Tophastighed med monteret kn filter
Fra : Siemens

Dato : 16-07-04 12:24

Har fornylig fået monteret i claim-on kn filter, på en mondeo 1,8 zetec.

Har så opdaget at der er pillet nogle km af top hastigheden.... Er det kn
filteret der er skyld i dette eller??
Det er vel omkring 15 km/t der er røget..

VED godt man alligevel ikke må køre så stærkt herhjemme.. men er
nysgerrig hvorfor det pludselig er sket.?

Ps: har stadig ikke fået trukket noget nyt lyft til filteret.. så filter får
ikke 100% ren kold luft endnu.. måske har det noget at sige.?

Mvh
Andreas

Fra : Elbarto

Dato : 16-07-04 12:49

"Siemens" <Siemens@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
får
> ikke 100% ren kold luft endnu.. måske har det noget at sige.?

Der kan man så se hvor smart det er at have KN filter.

Elbarto simpsoniac

Fra : Siemens

Dato : 16-07-04 12:59

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> "Siemens" <Siemens@mail.dk> skrev i en meddelelse

> får

> Der kan man så se hvor smart det er at have KN filter.
>
> Elbarto simpsoniac

Smart, smart..

1. Jeg skulle alligevel skifte mit luftfilet, og køber et kn da det holder
flere km end orginalt filter ( det er måske IKKE smart?).!

2. Som skrevet betyder det intet at der er taget af top, jeg har ikke behov
for at køre over 200 Km/t HAR DU??

3. TUSIND TAK for dit svar, virkelig noget jeg kunne bruge til noget.

Fra : Rasmus

Dato : 16-07-04 14:59

"Siemens" <Siemens@mail.dk> wrote in message

> [...]
behov
> for at køre over 200 Km/t HAR DU??
>
> 3. TUSIND TAK for dit svar, virkelig noget jeg kunne bruge til noget.

Hvis bilen har en lavere topfart kunne noget jo tyde på den pludselig har
færre hk, dette kunne så medføre en forringet benzinøkonomi?

mvh
Rasmus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-07-04 15:01

"Siemens" <Siemens@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 1. Jeg skulle alligevel skifte mit luftfilet, og køber et kn da det holder
> flere km end orginalt filter ( det er måske IKKE smart?).!

Til gengæld er prisen oxo en anden, et papirfilter får du smidt i nakken for
30-40,- hos en auto-pusher, og det skal ikke fedtes ind i olie for at virke-
hvis det ikke bliver det kan du lige så godt bruge konens aflagte
net-strømper . Tilgengæld risikere du at få ødelagt din MAF.,LMM af
olien, og jeg ved ikke hvad DEN koster til en Deo, men tvivler på den er
gratis . Og alle test som jeg har læst, viser at luftgennemstrømningen v.
et frisk papirfilter er den samme = intet at hente og intet bøvl.
BTW. Effekten aftager m. ~1% for hver 3.°C. luften er varmere, så må du
afgøre m. dig selv om du fortsat gider spilde "krudt" på projektet. Om jeg
så fik det foræret, ville jeg ikke røre det !#¤§!.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-07-04 15:26

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> Til gengæld er prisen oxo en anden, et papirfilter får du smidt i nakken
for
> 30-40,- hos en auto-pusher,

Det kommer sandelig an på, hvilken bil vi snakker om.

og det skal ikke fedtes ind i olie for at virke-
> hvis det ikke bliver det kan du lige så godt bruge konens aflagte
> net-strømper .

Vrøvl.

> Tilgengæld risikere du at få ødelagt din MAF.,LMM af
> olien,

Ikke mere end du gør med den olie, der kommer fra krumtapudluftningen, eller
hvad der ellers er af re-cirkulering.

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-07-04 15:48

> Det kommer sandelig an på, hvilken bil vi snakker om.

De fleste, hvis du handler hos Biltema,Højer,T.Hansen etc., er det den pris
vi taler om. Og filteret er lige godt af den grund- Det er ikke
rocket-science .

> Vrøvl.

§!"¤%! det skal fedtes ind, bevist et tørt filtrere lige så godt som et
olieret, og igen lige så godt som et papir!!!!!!. Hvis det er lige så tæt
som et papir var der jo ingen grund til at skifte!!!.

> Ikke mere end du gør med den olie, der kommer fra krumtapudluftningen,
eller
> hvad der ellers er af re-cirkulering.

Nu har de biler jeg kender til det gear tilsluttet efter LMM'en, måske af
samme grund?.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-07-04 16:30

> De fleste, hvis du handler hos Biltema,Højer,T.Hansen etc., er det den
pris
> vi taler om. Og filteret er lige godt af den grund- Det er ikke
> rocket-science .

Det billigste jeg kan købe et filter er ca. 100,-

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-07-04 16:59

> Det billigste jeg kan købe et filter er ca. 100,-

Der er stadig langt op til de +7-800,- et KN koster, især når man tager de
øvrige ting jeg har nævnt i betragtning. Jeg har ikke forbudt nogen at bruge
det, man al sund fornuft taler imod .

Fra : Henrik B.

Dato : 16-07-04 22:36

> Der er stadig langt op til de +7-800,- et KN koster, især når man tager de
> øvrige ting jeg har nævnt i betragtning. Jeg har ikke forbudt nogen at
> [...]

Et "åbent" KN-filter koster til min ca. 600,- og et der passer i
luftfilterkassen omkring de 400,- såååeee.....

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-07-04 06:07

> Et "åbent" KN-filter koster til min ca. 600,- og et der passer i
> luftfilterkassen omkring de 400,- såååeee.....

Sååå er der kun det faktum tilbage at, det ikke filtrere så godt som et
papir + du har udgifter og besvær med special-olie. Som man SKAL bruge iflg.
deres hp.: http://www.knfilters.com/filtercharger.htm, og som kan ødelægge
MAF'en . Men bevar's hvis man gider det, sååå.... .

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 11:34

> Sååå er der kun det faktum tilbage at, det ikke filtrere så godt som et
> papir + du har udgifter og besvær med special-olie. Som man SKAL bruge
> [...]

En bøtte olie koster omkring 70,-

> og som kan ødelægge
> MAF'en . Men bevar's hvis man gider det, sååå.... .

Stadig ikke mere end den olie i forvejen er i recirkuleringsluften. Desuden
skal filtret jo ikke dryppe. Folk har en tilbøjelighed til at sprøjte for
meget på, for "så er det nok endnu bedre". Men der advares mod dette i
brugsforvirringen.

Ødelægge MAF'en? Hvad er det for noget? Er det noget der sad på biler fra
forrige århundred?

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-04 21:51

> BTW. Effekten aftager m. ~1% for hver 3.°C. luften er varmere, så må du
> afgøre m. dig selv om du fortsat gider spilde "krudt" på projektet. Om jeg
> så fik det foræret, ville jeg ikke røre det !#¤§!.

Hvor kommer de tal fra?

Jeg kunne tydelig mærke forskel på tophastigheden i min turbo-sierra
sommer-vinter så jeg mener det må være betydelig mere, uden jeg har gidet
undersøge det nærmere.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 16-07-04 22:37

> Hvor kommer de tal fra?
>
> Jeg kunne tydelig mærke forskel på tophastigheden i min turbo-sierra
> sommer-vinter så jeg mener det må være betydelig mere, uden jeg har gidet
> undersøge det nærmere.

Hmmm....for dårlig IC måske?

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-07-04 06:16

> Hvor kommer de tal fra?

Nogen jeg har "fanget ude i byen, ved en som roder m. sån'nod'.

> Jeg kunne tydelig mærke forskel på tophastigheden i min turbo-sierra
> sommer-vinter så jeg mener det må være betydelig mere, uden jeg har gidet
> undersøge det nærmere.

Når du siger sån', er det nok ikke helt løwn . Nu er der jo let 20-30°C.
forskel på sommer/vinter, og 3-5% af 200-250hk. er imho en sjat.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-07-04 17:27

Siemens skrev:

> Smart, smart..

Lyder godt

> 1. Jeg skulle alligevel skifte mit luftfilet, og køber et kn da det
> holder flere km end orginalt filter ( det er måske IKKE smart?).!

Tjo det er bare dyrt, men lad det nu ligge.

> 2. Som skrevet betyder det intet at der er taget af top, jeg har ikke
> behov for at køre over 200 Km/t HAR DU??

JA! Det kan du tro jeg har... livet begynder først efter 200km/t så ja
en bil der render en del over 200 er at foretrække IMHO.

Men det er så også bare mig der elsker at køre bil...

> 3. TUSIND TAK for dit svar, virkelig noget jeg kunne bruge til noget.

Ramte han et ømt punkt?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Rasmus

Dato : 16-07-04 13:06

> [...]
får
> ikke 100% ren kold luft endnu.. måske har det noget at sige.?

Jaah smarte bemærkninger er de nemmeste svar at komme med !!
Men ja, det kunne lyde som om den tager lidt varm luft. På en peugeot kan
det være en god ting lige at få resat motorstyringen. Men om det hjælper på
en ´deo ved jeg ikke.

Fra : Siemens

Dato : 16-07-04 13:39

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> en ´deo ved jeg ikke.
>
> Okay.. reset motor.. Kan man bare tage batteri af i hvor lang tid uden
strøm??
Eller skal jeg vente til jeg har fået trukket kold luft og se om det ændre
noget.??

Mvh
Andreas

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-07-04 14:12

> [...]
får
> ikke 100% ren kold luft endnu.. måske har det noget at sige.?

Det kan skyldes to ting: At dit filter får al for megen varm luft (der er
lidt varmt i motorrummet når motoren yder maksimal effekt) eller der er
vacuum i motorrummet. Man skal have en ret heldig hånd for at få samme eller
større effekt ud af at montere et åbent luftfilter. Den der med at montere
diverse slanger tror jeg ikke rigtigt på. Det svarer jo nærmest til at fyre
en ordentlig en af til et fint selvskab og så håbe, at en tændt støversuger
kan garantere, at ikke en eneste af gæsterne bliver generet af fisen.
Det er muligt, at det ikke er et problem for dig, at din bil kører 15km
mindre på toppen, men hvis den har mistet tophastighed har den sikkert også
mistet økonomi og kører du kortere på literen er de penge du sparer på at
skifte luftfilter hurtigt brugt. Derfor: Flyt filteret helt frem i fronten
af bilen - foran køleren eller ud foran den ene hjulkasse. Eller monter den
original luftfilterkasse igen og smid en K&N-filter deri. Har du i øvrigt
tænkt på hvorfor gutterne med frit luftfilter "altid" får deres biler
effektmålt med kølerhjelmen åben?

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-07-04 16:59

Thomas Landberg wrote:

> Det kan skyldes to ting: At dit filter får al for megen varm luft (der er
> lidt varmt i motorrummet når motoren yder maksimal effekt) eller der er
> vacuum i motorrummet.

Kan det ikke også skyldes filterets volumen? Jeg har hørt
rallygutterne snakke om, at et luftfilters volumen skal være
minimum det dobbelte af slagvolumen, ellers kommer filteret til at
hæmme åndedrættet. Hvis nu den originale "madkasse" af et
luftfilter er skiftet ud med et lille fikst clamp-on, så kan det
være for lille rent volumenmæssigt. Nu ved jeg du "ruller" en del
biler, har du nogen erfaringer i den retning?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-07-04 22:47

> [...]
>

> VED godt man alligevel ikke må køre så stærkt herhjemme.. men er
> nysgerrig hvorfor det pludselig er sket.?

Jeg satte sådan et åbent filter på min Escort RST -
Den lød som en støvsuger når den fik lidt at leve af og det kostede et
effekttab på næsten 30Hk - fra 148Hk til 119Hk på hjulene.
Så den org. boks røg på igen med et nyt std. filter.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : TDN

Dato : 17-07-04 10:05

> [...]
får
> ikke 100% ren kold luft endnu.. måske har det noget at sige.?

På min tidligere Polo 1.6 fra 1996 gav det en øget topfart og langt bedre
speederrespons, en sprød lyd og den virkede friskere ved højere
omdrejninger, medens min tidligere Passat 1.8 20V fra 1997 kunne jeg ikke
mærke forskel med et KN filter på.

Mvh
Thomas

Fra : Rasmus

Dato : 17-07-04 10:08

> [...]
får
> ikke 100% ren kold luft endnu.. måske har det noget at sige.?

Her er min luftfilter konstruktion http://www.rwo.frac.dk/varmeskjold, det
og så en sebring bagpotte er det eneste der er lavet af ændringer på
motoren. Den er rullet til 126 hk og 185 nm, pug har selv opgivet den til
112 hk. Men denne motor er flere gange set målt til ca 125 hk som standart.

Fra : Siemens

Dato : 17-07-04 10:27

> [...]
> motoren. Den er rullet til 126 hk og 185 nm, pug har selv opgivet den til
> 112 hk. Men denne motor er flere gange set målt til ca 125 hk som

Hej

Det var også noget af det du har lavet jeg tænkte på. Jeg kunne jo købe et
afstand stykke i alu ligesom dit, så filteret kommer til at sidde helt henne
imellem topedo og batteri ligesom det orginale. (der kommer luftstrømmen ud
fra skærmkassen nemlig)

Men Hvor kan jeg købe sådan et stykke rør henne til billige penge??

Andreas

Fra : phk

Dato : 17-07-04 12:25

> [...]
> motoren. Den er rullet til 126 hk og 185 nm, pug har selv opgivet den til
> 112 hk. Men denne motor er flere gange set målt til ca 125 hk som

Hvor mange HK har den standard?

Der er forskel - som regel til den gode side - hvor mange HK fabrikanten
opgiver og hvor meget den reelt har.

--
Per, Esbjerg

Fra : Søren Christensen

Dato : 17-07-04 23:48

> [...]
får
> ikke 100% ren kold luft endnu.. måske har det noget at sige.?

Kender en der på Slagese tekniske skoles rullefeldt der har lavet en test
med en masse luftfiltre.
KN gav 1HK men bilen tabte moment. Det samme gjaldt de andre sportsfiltre.
De bedste var
rent faktisk de almindelige typer.
Testen blev lavet på en rallycross bil. Mærket kan jeg ikke huske.

Venligst