Ehm. Dumpet til syn :( Hjælp?
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 14-07-04 21:30

Hejsa,

Dumpede med Hondaen til syn i dag på Kat. 04.:

Knirkelyde (ja, knirkelyde, som en fjeder der bliver tvundet) ved langsomme
styreudslag, samt dårlig selvopretning.

Hvad pokker kan give denne dårlige selvopretning?

Toplejet har været på tale, men blev droppet igen da fjederen ikke påvirkes
når der drejes.

Har lige brugt en sprøjte og kanyle, og givet lidt 10w-40 ind i diverse
bøsninger, hvor jeg kunne komme til, for at få smurt det hele, ved ikke om
dette har hjulet endnu.

Men har I nogle bud på hvad der er galt når en bil selvopretter dårligt (den
opretter rimeligt ved acceleration)

// Troels

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 21:35

> Hvad pokker kan give denne dårlige selvopretning?
>
> Toplejet har været på tale, men blev droppet igen da fjederen ikke
påvirkes
> når der drejes.

Æhh hvordan kan du droppe denne del?
Selvfølgelig bliver fjederen påvirket når du drejer, det er jo netop derfor
at lejet sidder der. Og hvis den knirker så er det meget sansynligt at det
netop er lejet som er groet fast.

--
Tom

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-07-04 21:37

> [...]
derfor
> at lejet sidder der. Og hvis den knirker så er det meget sansynligt at

....eller fjederen som er knækket.
Jeg har lige skiftet begge forfjedre på den gamles 'deo - den i venstre
side var den øverste vikling knækket af, den knirkede også ved
styreudslag.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 14-07-04 21:41

> Jeg har lige skiftet begge forfjedre på den gamles 'deo - den i venstre
> side var den øverste vikling knækket af, den knirkede også ved
> styreudslag.

Synsmanden mente bare der skulle smøring til - han kunne ikke se noget brud
på fjedrene.

// Troels

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 14-07-04 21:40

> [...]
derfor
> at lejet sidder der. Og hvis den knirker så er det meget sansynligt at det

Fik ellers at vide at det var gummibøsningen i bærearmen
øverst i fronten der var den del der giver sig, når man drejer? Så den har
jeg været efter.

Kan man få sådan et leje løst igen?

// Troels

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 21:59

> derfor
>
> Fik ellers at vide at det var gummibøsningen i bærearmen
> øverst i fronten der var den del der giver sig, når man drejer? Så den har
> jeg været efter.

OK, så er det vel bare den du skal skifte, det skrev du jo ikke i dit først
indlæg

> Kan man få sådan et leje løst igen?

Ja man kan jo prøve at løfte bilen op og så løsne støddæmperen og sprøjte
lidt WD40 ned på lejet......det tager ikke mange minutter at gennemføre.

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 14-07-04 23:44

> OK, så er det vel bare den du skal skifte, det skrev du jo ikke i dit
først
> indlæg

Skifte? Næh. En kanyle, noget 10W-40 fra Biltema i den, og så
sprøjte-sprøjte i de førnævnte gummi-tingester - og vupti - ingen knirken og
masser af selvopretten.

> Ja man kan jo prøve at løfte bilen op og så løsne støddæmperen og sprøjte
> lidt WD40 ned på lejet......det tager ikke mange minutter at gennemføre.

Det skal også kunne stå imod vand (der i bøsningerne). Så har fået noget
silikone man også bruger til større skibsvandpumper o.l.

// Troels

Fra : Rasmus

Dato : 15-07-04 19:19

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette har hjulet endnu.
>
> Men har I nogle bud på hvad der er galt når en bil selvopretter dårligt

Kardanled på styrestammen ?? Min ex-205 havde problemer med dårlig
selvopretning, men efter at have oversprøjtet kardanledet med fedt kunne den
igen.

Fra : "-

Dato : 16-07-04 16:34

Jeg går ud fra at bilen er sporet korrekt, ikke at det i sig selv kan give
knirkelyde, men det kan bestemt påvirke dens evne til at selvoprette, hvis
den er ude af sporing.

--
Mvh. Lasse
-<VW Polo 1.6>-

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 16-07-04 17:47

> Jeg går ud fra at bilen er sporet korrekt, ikke at det i sig selv kan give
> knirkelyde, men det kan bestemt påvirke dens evne til at selvoprette, hvis
> den er ude af sporing.

You've got a point!

// Troels