/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ombytning af benzin til diesel
Fra : bgpetersen


Dato : 16-07-04 14:39

Davs

Mig og en kammerat kom til at snakke om man må smide en diesel motor over i
en benzin bil uden at skulle betale afgift ( og du holder dig under grænsen
med HK). Håber i kan hjælpe mig.

Mvh. Brian Petersen



 
 
TGD (16-07-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 16-07-04 14:52


"bgpetersen" <bgpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cd8lg8$out$1@news.cybercity.dk...
> Davs
>
> Mig og en kammerat kom til at snakke om man må smide en diesel motor over
i
> en benzin bil uden at skulle betale afgift ( og du holder dig under
grænsen
> med HK). Håber i kan hjælpe mig.

Inde på den side der omhandler Caravelle og andre VW kassevogne, er der en
der har lavet nummeret, mener ikke hans historie meldte noget om skattefar.



Martin Nielsen / Får~ (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Nielsen / Får~


Dato : 16-07-04 14:54

Nix, det er identitetsskifte. Ny afgift....
"bgpetersen" <bgpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cd8lg8$out$1@news.cybercity.dk...
> Davs
>
> Mig og en kammerat kom til at snakke om man må smide en diesel motor over
i
> en benzin bil uden at skulle betale afgift ( og du holder dig under
grænsen
> med HK). Håber i kan hjælpe mig.
>
> Mvh. Brian Petersen
>
>



phk (16-07-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 16-07-04 18:55


"Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40f7de00$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nix, det er identitetsskifte. Ny afgift....

Passer _ikke_.


--
Per, Esbjerg



alexbo (16-07-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 16-07-04 17:22


"bgpetersen" skrev

> Mig og en kammerat kom til at snakke om man må smide en diesel motor over
i
> en benzin bil uden at skulle betale afgift

Ja.
Så længe man holder sig under 20% forøgelse af den originale motor, er
det lige meget hvilket brændstof den kører på.

Og man kan også skifte tilbage igen.

Et Taxi selskab havde fundet en fidus, de købte nye Mercedes, pillede
bensinmotoren ud og satte en diesel i.
Så langt så godt det var jo lovligt.
Da de så efter taxiens frikørsel satte bensinmotoren i igen, ville Told/skat
have afgift fordi bensinmotoren ydede langt mere end dieselen.
Men den gik ikke, det er effekten på den originale motor der tæller, og her
var det endda den originale motor de satte i.

Læg mærke til at Told/skat kun tæller effekt, drejningsmoment er de ganske
ligeglade med.

mvh
Alex Christensen





bgpetersen (16-07-2004)
Kommentar
Fra : bgpetersen


Dato : 16-07-04 20:38

nogen der har et konkret bevis, måske noget på told og skat's hjemmeside,
synes nemlig ikke jeg kan finde noget der.


Mvh. Brian Petersen


"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cd8v9j$13c4$1@news.cybercity.dk...
>
> "bgpetersen" skrev
>
> > Mig og en kammerat kom til at snakke om man må smide en diesel motor
over
> i
> > en benzin bil uden at skulle betale afgift
>
> Ja.
> Så længe man holder sig under 20% forøgelse af den originale motor, er
> det lige meget hvilket brændstof den kører på.
>
> Og man kan også skifte tilbage igen.
>
> Et Taxi selskab havde fundet en fidus, de købte nye Mercedes, pillede
> bensinmotoren ud og satte en diesel i.
> Så langt så godt det var jo lovligt.
> Da de så efter taxiens frikørsel satte bensinmotoren i igen, ville
Told/skat
> have afgift fordi bensinmotoren ydede langt mere end dieselen.
> Men den gik ikke, det er effekten på den originale motor der tæller, og
her
> var det endda den originale motor de satte i.
>
> Læg mærke til at Told/skat kun tæller effekt, drejningsmoment er de ganske
> ligeglade med.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
>



alexbo (16-07-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 16-07-04 21:11


"bgpetersen" <bgpetersen@hotmail.com> skrev


> nogen der har et konkret bevis, måske noget på told og skat's hjemmeside,
> synes nemlig ikke jeg kan finde noget der.

Det er heller ikke altid så nemt at finde, selv om man ved det skal være
der.
Men her er noget officielt
Bekendtgørelse af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.

http://147.29.40.90/_SHOWF_A796877473/119&A20020097729REGL&0001&000001

7a -2

mvh
Alex Christensen











bgpetersen (16-07-2004)
Kommentar
Fra : bgpetersen


Dato : 16-07-04 21:32

link virker ikke


"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cd9con$1kdh$1@news.cybercity.dk...
>
> "bgpetersen" <bgpetersen@hotmail.com> skrev
>
>
> > nogen der har et konkret bevis, måske noget på told og skat's
hjemmeside,
> > synes nemlig ikke jeg kan finde noget der.
>
> Det er heller ikke altid så nemt at finde, selv om man ved det skal være
> der.
> Men her er noget officielt
> Bekendtgørelse af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.
>
> http://147.29.40.90/_SHOWF_A796877473/119&A20020097729REGL&0001&000001
>
> 7a -2
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>



alexbo (16-07-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 16-07-04 21:34


"bgpetersen" <bgpetersen@hotmail.com> skrev

> link virker ikke

Hmm.
www.retsinfo.dk , retsinformation, søgning, forskriftens nummer 977, år
2002.

mvh
Alex Christensen



Anders O (31-07-2004)
Kommentar
Fra : Anders O


Dato : 31-07-04 16:50

Har ikke læst det hele men der står jo..... Hvornår er det en
ombygning???????

1. I § 1, stk. 3, indsættes som 5. og 6. pkt.:

»Der foretages fornyet beregning af afgift for et motorkøretøj omfattet af §
3 b, stk. 1, som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig
henseende er identisk med det motorkøretøj, for hvilket der tidligere er
beregnet afgift. Henføres motorkøretøjet efter reparation eller ombygning
under reglerne i § 3 b, stk. 1, betales afgift efter reglerne i § 3 b, stk.
2.«

MVH

Anders O.
"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cd9e3j$1mhi$1@news.cybercity.dk...
>
> "bgpetersen" <bgpetersen@hotmail.com> skrev
>
> > link virker ikke
>
> Hmm.
> www.retsinfo.dk , retsinformation, søgning, forskriftens nummer 977, år
> 2002.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>



alexbo (31-07-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 31-07-04 18:21


"Anders O" <anders_o@oncable.dk> skrev

> Har ikke læst det hele men der står jo..... Hvornår er det en
> ombygning???????

På told/skat findes følgende.

Punktafgiftsvejledning 2004 - 3

E.1.3.2 Tæring, slitage og almindelig vedligeholdelse


§ 7a, stk. 1 Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der
tidligere er betalt registreringsafgift, og som er beskadiget som følge af
tæring, slitage o.l., og hvor reparation udføres løbende som almindelig
vedligeholdelse, er fritaget for afgift.


§ 7a, stk. 2 Fritagelsen er betinget af følgende:
a.. Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i
registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer
med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.
b.. Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med
anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i
forhold til køretøjets originale motoreffekt.
c.. Genopbygningen af køretøjet skal være udført ved anvendelse af
reservedele, herunder skarringsdele, af en art og beskaffenhed, som normalt
forefindes på og forhandles fra automobilforhandlernes og -værkstedernes
lagre af nye reservedele, eventuelt med tilsvarende brugte reservedele. Der
må ikke anvendes nyt reservedelskarrosseri, chassis eller stel. Der må
heller ikke fra andet køretøj anvendes karrosseri, chassis, stel eller
større dele af disse komponenter end de nævnte reservedele.


Reparation og genopbygning med henblik på salg
§ 7a, stk. 3 Større samlede reparationer og genopbygninger, der sker
med henblik på salg, er fritaget for afgift, hvis ovennævnte betingelser er
opfyldt, og omkostningerne ved reparation og genopbygning ikke overstiger
den almindelige pris for et tilsvarende køretøj i normalt vedligeholdt og
registreringsklar stand inklusive afgifter ved kontant salg til bruger.
Udgifterne til genopbygningen må dog højst andrage 75.000 kr.

For køretøjer, hvis alder overstiger 5 år, kan omkostningerne ved
genopbygning overstige den almindelige pris for et tilsvarende køretøj ved
kontant salg til bruger med 10 pct. for hvert hele år, køretøjets alder
overstiger 5 år regnet fra køretøjets første registreringsdato. Tillægget
kan dog højst udgøre 50 pct.


Opgørelse af omkostninger
§ 7a, stk. 4 Reparatørvirksomheden opgør omkostningerne ved
genopbygningen på grundlag af reparatørvirksomhedens almindelige
bruttopriser inklusive merværdiafgift. Opgørelsen skal indeholde en
specifikation over dele, som er udskiftet, og arbejdsydelser, som er udført
på køretøjet, med anførsel af priserne på disse indbefattet den avance, der
i almindelighed indgår i priser for reparationsydelser af den pågældende
art.


§ 7a, stk. 5 Hvis ovennævnte betingelser for afgiftsfritagelse ikke er
opfyldt, skal køretøjet anmeldes til afgiftsberigtigelse hos ToldSkat.


Eksempler og afgørelser Som et eksempel kan nævnes en bil, der blev
repareret for tæringsskader. I stedet for at udskifte med modelsvarende
dele, blev skærme mv. udskiftet med glasfiberreservedele for at give
køretøjet et Turbo-look. Herefter var identiteten mistet, og der skulle
betales registreringsafgift.

Det tidligere Motornævn har tilladt udskiftning af en frontkasse med
forlygter og frontgitter samt baglygter fra en nyere årgang, uden at anse
bilen for at have mistet sin afgiftsmæssige identitet. Det er nemlig tilladt
at skifte enkelte mindre dele, hvis montering kun medfører mindre afvigelser
i forhold til basisbilen. Det betyder også, at man kan montere sæt af
glasfiber eller plast beregnet til pålimning eller montering ved hjælp af
skruer og bolte, fx front- og hækspoilers, så længe der ikke er tale om
egentlige karrosseridele.

En Opel Kadett var ombygget, således at motoren var udskiftet fra en
1,3 l motor til en 1,6 l motor uden effektforøgelse. Endvidere var kofanger,
lygtegrill, forruder, instrumentpanel og bagkofanger udskiftet til andre
typer, ligesom der var monteret bagspoiler fra en anden model samt andre
uoriginale fælge. Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at bilen ikke
ansås for ombygget i et sådant omfang, at det udløste afgiftsberigtigelse,
jf SKM2003.305.LSR.


Motorskift Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst
have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis
effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af
køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af
effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens
angivelser om motoreffekt, der bruges.

Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20
pct.-reglen også.

En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især
topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af
disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med
udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet,
hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i
disse tilfælde med en egentlig motorudskiftning.

Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages
udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre
ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet,
og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20
pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf.
nedenstående afsnit.

Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er det altid klogt
at spørge Statens Bilinspektion om eventuelle krævede tekniske ændringer.

Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning eller ved
motortuning, evt. ved en kombination af begge.


ØLD Ifølge en dom fra Østre Landsret i december 2000 kan motorskift
til bilens originale motor ske uden afgiftsmæssige konsekvenser. Den
konkrete sag drejede sig om en hyrevogn, der blev afgiftsberigtiget og taget
i brug som hyrevogn med den originale benzinmotor, men som efter at have
kørt 1.750 km. som hyrevogn fik udskiftet motoren til en dieselmotor. Bilen
blev frikørt med dieselmotor efter at have kørt som hyrevogn i mere end 3 år
og mere end 210.000 km. I forbindelse med udstedelsen af en toldattest om
afgiftsfritagelsen ved frikørslen blev der påført en klausul om, at der skal
betales registreringsafgift, hvis bilen senere ilægges en benzinmotor (evt.
den originale), hvor effekten overstiger 20 pct. målt i forhold til den
dieselmotor, som bilen var forsynet med ved frikørslen. Der er ved dommen
lagt vægt på, at bilen ved en senere genilægning af den originale
benzinmotor vil være identisk med den bil, der blev afgiftsberigtiget i sin
tid. Der kan derfor ikke opkræves yderligere registreringsafgift ved en
sådan motorombytning, jf SKM2001.60.ØLR.


Motortuning Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale
motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen
procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning
gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når
der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok
eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte.
Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.


Modelskifte Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan
være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet
bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere,
udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige
identitet.


Karrosserituning Foretages der montering af plast- eller glasfiberdele
på et køretøj, skelnes der mellem, om det er noget der skrues/limes på (fx
spoilersæt (for og bag), sideskørter o.l.), som blot medfører mindre
afvigelser i forhold til oprindelige køretøj, eller om der foretages
egentlige indgreb i det eksisterende køretøj, og derved opnår et helt andet
udseende.


Eksempler/afgørelser på motortuning/-ombygning Eksempler/afgørelser
mv.:


Opel Kadett Opel Kadett 2,0, årgang 1989 med 8 ventilet topstykke (med
karburator) monteres med et 16 ventilet topstykke fra en model 2,0 GSI.
Motorblokken til de to forskellige topstykker er ens. Dette kræver
imidlertid montering af andre stempler, indsprøjtningssystem mv.
Effektforøgelsen overstiger 20 pct. Der er her tale om en motorombygning,
der medfører afgiftspligt. Hvis det kun er nødvendigt at udskifte topstykket
samt montering af indsprøjtningssystemet, vil dette kun medføre
afgiftspligt, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct.


Volvo Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på
følgende måde:

a.. Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til
7,5 : 1.
b.. Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til
indsprøjtningsdyser.
c.. Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
d.. Garrat Volvo Turbo monteres.
e.. Intercooler monteres.
f.. Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var
fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.




Mercedes Benz Mercedes Benz C 180 årg 1994 med en 1,8 l motor med 122
DIN HK - drejningsmoment 170 Nm. Motoren tunes på følgende måde:

a.. Krumtap udskiftes, slaglængde 95,7 m.m.
b.. Andre plejlstænger.
c.. Kompression øges til 11 : 1.
d.. Indsprøjtningsdyseer ombyttes med MB C 220 dyser.
e.. Benzintryksregulator ombyttes.
Den udskiftede krumtap (med større slaglængde) samt andre plejlstænger
medfører en forøgelse af motorvolumen til 2,2 l. Effekt efter ombygning 145
DIN HK. Der er tale om en motorombygning, der sidestilles med reglerne for
motorskifte. Da effektforøgelsen imidlertid er under 20 pct., medfører dette
eksempel ikke afgiftspligt.




VW Golf En VW Golf GTI årgang 1985 med 8 ventilet topstykke får en
GTI motor med et 16 ventilet topstykke ilagt. Effektforøgelsen er under 20
pct., og dette medfører ikke afgiftspligt.


BMW En BMW 320 6 cylindret får en 323i motor ilagt - effektforøgelse
17,2 pct. Samtidig ændres:
a.. Bagtøjet til 323i (udvekslingsforholdet ændres fra 3,64 : 1 til
3,45 : 1).
b.. Komplet dobbeltgrenet udstødningssystem monteres.
c.. Forbremserne ombygges til ventilerede bremseskiver, andre
bremsekalibre og støvskjolde.
d.. Eldrevet fødepumpe monteres ved benzintank, og elledningsnettet
udbygges med diverse ledninger og relæer mv. til styring af den elektroniske
benzinindsprøjtning.
e.. Samtlige ruder udskiftet til tonede tuder.
f.. Eldrevne sidespejle monteres.
g.. Hækspoiler monteres.
Efter ombygningen fremstår bilen i al væsentlighed som en BMW 323i.

Sagen har været gennem samtlige administrative ankeinstanser, der har
anset ombygningen for afgiftspligtig. Sagen har også været indbragt for
Landsretten, men sagen blev hævet inden domsforhandlingen.


Ford Sierra Der er truffet afgørelse om mistet identitet og dermed
afgiftspligt for en ombygget Ford Sierra stationcar, hvor der i forbindelse
med en udskiftning af motoren fra en 1,6 (75 HK) til en 2,0 V6 (90 HK) også
blev udskiftet gearkasse, kobling, udstødningssystem, forfjedre og
bremseskiver.


Almindelige reservedele En god tommelfingerregel er, at så længe de
udskiftede dele er af samme type som de gamle, og så længe delene kan købes
som reservedele (dvs. at de har et selvstændigt reservedelsnummer), så kan
reparationen foretages uden registreringsafgiftsmæssige konsekvenser.
Problemet opstår, når der bruges dele af en nyere type, eller dele til en
anden model, eller hvis der bruges større samlede dele, fx et tag med
stolper, fra en anden bil. Hvis man bruger et karrosseri, chassis eller stel
fra et andet eller fra et nyt køretøj, er identiteten altid mistet, og der
skal betales afgift på ny. Der må heller ikke bruges nyt
reservedelskarrosseri, -chassis eller -stel.

Såvel bilejeren som reparatøren har pligt til at anmelde en
afgiftspligtig ombygning/reparation til den regionale told- og
skattemyndighed.





J & P (16-07-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 16-07-04 22:18

> Mig og en kammerat kom til at snakke om man må smide en diesel motor over
i
> en benzin bil uden at skulle betale afgift ( og du holder dig under
grænsen
> med HK). Håber i kan hjælpe mig.

Jeg har selv byttet benzinmotoren i min Volvo 245 til en diesel sidste år.
Jeg har ikke betalt afgift overhovedet. Den har jo ikke forøget sine HK -
nærmere tværtimod...
Men den ryger måske i en anden vægtklasse. Jeg skulle stille med en
vejeseddel efter ombygningen.

--
Hilsen Jakob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste