Hastighed på motorvej 100 ---> 110 ?
Fra : Torben

Dato : 15-07-04 15:45

Hej gruppe,

jeg har et vædemål 'kørende' (fik i den ) ang. hvornår hastighederne i
sin tid steg fra 100 til 110 kmt på motorvejen ?

Hvad siger, jeg mener at det var i 1996 - så jeg har sikkert tabt den kasse
med 30 grønne

Mvh og på forhånd tak !
Torben

Fra : Jacob

Dato : 15-07-04 15:54

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sin tid steg fra 100 til 110 kmt på motorvejen ?
>
> Hvad siger, jeg mener at det var i 1996 - så jeg har sikkert tabt den

Det tror jeg du har. Jeg mener det er længere siden - måske 86

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 16:06

> [...]
> sin tid steg fra 100 til 110 kmt på motorvejen ?
> Hvad siger, jeg mener at det var i 1996 - så jeg har sikkert tabt den

Det ser ud til at være 1992, der er det rigtige svar.

Her er, hvad der tidligere har været skrevet i gruppen:

Juli 1953 - november 1973.

Her er hvad jeg har kunnet finde angående generelle hastighedsgrænser
igennem tiden:

1903 (Kbh) : 1? mil/ t.
2 mil/t. på visse landeveje i Kbh.
1903 : 2 mil/t. i købstæder mv.
4 mil/t. på landeveje
1908 : 2 mil/t. i købstæder og tæt bebyggede landsbyer
4 mil/t. på landeveje
1910 : 15 km/h i byer og på biveje
30 km/h på landeveje
1913 : 15 km/h på biveje
25 km/h i byer
50 km/h på landeveje
1918 : 20 km/h i tæt bebyggede landsbyer
30 km/h på andre landeveje, i købstæder og på biveje
50 km/h på fri landevej og landevejsbyer
1921 : 30 km/h i byer og på biveje
50 km/h på landeveje
1932 : 40 km/h i byer og på biveje
60 km/h på landeveje
1953 : ingen generel hastighedsgrænse
1961-64 : 80 km/h på landeveje i forbindelse med højtider og
sommerferie
100 km/h på motorveje i forbindelse med højtider og
sommerferie
1973 : 60 km/h i byer
80 km/h på landeveje og motorveje
1974 : 60 km/h i byer
90 km/h på landeveje
110 km/h på motorveje
1979 : 60 km/h i byer
80 km/h på landeveje
100 km/h på motorveje
1985 : 50 km/h i byer
80 km/h på landeveje
90 km/h på motortrafikveje (ved skiltning)
100 km/h på motorveje
1992 : 50 km/h i byer
80 km/h på landeveje
90 km/h på motortrafikveje (ved skiltning)
110 km/h på motorveje
2004 : 50 km/h i byer
80 km/h på landeveje
90 km/h på motortrafikveje
130 km/h på motorveje

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Reino Andersen

Dato : 15-07-04 22:55

Jan W Nielsen :

> Det ser ud til at være 1992, der er det rigtige svar.

Nemlig - 1. maj 1992 (LOV nr 283 af 29/04/1992).

--
Reino

Fra : Thomas H.

Dato : 17-07-04 10:53

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse
> Jan W Nielsen :

> Nemlig - 1. maj 1992 (LOV nr 283 af 29/04/1992).

Gad vide om Margrethe Auken også den gang, sad og rååååbte op, kaldte folk
lystmordere og psykopater, og spåede det rene blodbad på vores motorveje ?

Thomas H. - der stadig kun én gang, har prøvet en motorvej hvor der var 130
km/t

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 11:47

> Thomas H. - der stadig kun én gang, har prøvet en motorvej hvor der var
130
> km/t

Kom til Jylland? Kører ret til på 60 km 130km/t-strækning, fra afkørsel 32
(Sønderup) til afskørsel 39 (Randers N) - dejligt dejligt

// Troels

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-07-04 20:07

Og fra Horsens til Århus
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas H.

Dato : 17-07-04 22:51

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse
> 130
>
> Kom til Jylland? Kører ret til på 60 km 130km/t-strækning, fra afkørsel 32
> (Sønderup) til afskørsel 39 (Randers N) - dejligt dejligt

Altså nu er det som sådan ikke noget problem for mig, jeg kører 130-140 som
jeg altid har gjort, det virker bare spøjst, at alle taler om at NU har de
indfriet valgløftet osv. osv., at man så stort set aldrig oplever de 130
alle snakker om, selvom man kører om natten på fuldt oplyste 6-sporet
motorveje, eller en tur op til forældrenes sommerhus 40 km af en lang
små-ødet motorvej.