drak den masser af olie.

Jeg vil mene man skal passe meget på med at hælde for tynd olie på.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-07-04 16:52

Hej!

"Martin Johansen [6000]" wrote:

> Ikke desto mindre skulle jeg op på en 15W-40 på min tidligere bil.
> Kørte jeg 10W-40 som anbefalet så drak den masser af olie.

Well, det afhænger vel af slid og tolerancer ifbm. stempler og -ringe? Min
Escort bruger stort set ingen olie og den har trillet 220.000km. Jeg når ikke at
fylde efter ml. service (10kkm).

Personligt bruger jeg Faktas den bedste - 5W40 fuldsyntetisk :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-07-04 19:06

Kim Voss Schrader skrev:

> Well, det afhænger vel af slid og tolerancer ifbm. stempler og -ringe?

Klart det gør det - den har nok været en smule slidt.

Det jeg hænger mig fast i er at folk hælder på at det tynde pjask uden
at tænke over om det nu også er den bedste idé siden den dybe tallerken..

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-07-04 19:59

Hej!

"Martin Johansen [6000]" wrote:

> Klart det gør det - den har nok været en smule slidt.

Kan tænkes.

> Det jeg hænger mig fast i er at folk hælder på at det tynde pjask uden
> at tænke over om det nu også er den bedste idé siden den dybe tallerken..

Ja, man skal lige overveje situationen. Ville nok ikke hælde 5W40 på en Ford T
eksempelvis

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-07-04 22:59

Kim Voss Schrader skrev:

> Ja, man skal lige overveje situationen. Ville nok ikke hælde 5W40 på en
> Ford T eksempelvis

Kalder du "min" Citroën for en oldsag?? LOL

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-07-04 17:42

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ikke desto mindre skulle jeg op på en 15W-40 på min tidligere bil.
> Kørte jeg 10W-40 som anbefalet så drak den masser af olie.
>
> Jeg vil mene man skal passe meget på med at hælde for tynd olie på.

Var det en PSA 16v motor?

Nå men man kan altså også se det fænomen at tilkoksede kompressions
eller olieskraberinge bliver frigjort pga de udmærkede renseadditiver
der findes i fuldsyntetisk olie.

De er mest gamle misligholdte motorer der lækker som en si når alt det
slam og koks der tætnede lige pludselig løsnes.

Efter 1990 burde en motor kunne udholde i hvert fald en 5w40
fuldsyntetisk. 5w40 er stadig flydende under -30 grader, det må være
nok til selv den værste polarvinter.

Mvh
Roberto (5w40 syntetisk på Yodaen, der rundede 146000 igår i fin stil)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-07-04 19:08

Roberto Saldo skrev:

> Var det en PSA 16v motor?

Nej 2-nul 8v.

> Efter 1990 burde en motor kunne udholde i hvert fald en 5w40
> fuldsyntetisk. 5w40 er stadig flydende under -30 grader, det må være nok
> til selv den værste polarvinter.

Det kan du stadig ikke generalisere over. Jeg talte med en gammel Renault
mand og han sværgede til 15w-40 selv på mange sprit nye biler. De kørte
bedre med den.

Om franske biler så har en større tolerance ved jeg ikke men det løste
mit problem med en tykkere olie.

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 19:37

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i en meddelelse
> Det kan du stadig ikke generalisere over. Jeg talte med en gammel Renault
> mand og han sværgede til 15w-40 selv på mange sprit nye biler. De kørte
> bedre med den.

Han bekymrer sig åbenbart ikke om garantien på de nye biler. Og grunden til
at han gør det, må være fordi han har et gammeldags og ikke-opdateret
standpunkt, som han stædigt holder fast ved.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-07-04 22:59

Henrik B. skrev:

> Han bekymrer sig åbenbart ikke om garantien på de nye biler. Og grunden
> til at han gør det, må være fordi han har et gammeldags og
> ikke-opdateret standpunkt, som han stædigt holder fast ved.

Ikke desto mindre havde han ret..

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 23:29

> Ikke desto mindre havde han ret..

I at spritnye biler kører bedre på en 15W-40 mineralsk? I don't think so.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-07-04 02:27

Henrik B. skrev:

> I at spritnye biler kører bedre på en 15W-40 mineralsk? I don't think
> so.

Et eksempel var en sprit ny Laguna... den mistede olietryk, fik det igen,
mistede det igen og havde ujævn motorgang. Renault kunne ikke finde ud af
hvad der var galt. Han foreslog en 15w-40 men fik tilbage at han da måtte
være sindsyg på sådan en ny bil..

Ikke desto mindre fik han dem overtalt - bilen kørte som en drøm og fik
aldrig symptomerne igen.

I do think so

PS: Dermed ikke sagt at alle skal køre mineralsk - man skal køre hvad
bogen foreskriver. Det der falder mig for brystet er folk med 10 år gamle
biler som hælder på af 0w-40 for det må jo være den bedste olie det
siger naboen selv... Nå ja naboen kører så også VAG 2004-model med
longlife interval og fine tolerancer men det skænker vi ikke en tanke.

Fra : Olesen

Dato : 18-07-04 09:07

> Nå ja naboen kører så også VAG 2004-model med
> longlife interval og fine tolerancer men det skænker vi ikke en tanke.

Hvad fordel vil ordinæere motorer ha' med
en longlife olie i teorien ?

Hvad kan denne magiske olie ?
Eller hvor små er tolerancerne i disse VAG motorer ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-04 09:35

Gudværehamnådig. og skåne ham. Efter min mening er det et marketing-stunt at
servicen kan forhales til 50 kkm . Endnu har ingen kunne fremvis test som
viser at 30-40 kkm. gl. olie er lige så god, som en der kun er 8-10 kkm. gl.
.

> Hvad fordel vil ordinæere motorer ha' med
> en longlife olie i teorien ?

NADA, tværtimod. Hold dig til det som brugsforvirringen foreskriver.

> Hvad kan denne magiske olie ?
> Eller hvor små er tolerancerne i disse VAG motorer ?

Hvis du ser efter, har "longlife-olie" et lavt "spænd", fx. kun 0W30 = at de
indeholder færre additiver som bliver nedbrudt= de teoretisk får længere
levetid. Men hva'så med alt det "snask", sod,snavs etc., som opsamles i
olien?. Det bliver godtnokfyldtop det o.filter, det som stoppes der . Og
omtalte VAGmotorer er indrettet til at køre m. olie som er tyndere end P..,
når den er varm.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-07-04 13:35

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> viser at 30-40 kkm. gl. olie er lige så god, som en der kun er 8-10 kkm.

Jo da. I USA, har GM's Northstar motor de sidste 10 år haft skifte interval
på 60.000 miles (100.000 km). Kun med regelmæssigt filterskift indimellem.
Det er forøvrigt Mobil's olie der er foreskreven.

> [...]
de
> indeholder færre additiver som bliver nedbrudt= de teoretisk får længere

Der er så ikke færre additiver i, bare bedre additiver.

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-04 14:03

> Jo da. I USA, har GM's Northstar motor de sidste 10 år haft skifte
interval

Kender den ikke, er det en industrimotor?. De har ofte oliegenindvinding
pga. mængden.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-07-04 15:02

> interval
>
> Kender den ikke, er det en industrimotor?. De har ofte oliegenindvinding
> pga. mængden.

Nej, det er den V8 benzinmotor, der bl.a. benyttes i Cadillac personbiler.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-07-04 15:16

> Nej, det er den V8 benzinmotor, der bl.a. benyttes i Cadillac personbiler.

Har lige læst mere om den. Den kan også køre op til 80 km, selvom den skulle
have tabt kølervæsken!!

Det er forøvrigt en 4,6-liters V8 med 300 Hk og 400 Nm v. 4000 omdr/min.

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 18-07-04 15:44

> Har lige læst mere om den. Den kan også køre op til 80 km, selvom den
skulle
> have tabt kølervæsken!!

Den kan også slå over på 4 cyl., hvis behovet er til stede eller
den løber varm mv...ret intelligent.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-07-04 09:14

> Det der falder mig for brystet er folk med 10 år gamle
> biler som hælder på af 0w-40 for det må jo være den bedste olie det
> siger naboen selv...

Jeg kører Mobil 1 0W-40 - nogle gange kun 5W-40 på min 14 år gamle Opel.

Men det er nu godt nok ikke min nabo, der har fortalt mig, at det er
godt..... men de førende ekspert i olie og smøring ved motorteknisk afdeling
ved Teknologisk Institut...

P.S.: Motoren har kørt fra 200.000 til 300.000 km med mig og min olie uden
at forbruger er steget, så de kan jo ikke være helt galt på den inde ved
Teknologisk.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-07-04 09:20

Jan W Nielsen skrev:

> Jeg kører Mobil 1 0W-40 - nogle gange kun 5W-40 på min 14 år gamle
> Opel.

Stakkels bil

> P.S.: Motoren har kørt fra 200.000 til 300.000 km med mig og min olie
> uden at forbruger er steget, så de kan jo ikke være helt galt på den
> inde ved Teknologisk.

Prøv at gøre det ved en fransk bil...

Fra : Henrik B.

Dato : 18-07-04 13:36

> Stakkels bil

Overhovedet ikke. Hvis du forventer at købe en 9000 Turbo, ville det være
hovedløst at køre på andet.

> Prøv at gøre det ved en fransk bil...

De har jo også "slup" i alle ender og kanter.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-07-04 16:02

Henrik B. skrev:

> Overhovedet ikke. Hvis du forventer at købe en 9000 Turbo, ville det
> være hovedløst at køre på andet.

Det var da min plan (at købe sådan en).

Jeg siger bare at man ikke automatisk kan gå ud fra at alle biler kan
køre på sådan en olie.

> De har jo også "slup" i alle ender og kanter.

Gå ud og vask din beskidte mund med sæbe

Fra : Henrik B.

Dato : 21-07-04 16:59

> Det var da min plan (at købe sådan en).
>
> Jeg siger bare at man ikke automatisk kan gå ud fra at alle biler kan
> køre på sådan en olie.

Jo da. Hvis instruktionsbogen siger at bilen skal køre på en xxW-40 olie,
så kan det sagtens være en moderne fuldsyntetisk letløbsolie.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-07-04 17:33

Henrik B. skrev:

> Jo da. Hvis instruktionsbogen siger at bilen skal køre på en xxW-40
> olie, så kan det sagtens være en moderne fuldsyntetisk letløbsolie.

Og hvis motoren er lidt slidt? Hvor render den tynde olie så hen mens
motoren stadig er i kold-fasen?

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-04 17:57

> Og hvis motoren er lidt slidt? Hvor render den tynde olie så hen mens
> motoren stadig er i kold-fasen?

Så lægger den sig i bunden af motoren - men i øvrigt er den dyre olie jo
ikke heller ikke tyndere i kold tilstand - end den billige olie i varm
tilstand.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-07-04 18:02

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> men i øvrigt er den dyre olie jo
> ikke heller ikke tyndere i kold tilstand - end den billige olie i varm
> tilstand.

Netop!

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 21-07-04 18:08

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message

> Så lægger den sig i bunden af motoren - men i øvrigt er den dyre olie jo
> ikke heller ikke tyndere i kold tilstand - end den billige olie i varm
> tilstand.

Men motoren´s cylinder tolerancer er større når den er kold.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-07-04 18:54

Jan W. Nielsen skrev:

> Så lægger den sig i bunden af motoren - men i øvrigt er den dyre olie
> jo ikke heller ikke tyndere i kold tilstand - end den billige olie i varm
> tilstand.

Mærkeligt at min så stoppede med sit olieforbrug efter jeg gik "op" i en
15-40.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-07-04 18:00

> Og hvis motoren er lidt slidt? Hvor render den tynde olie så hen mens
> motoren stadig er i kold-fasen?

Derhen hvor du ikke vil have det. Men det der forsvinder er stærkt
begrænset - på grænsen til det umålelige. Faktisk er det sådan en en
fuldsynt. 0W-40 olie ofte vil være en smule "tykkere", når den er varm, end
f.eks. en mineralsk 15W-40. Selvom de egentlig bør være lige "tykke". Det
hænger sammen med at den fuldsyntetiske olie er bedre til at overholde sine
specifikationer.

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 18-07-04 09:28

> Men det er nu godt nok ikke min nabo, der har fortalt mig, at det er
> godt..... men de førende ekspert i olie og smøring ved motorteknisk
afdeling
> ved Teknologisk Institut...

Hvordan vidste de, at Oplen havde godt af dên olie ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-07-04 10:14

> Hvordan vidste de, at Oplen havde godt af dên olie ?

Fordi den i stort set alle sammenhænge er som en 10W-40 - bare bedre hele
veje igennem.

Din bil skal være meget gammel for ikke at have gavn af sådan en olie.

Jeg kender en, der har en af de første Morgan sportsvogne - dén får ikke
Mobil 1 0W-40.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-07-04 10:20

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Jeg kender en, der har en af de første Morgan sportsvogne - dén får ikke
>Mobil 1 0W-40.

Det ville da osse være helligbrøde - gamle engelske klassikere skal
køre Castrol - ellers lugter de ikke historisk korrekt ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-04 10:25

> Jeg kender en, der har en af de første Morgan sportsvogne - dén får ikke
> Mobil 1 0W-40.

Sån' en gl. sag skal bruge mineralsk olie, for den bundfælder i bundkaret,
det er en del af "renselses-processen. I moderne syntetiske,halv-syntetiske
olier holder alt sig flydende, det som ikke stoppes af oliefilteret. Så regn
roligt med at alt som "lugter" af veteranbil,motorcykel, skal have gl.daws'
mineralsk olie.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-07-04 13:35

> Jeg kører Mobil 1 0W-40 - nogle gange kun 5W-40 på min 14 år gamle Opel.

SUBSCRIBE!

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-04 09:45

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i en meddelelse

>Det der falder mig for brystet er folk med 10 år gamle
> biler som hælder på af 0w-40 for det må jo være den bedste olie

Det er det oxo, hvis man gider betale,får et godt tilbud. Jeg brugte uden
probs, usædvanligt forbrug, det på min 16 år gl. SAAB. Så at en Renå skal
køre med olie tyk som tjære??.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-07-04 16:04

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Det er det oxo, hvis man gider betale,får et godt tilbud. Jeg brugte uden
> probs, usædvanligt forbrug, det på min 16 år gl. SAAB. Så at en Renå
> skal køre med olie tyk som tjære??.

Tja det var historien

Jeg hælder det på som producenten foreskriver og er MEGET forsigtig med
bare at hælde andet på.

Jeg har en gang skiftet motor i min Citroën... jeg gider ikke skifte
motor igen nogensinde..

Fra : Henrik B.

Dato : 21-07-04 17:00

> Tja det var historien
>
> Jeg hælder det på som producenten foreskriver og er MEGET forsigtig med
> bare at hælde andet på.

Husk på at instruktionsbogen står stille i tid - det gør
smøreolieudviklingen ikke.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-07-04 17:34

Henrik B. skrev:

> Husk på at instruktionsbogen står stille i tid - det gør
> smøreolieudviklingen ikke.

Korrekt og mens man kører slides motoren og på et tidspunkt er den tynde
olie ikke sagen

OT: En tomatkasse på sådan en Saab 9000t .. er det noget jeg skal holde
mig fra med mindre jeg har røven fuld af penge?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-07-04 18:01

> [...]
>
> OT: En tomatkasse på sådan en Saab 9000t .. er det noget jeg skal holde
> mig fra med mindre jeg har røven fuld af penge?

De har ikke det bedste ry. Jeg véd at der er mange der bygger om, fra tomat
til manuel.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-07-04 18:55

Henrik B. skrev:

> De har ikke det bedste ry. Jeg véd at der er mange der bygger om, fra
> tomat til manuel.

Det var en skam - var ellers helt hub på cruise-stil

Fra : Torben E

Dato : 21-07-04 18:07

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> wrote in message

> OT: En tomatkasse på sådan en Saab 9000t .. er det noget jeg skal holde
> mig fra med mindre jeg har røven fuld af penge?

De er ikke sååå, dårlige, men max ca. 200hk, ellers holder de hurtigt op
med at virke

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 21-07-04 18:18

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> wrote in message

> De er ikke sååå, dårlige, men max ca. 200hk, ellers holder de hurtigt op
> med at virke

Var det ik' noget med så'n en svend på din? ))

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 21-07-04 18:53

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> Var det ik' noget med så'n en svend på din? ))

Hvis de kunne tåle mosten havde jeg haft en forlængst

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-07-04 19:32

Torben E skrev:

> De er ikke sååå, dårlige, men max ca. 200hk, ellers holder de hurtigt
> op med at virke

Dvs. en 2.3t med ~200 hypper er ikke godt?

Fra : Torben E

Dato : 21-07-04 20:41

> Dvs. en 2.3t med ~200 hypper er ikke godt?

Jo, det skal nok gå med 200 og en slat, det er jo standart. Men det er
ikke en evighedsmaskine

Det kommer også meget an på hvordan den behandles, no no´s er...

Trække tunge trailers
Lave for meget hjulspin.
Bremse for at få ladetryk før start.

Ting der hjælper...

Skifte olie + filter
Montere oliekøler.
Slække på gassen ved gearskift.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-07-04 21:35

Torben E skrev:

> Jo, det skal nok gå med 200 og en slat, det er jo standart. Men det er
> ikke en evighedsmaskine

Øøøøøv

> Det kommer også meget an på hvordan den behandles, no no´s er...
>
> Trække tunge trailers

Har jeg ikke planer om.

> Lave for meget hjulspin.

Måske lidt på våd vej men det kun hvis den "smutter" for mig i hård
accel.

Jeg er vokset fra at lave vilde spin. Dertil skal den have baghjulstræk
før det er sjovt

> Bremse for at få ladetryk før start.

Kan jeg ikke lide... virker som vold på bilen.

> Skifte olie + filter

Har jeg været vant til at gøre hver 8000km på mine tidligere biler.

Er det olie på gearkassen du tænker på?

> Montere oliekøler.

God idé!

> Slække på gassen ved gearskift.

Hmm hvordan ved man den vil skifte?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-07-04 22:18

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Øøøøøv

Ja, for man kommer jo så nemt til at tune så'n en svend. )

> Måske lidt på våd vej men det kun hvis den "smutter" for mig i hård
> accel.

Kommer man nemt til i så'n en svend. )
Og accell. behøver ikke engang at være hård.

> Har jeg været vant til at gøre hver 8000km på mine tidligere biler.
>
> Er det olie på gearkassen du tænker på?

Ja sgu. *LOL*

> God idé!

Igen - på tomatkassen, for bilens motor har allerede én.

> Hmm hvordan ved man den vil skifte?

Med mindre du laver kickdown, så har så'n en smadderkasse et bestemt
omdrejningstal den skifter ved, det lærer man hurtigt, hvornår det er.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-04 00:02

Henrik B. skrev:

> Ja, for man kommer jo så nemt til at tune så'n en svend. )

Ja men hvis SBI skal bøvle hver gang så ved jeg ikke om jeg orker.. :-/

> Kommer man nemt til i så'n en svend. ) Og accell. behøver ikke
> engang at være hård.

Er den så vild?

> Ja sgu. *LOL*

Ja hvad ved bønder om agurkesalat.. LOL

Men det er vel ikke noget større problem at skifte filter+olie på sådan
en gearkasse?

> Igen - på tomatkassen, for bilens motor har allerede én.

OK. Dyrt?

> Med mindre du laver kickdown, så har så'n en smadderkasse et bestemt
> omdrejningstal den skifter ved, det lærer man hurtigt, hvornår det er.

Ahh okay. Har kun kørt tomat meget få gange.. dejlig ting.

Men er det noget du direkte vil anbefale? Kan du fortælle noget mere om
det?

Fra : Henrik B.

Dato : 22-07-04 11:51

> Ja men hvis SBI skal bøvle hver gang så ved jeg ikke om jeg orker.. :-/

SBI? De aner jo ikke en hat. Jeg skifter på et tidspunkt min Trionic-boks.
Det giver ca. 50 Hk ekstra. Men det har jeg ikke tænkt mig at fortælle til
syn. Og det er ikke noget de nogensinde opdager. CO-værdierne vil stadig
ligge indenfor det område de skal.

> Er den så vild?

Tjah, 370 Nm ved 2400 omdr/min - hvad tror du?

> Men det er vel ikke noget større problem at skifte filter+olie på sådan
> en gearkasse?

Aner det ikke - har aldrig prøvet det.

> OK. Dyrt?

Et par tusinde gør vel meget ved det.

> Men er det noget du direkte vil anbefale? Kan du fortælle noget mere om
> det?

Ved blot at den tager alt det sjove ud af bilen. Den koster en masse effekt.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 22-07-04 12:10

[klip]

> [...]
> syn. Og det er ikke noget de nogensinde opdager. CO-værdierne vil stadig

Uha da da - nu kommer miljø-freaksene i nyhedsgruppen efter dig, hvis du gør
det

[klip]

> Tjah, 370 Nm ved 2400 omdr/min - hvad tror du?

Det lyder okay! )

/Peter

Fra : Roberto Saldo

Dato : 22-07-04 12:14

Peter G C wrote:
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Uha da da - nu kommer miljø-freaksene i nyhedsgruppen efter dig, hvis du gør
> det

<grov>
Næh, men måske når familien dør af lungekræft.
</grov>

> Det lyder okay! )

Det er alm 93kW (126hk).

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Henrik B.

Dato : 22-07-04 13:11

> Uha da da - nu kommer miljø-freaksene i nyhedsgruppen efter dig, hvis du
gør
> det

Nej da. Jeg kører jo ikke i oliebrænder og spyr omkring mig med partikler.
)

> Det lyder okay! )

Jep.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-04 21:27

Henrik B. skrev:

> [...]
> at fortælle til syn. Og det er ikke noget de nogensinde opdager.
> CO-værdierne vil stadig ligge indenfor det område de skal.

Med mit held skal jeg nok stå med håret i postkassen.

Hvad der kan gå galt går galt.

> Tjah, 370 Nm ved 2400 omdr/min - hvad tror du?

Aner det ikke jeg har aldrig prøvet sådan noget. Jeg har meget svært
ved at forestille mig det bare sætter hjulene rundt - jeg er vant til at
der skal bruges kobling samtidig med masser af gas

> Ved blot at den tager alt det sjove ud af bilen. Den koster en masse
> effekt.

Hmmm... ja. Cruise eller ej det lyder som om der er en del bøvl og mindre
sjov ved det.

Jeg tager manuel.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-07-04 00:17

> Aner det ikke jeg har aldrig prøvet sådan noget. Jeg har meget svært
> ved at forestille mig det bare sætter hjulene rundt - jeg er vant til at
> der skal bruges kobling samtidig med masser af gas

Hahahahaha........ja, sådan var det i gamle dage, da man kørte Ascona. *GG*

Men du bor jo ikke så langt væk, så jeg skal da gerne komme forbi og
demonstrere det....

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-07-04 00:31

Henrik B. skrev:

> Hahahahaha........ja, sådan var det i gamle dage, da man kørte Ascona.
> *GG*

Ja eller ZX'er

> Men du bor jo ikke så langt væk, så jeg skal da gerne komme forbi og
> demonstrere det....

Uha det lyder fristende. Men tror min bankdame slår mig ihjel når jeg
overtrækker dankortet med 80kilo....

Når jeg har sparet sammen så vil jeg meget gerne have en tur samt en
bunke hands-on råd så jeg ikke køber katten i sækken nede i Tyskland!

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 11:58

> Den fuldsyntetiske.

Hvis den fuldsyntetisk altid er god nok, hvorfor dælen producerer man så
stadig mineralsk og semisyntetisk olie? Min Civic 1.4 16v, årg. 89, motor
med 135.000 km bag sig, kører på 10w/40 mineralsk olie. Har ikke brugt en
dråbe af det de sidste 1800 km.

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 12:08

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis den fuldsyntetisk altid er god nok, hvorfor dælen producerer man så
> stadig mineralsk og semisyntetisk olie?

Fordi der stadi er folk der køber det. Og der er stadig motorer
(græsslåmaskiner m.v.) der har behov for mineralsk olie.

> Min Civic 1.4 16v, årg. 89, motor
> med 135.000 km bag sig, kører på 10w/40 mineralsk olie. Har ikke brugt en
> dråbe af det de sidste 1800 km.

Nej, og kørte du på 0W-40 ville den heller aldrig bruge en dråbe.

M.v.h.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 12:14

> Fordi der stadi er folk der køber det. Og der er stadig motorer
> (græsslåmaskiner m.v.) der har behov for mineralsk olie.

Lidt pudsigt at min far faktisk benævnte min bil "plæneklipperen" (han
kender stortset kun Honda fra plæneklippere), indtil han fandt ud af, at
hans '93 Mitubishi Galant 2.0 (16v) ikke kunne følge min "plæneklipper"...
Nu nævner han ikke et ondt ord om den

> Nej, og kørte du på 0W-40 ville den heller aldrig bruge en dråbe.

Så var det netop, at den med en fuldsyntetisk letløbsolie kunne nå rundt om
alle de slidte dele, evt. slidte stempelringe, og dermed nå ud i
forbrændingen, og vupti -> væk var olien

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 12:18

> Så var det netop, at den med en fuldsyntetisk letløbsolie kunne nå rundt
om
> alle de slidte dele, evt. slidte stempelringe, og dermed nå ud i
> forbrændingen, og vupti -> væk var olien

Troels. Skal vi ikke lige blive enige om, at en 10W-40 olie og en 0W-40 er
akkurat lige "tykke", når bilen er varm? Godt. Tror du så ikke at forbruget
vil være det samme?

M.v.h.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 12:35

> Troels. Skal vi ikke lige blive enige om, at en 10W-40 olie og en 0W-40 er
> akkurat lige "tykke", når bilen er varm? Godt. Tror du så ikke at
forbruget
> vil være det samme?

Sorry - hjernen er taget på weekend

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:32

> Hvis den fuldsyntetisk altid er god nok, hvorfor dælen producerer man så
> stadig mineralsk og semisyntetisk olie?

Det fatter man jo heller ikke..

Men forklaringen er nok (som Henrik skriver), at der stadig er et marked for
den. Der er med andre stadig mange mennesker, der køber den.

Dels fordi den er billigere - dels fordi de ikke ved, at de kan bruge den
fuldsyntetiske i stedet for den 10W-40, der er anbefalet i deres bil
oldgamle instruktionsbog.

Jeg er i øvrigt helt enig i alle Henriks betragtninger.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:33

> Dels fordi den er billigere - dels fordi de ikke ved, at de kan bruge den
> fuldsyntetiske i stedet for den 10W-40, der er anbefalet i deres bil
> oldgamle instruktionsbog.

Jeg følger nu heller ikke instruktionsbogen, men det råd jeg har fået af
adskillige mekanikere. Jeg ville nu også helst ha fyldt en 0-10W/40
fuldsyntetisk på Hondaen, men blev frarådet det, da den nu engang er ved at
være en ældre sag (karossen har gået godt 341.000 km, motoren godt 130.000
km)

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:38

> Jeg følger nu heller ikke instruktionsbogen, men det råd jeg har fået af
> adskillige mekanikere.

Men man skal ikke stole på alt, som håndværkere (eller andre) fortæller..

Spørg ham engang hvad tallene præcist betyder, og om hvordan man måler
viskositeterne.

Han ved det formentlig ikke.

Det samme gælder dækmanden - han ved ikke en skid om, hvilke dæk der scorer
højt i særlige discipliner. Han har en fornemmelse af, at Michelin er bedre
end Bamboo-king-kong-dæk - og det har han som regel ret i.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 15:38

> Men man skal ikke stole på alt, som håndværkere (eller andre) fortæller..

Det er så sandt. Men mekanikere, folk på Bilgalleri.dk, og enkelt herindefra
mente, at 10w-40 mineralsk var det bedste at putte på bilen.

// Troels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:45

> Det er så sandt. Men mekanikere, folk på Bilgalleri.dk, og enkelt
herindefra
> mente, at 10w-40 mineralsk var det bedste at putte på bilen.

Men det gør det ikke mere rigtigt..

Ring evt. til Shells kundeservice i Danmark - eller til Castrol.

Der kommer du til at tale med folk, der ved lige så meget om olie, som en
mekaniker ved om at skifte bremseklodser.

Olie er kompliceret videnskab - og der er sket en større udvikling med
motorolier i løbet af de seneste 15 år, end der er med de biler, der skal
bruge det.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 16:41

> Olie er kompliceret videnskab - og der er sket en større udvikling med
> motorolier i løbet af de seneste 15 år, end der er med de biler, der skal
> bruge det.

Når man snakker gamle kontra nye motorer,
så er det vel tolerancerne man mest bekymrer sig om ?

Altså dêt, at en gammel motor med 'slup' skal ha'
en fed, da den tynde løber ved siden af, hvorimod
en ny motor skal ha' en tynd, da den kan holde
det i sig, og en tynd olie er hurtigere ude
i alle hjørner ved koldstart.

Man bekymrer sig også over, at ders bil
har kørt 150.000 og dermed må være
så slidt, den skal ha' en federe olie.

Dette har jeg det svært med at forholde mig til,
når flere tests afslører, at biler efter 100.000 km's
test ikke har målbar slid...(husker en FIRE-1000 motor
fra FIAT som blev skildt ad, UDEN slid overhovedet).
Denne burde så selv efter 150.000 kunne æde den tyndeste
olie.

En større videnskab kan så være, at mange
biler raller ved koldstart pga. hydrauliske
ventilløftere. Dêr er valg af olie måske mere
vigtig, end om det er en 5w-40 eller 10/15w-40.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 16:52

> Når man snakker gamle kontra nye motorer,
> så er det vel tolerancerne man mest bekymrer sig om ?

Men en 0W-40 er stort set lige så tyk som en 10W-40 når den er driftsvarm.

Derfor mener jeg ikke, betragtningen har nogen relevans.

Til gengæld kan det jo på meget gamle motorer være gammelt skidtm, der
holder motoren tæt - men så tror jeg, vi skal snakke noget ældre biler end
Sierra fra 1985.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 16:59

> Men en 0W-40 er stort set lige så tyk som en 10W-40 når den er driftsvarm.
>
> Derfor mener jeg ikke, betragtningen har nogen relevans.

Koldstart slider, kan betragtningen over olietypen
så hêr få relevans ?

> Til gengæld kan det jo på meget gamle motorer være gammelt skidtm, der
> holder motoren tæt - men så tror jeg, vi skal snakke noget ældre biler end
> Sierra fra 1985.

OK. Min manual anbefaler også 5w-40 om vinteren.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 17:31

> Koldstart slider, kan betragtningen over olietypen
> så hêr få relevans ?

Jep - alt den stund, at den fuldsytetiske er tyndere i kold tilstand end den
mineralske.

Den er dog ikke - som kold - tyndere end den mineralske i varm.

Det gælder med andre ord om at have en tilpas tyk olie hele tiden - og dét
er den fuldsytetiske bedre til.... udover at den er bedre til at absorbere
syre etc, der skader motoren indefra.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 17:44

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Jep - alt den stund, at den fuldsytetiske er tyndere i kold tilstand end den
>mineralske.

Sgu'da ikke hvis de har samme viscositet.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 17:54

> Sgu'da ikke hvis de har samme viscositet.

Nej, det har du sgu ret i..

Kan du i øvrigt ikke lige finde mig en mineralsk 0W-40..?

)

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 18:22

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Nej, det har du sgu ret i..

dak dak ;)

>Kan du i øvrigt ikke lige finde mig en mineralsk 0W-40..?

>)

jeg ved ikke om en sådan overhovedet er til (men hvorfor skulle den
ikke ?)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 19:40

> Men en 0W-40 er stort set lige så tyk som en 10W-40 når den er driftsvarm.

Ofte vil en fuldsyntetisk 0W-40 olie være "tykkere" ved drifttemp. end en
mineralsk 10W-40. Da additiverne i den fuldsyntetiske olie er væsentlig mere
stabile.

> Derfor mener jeg ikke, betragtningen har nogen relevans.

Enig.

> Til gengæld kan det jo på meget gamle motorer være gammelt skidtm, der
> holder motoren tæt - men så tror jeg, vi skal snakke noget ældre biler end
> Sierra fra 1985.

Jep. Og så er det ikke olien der er problemet, men motoren som sådan.

M.v.h.

Fra : FreeAgent

Dato : 17-07-04 20:02

On Sat, 17 Jul 2004 17:52:23 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> [...]
>
>Til gengæld kan det jo på meget gamle motorer være gammelt skidtm, der
>holder motoren tæt - men så tror jeg, vi skal snakke noget ældre biler end

...... ja det gør hellerikke noget når motoren er varm .... så har alle
motordelene udvidet sig *s* .... men når den er kold vil en tynd olie
presse sig forbi stempelringene og blive brændt at ..... dermed
"olieforbrug" ....

.....er jeg helt galt på den ? *s*

RaZoR *s*

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 19:44

> [...]
> en fed, da den tynde løber ved siden af, hvorimod
> en ny motor skal ha' en tynd, da den kan holde
> det i sig, og en tynd olie er hurtigere ude

Igen, igen, igen. Når en olie hedder -40, så er den - i teorien - lige tyk
ved drifttemp. uanset om det er en synt. eller en mineralsk. Og det med at
"holde olien i sig" holder ikke. Se bare på, hvor mange nye biler, der
drikker litervis af smøreolie mellem olieskift. Det er næsten en månedlig
tilbagevendende kritik i JP om søndagen. Jeg holder på at det er dårlige
konstruktioner. Mine Saab'er - eller andre jeg har haft kendskab til -
drikker ikke olie. Ej heller efter 200.000 eller 300.000 km.

> Man bekymrer sig også over, at ders bil
> har kørt 150.000 og dermed må være
> så slidt, den skal ha' en federe olie.

Den er jo kun federe de første 5 km. Hvad så derefter?

> En større videnskab kan så være, at mange
> biler raller ved koldstart pga. hydrauliske
> ventilløftere. Dêr er valg af olie måske mere
> vigtig, end om det er en 5w-40 eller 10/15w-40.

Dårlige konstruktioner, slidt oliepumpe m.m.

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 19:58

> [...]
> konstruktioner. Mine Saab'er - eller andre jeg har haft kendskab til -
> drikker ikke olie. Ej heller efter 200.000 eller 300.000 km.

Så er det jo skidt, at SAAB snart er en saga blot ;op
Måske er SAAB snart ude af Sverige..

> Den er jo kun federe de første 5 km. Hvad så derefter?

Ja, men folk har nok den opfattelse, at jo ældre motor,
jo 'federe' olie, og begrebet 15w-40 tiltaler folk
mere end 0w-40 eller 5w-40.
Hvorfor den diskussion om olieviskositeter, når
olien næsten har samme konsistens ret hurtig, og
bilens smøresystem iøvrigt er iorden ?
Hvorfor anbefales ligefrem een speciel olie
her i gruppen med jævne mellemrum?

> Dårlige konstruktioner, slidt oliepumpe m.m.

Hvad går en direkte dårlig konstruktion ud på ?
Kan en oliepumpe overhovedet slides ?
Har jeg aldrig hørt om, men hvorfor ikk'?

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 20:05

> Så er det jo skidt, at SAAB snart er en saga blot ;op
> Måske er SAAB snart ude af Sverige..

Tjah, en amerikansk præsident der skider på verden. Og en amerikansk
bilproducent der gør hvad den kan, for at ødelægge datterselskaberne. ((

> Hvad går en direkte dårlig konstruktion ud på ?

At de fra fabrikken har for store tolerancer. Forkert/for dårligt valg af
materialer m.v.

> Kan en oliepumpe overhovedet slides ?

Ja da. Og ellers skal der kun en lille metalsplint til, for at lave en ridse
i den. Derefter vil den pumpe luft med op til ventilerne, så de tikker.

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 20:22

> Tjah, en amerikansk præsident der skider på verden. Og en amerikansk
> bilproducent der gør hvad den kan, for at ødelægge datterselskaberne.
((

Sådan er verden i dag.

> Ja da. Og ellers skal der kun en lille metalsplint til, for at lave en
ridse
> i den. Derefter vil den pumpe luft med op til ventilerne, så de tikker.

okayz.
Hvordan drives en typisk oliepumpe...af ventilatorremmen
eller 'noget direkte overførsel' fra motoren ???
Hvor mange bar presser sådan een med, hvordan
virker den kort fortalt i forhold til en vandpumpe/andre pumper ???
Hvorfor hører man sjælendt, at en oliepumpe går i stykker, hvorimod
en vandpumpe oftere går kaput.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 21:46

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Hvordan drives en typisk oliepumpe...af ventilatorremmen
>eller 'noget direkte overførsel' fra motoren ???

Den bliver f.eks på Sierra drevet af samme aksel, der driver
strømfordeleren (hvis jeg husker ret)

din tandrem trækker så også oliepumpem, via remhjulet ovenover det
nederste remhjul.

>Hvor mange bar presser sådan een med, hvordan
>virker den kort fortalt i forhold til en vandpumpe/andre pumper ???

En oliepumpe er typisk en såkaldt tandhjulspumpe - den "klemmer" olien
gennem

>Hvorfor hører man sjælendt, at en oliepumpe går i stykker, hvorimod
>en vandpumpe oftere går kaput.

Oliepumpen er - well - bedre smurt ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 20:16

> En større videnskab kan så være, at mange
> biler raller ved koldstart pga. hydrauliske
> ventilløftere. Dêr er valg af olie måske mere
> vigtig, end om det er en 5w-40 eller 10/15w-40.

Min elskede Honda lider af kolde stempler, som gør at motoren raller lidt
når den er helt iskold - når den er varm siger den ingenting Der er
utroligt mange der siger "Nå det er nok bare de hydrauliske ventilløftere" -
Godaw mand økseskaft, det har min Honda altså ikke. Det er bare en Honda, og
en gammel bil - så den har sine lyde

// Troels

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 20:24

> [...]
ventilløftere" -
> Godaw mand økseskaft, det har min Honda altså ikke. Det er bare en Honda,

*S*..ja, og det er her charmen kommer ind, især
når det bare fortsætter med at køre.:,o)

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:18

> *S*..ja, og det er her charmen kommer ind, især
> når det bare fortsætter med at køre.:,o)

Jah. Jeg fik først dommen defekte plejllejer - men nu ved jeg fra race, at
plejllejer sjældent lever længe, når de først begynder at larme (og de
iøvrigt først normalt gør det ved gennemvarm motor?!).

Kørte race i en Fiat Regata 85S - plejllejerne begyndte at larme lidt dagen
før et løb, på vej op på traileren inden løbet klævrede de lidt mere (den
fik altid lov til at køre sig lige så stille varm i tomgang inden den sku
køre), og efter 2 omgange på banen sagde det bare KRUNSJ. Så stod motoren.
Den blev adskilt, og ganske rigtigt, lejerne var helt døde.

Nu har Hondaen kørt ca. 2500 km med dender mærkelige lyd. Hvilken forskel

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 22:20

> [...]
ventilløftere" -
> Godaw mand økseskaft, det har min Honda altså ikke. Det er bare en Honda,

Totalt ukyndige personer. For tikkende ventiler lyder overhovedet ikke som
klaprende stempler.

M.v.h.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:21

> Totalt ukyndige personer. For tikkende ventiler lyder overhovedet ikke som
> klaprende stempler.

Det er så hvad der er Klaprende stempler, lyder mere som en "sugende"
bankelyd, rimeligt dyb i det

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 22:32

> Det er så hvad der er Klaprende stempler, lyder mere som en "sugende"
> bankelyd, rimeligt dyb i det

Jep.

M.v.h.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:34

> Jep.

Okay, nu fik jeg det konstateret af en der lyder til at vide noget om det

Dvs. jeg kan godt satse på at det er kolde stempler, 100%? Det var nemlig
bare et løst skud fra en mekaniker.

Det kan kort beskrives ved, at lydens tydelighed er omvendt proportionel med
motorens temperatur - dvs. når motoren er ISkold er lyden rimeligt tydelig
ved jævn gasgivning, og kan høres stigende i frekvens med omdrejningerne op
til ca. 4000 rpm, hvorefter den forsvinder i anden motorstøj, og senere
forsvinder helt, når motoren er gennemvarm (og ikke bare vandet er varm)?

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 23:31

> Okay, nu fik jeg det konstateret af en der lyder til at vide noget om det
>

> Dvs. jeg kan godt satse på at det er kolde stempler, 100%? Det var nemlig
> bare et løst skud fra en mekaniker.

Det kan også være slidte krydspinde i stemplerne. Så de, mens de er kolde,
så at sige fortsætter nogle tiende-dele længere end plejlstangen ellers
tillader. Giver nærmest såden en "tok-tok-tok" lyd.

M.v.h.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 10:14

> Det kan også være slidte krydspinde i stemplerne. Så de, mens de er kolde,
> så at sige fortsætter nogle tiende-dele længere end plejlstangen ellers
> tillader. Giver nærmest såden en "tok-tok-tok" lyd.

Og det dør motoren af? :'-(

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 18-07-04 13:38

> Og det dør motoren af? :'-(

Næææh......men engang, når lyden har lydt længe nok......er der nok en
krydspind der knækker...og SÅ er det slut.

M.v.h.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 16:42

> Næææh......men engang, når lyden har lydt længe nok......er der nok en
> krydspind der knækker...og SÅ er det slut.

Hmm, snakker vi 1000 km, 10000 km, 50000 km?

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 18-07-04 17:29

> Hmm, snakker vi 1000 km, 10000 km, 50000 km?

Tjah, jeg havde en bil der sagde det ved 278.000 km. Og den sgade det stadig
ved 350.000, da den blev solgt.......såååee.....

M.v.h.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 18:11

> Tjah, jeg havde en bil der sagde det ved 278.000 km. Og den sgade det
stadig
> ved 350.000, da den blev solgt.......såååee.....

Hehe okay, så er det nok ikke en dødsdom imorgen Håber jeg.

Det var alligevel 72.000 km, såeh. Det er langt over hvad jeg regner med at
køre i denher bil

// Troels

Fra : Olesen

Dato : 18-07-04 09:04

> Totalt ukyndige personer. For tikkende ventiler lyder overhovedet ikke som
> klaprende stempler.

Mente det mindede lidt om konstant tændingsbanken,
altså en sprød diskret rallen/skralden/knitren.