/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kobling fedter??
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 13-07-04 23:52

Kære NG

Jeg har her idag erfaret følgende sumptom på en af de biler jeg kan
vælge at kører i på mit arbejde. Men jeg er bare ikke heltr sikker på
hvad det skyldes og mistænker at det er koblingen.

Det der er sker er at hvis man fx giver fuld gas (dvs pedalen helt i
bund), så nogle gange så stiger omdrejningstælleren uden at
speedometeret følger med. Holder man så speederen i bund så pået
tidspunkt så "låser" omdrejningstælleren og kort herefter begynder
speedometeret at "stige"

Mit umiddelbare gæt er at koblingen ikke kan få fat og derved "fedter
rundt". Dette bevirker at motoren nok arbejder hurtigt nok, men at
koblingen glider og derved ikke kan overfører krafterne.

Men jeg troede bare at koblingspladerne var to "skiver" med riller og
tænder i som så gik i indgreb med hinanden og overførte krafterne. Og
hvis det var dette der gjorde sig gældende så burde koblingen jo ikke
kunne glide eller hva??.

På forhånd tak for hjælpen.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

 
 
Niels C. Grønlund (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Niels C. Grønlund


Dato : 14-07-04 00:12

Hej !

Det lyder nøjagtigt som da min koblig gik...

Højt omdrejningstal og der skete intet... Jo man kunne stille og roligt få
den op på 40 - 50 Km/t.

Symtomet for mit vedkommende var i første omgang at jeg mistede trækkraft..
Så skulle den op i omdrejninger før der skete noget. Tilsidst ville den
stort set intet ud over opføre sig som om koblingen var trådt ind. Det føles
som om den ikke tager fat.

Du glemmer vist helt der er en belægning på en kobling som langsomt slides
væk.

Mvh.
Niels


"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:ugp8f0tifcv9lmoh9bdjmate92uun3vlv9@4ax.com...
> Kære NG
>
> Jeg har her idag erfaret følgende sumptom på en af de biler jeg kan
> vælge at kører i på mit arbejde. Men jeg er bare ikke heltr sikker på
> hvad det skyldes og mistænker at det er koblingen.
>
> Det der er sker er at hvis man fx giver fuld gas (dvs pedalen helt i
> bund), så nogle gange så stiger omdrejningstælleren uden at
> speedometeret følger med. Holder man så speederen i bund så pået
> tidspunkt så "låser" omdrejningstælleren og kort herefter begynder
> speedometeret at "stige"
>
> Mit umiddelbare gæt er at koblingen ikke kan få fat og derved "fedter
> rundt". Dette bevirker at motoren nok arbejder hurtigt nok, men at
> koblingen glider og derved ikke kan overfører krafterne.
>
> Men jeg troede bare at koblingspladerne var to "skiver" med riller og
> tænder i som så gik i indgreb med hinanden og overførte krafterne. Og
> hvis det var dette der gjorde sig gældende så burde koblingen jo ikke
> kunne glide eller hva??.
>
> På forhånd tak for hjælpen.
> --
> Mvh
> Flemming Jacobsen



Niels C. Grønlund (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Niels C. Grønlund


Dato : 14-07-04 00:28

http://www.fremiparts.dk/foto/kobling.jpg

Her har du et billede af fætteren

http://www.ford-cosworth.dk/stumper/billeder/ap_kobling.jpg

Læg mærke til der er en belægning på den !!

Prøv at forstille dig hvorledes det vil være når belægningen er væk! Når
belægningen er slidt væk vil de 2 metal plader bare glide rundt, eller som
du selv siger fedte mod hinanden. Og kraften kan ikke overføres.

Niels


"Niels C. Grønlund" <ncg_fjern_@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40f46c2e$0$247$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej !
>
> Det lyder nøjagtigt som da min koblig gik...
>
> Højt omdrejningstal og der skete intet... Jo man kunne stille og roligt få
> den op på 40 - 50 Km/t.
>
> Symtomet for mit vedkommende var i første omgang at jeg mistede
trækkraft..
> Så skulle den op i omdrejninger før der skete noget. Tilsidst ville den
> stort set intet ud over opføre sig som om koblingen var trådt ind. Det
føles
> som om den ikke tager fat.
>
> Du glemmer vist helt der er en belægning på en kobling som langsomt slides
> væk.
>
> Mvh.
> Niels
>
>
> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> news:ugp8f0tifcv9lmoh9bdjmate92uun3vlv9@4ax.com...
> > Kære NG
> >
> > Jeg har her idag erfaret følgende sumptom på en af de biler jeg kan
> > vælge at kører i på mit arbejde. Men jeg er bare ikke heltr sikker på
> > hvad det skyldes og mistænker at det er koblingen.
> >
> > Det der er sker er at hvis man fx giver fuld gas (dvs pedalen helt i
> > bund), så nogle gange så stiger omdrejningstælleren uden at
> > speedometeret følger med. Holder man så speederen i bund så pået
> > tidspunkt så "låser" omdrejningstælleren og kort herefter begynder
> > speedometeret at "stige"
> >
> > Mit umiddelbare gæt er at koblingen ikke kan få fat og derved "fedter
> > rundt". Dette bevirker at motoren nok arbejder hurtigt nok, men at
> > koblingen glider og derved ikke kan overfører krafterne.
> >
> > Men jeg troede bare at koblingspladerne var to "skiver" med riller og
> > tænder i som så gik i indgreb med hinanden og overførte krafterne. Og
> > hvis det var dette der gjorde sig gældende så burde koblingen jo ikke
> > kunne glide eller hva??.
> >
> > På forhånd tak for hjælpen.
> > --
> > Mvh
> > Flemming Jacobsen
>
>



Thunderbird [7100] (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 14-07-04 00:40

On Wed, 14 Jul 2004 01:11:36 +0200, "Niels C. Grønlund"
<ncg_fjern_@post10.tele.dk> wrote:

>Hej !
>
>Det lyder nøjagtigt som da min koblig gik...
>
>Højt omdrejningstal og der skete intet... Jo man kunne stille og roligt få
>den op på 40 - 50 Km/t.

Hvis at jeg bare gav moderat gas så kunne den fint trække med, men så
snart at jeg fx trykkede pedalen i gulvet kunne jeg find komme ud for at
omdrejningeren steg som tidligere beskrevet.

>Du glemmer vist helt der er en belægning på en kobling som langsomt slides
>væk.

en forhåbentligt ikke fra den ene dag til den anden.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Kent Friis (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 14-07-04 01:11

Den Wed, 14 Jul 2004 01:40:23 +0200 skrev Thunderbird [7100]:
> On Wed, 14 Jul 2004 01:11:36 +0200, "Niels C. Grønlund"
> <ncg_fjern_@post10.tele.dk> wrote:
>
>>Hej !
>>
>>Det lyder nøjagtigt som da min koblig gik...
>>
>>Højt omdrejningstal og der skete intet... Jo man kunne stille og roligt få
>>den op på 40 - 50 Km/t.
>
> Hvis at jeg bare gav moderat gas så kunne den fint trække med, men så
> snart at jeg fx trykkede pedalen i gulvet kunne jeg find komme ud for at
> omdrejningeren steg som tidligere beskrevet.

Ligesom med slidte dæk...

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Thunderbird [7100] (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 14-07-04 19:56

On 14 Jul 2004 00:11:04 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Den Wed, 14 Jul 2004 01:40:23 +0200 skrev Thunderbird [7100]:
>> On Wed, 14 Jul 2004 01:11:36 +0200, "Niels C. Grønlund"
>> <ncg_fjern_@post10.tele.dk> wrote:
>>
>>>Hej !
>>>
>>>Det lyder nøjagtigt som da min koblig gik...
>>>
>>>Højt omdrejningstal og der skete intet... Jo man kunne stille og roligt få
>>>den op på 40 - 50 Km/t.
>>
>> Hvis at jeg bare gav moderat gas så kunne den fint trække med, men så
>> snart at jeg fx trykkede pedalen i gulvet kunne jeg find komme ud for at
>> omdrejningeren steg som tidligere beskrevet.
>
>Ligesom med slidte dæk...

Nej, jeg lavede ikke hjulspind .
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Hans L. Jørgensen (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 14-07-04 08:07

Thunderbird [7100] wrote:
>
> en forhåbentligt ikke fra den ene dag til den anden.

Jo på få sekunder, når du gør som du her beskriver.

Når først konlingen glider er der som regel ikke så meget at gøre, udover at
skifte den. medmindre den ikke ere justeret korrekt.




--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Per Beer Hansen (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 14-07-04 08:44

Thunderbird [7100] wrote:
>
>> Du glemmer vist helt der er en belægning på en kobling som langsomt
>> slides væk.
>
> en forhåbentligt ikke fra den ene dag til den anden.

Det behøves ikke at være belægningen der er slidt, det kan sagtens (især
hvis det er opstået fra den ene dag til den anden) være trykfoden, som er
gået.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Thomas Strandtoft (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 14-07-04 00:53

"Thunderbird [7100]" wrote:

> Men jeg troede bare at koblingspladerne var to "skiver" med riller og
> tænder i som så gik i indgreb med hinanden og overførte krafterne. Og
> hvis det var dette der gjorde sig gældende så burde koblingen jo ikke
> kunne glide eller hva??.

Der er ikke riller og tænder, både koblingspladen og svinghjulet
den presses mod er "glatte" flader.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Martin Johansen [600~ (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 14-07-04 01:00

Thomas Strandtoft skrev:

> Der er ikke riller og tænder, både koblingspladen og svinghjulet den
> presses mod er "glatte" flader.

Omend en helvedes friktion

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Thomas Strandtoft (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 14-07-04 17:14

"Martin Johansen [6000]" wrote:

> > Der er ikke riller og tænder, både koblingspladen og svinghjulet den
> > presses mod er "glatte" flader.
>
> Omend en helvedes friktion

Jep, det var derfor jeg puttede "glatte" i ""'er.. Kobling og
svinghjul er "glatte" på samme måde som bremseklods og bremseskive
er det..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Martin Johansen [600~ (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 14-07-04 20:00

Thomas Strandtoft skrev:

> Jep, det var derfor jeg puttede "glatte" i ""'er.. Kobling og svinghjul er
> "glatte" på samme måde som bremseklods og bremseskive er det..

I know

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Thunderbird [7100] (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 14-07-04 19:58

On Wed, 14 Jul 2004 00:52:19 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Kære NG
>
>Jeg har her idag erfaret følgende sumptom på en af de biler jeg kan
>vælge at kører i på mit arbejde. Men jeg er bare ikke heltr sikker på
>hvad det skyldes og mistænker at det er koblingen.
>
>Det der er sker er at hvis man fx giver fuld gas (dvs pedalen helt i
>bund), så nogle gange så stiger omdrejningstælleren uden at
>speedometeret følger med. Holder man så speederen i bund så pået
>tidspunkt så "låser" omdrejningstælleren og kort herefter begynder
>speedometeret at "stige"
>
>Mit umiddelbare gæt er at koblingen ikke kan få fat og derved "fedter
>rundt". Dette bevirker at motoren nok arbejder hurtigt nok, men at
>koblingen glider og derved ikke kan overfører krafterne.
>
>Men jeg troede bare at koblingspladerne var to "skiver" med riller og
>tænder i som så gik i indgreb med hinanden og overførte krafterne. Og
>hvis det var dette der gjorde sig gældende så burde koblingen jo ikke
>kunne glide eller hva??.

Men skulle den allerede være røget efter ca 73.000 km, er det ikke lidt
tidligt??.

Men kan det tænkes at det skyldes at den som regel udsættes for
adskillige 100'rede gear skift gennem en dag og og mange start og stop
på bakker.

Men lige et sidespørgsmål. Det man kalder at "File på koblingen" hvad
dækker det lige over??
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Ukendt (14-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-07-04 20:30


"Thunderbird [7100]" skrev i en meddelelse
news:3e0bf0pa0kes8iklqqrv5o9cv2j3gn8l3p@4ax.com...


> Men skulle den allerede være røget efter ca 73.000 km, er det ikke lidt
> tidligt??.

Jow, egentlig... Men det kommer an på hvordan skidtet bruges. Min gamle
Caravelle hyrebil kørte 230 kkm på den første kobling, inden den var færdig.
Og det er med 75% bykørsel og noget der ligner 5-6000 gearskift i døgnet.

> Men kan det tænkes at det skyldes at den som regel udsættes for
> adskillige 100'rede gear skift gennem en dag og og mange start og stop
> på bakker.

Igen, hvis bilen bliver kørt meget hårdt, er der intet der holder evigt...
Ydermere slider det enormt på koblingen, hvis du bruger den til at holde
bilen på en bakke.

> Men lige et sidespørgsmål. Det man kalder at "File på koblingen" hvad
> dækker det lige over??
> --
Du gi'r gas og er længe om at slippe koblingen, så bilen lyder som en Puch
Maxi på speed.......
Min gamle far, der er mekaniker af den gamle skole (udlært i slutningen af
'50erne), lærte mig at en kobling er beregnet til to ting : Koble ud og
koble til... Og han kørte 350 kkm på samme kobling i en Volvo 240, så ha må
ha' noget at hænge sin hat på

VenHils
Peter




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste