Brugt/Ny/Hvor brugt Aaaarrrggghhh
Fra : Mette

Dato : 12-07-04 22:24

Hej

Det er jo gået rigtigt godt med at få gode råd i denne gruppe, så jeg ville
høre jeres meninger om følgende:

Jeg står overfor at skulle have min første bil. Der er ikke ret mange penge
på kistebunden, men hvis jeg passer på økonomien, kunne jeg måske nok skrabe
sammen til en Kia Picanto. Det vil dog betyde, at jeg de næste syv år ikke
kan svinge ret meget med ørerne. Det er jo heller ikke særligt sjovt.

Alternativet er en brugt bil, såvidt jeg kan se. Men, men, men... Hvor
brugt? Man skal jo et stykke ned i pris, før det kan betale sig at købe
brugt fremfor Picanto, da Picanto har en fordelagtig
finansiering/forsikring - også selvom den langtfra er så fordelagtig, som
reklamen (og Motor) vil forlede en til at tro. Vi taler for mit vedkommende
om 2.300,- pr. måned med lån, forsikring og ejerafgift (og 25.000,- ud).
Dette er for de første tre år, derefter skal jeg så have finansieret de
sidste 60.000,-...

En Kia Picanto kan jeg få til 125.000,- leveret og med CD/radio plus
metallak. Hvor befinder jeg mig i forhold til dette, prismæssigt, hvis jeg
skal have en brugt bil, der kan stå distancen, jvnf. nedenstående?

Tip til bilmodeller at kigge på er jeg også interesseret i.

Det skal nok være noget småt japansk-agtigt noget med en god benzinøkonomi.
Kørslen vil mest være bykørsel, omkring 10.000-15.000 km om året
(kvalificeret gæt), men den skal da også ud at køre længere ind i mellem.
Driftstabil, rustbehandlet, starte om vinteren, service 100% osv.
Sikkerheden skal være i orden, dvs. ABS, servo, airbags og en god
konstruktion.

Ja, jeg kræver meget. Kan det lade sig gøre, og i givet fald til hvilken
pris osv.?

På forhånd tak,
Mette

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-07-04 22:29

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> En Kia Picanto kan jeg få til 125.000,- leveret og med CD/radio plus
> metallak. Hvor befinder jeg mig i forhold til dette, prismæssigt, hvis jeg
> skal have en brugt bil, der kan stå distancen, jvnf. nedenstående?

Jeg ville i dit tilfælde gå efter en Kia, når økonomien er stram.

1) Du får en sprit ny bil, med minimal vedligeholdelse.

2) Der er en godt garanti på bilen.

3) Jeg vil ikke tro, du har slidt nævneværdigt på den efter 3 år.

4) Når de første 3 år er omme, er sandsynligheden for, du tjener flere penge
større.

5) Måske du så har mulighed for en endnu større potte i år 4....

Hr. Bjørn

Fra : Finn Møgelmose

Dato : 13-07-04 23:29

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
penge
> større.
>
> 5) Måske du så har mulighed for en endnu større potte i år 4....

Eller hvad med Hyundai Getz??
http://www.hyundai.dk/modeller/model_forside.asp?model_id=getz

Mvh

Finn Møgelmose
- Som igen blander sig...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-07-04 23:49

"Finn Møgelmose" <finn@VÆKMEDDETHERluneborgvej.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> jeg

> penge

> Eller hvad med Hyundai Getz??

Kan også bruges.

Du er velkommen til at genbruge min "5-trins-plan"...

Hr. Bjørn

Fra : Olesen

Dato : 13-07-04 13:47

> [...]

> sammen til en Kia Picanto. Det vil dog betyde, at jeg de næste syv år ikke
> kan svinge ret meget med ørerne. Det er jo heller ikke særligt sjovt.

Syv år er sku rigtig lang tid, rigtig lang tid.
Til dên tid er en Picanto ikke den bil, du
kan få mest for, men næste køber får
en forhåbentlig god bil til ganske billig penge.

Du har haft fornøjelse af nybilsduften, og
samtidig betalt i dyre domme for en helt ny vogn.

Uforudsete udgifter kan hurtig løbe op, især
over en periode på 7 år.

Men det antal km. du vil køre, hvorfor så ikke
købe en lille god, men brugt bil istedet ?

Brug lidt tid på at finde den helt rigtige,
den skal naturligvis være fejlfri, pæn i lak,interiør og
uden rust. Få den gennemgået fra A-Z, og gi'
den en ordentlig omgang undervogsnbehandling,
så kører det.

Jeg forestiller mig noget i stil med en robust
lille VW Polo, Corsa, Fiesta eller tilsvarende lille,
men pæn bil. Vil tro du kan finde meget bil i disse
modeller for ca. 60.000 kroner eks., og så har du
hver måned til 'det sjove' og hvis du skal ha'
skiftet dæk..)

Ved godt en ny bil trækker, ved godt en Picanto
kører rigtig godt (siges det), men det er stadigvæk
en ny bil, hvor du som første-ejer står med de
værste afskrivninger nogensinde, og brugte
biler kan du faksik komme til at holde af..

Fra : anders majland

Dato : 13-07-04 15:44

> [...]
> en ny bil, hvor du som første-ejer står med de
> værste afskrivninger nogensinde, og brugte
> biler kan du faksik komme til at holde af..

I sidste nummer af Motor fra FDM er der et par regnestykker med
hendholdsvis en fabriksny bil og en med et par år på bagen. De når frem
til at de samlede udgifter er stort set det samme. Den større
afsrkivning på den nye opvejes af større rep./service på den lidt ældre.

Min egen filosofi er at køber man ikke nyt skal man istedet købe så
gammelt at men ikke har til hensigt at bruge autoriseret service og
desuden bør lave mest muligt selv - og ja jeg er kørende i gammel
spand - en mazda 626 2.2i fra 1990 der nu er tæt på 350.000km hvoraf vi
har kørt de sidste 100.000km.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Olesen

Dato : 13-07-04 16:27

meddelelse news:40f3fab6$0$23867$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> til at de samlede udgifter er stort set det samme. Den større
> afsrkivning på den nye opvejes af større rep./service på den lidt ældre.

Sandt nok, men virkeligheden er også, at det snildt
lader sig gøre at tabe endog mange pengepå helt ny
bil de første 3-4 år. Og reparationer på 4 år
behøver altså ikke løbe op i hverken 20 eller 30.000,-.

> [...]
> desuden bør lave mest muligt selv - og ja jeg er kørende i gammel
> spand - en mazda 626 2.2i fra 1990 der nu er tæt på 350.000km hvoraf vi

Man kan også sige, at jo mere man sparer dêr, jo mere
kan der laves (forhåbentlig god) service på den gamle,
(hvis ikke man er gør-det-selv-typen).

Er der iøvrigt nogen statistik over hvad stemplet i bogen hos
en aut.forhandler er værd når bilen skal sælges ?

Fra : anders majland

Dato : 13-07-04 20:23

> Sandt nok, men virkeligheden er også, at det snildt
> lader sig gøre at tabe endog mange pengepå helt ny
> bil de første 3-4 år. Og reparationer på 4 år
> behøver altså ikke løbe op i hverken 20 eller 30.000,-.

Husk også på værditabet fra det 4 til det 8'ende år.

Jeg prøver lige at lave et eksempel via bilpriser.dk
Las os tage en alm. corolla st. car der nu er 4år gammel (1.3 5d, 5g,
St. car, 86 HK, 76.000 km - nypris 163kkr) Den kan i runde tal indbringe
110kkr ved forhandler.

Det er så ~13250kr/år i afskrivning (plus renter)

Så tager vi en 96'er (1.3 Linea Terra, 5d, 5g, St. car, 86 HK ) Nypris
173kkr og nu 67kkr ved forhandler. Det er sørme også 13250kr/år (igen
uden kapitalomkostninger)

Bilen er helt tilfældigt udvalgt og jeg er også lidt overrasker over
bilpriser's vurderinger af dens værdi. Alt andet lige må man forventer
større udgift til service på den ældre af de 2.

> Man kan også sige, at jo mere man sparer dêr, jo mere
> kan der laves (forhåbentlig god) service på den gamle,
> (hvis ikke man er gør-det-selv-typen).

Jeg betaler mig også fra større rep. som rustarbejde hos en lille
mekaniker langt ude på landet. Hans timepris er kun 200kr i timer (og
det er endda med moms). Men det tager så altid et par dage ekstra da han
kun kan arbejde på bilen i pauserne med at passe dyrene på gården. Så
det er jeg forberedt på og med den lave timepris betyder det heller ikke
så meget om der han bruger en time fra eller til.

Fra : Peter Larsen

Dato : 13-07-04 17:27

Mette wrote:
> Ja, jeg kræver meget. Kan det lade sig gøre, og i givet fald til
> hvilken pris osv.?

Hej mette..

Jeg har så et lidt underligt råd..

HOLD SNOTTEN VÆK FRA www.bt-bilsalg.dk !!!

UANSET HVAD DU SÅ END HAR SET AF BILLIGE TILBUD!!

Held og lykke med at finde en bil..

--
regards, Peter Larsen
(og nej, jeg er ikke bt-bilsalg.dk kunde, men jeg har været oppe og se

Fra : Olesen

Dato : 13-07-04 18:59

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> skrev i en meddelelse

> HOLD SNOTTEN VÆK FRA www.bt-bilsalg.dk !!!

> (og nej, jeg er ikke bt-bilsalg.dk kunde, men jeg har været oppe og se
> "udbudet" og kender dem af omtale..)

De har da alt fra Cortina til 24.900,- til
Alfa Romeo 164 V6 til 39.900,- (synet april 2002)

Fra : Mette

Dato : 15-07-04 19:19

Hej igen

Tak for alle de gode svar! Det gav mig nogle flere informationer at fundere
over og vil helt sikkert hjælpe mig med at træffe den rigtige afgørelse.

Mvh,
Mette