Hvor langt på literen
Fra : phk

Dato : 11-07-04 22:27

Jeg har lige været en tur sydpå med vogntoget.

Golf III TDI tjippet fra 110 til 130HK, fra 235nM til 325nM. Campingvognen
har en totalvægt på 1200 kg, er 6.7 meter lang (cirka) og har nok haft en
anelse overvægt

Jeg kørte 89-90 stykker (ægte) og undgik dermed en masse overhalinger af
lastbiler. Turen gik til Rimini-området (Camping Rubicone er ikke at kimse
af .

Gættet er fratrukket kørslen i området uden campingvogn - så det er ren
køretur frem og tilbage der skal gættes.

Til orientering var der kun ganske få steder på Kassel (8% hvor det er
stejlest) hvor det var nødvendigt at gå i 4. gear for at holde hastigheden
over 85 km. Ved 90 km/timen ved 2.000 omdrejninger er der 90HK at rutte med
(5. gear).

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter G C

Dato : 12-07-04 10:45

> [...]
> har en totalvægt på 1200 kg, er 6.7 meter lang (cirka) og har nok haft en

Solid kobling

> [...]
>
> Gættet er fratrukket kørslen i området uden campingvogn - så det er ren
> køretur frem og tilbage der skal gættes.

12 km/l ?

> [...]
> over 85 km. Ved 90 km/timen ved 2.000 omdrejninger er der 90HK at rutte

Respekt for den lille potte

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 10:49

> 12 km/l ?

Pessimist.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 12-07-04 11:59

[klip]

> Pessimist.

LOL - realist

/Peter

Fra : Peter G C

Dato : 12-07-04 14:10

> Pessimist.

Årh hvad - se lige Torben E's gæt !!!

/Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 14:19

> Årh hvad - se lige Torben E's gæt !!!

Årh hvad !!! *LOL*

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 10:48

> [...]
> over 85 km. Ved 90 km/timen ved 2.000 omdrejninger er der 90HK at rutte

14,2 km/l

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 12-07-04 13:49

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> Gættet er fratrukket kørslen i området uden campingvogn - så det er ren
> køretur frem og tilbage der skal gættes.

10

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 14:20

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
>
> 10

*ROFLMAO* Det er jo ikke en 400 Hk Saab Torben.

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 12-07-04 17:07

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> *ROFLMAO* Det er jo ikke en 400 Hk Saab Torben.
>
> M.v.h.

Nøø, men trailerkørsel koster.

+ at man skal huske at de fleste biler også viser for meget på
triptælleren, altså kører de ikke så langt som folk tror.

Torben E

Fra : Fido

Dato : 12-07-04 20:01

On Mon, 12 Jul 2004 18:07:21 +0200, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Nøø, men trailerkørsel koster.
>+ at man skal huske at de fleste biler også viser for meget på
>triptælleren, altså kører de ikke så langt som folk tror.

Hvis hans Golf TDI ikke gik mere end 10 km/l, havde han næppe postet
her i gruppen, Torben

Mvh...

Fra : Torben E

Dato : 12-07-04 20:13

"Fido" <no@mail.dk> wrote in message

> Hvis hans Golf TDI ikke gik mere end 10 km/l, havde han næppe postet
> her i gruppen, Torben
>
> Mvh...

Det kan være, vi må se.

Fra : Kim Olsen

Dato : 12-07-04 20:39

Til sammenligning:

Mit vogntog:

Bil : Kia Clarus 2,0 glx combi. 138 HK
campingvogn : Knaus Azur 510 totalvægt: 1200 faktisk vægt omkring 1500.
Tur Holbæk - bratislava og retur

Gennemsnitligt forbrug: 8,2 km/l.

Retfærdig vis skal det oplyses at bilen sjældent sniger sig over 10 km/l
selv uden campingvogn.
For denne forslugenhed må man slippe kr. 6500 i årlig miljøafgift.

Kim Olsen

Fra : phk

Dato : 13-07-04 09:32

> [...]
> over 85 km. Ved 90 km/timen ved 2.000 omdrejninger er der 90HK at rutte

Jeg kørte 11,4 km på literen total set med campingvognen. Samme tur uden med
100 km/timen ville koste 23,5 km på literen. Er prøvet et par gange og vil
formentlig blive prøvet igen senere på sommeren :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 13-07-04 10:19

> [...]
> 100 km/timen ville koste 23,5 km på literen. Er prøvet et par gange og vil
> formentlig blive prøvet igen senere på sommeren :)

Hvilket sætter tingene lidt i relief. Hvorfor vil politikerne forbyde
chiptuning når det er fuldt ud lovligt at fordoble sit brændstofforbrug ved
at koble en campingsvogn bagefter?

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 13-07-04 11:26

Den Tue, 13 Jul 2004 11:19:07 +0200 skrev Thomas Landberg:
> med
>
> Hvilket sætter tingene lidt i relief. Hvorfor vil politikerne forbyde
> chiptuning når det er fuldt ud lovligt at fordoble sit brændstofforbrug ved
> at koble en campingsvogn bagefter?

Samme begrundelse som at vi skal ligge og snegle på motorvejen (ok,
nu er vi da endelig kommet op på 1935-VW-niveau) - vi kan jo ikke have
at nogen kan køre hurtigere en trafik-ministeren.

Mvh
Kent

Fra : Torben E

Dato : 13-07-04 14:48

> [...]
> 100 km/timen ville koste 23,5 km på literen. Er prøvet et par gange og vil
> formentlig blive prøvet igen senere på sommeren :)

Nååå, så var jeg ikke helt tosset hva´

Hvis man så fratrækker 5-8 % pga. en eventuel fejlvisning af trip´en,
så er vi ret tæt på de 10 km/l.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-04 15:01

> Hvis man så fratrækker 5-8 % pga. en eventuel fejlvisning af trip´en,
> så er vi ret tæt på de 10 km/l.

Måske - men i øvrigt rart med en "opgivelse", som man ikke som læser straks
afskriver som "drømmetænkning",

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 13-07-04 15:14

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message

> Måske - men i øvrigt rart med en "opgivelse", som man ikke som læser
straks
> afskriver som "drømmetænkning",
>
> --
> / Jan W Nielsen

Helt enig, mange af dem lyder lidt "uldne", en diesels store force
ligger ved let last, der er de helt fantastisk økonomiske, ved stor
belastning er de "bare" økonomiske.

Volvo 940 2.3 Turbo IC 5 trins man.
Plejer at ligge omkring 6.5-7 km/l ved motorvejskørsel, trailer 1900 kg.
(fart omkring 80-100)

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-04 15:43

> Helt enig, mange af dem lyder lidt "uldne", en diesels store force
> ligger ved let last, der er de helt fantastisk økonomiske, ved stor
> belastning er de "bare" økonomiske.

Fuldkommen korrekt....!

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 13-07-04 15:20

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nååå, så var jeg ikke helt tosset hva´

Arrrjjjj - jeg var da tætteste på, mester!

/Peter

Fra : Torben E

Dato : 13-07-04 15:36

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Arrrjjjj - jeg var da tætteste på, mester!
>
> /Peter

Ja ja, du er jo også indenfor "branchen"

Torben E

Fra : Peter G C

Dato : 13-07-04 17:24

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja ja, du er jo også indenfor "branchen"

Diesel-brænder? Min erfaring er ganske lille - min første diesel ind til
videre. Det bliver kun diesel næste gang hvis det er nødvendigt.

/Peter

Fra : Fido

Dato : 13-07-04 18:12

On Tue, 13 Jul 2004 18:24:26 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Det bliver kun diesel næste gang hvis det er nødvendigt.

WHAT? -> hva' er no' dét?

Mvh...

Fra : Peter G C

Dato : 13-07-04 19:00

"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> WHAT? -> hva' er no' dét?

Benzin med større volumen er da ikke at kimse ad

/Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 14-07-04 00:08

> [klip]

> Benzin med større volumen er da ikke at kimse ad

Du mener vel benzin med større monet?

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-07-04 00:15

> Du mener vel benzin med større monet?

AAARRRGGHHHH..............større M O M E N T!!!......

M.v.h.

Fra : Fido

Dato : 14-07-04 05:43

On Wed, 14 Jul 2004 01:14:46 +0200, "Henrik B."

>AAARRRGGHHHH..............større M O M E N T!!!......

Større volumen = flere kubik. Sikkert dét, der menes.... :)

Mvh...

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 08:50

"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Større volumen = flere kubik. Sikkert dét, der menes.... :)

JEP - Hubraum

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik B.

Dato : 14-07-04 10:14

> "Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> JEP - Hubraum

Unødvendigt, når man har en lille mølle - og mere sparsomt.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 11:54

[klip]

> Unødvendigt, når man har en lille mølle - og mere sparsomt.

Mere sparsomt? Er du sikker? Og nej, jeg køber ikke Saab.

Med mere Hubraum slipper man for turbo-tøven

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-07-04 11:58

KLIP

> Med mere Hubraum slipper man for turbo-tøven

Hvad er turbo-tøven..?

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 14-07-04 12:10

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvad er turbo-tøven..?

Ja, det undrer jeg mig også over....

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-07-04 12:13

KLIP

> Ja, det undrer jeg mig også over....

Var det ikke noget man havde med registerkarburatorer...

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 14-07-04 12:22

> Var det ikke noget man havde med registerkarburatorer...

Nej, jeg tror at det er et dieselfænomén....

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-07-04 12:24

KLIP

> Nej, jeg tror at det er et dieselfænomén....

Aha.... det er altså den store sorte røgsky, der ind i mellem komme ud
bagfra udstødningen...

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 13:04

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Aha.... det er altså den store sorte røgsky, der ind i mellem komme ud
> bagfra udstødningen...

Så, I to miljøsvin

Der går et kort øjeblik fra du trykker speederen ned til turboen reagerer -
sådan er det i hvert fald i min potte. Det handler ikke om, inden for
hvilket omdrejningsinterval turboen slår til, men at der som sagt er en kort
ventetid. Noget sådant oplever man ikke på en 6 cylindret

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-07-04 14:14

KLIP

> Så, I to miljøsvin

LOL

> [...]
kort
> ventetid. Noget sådant oplever man ikke på en 6 cylindret

Jeg er nu ikke så sikker på det alene skyldes de 6 cylindre.

På visse modeller har du jo bi-turbo som skulle give maksimalt
drejningsmoment fra lave omdrejninger og helt op.

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 14:49

> [...]

> På visse modeller har du jo bi-turbo som skulle give maksimalt
> drejningsmoment fra lave omdrejninger og helt op.

Du misforstår - det drejer sig ikke om moment eller mangel herpå - det har
jo både turbo-motoren og motoren med stor volumen. Turbomotoren har den
"svaghed" at det altså tager et øjeblik før turboen kommer i omdrejninger.
Altså reaktionstiden.

Jeg mærker det meget i min potte - og det er nu ikke fordi jeg mangler
moment ved lave omdrejninger.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-07-04 14:51

KLIP

Jeg udtrykte mig nok forkert.

> Jeg mærker det meget i min potte - og det er nu ikke fordi jeg mangler
> moment ved lave omdrejninger.

Jeg mærker ingen turbo-tøven i min potte og jeg er sikker på det samme
gælder for Audi (benzin) og den nye oliebrænder fra Bimmerland.

Også SAAB er kendt for deres manglende turbo-tøven.

Mon ikke bedre turboteknik eller sågar bi-turbo bliver næste skridt på
diesel-vejen..?

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 15:58

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg udtrykte mig nok forkert.

ok.

> Jeg mærker ingen turbo-tøven i min potte og jeg er sikker på det samme
> gælder for Audi (benzin)

End ikke et spiltsekund i Audien?

> og den nye oliebrænder fra Bimmerland.

Det er jo også en noget anden konstruktion

> Også SAAB er kendt for deres manglende turbo-tøven.

Okay.

> Mon ikke bedre turboteknik eller sågar bi-turbo bliver næste skridt på
> diesel-vejen..?

Det er muligt. Det er nok BMW-vejen hvis der skal ske noget alvorligt. Det
ligger jo da i turboens natur at den må være lidt forsinket - modsat en
kompressor.

/Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-07-04 16:20

KLIP

> End ikke et spiltsekund i Audien?

Nu tænkte jeg på bi-turbo-modellerne...

> Det er jo også en noget anden konstruktion

Jep, i forhold til en 1.8 T.

> Okay.

Det mener jeg Henrik vil skrive under på og forklare hvorfor...?

> Det er muligt. Det er nok BMW-vejen hvis der skal ske noget alvorligt. Det
> ligger jo da i turboens natur at den må være lidt forsinket - modsat en
> kompressor.

Der må være en årsag til at kompressoren ikke er så udbredt...?

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-04 11:24

> Det mener jeg Henrik vil skrive under på og forklare hvorfor...?

Jep. Jeg tror generelt at også diesel langsomme brændhastighed spiller ind
her. Min bil har jo moment ved samme lave omdrejninger, som en diesel har.
Men da en benzinbil typisk er hurtigere til at reagere fra lave
omdrejninger, end en diesel - vi snakker uden turbo. Så hjælper dette,
indtil der kommer "tryk på".

Man kan faktisk se at den ketchup-effekt benzin turbobiler havde "i gamle
dage", i dag er kendetegnet for mange dieselturbo'er. Blot er denne
ketchup-effekt flyttet fra 3.000 - 3.500 omdr/min, ned til 1.800 - 2.000
omdr/min på dieselbiler.

M.v.h.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-07-04 20:46

On Wed, 14 Jul 2004 16:58:15 +0200, "Peter G C"

>Det er muligt. Det er nok BMW-vejen hvis der skal ske noget alvorligt. Det
>ligger jo da i turboens natur at den må være lidt forsinket - modsat en
>kompressor.

Om end noget mere farligt i mange situationer.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 14-07-04 12:12

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Mere sparsomt? Er du sikker? Og nej, jeg køber ikke Saab.

Ja. Hvorfor tror du at flere og flere bilproducenter eksperimenterer med at
"slukke" for den ene cylinderrække på V6 og V8 motorer, under jævn
hastighed?

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 13:02

> [...]

at
> "slukke" for den ene cylinderrække på V6 og V8 motorer, under jævn

Jeg spørger jo af ren interesse. Jeg har den opfattelse, at 6-cylindrede
sædvanligvis bruger mere brændstof en turbo-motorerne, men jeg tager altså
fejl?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik B.

Dato : 14-07-04 13:23

> Jeg spørger jo af ren interesse. Jeg har den opfattelse, at 6-cylindrede
> sædvanligvis bruger mere brændstof en turbo-motorerne, men jeg tager altså
> fejl?

Nej, det gør du ikke.

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 13-07-04 18:50

> Diesel-brænder? Min erfaring er ganske lille - min første diesel ind til
> videre. Det bliver kun diesel næste gang hvis det er nødvendigt.
>
> /Peter

Jep, min ligeså, bare de sædvanlige kassevogne + en Patrol med
180 hk, så kan i snakke om røgudvikling

Nåja, og en Lupo 3L, men den var der nu ikke meget sjov ved.

Jeg har ikke noget stort transportbehov, så det skal bare være sjovt.

Torben E

Fra : phk

Dato : 13-07-04 18:47

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man så fratrækker 5-8 % pga. en eventuel fejlvisning af trip´en,
> så er vi ret tæt på de 10 km/l.

Jeg kender ikke den originale dækstørrelse, men bilen er lige nu monteret
med 215/40 x 16. På given foranledning vil jeg checke hvor meget den tæller
forkert.

--
Per, Esbjerg

Fra : Torben E

Dato : 13-07-04 18:52

> [...]
> Jeg kender ikke den originale dækstørrelse, men bilen er lige nu monteret
> med 215/40 x 16. På given foranledning vil jeg checke hvor meget den

Det kunne være sjovt at se, det kan jo også være at den kører
længere end den skriver, nu når der er andre hjul på.

Torben E

Fra : Thomas Landberg

Dato : 13-07-04 19:21

> Jeg kender ikke den originale dækstørrelse, men bilen er lige nu monteret
> med 215/40 x 16. På given foranledning vil jeg checke hvor meget den
tæller
> forkert.

De hjul er nogle procent for små. De skulle have heddet 195/65/15 eller
205/55/16 eller 225/45/17 eller 225/40/18 for at være lige i øjet.

Generelt er der bestemt ikke 5-8% fejlvisning på triptælleren på biler med
standard dækmontering. Fejlvisningen på speedometeret er derimod som regel
omkring 6-8 %, fordi man må ændre dækstørrelsen +/- 5 % og speedometeret må
aldrig vise for lidt. Men hvis jeg kontrolmåler med min Tomtom så er det
ikke mange procent triptælleren måler forkert. Ville man ikke undre sig hvis
man kører 1.944km for at komme til Italien når navigations-fætteren siger
der er 1.800km?

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Torben E

Dato : 13-07-04 19:42

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> [...]

hvis
> man kører 1.944km for at komme til Italien når navigations-fætteren siger

Hvis du er sikker på de størrelser, så er de 205/40/16 da alt for små,
ca, 8-9 %

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Torben E

Fra : Thomas Landberg

Dato : 13-07-04 21:14

> Hvis du er sikker på de størrelser, så er de 205/40/16 da alt for små,
> ca, 8-9 %
>
> http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Han skrev 215/40/16, men du har ret: Det kan næsten ikke passe. De hjul er
alt alt for små. De kan jo monteres på en Lupo 3L. Selv 215/40/17 er alt for
små.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : phk

Dato : 13-07-04 23:48

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:40f427f7$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Men hvis jeg kontrolmåler med min Tomtom så er det
> ikke mange procent triptælleren måler forkert.

Selvfølgelig skal man stole på sin navigator. Men når mit odometer på min
navigator viser forskellig fra de triptællere, der også er i navigatoren
stoler jeg ikke på den (Garmin 2610).

Så det er ud på en nyere landevej hvor der ikke har været ændringer i
vejbaneforløbet og så se.

--
Per, Esbjerg

Fra : phk

Dato : 16-07-04 14:30

> [...]

> stoler jeg ikke på den (Garmin 2610).
>
> Så det er ud på en nyere landevej hvor der ikke har været ændringer i

Jeg har nu checket på 2 x 10 km og den viser 1% for meget. Jeg kører reelt
altså 100 meter kortere på literen end jeg har opgivet.

--
Per, Esbjerg