"Dug" lige efter viskerblad ?
Fra : Kispus

Dato : 11-07-04 00:08

Hej.
Kan nogen fortælle mig hvorfor ruden lige efter
viskerbladene ser ud som om den er dugget når
viskerne kører i regnvejr.
Starter jeg viskerne manuelt, forsvinder "duggen"
sekundet efter at bladene er på plads.
Viskerbladene er lige skiftet, så det må være
noget på ruden. Jeg har hørt at man skal gnide ruden
med et overskåret æble.
Nogle der ved hvad det er og har ide´r ??
Mvh. John

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-07-04 00:25

> [...]
> noget på ruden. Jeg har hørt at man skal gnide ruden
> med et overskåret æble.
> Nogle der ved hvad det er og har ide´r ??

Voks fra vaske hal måske.

Hilsen Jørgen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 11-07-04 06:40

Jørgen L. wrote:

> Voks fra vaske hal måske.

Vaskehallens kemiske produkter er "designet" så det ikke fæstner på
glas.

Sidder det fast på ruden er maskinen ikke justeret korrekt mht vaske
kemi.

Kemien sidder dog uden problemer fast på vinduesvisker gummi, så brug
hellere tid på at fjerne film, voks osv fra viskerne

--
Peter Thomas Fischer
http://www.fischer.as & http://www.humlebæk.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-07-04 10:04

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> [...]
> glas.
>
> Sidder det fast på ruden er maskinen ikke justeret korrekt mht vaske

Jeg har aldrig oplevet andet nå jeg har brugt maskinvask, men det kan
selvfølgelig være en konkurrenceparameter at spare på service og justering.

> Kemien sidder dog uden problemer fast på vinduesvisker gummi, så brug
> hellere tid på at fjerne film, voks osv fra viskerne

Jeg har set at der nogle steder hænger plastposer til at trække på viskerne.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-07-04 10:07

Kim Kristensen wrote:

> Jeg har set at der nogle steder hænger plastposer til at trække på viskerne.

Det er fordi nogen viskere fanger børsterne, hives af og tæsker løs på
lak og blik :((

Mvh
Roberto

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 11-07-04 10:16

Roberto Saldo wrote:

> Det er fordi nogen viskere fanger børsterne, hives af og tæsker løs på
> lak og blik :((

Jeps ... det er ikke kønt.

Kan godt lide din formulering med at det er viskeren der tager fat i
børsterne og ikke omvendt

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-07-04 11:13

Fischer & Døssing wrote:

> Jeps ... det er ikke kønt.
>
> Kan godt lide din formulering med at det er viskeren der tager fat i
> børsterne og ikke omvendt

Det er da sådan det foregår, børsterne kommer jo i klemme i mekanikken :)

Mvh
Roberto

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-07-04 10:23

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er fordi nogen viskere fanger børsterne, hives af og tæsker løs på
> lak og blik :((
>
> Mvh
> Roberto

Ahhh derfor (ubehagelig tanke), jeg troede det var for ikke at få voks og
den slags på dem. Jeg plejer nu at stille dem i lodret position (uden
poser), ellers kan børsterne ikke komme til nederst på
forruden/torpedostykket. En sidegevinst er vel, at de må være svært for
børsten at rykke en visker af nå den kører på langs af den.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 11-07-04 10:15

Kim Kristensen wrote:

> [...]
>
> Jeg har aldrig oplevet andet nå jeg har brugt maskinvask, men det kan
> selvfølgelig være en konkurrenceparameter at spare på service og

Kunne være ... men snarere ikke-kyndigt eller ligeglad personale :-/

> Jeg har set at der nogle steder hænger plastposer til at trække på
> viskerne.

De bruges mest (altid?) i forsikringsøjemed til bagviskere.
Sidder der ikke en pose på bagviskeren og børster hiver fat (og trækker
til!) i viskerarmen så er det meget normalt at det er kundens problem.
Det varierer dog lidt fra selskab til selskab hvilken politik der
udøves.

M.h.t. poser på forreste viskere er det *meget* sjældent at børster
hiver fat i viskerne *med mindre!!* man lader viskerne "stå op".
Gør aldrig dette under vask, idet det skulle øge sandsynligheden
væsentligt for at børsterne tager fat.

Flere vaskehals tips gives gerne hvis muligt, hvis nogen brænder inde
med noget.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-07-04 11:08

> [...]
> Peter Thomas Fischer
> http://www.fischer.as & http://www.humlebæk.dk
> *Man kan da ikke tage anonyme brugere seriøst*

Jeg bruger kun maskinvask nå det er så koldt at vandet bliver stift, men de
opretstående forviskere har aldrig skabt problemer. Min har kun viskere
foran mens konebåden har i begge ender, men på den er der en hækspoiler
(original) som beskytter viskeren så godt at jeg selv skal vaske der nede.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 11-07-04 11:11

Kim Kristensen wrote:

> Jeg bruger kun maskinvask nå det er så koldt at vandet bliver stift,
> men de opretstående forviskere har aldrig skabt problemer.

Vandet bliver stift??
Uddyb gerne.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-07-04 11:18

> [...]
> Peter Thomas Fischer
> http://www.fischer.as & http://www.humlebæk.dk
> *Man kan da ikke tage anonyme brugere seriøst*

Frost

Med venlig hilsen Kim

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 11-07-04 12:04

Kim Kristensen wrote:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse

> Frost

Ahh

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 11-07-04 22:50

Fischer & Døssing wrote:

> Vandet bliver stift??
> Uddyb gerne.

Citat: Stampe i Bambi.
Nok set i Disneys juleshow.

mvh
Henning

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-07-04 10:53

Fischer & Døssing wrote:

> Vaskehallens kemiske produkter er "designet" så det ikke fæstner på
> glas.

Lyder underligt, hvis ikke jeg de få gange dovenskaben har vundet, har
renset mine ruder efterfølgende med ruderens, så perler vandet på ruderne
ligesom på lakken.

> Sidder det fast på ruden er maskinen ikke justeret korrekt mht vaske
> kemi.

Det er der så vist ikke mange vaskemaskiner der er, nå men pyt, det er
_meget_ sjældent doveskaben vinder.

I øvrigt er det lidt af en tilsnigelse at benævne disse monstre som
vaskemaskiner, og sådan en skod-spuling betaler man 50-100 kr. for.

Max 20 minutter med en god vaskebørste og vandslange så er bilen renere eend
nogen vaskemaskine kan klare.

> Kemien sidder dog uden problemer fast på vinduesvisker gummi, så brug
> hellere tid på at fjerne film, voks osv fra viskerne

Ja - bruge 10 - 15 minutter på at fjerne voks/kemi fra ruder & viskere,
alternativt - inverster 5 minutter mere og du har tjent minimum en
halvtredser, en rimelig god timeløn, og den store gevinst du får en renere
bil;-/

De sidste to gange jeg har været "doven", "vasket" bil men ikke ren -
pengene retur. Så nu har jeg købt en ordentlig vaskebørste med med
håndtag/rør til montering af vandslange, kan varmt anbefales.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-07-04 12:24

> [...]
>
> Kemien sidder dog uden problemer fast på vinduesvisker gummi, så brug
> hellere tid på at fjerne film, voks osv fra viskerne

Jeg har endnu ikke oplevet en vaskemaskine voks som ikke gav den oplevelse,
selvom jeg altid har poser på mine viskerblade, både for at undgå at de
bliver ødelagt og voks på viskerne.
Tidligerer når jeg vaskede på statoil fik jeg en våd serviet med til at
fjerne voksen på forruden med, så det kan ikke altid have været som du
skriver.

Hilsen Jørgen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 11-07-04 12:46

Jørgen L. wrote:

> [...]
> Tidligerer når jeg vaskede på statoil fik jeg en våd serviet med til
> at fjerne voksen på forruden med, så det kan ikke altid have været

I hvert fald indenfor de sidste 5-10 år.
Er ret sikker på at det også går meget længere tilbage i tiden.

Desværre er det *ret* sjældent vaskehallerne tjekkes for korrekt
dosering af kemi.
Typisk først når problemet er meget mere bogstaveligt end "usynlig"
kemirester på ruden.

M.h.t. argumentationen for at dele disse rudeservietter er det også
almindeligt at de "sælges" (gratis ...) til formålet at gøre ruder rene
og fjerne voks.

Spørger du Washtec (dem som servicerer laaaangt størsteparten af
maskiner hos Shell, Q8, Statoil og vidst nok også HydroTexaco ...
sikkert flere selskaber) så skal vaskekemien *ikke* sætte sig på ruden
ved korrekt optimeret kemi og maskine.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-07-04 01:15

> Nogle der ved hvad det er og har ide´r ??
> Mvh. John

Det er "trafik-film" - og det fjernes ganske rigtigt bedst med et overskåret
æble - INTET er i nærheden af at være lige så godt. Jeg har prøvet næsten
alt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kispus

Dato : 11-07-04 06:52

> Det er "trafik-film" - og det fjernes ganske rigtigt bedst med et
overskåret
> æble - INTET er i nærheden af at være lige så godt. Jeg har prøvet næsten
> alt.

Skulle køre her til morgen, i regnvejr som sædvanlig, lavede så et forsøg,
pudsede med Slipol en 20x20 cm. og tørrede godt efter med køkkenrulle.
Fint resultat, ingen film og klar rude på denne kvadrat, så jeg køber
et æble i dag.
Og til Fischer: Viskerne er sprit nye !
Så jeg siger tak til jer alle 3
Mvh John

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 11-07-04 07:35

Kispus wrote:

> Og til Fischer: Viskerne er sprit nye !

Derfor kan de sagtens være temmelig "fedtede".
Jeg har efterhånden langet en del over disken og monteret bagefter.
Det er jo ikke sikkert at dem du lige har købt er produceret i går :-/

Anyway ... det lyder nu voldsomt med slipol IMO :-0

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-07-04 10:17

> [...]
overskåret
> æble - INTET er i nærheden af at være lige så godt. Jeg har prøvet næsten

Jeg har ganske god erfaringer med CW 1:100 og lignende produkter (gennem de
sidste 10-12 år), sikkert ikke lige så effektiv som æblet på en rigtig
fedtet rude men godt til holde filmen væk med nå den er fjernet.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-07-04 10:37

> [...]
> sidste 10-12 år), sikkert ikke lige så effektiv som æblet på en rigtig
> fedtet rude men godt til holde filmen væk med nå den er fjernet.

Der har du sikkert ret - jeg har brugt dem til at fjerne trafikfilmen - og
der er i ikke nær så gode som æblet.

I grunden sjovt, at der ikke er et ordentligt produkt til at hælde i
sprinklervæsken, der dur.

Sonax Rude Polish er til gengæld også godt til at polere det væk med - men
det blandes ikke i væsken.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-07-04 11:15

> Der har du sikkert ret - jeg har brugt dem til at fjerne trafikfilmen - og
> der er i ikke nær så gode som æblet.

Men det fungere fint til efterfølgende vedligeholdelse, det har ikke været
nødvendig at bruge æbler siden jeg fast begyndte at bruge stadset.

> I grunden sjovt, at der ikke er et ordentligt produkt til at hælde i
> sprinklervæsken, der dur.

Ja det kan undre en lidt.

> Sonax Rude Polish er til gengæld også godt til at polere det væk med - men
> det blandes ikke i væsken.
>
> --
> /Jan W Nielsen

Har ikke prøvet det, men jeg har noget Turtle Glass Polish som jeg måske
skulle prøve ved lejlighed. Hvor meget anderledes mon det er i forhold til
voksløse polermidler til lak?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-07-04 18:25

Kim Kristensen wrote:

> Ja det kan undre en lidt.

Det der er ordentlig som kan fjerne stadset vil derudover også ødelægge
lakken. For derefter at efterlade karosseripladen åben for rustangreb.
Specielt med de laktyper der i dag benyttes.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-07-04 11:52

On Sun, 11 Jul 2004 11:36:56 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> [...]
>sprinklervæsken, der dur.
>
>Sonax Rude Polish er til gengæld også godt til at polere det væk med - men

Alt samen noget der stemmer overens med mine egne erfaringer.

Det er dog særdeles vigtigt at man ikke glemmer at rengøre selve
viskerbladet.

Skulle der forresten være noget i vejen for at bruge god gammeldags
æblemost? Så hudt jeg visker står der altid på emballagen: Ikke tilsat
sukker. Så skulle det jo ikke være noget problem at fylde en svamp med
most, og vaske vinduerne med det?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-07-04 13:14

> Skulle der forresten være noget i vejen for at bruge god gammeldags
> æblemost?

Jeg har prøvet en enkelt gang - uden at resultatet blev helt i orden. Måske
skyldtes det, at jeg ikke havde en ordentlig svamp at polere med.

Jeg tror, at hemmeligheden ved æblet BÅDE ligger i de syrer og så videre der
er i æblesaften - og i selve æblets frugtkød, der virker som en god
"poler-pude".

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kispus

Dato : 11-07-04 22:08

> [...]
der
> er i æblesaften - og i selve æblets frugtkød, der virker som en god

Hej alle
Så fik jeg gredet frontruden med et æble, det blev den jo
noget fedtet af.
Hvad bruger I andre til at få det fedt af med ?
Et fugtigt vaskeskind hjalp ikke, men en ren tør klud
var da bedre, men der skal gnides og kluden
skal vendes hele tiden.
Mvh. John

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-07-04 23:03

> Så fik jeg gredet frontruden med et æble, det blev den jo
> noget fedtet af.
> Hvad bruger I andre til at få det fedt af med ?

Du kan bare bruge alm sprinkler - eller regnvand.

--
/Jan W Nielsen