Montering af klimaanlæg i BMW E36 Compact
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 13-07-04 18:32

Heja

Jeg fik tilbudt et sæt klimaanlæg til min 323ti Compact. Det er helt nyt, og
alt medfølger... Det var så fristende at jeg slog til med det samme.

Nu kommer monteringen så "bare". Vil lige høre om nogen har en ide om, hvor
lang tid det tager, og om det er meget svært? Har hørt at på nogen biler
skal hele instrumentbordet tages ud...

Håber det er besværet værd :)

Venligst
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 08:47

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvor
> lang tid det tager, og om det er meget svært? Har hørt at på nogen biler

Jeg monterede et klimaanlæg (uden klimaautomatik) i min Golf III for et par
måneder siden. Det er et Diavia anlæg - Altså en stor papkasse med alt til
netop min bil.

Jeg gjorde det over tre dage.

1. Dag
Lave hullerne i torpedopladen (indefra - Husk at rustbeskytte godt her!) og
montere ny luftkanal med fordamper (køleelement). Og så skulle handskerummet
have været modificeret med en ny bund for at give plads til del større
luftkanal men i sættet var en bund til en anden Golf-model så det blev først
lavet senere. Bemærk i øvrigt at i Golf'en kan et manuelt anlæg monteres
uden at pille instrumentbordet ud. Det laves nedefra ved at afmontere
handskerummet.

2. Dag
Skifte blæser i motorrum til en kraftigere type (På Golf'en kræver dette at
køleren afmonteres (kølevand af-på) og så fandt jeg ud af at køleren
alligevel stod for en udskiftning i løbet af et års tid så den blev
ligeledes skiftet da dette ellers ikke kan gøres uden at tappe og genfylde
AC'en hvilket koster over 1000 DKK. Derefter blev kondensatoren og et par
rør monteret. For at leve arbejdet denne dag var kølergrill, kofanger,
tværvange (eller hvad den nu hedder) kølevæske og køler afmonteret.

3. Dag
Kompressor og de sidste slanger samt det elektriske blev monteret. Dette
betød udskiftning af remhjul på kølevandspumpe da den nu drives at samme rem
som driver servopumpen. Afmontering af generator og den flance som den er
monteret på, da een ny flance skal bruges for at få plads til det
kompressoren. Det elektriske er ikke noget problem da sættet kom med
færdigsyet ledningsnet. Dog må jeg indrømme at jeg ventede med at koble
anlægget til motorstyringen til det var fyldt og jeg havde prøvet at køre
med det.

Derefter er det bare at køre til et værksted/Bosch center eller hvem man nu
ønsker skal suge vacuum i anlægget fylde det med kølemiddel.

Jeg har aldrig tidligere monteret et sådan anlæg så inkl. alle småtingene
blev det til tre lange men omhyggelige dage - Jeg vil tro at jeg alt i alt
har brugt omkring 30-35 timer på projektet.

> Håber det er besværet værd :)

Netop hjemvendt efter 14 dage syd for alperne kan jeg garantere for de
bonuspoint anlægget scorede hos fruen som hader at sidde og svede i bilen.

Ferien afslørede i øvrig en mindre forglemmelse fra min side - I sættet
manglede noget antikondens-snask som skal påføres de metaldele som sidder i
instrumentbordet så der ikke drypper kondensvand derfra. Jeg glemte at få
det fremskaffet så det skal jeg have gjort og isoleret metaldelene.

God fornøjelse med projektet.

Mvh
Claus

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-07-04 13:51

Hej!

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Jeg monterede et klimaanlæg (uden klimaautomatik) i min Golf III for et par
> måneder siden. Det er et Diavia anlæg - Altså en stor papkasse med alt til
> netop min bil.

Hvor meget måtte du slippe for delene alt i alt?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 14:12

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!

> Hvor meget måtte du slippe for delene alt i alt?

1422,06 EUR for Diavia indbygningssættet hos Bosch i Flensburg. Derudover
købte jeg en original VW kontakt til AC / Recirkulation til 482,50 DKK

Altså ialt ca 11200 DKK plus påfyldning som koster mellem 1200 og 1600
afhængig hvor det gøres (har jeg hørt).

Mvh
Claus

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-07-04 16:50

Hej!

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> 1422,06 EUR for Diavia indbygningssættet hos Bosch i Flensburg. Derudover
> købte jeg en original VW kontakt til AC / Recirkulation til 482,50 DKK

Okay. Hvordan kan en kontakt iøvrigt koste en plov?

> Altså ialt ca 11200 DKK plus påfyldning som koster mellem 1200 og 1600
> afhængig hvor det gøres (har jeg hørt).

Ja, Ford-Tom har jo brokket sig en del over R134a-påfyldninger et par gange, så
jeg vidste godt det ikke var helt billigt

Hmmmm, mon min Escort '96 kan A/C-opgraderes? De nyere Escorter har det jo som
standard og det er (også) MK5'ere...

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 17:52

> Ja, Ford-Tom har jo brokket sig en del over R134a-påfyldninger et par
gange, så
> jeg vidste godt det ikke var helt billigt

Det gør han så igen fordi mondeo'en er løbet tør igen. Så jeg skal igang med
at skifte kondensatoren i morgen og så skal den fuldes mandag igen (suuuk)

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 17:56

> [...]
med
> at skifte kondensatoren i morgen og så skal den fuldes mandag igen (suuuk)

Den tærede kondensator har du da brokket dig over for så længe siden at jeg
troede at du havde skiftet den inden du sidst fik fyldt op.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 18:08

> Den tærede kondensator har du da brokket dig over for så længe siden at
jeg
> troede at du havde skiftet den inden du sidst fik fyldt op.

Jo men jeg ville ikke skifte sålænge der stadig var R134a på anlæget, men
her i dag kunne den ikke følge med mere og jeg var endda nød til at åbne
vinduet (total neder).

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 18:58

> [...]
> her i dag kunne den ikke følge med mere og jeg var endda nød til at åbne

Ja så er det helt sikkert på tide at gøre noget, men jeg havde (aner ikke
hvor jeg har samlet det op henne) indtrykket af at man kunne tømme et sådan
anlæg og genbruge kølemidlet!

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 19:56

> Ja så er det helt sikkert på tide at gøre noget, men jeg havde (aner ikke
> hvor jeg har samlet det op henne) indtrykket af at man kunne tømme et
sådan
> anlæg og genbruge kølemidlet!

Kan man også, men nu er det et eller andet sted oppe i stratosfæren og ifærd
med at nedbryde et eller andet vi ikke aner.

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-07-04 20:09

Hej!

Tom wrote:

> gange, så
>
> Det gør han så igen fordi mondeo'en er løbet tør igen. Så jeg skal igang med
> at skifte kondensatoren i morgen og så skal den fuldes mandag igen (suuuk)

Yikes...! Ford - de koster sq hele tiden penge... Man skulle have købt en
Toyota istedet

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 21:02

> Yikes...! Ford - de koster sq hele tiden penge... Man skulle have købt en
> Toyota istedet

A/C i fruen Yaris har det heller ikke for godt så den skal nok også fyldes

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-07-04 21:05

Hej!

Tom wrote:

> A/C i fruen Yaris har det heller ikke for godt så den skal nok også fyldes

Hehe :) Jeg savner _godt_ _nok_ også A/C. Havde altid fuld gadaffi på klima'en
da jeg kørte Transporter ifbm. mit studiejob...

Min næste "all round"-bil skulle gerne have A/C og tomatkasse :)

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 17:54

> Hej!

Derudover

> Okay. Hvordan kan en kontakt iøvrigt koste en plov?

Den er pæn og virker ganske robust. Sammenlignet med prisen på andre
kontakter er det vist rimeligt nok. At man så kan mene kontakter (særligt
originale) er urimeligt dyre er en helt anden ting, men det betyder nu
engang en del for mig at det ser ordentlig ud der lige midt på
instrumentbordet hvor det ses.

> [...]
> jeg vidste godt det ikke var helt billigt
>
> Hmmmm, mon min Escort '96 kan A/C-opgraderes? De nyere Escorter har det jo

Jeg vil vædde med at du kan få et Diavia kit til din bil. Start evt. med at
spørge hos Bosch Service Centrene som forhandler Diavia. Der kan du i hvert
fald få at vide hvad det skal koste monteret. Da jeg gjorde det samme
rystede de bare på hovedet af mig når jeg hævdede at jeg ønskede at montere
det selv. Derfor kunne jeg ikke lade være med at ringe og fortælle at nu
havde jeg altså monteret det og så gerne ville vide hvad det skulle koste at
få fyldt op ;) At dømme efter reaktionen kunne han godt huske mig ;)

Mvh
Claus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 18:00

> Da jeg gjorde det samme
> rystede de bare på hovedet af mig når jeg hævdede at jeg ønskede at
montere
> det selv.

Har du ikke vist ham din bil..??

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 18:02

> montere
>
> Har du ikke vist ham din bil..??

Ikke efterfølgende! Der er vel ikke nogen grund til at vade i det - Jeg
mener... Ét er at have begrænset tiltro til sine potentielle kunders
mekaniske snilde... Noget andet er at jeg i mit eget projekt ikke har været
underlagt noget tidsmæssigt pres som han sikkert er, så jeg har kunnet lave
det rigtigt pænt i alle detaljer, noget han sikker ikke har tid/råd til.

Mvh
Claus