Færre dødsulykker på motorvejene
Fra : Fly Christensen

Dato : 12-07-04 11:19

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2512076

Offentliggjort 12. juli 2004 09:18 / Opdateret 12. juli 2004 10:02

Færre dødsulykker på motorvejene

To døde på Storebæltsbroen, en spøgelsesbilist, der kørte i døden på
Holbæk-motorvejen, og en motorcyklist, som kørte for stærkt op ad en
frakørselsrampe.

Det er årets dødsulykker på motorvejene, og hvis tendensen holder, vil
vi opleve et historisk lavt antal dræbte på motorvejene i år - også selv
om farten er sat op til 130 km/t på halvdelen af landets motorvejsnet.

Det siger formanden for Færdselssikkerhedskommissionen, Karsten Nonbo
(V), til DR Regionalen. Han har selv foretaget den foreløbige opgørelse
på baggrund af avisartikler med omtale af dødsulykker.

"Jeg må knibe mig selv i hånden. Der er sket så få dødsulykker på
motorvejene i år, at jeg kan huske dem i hovedet. Så der var ingen grund
til at råbe ulven kommer, da vi satte farten op på dele af
motorvejsnettet, for ingen af årets dødsulykker skyldes den forhøjede
hastighed," siger Karsten Nonbo.

Sidste år mistede 33 livet på landets motorveje, og året før var det 53.
I år er det altså ifølge Karsten Nonbos optælling foreløbig kun fire.

Fra : Martin Sand.

Dato : 12-07-04 11:29

Fly Christensen wrote:
> [...]
> grund til at råbe ulven kommer, da vi satte farten op på dele af
> motorvejsnettet, for ingen af årets dødsulykker skyldes den forhøjede

Så må de også hellere hæve hastighedsbegrænsningen til 100 km/t på
landeveje. Det kører folk jo alligevel. Var det ikke argumentet, da man
indførte 130 km/t på motorveje?

--
MVH Martin

Ved henv. på mail, udskift "privacy.net" med "stofanet.dk"

Fra : phk

Dato : 12-07-04 12:10

"Martin Sand." <feedback@privacy.net> skrev i en meddelelse
> Fly Christensen wrote:

> Så må de også hellere hæve hastighedsbegrænsningen til 100 km/t på
> landeveje. Det kører folk jo alligevel. Var det ikke argumentet, da man
> indførte 130 km/t på motorveje?

Argumentet holder ikke. Mig bekendt er alle ulykkerne sket efter indførsel
af de nye hastighedsbegrænsninger.

Men der er nok meget tilfældigt i om der er nogen der dør eller ej.

--
Per, Esbjerg

Fra : Frank Hansen

Dato : 12-07-04 13:31

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> Argumentet holder ikke. Mig bekendt er alle ulykkerne sket efter indførsel
> af de nye hastighedsbegrænsninger.

Øhh ja, men jeg tror pointen var, at der er sket _færre_ ulykker i forhold
til tidligere år.

Med venlig hilsen

Frank Hansen.

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 13:11

> [...]
>
> Sidste år mistede 33 livet på landets motorveje, og året før var det 53.
> I år er det altså ifølge Karsten Nonbos optælling foreløbig kun fire.

Latterlig udtalelse. Konklusionen Karsten Nonbo kommer med er total
irrelevant for hastighedsgrænsen.

M.v.h.

Fra : Thomas

Dato : 12-07-04 13:50

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> Latterlig udtalelse. Konklusionen Karsten Nonbo kommer med er total
> irrelevant for hastighedsgrænsen.

Hvad mener du ? Han konstaterer bare der er sket færre dødsulykker selvom
hastigheden er sat op. Jeg læser ikke andet i den artikel.

Mvh

Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 14:16

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du ? Han konstaterer bare der er sket færre dødsulykker selvom
> hastigheden er sat op. Jeg læser ikke andet i den artikel.

Ja, men det skyldes ikke at hastigheden er sat op. Der var også et kæmpe
fald fra 2001 til 2002.

M.v.h.

Fra : Thomas

Dato : 12-07-04 14:55

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> Ja, men det skyldes ikke at hastigheden er sat op. Der var også et kæmpe
> fald fra 2001 til 2002.

Jeg skal da heller ikke gøre mig klog på om det er de skiftende
hastighedsgrænser, de nye bøder eller mere synligt politi, der er grunden.
Jeg kan kun ved selvsyn konstatere at folk på motorvejene har fået en
markant anden hastighedskultur her på det sidste.

Mvh

Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 15:09

> [...]
> Jeg kan kun ved selvsyn konstatere at folk på motorvejene har fået en
> markant anden hastighedskultur her på det sidste.

Helt enig. Og det er jo glædeligt. Lad os håbe at den holder ved, også efter
at politiet "slipper deres greb".

M.v.h.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 12-07-04 19:54

On Mon, 12 Jul 2004 15:15:59 +0200, "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Ja, men det skyldes ikke at hastigheden er sat op. Der var også et kæmpe
>fald fra 2001 til 2002.

Rene la Cour & Co. havde da ellers meget travlt med at tale om
stigende dødsfald på motorvejene da stigningen blev diskuteret.
Og de lovede også at blodet ville flyde i stride strømme, hvis
grænsen blev sat op.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-07-04 20:25

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> stigende dødsfald på motorvejene da stigningen blev diskuteret.
> Og de lovede også at blodet ville flyde i stride strømme, hvis

Husk nu på at alle dommedagsprofeterne også skal have et arbejde i morgen.

Nu skal de blot liiige justere lidt, så brager de løs med nye profetier.

Det er da ikke så forskelligt fra enhver anden slags almindelig dansk
arbejdsplads.

Hr. Bjørn

Fra : Thomas H.

Dato : 12-07-04 13:47

> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2512076

> Sidste år mistede 33 livet på landets motorveje, og året før var det 53.
> I år er det altså ifølge Karsten Nonbos optælling foreløbig kun fire.

Ak ja, men gjorde han og andre nu en indsats i at huske ulykkerne fra andre
år, ville de måske også her finde ud af, at meget få her havde farten som
årsag. Og måske ville de finde ud af, at om det er 6 eller 30 er
tilfældigheder, men de bliver jo nødt til at finde på noget at sige.
Oppositionen er nok tavse som graven nu, men var antallet steget, var det
HELT sikkert den øget fart der var årsag, ikk' ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-07-04 16:14

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

ville de måske også her finde ud af, at meget få her havde farten som
> årsag. Og måske ville de finde ud af, at om det er 6 eller 30 er
> tilfældigheder,

DET tror jeg ikke, der hersker en helt anden motorvejs-kultur nu )). Jeg
bor tæt ved E20, hvor den er begrænset, og selv støjbilledet har ændret sig,
nu hvor selv den største Mercer,Audi,whatever respektere de 110 kmt. Lad os
håbe at det vare ved, så Auken-fløjen får fingeren .

Fra : Thomas H.

Dato : 12-07-04 21:12

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sig,
> nu hvor selv den største Mercer,Audi,whatever respektere de 110 kmt.

Det tror jeg godt nok ikke på, at du kan høre forskel på, det må være
indbildning!
Men helt ærlig, hvor mange danske motorvejsuheld hører du om, hvor de
implicerede er Mercere der har kørt +200 km/t ?
Jeg synes også at kunne huske, at der sidste år skete enormt mange
dødsulykker med spøgelsesbilister, lastbiler osv., så jeg tror det er
tilfældigheder der gør at den er lav i år
...problemet er så, at sker der et par store ulykker næste år, så det
stiger til 8 i stedet for 4, kan vi læse avisoverskrifter med at antallet af
ulykker er FORDOBLET !!! ...ufatteligt at folk ikke snart fatter, at det er
så forsvindende få promiller, af de 65.000 mennesker der dør om året, der
dør på vores motorveje, og endnu færre der har noget som helst med hastighed
at gøre - men ok det er jo et politisk varmt emne, så forsvinder alt logik
og fornuft jo!

Fra : Thomas

Dato : 12-07-04 21:36

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message

> [...]
> Men helt ærlig, hvor mange danske motorvejsuheld hører du om, hvor de
> implicerede er Mercere der har kørt +200 km/t ?

Hvorfor skriver du lige Mercedes? Skal vi nu til at have diskussionen om
igen at folk der kører fx Porche godt må køre 250 km/t fordi bilen har gode
bremser (og at chaufføren derfor ikke har nogen indflydelse på
sikkerheden?)

Fart dræber og så er den ikke længere.

Mvh

Thomas

Fra : Fido

Dato : 12-07-04 21:38

On Mon, 12 Jul 2004 22:36:12 +0200, "Thomas"
<bambanosReMOVE@hotmail.com> wrote:

>Fart dræber og så er den ikke længere.

Ævl - Tyskland har en lavere dødelighed på motorvejen end vi har i DK.
Trods deres fri hastighedsordning !

Mvh...

Fra : Thomas

Dato : 12-07-04 21:44

"Fido" <no@mail.dk> wrote in message

> Ævl - Tyskland har en lavere dødelighed på motorvejen end vi har i DK.
> Trods deres fri hastighedsordning !
>
> Mvh...

Nu gider jeg ikke lige diskutere statistik da jeg ikke har materiale
tilrådighed. Men ser man uheld på tysk tv er det ikke kun lada'er og Fiat
uno'er der er krøllet sammen. Det er Bimmere, Audiere og mercere...... uden
at vide det vil jeg skyde på hastigheden, da disse biler vel netop er mere
sikre end de andre nævnte

Mvh

Thomas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-07-04 21:47

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
uden
> at vide det vil jeg skyde på hastigheden, da disse biler vel netop er mere

Fart i sig selv er ikke dræbende.

Hvis det var tilfældet, ville samtlige passagerer og crew i det hedengangne
Concorde være døde ved ankomsten.....

Her taler vi da også kun om hastigheder, der er hurtigere end lydens.

Hr. Bjørn

Fra : Thomas

Dato : 12-07-04 21:51

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> [...]
hedengangne
> Concorde være døde ved ankomsten.....
>
> Her taler vi da også kun om hastigheder, der er hurtigere end lydens.

Nu taler vi i gruppen dk.fritid.bil... så du er lidt ude med din teori og
sammenligning. Hvis du kørte 1200 km/timen på en dansk motorvej, ville jeg
væde 100.000 ,- kr med at du ville dræbe et vist antal mennesker uanset hvor
god du var til at træde på bremsen. Så sig ikke at farten ikke dræber

Mvh

Thomas

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-07-04 22:06

On Mon, 12 Jul 2004 22:50:37 +0200, "Thomas"
<bambanosReMOVE@hotmail.com> wrote:

>"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

[snip]

> [...]
>god du var til at træde på bremsen. Så sig ikke at farten ikke dræber

Nu du helst vil snakke biler: Hvor mange var det, der omkom under
weekendens Formel 1? De biler holder sig altså ikke til maks 130 km/t.

Fly

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-07-04 22:06

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu taler vi i gruppen dk.fritid.bil... så du er lidt ude med din teori og
> sammenligning.

Det er ganske med på.

Jeg tror ikke, du helt forstår ved udtrykket "farten dræber".

> [...]
hvor
> god du var til at træde på bremsen. Så sig ikke at farten ikke dræber

Tænk dig du rigtig godt om ......... o.k. ...... nu fortæller du mig så om
det er *farten* eller noget *andet*, der er årsagen til drabet....?

Hr. Bjørn

Fra : Thomas

Dato : 12-07-04 22:15

> Tænk dig du rigtig godt om ......... o.k. ...... nu fortæller du mig så om
> det er *farten* eller noget *andet*, der er årsagen til drabet....?

Nu er det her nok mit sidste indlæg i dag. Jeg gider ikke over i
mudderkastningen. Men hvad mener du? Må jeg gerne køre 200 km/t, bare en
eller anden idiot ikke spærrer for mig? Nej fart dræber ikke, hvis du har
fri bane! (Rumfærgerne nærmer sig vist 100.000 km/t, men der er heldigvis
ikke så mange andre ældre rumfærger der kun flyver 99.900 km/t, de kan
risikere at ramme) Det er mere det der kommer i vejen for farten, der
dræber. Hvis ikke du kan se det, så håber jeg ikke vi køre på samme vej.....

Mvh

Thomas

PS. hvis jeg kører 100 km/t på din villavej og dit barn render ud foran, så
vil jeg væde med du giver mig skylden og ikke dit barn.......

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-07-04 22:18

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> risikere at ramme) Det er mere det der kommer i vejen for farten, der
> dræber. Hvis ikke du kan se det, så håber jeg ikke vi køre på samme

Godt ord igen.

PS: Du har vel kørekort til automobil..?

Hr. Bjørn

Fra : Thomas

Dato : 12-07-04 22:24

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> Godt ord igen.
>
> PS: Du har vel kørekort til automobil..?

> [...]

jada både automobil, motorcikel, motoriseret cykel og til en Singer
symaskine......

Og jeg er også en af dem der mener han er den bedste chauffør i
verden........ men jeg kan se at alle dem jeg omgås i trafikken ikke er...
så det leder mig hen på at overveje om jeg selv er verdens bedste billist?
Og det mener jeg også at alle andre burde tænke over i ny og næ ;

Mvh

Thomas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-07-04 02:49

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> jada både automobil, motorcikel, motoriseret cykel og til en Singer
> symaskine......

Jamen, det er jo herligt.

Kan du så også sy dobbelt herakles..?

> [...]
> så det leder mig hen på at overveje om jeg selv er verdens bedste billist?
> Og det mener jeg også at alle andre burde tænke over i ny og næ ;

Du goooeeeste.

Hr. Bjørn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-07-04 21:44

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev :

>Fart dræber og så er den ikke længere

Vrøvl -

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas

Dato : 12-07-04 21:41

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> Vrøvl -

Jeg tror du har svaret på et forkert indlæg

Mvh

Thomas

Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-07-04 22:03

On Mon, 12 Jul 2004 22:40:57 +0200, "Thomas"

Fra : Thomas H.

Dato : 12-07-04 21:53

> Hvorfor skriver du lige Mercedes?

Fordi Jørgen gjorde.

> Fart dræber og så er den ikke længere.

Det var i 90'erne det var populært, naivt at tro på det - du er simpelthen
for unyanceret, til at jeg gider at diskutere ....

Fra : Thomas

Dato : 12-07-04 21:59

> [...]
>
> Det var i 90'erne det var populært, naivt at tro på det - du er simpelthen
> for unyanceret, til at jeg gider at diskutere ....

Jeg er måske unyanceret. Men jeg er simpelthen blevet røvtræt af folk der
mener at lige de eller mr. X er i stand til at køre stærkere end
normalbefolkningen. Det er du/I/X ikke. For I kører på samme vej som
normalbefolkningen og de regner ikke med at der kommer idioter kørende med
højere hastighed end det tilladte....... hvad I laver på en bane i jeres
fritid, det er helt jeres egen sag. Jeg gider bare ikke slås ihjel pga.
jeres ligegyldighed overfor andre mennesker.

Mvh

Thomas

Fra : Bernhard Ege

Dato : 13-07-04 13:20

Thomas wrote:
:: "Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
:: news:pSCIc.923$7%3.733@news.get2net.dk...
:::
[...]
::
::
::
[...]

Der er forskel på at overskride hastighedsgrænsen og være ligeglad med
andre mennesker på vejen.

Og en normal befolkning består af alle slags personer, dem som kører
lige hvad hastighedsgrænsen tillader, som som holder sig et stykke under
og dem som holder sig et stykke over. Alle kører nok efter de forhold de
mener at kunne håndtere (og hvad situationen byder) og antallet af uheld
taget i betragtning så bedømmer folk som regel situation helt korrekt.

At nogle så generer andre ved at kører langsomt i forhold til
gennemsnittet og andre kører hurtigt betyder mindre, bare de har
vurderet situationen korrekt.

Og jeg ved ikke om jeg er i stand til at køre hurtigere en
normalbefolkningen men jeg har vurderet vægtet bødesandsynligheden for
lavere og kører derfor mere efter forholdene end efter risikoen for at
få bøde.

Jeg synes personligt at de fleste kører for langsomt men når jeg bliver
gammel synes jeg nok farten passer. Da jeg var helt ny synes jeg da også
at 100km/t var pænt hurtigt men det holdt ikke lang tid. Man sidder jo
og keder sig.

Og pointen er at folk vurderer situationer forskelligt og handler
derefter.

Du skulle hellere råbe efter dem som ikke holder afstand. De er de
farlige billister. Det er jo som regel manglende afstand (i sekunder,
ca. 2 sekunder regnes vist som sikkert for flertallet) som giver
anledning til farlige situationer.

mvh Bernhard

Fra : Mikael L

Dato : 12-07-04 21:56

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:WCCIc.24900

> Fart dræber og så er den ikke længere.

Åh nej, ikke igen.

Mikael

Fra : Henrik B.

Dato : 13-07-04 02:04

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fart dræber og så er den ikke længere.

Nope. Der bliver dræbt flere i DK p.g.a. vi dels kører rundt i nogle små
pispotter (p.g.a. afgifterne) og gamle vrag (p.g.a. afgifterne).
Havde vi en bilpark som f.eks. den tyske, ville vi se færre dræbte - og
kvæstede. Og det til trods for hastigheden.

M.v.h.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 13-07-04 02:39

On Mon, 12 Jul 2004 22:36:12 +0200, "Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> wrote:

>Fart dræber og så er den ikke længere.

Så er det da meget pudsigt de sikreste veje i landet er dem
hvor der køres hurtigst.

Fra : JBH

Dato : 13-07-04 12:46

> Så er det da meget pudsigt de sikreste veje i landet er dem
> hvor der køres hurtigst.

Ja, og jo stærkere der køres, jo færre slåes ihjel

Opgaven for alle disse såkaldte "trafikforskere" som alle mener det ene og
det andet (Ofte baseret udfra noget de engang har læst i en
DSB/HT-køreplan... ) må så være at finde DEN hastighed hvor færrest dræbes
og vi alligevel transporteres mest effektiv.

mvh
JBH

Fra : Casper Bang

Dato : 13-07-04 13:39

> Færre dødsulykker på motorvejene

Den øgede kontrol på motorvejen har da uden tvivl gjort at MANGE kører
langsommere end før...
Men er det ikke bare på bekostning af sikkerheden på landevejene?

Er der nogen der sidder inde med statistikker over dødstallene på
landevejene, i år og sidste år? Jeg kunne forestille mig at der er et større
dødstal på disse landeveje, nu hvor folk ikke frygter (nær så meget som før)
at polisen venter bag den næste bakketop...

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-04 14:29

> [...]
før)
> at polisen venter bag den næste bakketop...

Det er der ikke. Der er tale om et samlet fald.

--
/ Jan W Nielsen