Chiptuning af benzin bil ?
Fra : Torben R

Dato : 16-07-04 10:35

Hej NG,

Kan man "chippe" en alm. benzin motor (Mazda6 2,0i touring stc.) for at
flytte momentet nedaf i RPM.

Diverse tuning sider på nettt omhandler alle diesel motorer.

Min 6'er står til 141 HK og 181 NM ved 4100 RPM, og når jeg kører med
campingvogn kunne det være rart
at max moment var hjemme ved lavere omdrejninger end 4100/RPM. (og ja,
jeg kunne jo bare have købt diesel, men
det holdt økonomien ikke til)

Det skal siges at jeg ikke er på jagt efter flere HK eller hurtigere
acceleration, blot at "flytte" moment kurven nedad.

Jeg har ingen som helst forstand på tuning, og er i tvivl om det
overhovedet kan lade sig gøre ?

Torben R

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-07-04 10:54

Torben R wrote:
> [...]
>
> Diverse tuning sider på nettt omhandler alle diesel motorer.
>
> Min 6'er står til 141 HK og 181 NM ved 4100 RPM, og når jeg kører med

Ja mange hk betyder manglende bundtræk på en reel firbenet sugemotor.

> [...]
>
> Det skal siges at jeg ikke er på jagt efter flere HK eller hurtigere
> acceleration, blot at "flytte" moment kurven nedad.

Sådan virker det ikke.

Mekaniske sager som slaglængde og knastakselprofil bestemmer motorens
karakterestik.

På turbobiler er det ikke raketvidenskab, man volder bare trykket op.

> Jeg har ingen som helst forstand på tuning, og er i tvivl om det
> overhovedet kan lade sig gøre ?

Ikke med en chip (i en grad der betyder noget).

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-04 11:02

> Mekaniske sager som slaglængde og knastakselprofil bestemmer motorens
> karakteristik.

Korrekt.

> Ikke med en chip (i en grad der betyder noget).

Korrekt - glem alt om chiptuning - effekten er ufatteligt begrænset og
normalt helt umærkelig.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Torben R

Dato : 16-07-04 11:03

> [...]
>
> På turbobiler er det ikke raketvidenskab, man volder bare trykket op.

> Ikke med en chip (i en grad der betyder noget).

ØV, jeg havde det lidt på fornemmelsen at det ikke ville hjælpe.

Nå, næste gang må der så stå diesel på indkøbs seddlen

Tak for svar.

--
Torben R

Fra : Brian S Jensen

Dato : 16-07-04 11:51

"Torben R" <ravnkilde@tele2adslDUERIKKE.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, næste gang må der så stå diesel på indkøbs seddlen
>
> Tak for svar.
Torben R

La' hellere væ'r med det - hold dig til at købe benzin så længe du
har Mazdaratien

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Torben R

Dato : 16-07-04 11:53

> La' hellere væ'r med det - hold dig til at købe benzin så længe du
> har Mazdaratien
>
> Mvh.
> Brian S Jensen

Er der da noget i vejen med Mazda's 136HK diesel ? Er det ikke en Ford
bygget motor ?

--
Torben R

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-07-04 12:03

> Er der da noget i vejen med Mazda's 136HK diesel ?

Den er opgivet til at køre særdeles kort på literen. Det må siges at være et
problem for en diesel.

>Er det ikke en Ford bygget motor ?

Hvis det er forklarer det så alt. Ford er bestemt ikke verdensmestre i at
bygge dieselmotorer og specielt deres 2.0TDCi i Mondeo giver en masse
problemer samt et forbrug der ofte ligger på 12-14km/l. Det er næppe for
sjov at Ford nu har indgået et samarbejde med PSA om de næste motorer. Der
er en verden til forskel på 2.0TDCi i Focus C-max og 2.0TDCi i Mondeo.

Jeg kunne godt tænke mig en Mazda 6, men ikke med den nuværende dieselmotor.
Måske kommer den nye 1.6 16V HDi i 6'eren - så har man noget der virker.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Peter G C

Dato : 16-07-04 12:25

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:40f7b5f4$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[kilp]

> [...]
> sjov at Ford nu har indgået et samarbejde med PSA om de næste motorer. Der
> er en verden til forskel på 2.0TDCi i Focus C-max og 2.0TDCi i Mondeo.

Er det ikke samme motor ?

/Peter

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-07-04 14:04

Der

> Er det ikke samme motor ?

Bestemt ikke - og jeg håber sq heller ikke Ford får solgt nogle Mondeo'er
til folk der tror de får en bil med den nye moderne motor. Så vidt jeg kan
forstå det, så valgte Ford den lette løsning da de skulle have en
commonrail'er på programmet. De tog simpelthen den gamle 2.0 115hk TD og
monterede et andet topstykket med commonrail-indsprøjtning og voila - så
havde de en commonrail-motor. Den er dog på vej ud af programmet igen, nu
hvor Ford har fået lavet en helt ny og moderne motor sammen med PSA. Hvorfor
de stadig smider den gamle i Mondeo'en skal jeg ikke kunne sige, men måske
er der et restlager der skal væk? Citat fra Dieselcar: "Ford's familiar
Duratorq TDCi designation belies the fact that this is the first car to use
a completely new 2.0-litre, 16-valve engine developed in cahoots with
Peugeot. In other words, it's not what you find on opening the bonnet of a
Mondeo or the new Jaguar 2.0D. This outstandingly quiet, refined diesel
develops almost the same power and torque as the Jag's engine."

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Brian S Jensen

Dato : 16-07-04 18:10

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Torben R
>

> La' hellere væ'r med det - hold dig til at købe benzin så længe du

Hej Torben

Det jeg mente var såmænd bare at, sålænge du har en bil som kører
på BENZIN, så er det da en skidt ide at købe DIESEL

Mvh.
Brian S Jensen