Undervognsbehandling - Hvornår?
Fra : Daniel

Dato : 12-07-04 11:33

Hej med jer!

Min kæreste mener, at det er bedst at vente med at undervognsbehandle vores
nye bil til september, mens jeg mener at det er bedst her og nu, da
undervognsbehandlingen har mere tid til at tørre.

Hvem har ret?

Det skal lige siges, at den bil vi har købt er en Toyota Sportsvan D-4D på
guleplader fra 2001, som aldrig har været undervognsbehandlet før, så bunden
er meget tør og med begyndende rust rundt omkring.

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Daniel

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-04 11:37

"Daniel" <danieldk121FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bunden
> er meget tør og med begyndende rust rundt omkring.

Rust efter 3 år? Chokerende... Hvorom alting er, så skylder madammen dig en
flaske snaps, da de fleste anbefaler u.behandling midt på sommeren, netop
for at væsken er mere letløbende og derfor kommer rundt alle steder....
hjulkasser osv osv

Fra : Martin Vollert

Dato : 12-07-04 12:13

<dtext> wrote in message news:40f269c3$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Rust efter 3 år? Chokerende...

Øøhh nejda, prøv at smide et stykke jern ud i vind og vejr, så bliver det da rødt efter et timer.

--
Hilsen Martin.

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-04 12:52

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message

> Øøhh nejda, prøv at smide et stykke jern ud i vind og vejr, så bliver det
da rødt efter et timer.

Man skulle tro det var en MB

Det bedste er efter en 1-2 uger med tørt vejer, samt 1 uge bag efter hvor
den kan stå i sol, så vil beskyttelsesolien flyde ned i alle revner og
sprækker, og så ved lav luftfugtighed, se på DMI.dk og du vil se, at nu i al
den regn ligger vi oppe på ca. 90 %, så det sker nok ikke noget ved at vente
til sept.
Men tidspunktet er ikke så afgørende som centrets omhu, men sommerhalvåret
er bedst, da der da ingen salt er på vejene og i luften.
Så en god og grundig undervogns vask foretaget inden påføring af
beskyttelsesolien er vigtigt, så et sted der kun renser med trykluft,
kræver, at du selv vasker den grundigt først, en vasketunnel med bidet er
ikke nok, da du skal ind i krogene op over benzintank, rør og slanger, og
det kommer undervogsskyl ikke
Så du må alliere dig med de højere magter og en vandslange.
--
Møller

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-07-04 11:52

Daniel wrote:
> [...]
> nye bil til september, mens jeg mener at det er bedst her og nu, da
> undervognsbehandlingen har mere tid til at tørre.

Tidspunktet er mindre vigtigt, bare det sker så hurtigt som muligt.
Desuden står alle i kø for at få sprøjtet om efteråret (uvist af
hvilken grund).

> Det skal lige siges, at den bil vi har købt er en Toyota Sportsvan D-4D på
> guleplader fra 2001, som aldrig har været undervognsbehandlet før, så bunden
> er meget tør og med begyndende rust rundt omkring.

Det lyder da helt vildt.
Min Carina fra 96 har ikke fået noget før sidste år og der var da
ingen synlig rust.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-07-04 14:18

Roberto Saldo wrote:

> Tidspunktet er mindre vigtigt, bare det sker så hurtigt som muligt.
> Desuden står alle i kø for at få sprøjtet om efteråret (uvist af
> hvilken grund).

Kunne godt tænke mig at høre hvor mange der har set at deres bil inden
undervognsbehandling bliver vasket.

Jeg kender to som undervognsbehandler ingen af disse vasker, derimod
højtryksrenser de alle undervognen med trykluft på dag 1 derefter bliver
køretøjet stillet i en opvarmet hal med lufttørringsanlæg. Dag 2 bliver
køretøjet så sprøjtet/konserveret.

Den ene af disse har drevet forretningen siden ca. 1970. Han har altid en
lang venteliste, og er blandt bilejere her i området respekteret for hans
flotte og omhyggelige arbejde. Og det har været ham selv der udfører
arbejdet al den tid han haft forretningen, hvilket naturligvis giver en
enorm erfaring.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Brian

Dato : 12-07-04 15:47

Hejsa

Hans L. Jørgensen skrev:

> [...]
> ham selv der udfører arbejdet al den tid han haft forretningen,
> hvilket naturligvis giver en enorm erfaring.

Tør man spørge hvem det er ?
Skal selv have svinet vognen til med noget af det pjat, og
bor da ikke så forfærelig langt fra Skanderborg

/Brian

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-07-04 16:53

Brian wrote:
> Hejsa

> Tør man spørge hvem det er ?
> Skal selv have svinet vognen til med noget af det pjat, og
> bor da ikke så forfærelig langt fra Skanderborg :

Poul Selmer i Hårby

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup

Fra : Brian

Dato : 14-07-04 16:40

Hejsa

Hans L. Jørgensen skrev:

> Poul Selmer i Hårby

Ham må jeg prøve at have fat i så, takker

/Brian

Fra : ole holte

Dato : 12-07-04 14:25

> [...]
>
> Det skal lige siges, at den bil vi har købt er en Toyota Sportsvan D-4D på
> guleplader fra 2001, som aldrig har været undervognsbehandlet før,

min fik Pava ved leveringen i 2001 !
Korrekt hvad med at sætte bilen ind i en opvarmet hal 1 uges tid - der skal være tørt og
gerne luftcirkulation -
vælg herefter en IKKE regnvejrsdag til Pava-sprøjtning !

Kan man smøre Pava ovenpå rust ?

Fra : Olesen

Dato : 12-07-04 15:04

> [...]
> nye bil til september, mens jeg mener at det er bedst her og nu, da
> undervognsbehandlingen har mere tid til at tørre.

Jeg vil gi' vedkommende m/k ret i,
at sensommeren er det bedste tidspunkt.
Bilen er ren, bilen er tør, og olien har rigelig tid
til at både løbe og tørre inden det blir'
vinter.

> [...]
bunden
> er meget tør og med begyndende rust rundt omkring.

Ja, det er jo problemet.
Hvis der kommer olie oven på rust, som er
igang under lakken, så har man balladen.
Er rusten en overfladeting, så mætter olie
som regel stedet, og du hører ikke mere til dêt.
Gør manden opmærksom før behandlingen.
Kan han gi' garanti til bilens 15. år er der nok
ikke de store problemer.