/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Det kan simpelthen ikke passe :-) Diesel i~
Fra : Peter G C


Dato : 10-07-04 16:31

Igen en sjov ting fra Landbergs hjemmeside:

http://www.bokstuning.dk/nyheder.htm (25. juni om forurening)

Det kan simpelthen ikke passe

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



 
 
Jørgen M. Rasmussen (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-07-04 18:14


"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan simpelthen ikke passe
>
???



Jan W Nielsen (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-07-04 18:22

> Det kan simpelthen ikke passe

Hvad kan ikke passe - og hvorfor ikke..?

Her er en film af bilen - men hvorfor er der mon ikke nogen opgivelse af
effekten med og uden boks - det ville da være interessant.

http://www.bokstuning.dk/Rullefelt%20330D.wmv

--
/Jan W Nielsen



Madsen (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 10-07-04 18:46

>
> http://www.bokstuning.dk/Rullefelt%20330D.wmv
>
>
Den film siger absolut ingen ting.

Det er en bil på et rullefelt. Men det er ingen dukomentation for påstanden.
Filmen viser ikke nogle målinger, der er ingen sonde i udstødningen, så der
bliver ikke lavet måling.
Hvad skal den måleopstilling bruges til ??
Ingen måle data, eller andre ting til at understøtte den påstand at det
ikke forurener at bokstune.

--
Madsen



Jan W Nielsen (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-07-04 18:49

> Ingen måle data, eller andre ting til at understøtte den påstand at det
> ikke forurener at bokstune.

Det er umuligt at forhøje ydelsen uden samtid at hæve forureningsniveauet
ved maksimal belastning og fuld effektudvikling.

--
/Jan W Nielsen



jan@fedtegreven.dk (10-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 10-07-04 19:09

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Det er umuligt at forhøje ydelsen uden samtid at hæve forureningsniveauet
>ved maksimal belastning og fuld effektudvikling.

Ren og skær perlehønselogik - mere ind ~ mere ud :)


--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Per Beer Hansen (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 10-07-04 21:26

Jan W Nielsen wrote:
>
> Det er umuligt at forhøje ydelsen uden samtid at hæve
> forureningsniveauet ved maksimal belastning og fuld effektudvikling.

Hvordan ligger det med de forskellige fabrikanters forureningsniveau, når
man f.eks. sammenligner Audi's 1,9 TDi'ere indbyrdes ?
Det er vel den samme motor der bruges, bare med forskellig ydelse ?
Hvordan ligger forureningen for den med 100 HK i forhold til den med 130 HK
?
Jeg har ikke kunnet finde noget på deres hjemmeside om det.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Peter G C (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 10-07-04 22:07

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:40f02c06$0$14514$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

[klip]

> Det er umuligt at forhøje ydelsen uden samtid at hæve forureningsniveauet
> ved maksimal belastning og fuld effektudvikling.

ROFL

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Jan W Nielsen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-07-04 01:20

> > Det er umuligt at forhøje ydelsen uden samtid at hæve
forureningsniveauet
> > ved maksimal belastning og fuld effektudvikling.

> ROFL

Jeg er da glad for at kunne bidrage til en førnøjelig lørdag aften...

.... men hvad er det, du griner af..?




--
/Jan W Nielsen



Peter G C (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 11-07-04 08:34

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:40f08780$0$12545$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

[klip]

> Jeg er da glad for at kunne bidrage til en førnøjelig lørdag aften...

Velbekomme

> ... men hvad er det, du griner af..?
>
>

At jeg fik ret i min antagelse om, at de målinger, som Landberg gengiver på
sin hjemmeside straks bliver kritiseret - ingen tager måleresultaterne som
et udtryk for, at den BMW måske rent faktisk kun forurener marginalt mere
med en box set i forhold til motoren uden box.

Alle ved bedre. Dét er jeg imponeret over. Og så morer jeg mig over, at jeg
vidste debatten ville udarte sig sådan.

- Jeg troede denne NG var gået i sommerferie-mode, men et par indlæg om
diesel får da folk i gang igen

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Jan W Nielsen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-07-04 12:42

> > ... men hvad er det, du griner af..?

> At jeg fik ret i min antagelse om, at de målinger, som Landberg gengiver

> sin hjemmeside straks bliver kritiseret.

Jeg kritiserer ikke målingerne.

> ingen tager måleresultaterne som
> et udtryk for, at den BMW måske rent faktisk kun forurener marginalt mere
> med en box set i forhold til motoren uden box.

Det kan godt være, målingerne er rigtige - det har jeg ikke forholdt mig
til.

Men jeg har af pålidelig kilde fået at vide, at man ikke kan bokstune en
diesel, uden at der udledes mere (af en eller anden) forurening, end motoren
afgav før - dette naturligvis ved "fuld hammer", hvor man benytter de ekstra
kræfter.

> - Jeg troede denne NG var gået i sommerferie-mode, men et par indlæg om
> diesel får da folk i gang igen

Helt sikkert..

--
/Jan W Nielsen



Bjørn Jørvad (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 11-07-04 12:56


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:40f1276b$0$14517$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Men jeg har af pålidelig kilde fået at vide, at man ikke kan bokstune en
> diesel, uden at der udledes mere (af en eller anden) forurening, end
motoren
> afgav før - dette naturligvis ved "fuld hammer", hvor man benytter de
ekstra
> kræfter.

Hvor indpasser man katalysatorerne og Lambdasonderne henne i ovennævnte..?

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Jan W Nielsen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-07-04 13:15

> Hvor indpasser man katalysatorerne og Lambdasonderne henne i ovennævnte..?

Aner det ikke..

--
/Jan W Nielsen



Bjørn Jørvad (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 11-07-04 13:17


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:40f12f28$0$14524$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> > Hvor indpasser man katalysatorerne og Lambdasonderne henne i
ovennævnte..?
>
> Aner det ikke..

Måske det var værd at "forske" lidt i ...

Min egen potte flipper helt og aldeles ud, såfremt data ikke stemmer fra
samtlige sensorer, der vedrører emissionen.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Jan W Nielsen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-07-04 13:27

> Min egen potte flipper helt og aldeles ud, såfremt data ikke stemmer fra
> samtlige sensorer, der vedrører emissionen.

Skift den ud med en 14 år gammel Opel.

Der er der ingen elektronik, der flipper.

--
/Jan W Nielsen



Bjørn Jørvad (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 11-07-04 13:31


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:40f13214$0$14535$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> > Min egen potte flipper helt og aldeles ud, såfremt data ikke stemmer fra
> > samtlige sensorer, der vedrører emissionen.
>
> Skift den ud med en 14 år gammel Opel.
>
> Der er der ingen elektronik, der flipper.

Jeg kan jo blot nappe Mortens Nissan Silvia.

Den slår din potte med 6 år ...(1984)...

Den har i øvrigt lige været til syn.

De forreste støddæmpere ville ikke holde til næste syn.

De bliver således skiftet i juli måned, når delene kommer herop fra Holland.

Ellers var alt med kryds og slange og megen anerkendelse fra en dybt
interesseret og vidende synsmand.

En rigtig fornøjelse at være til syn med potten...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Fido (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Fido


Dato : 12-07-04 21:48

On Sun, 11 Jul 2004 14:27:27 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Skift den ud med en 14 år gammel Opel.
>Der er der ingen elektronik, der flipper.

Du mener måske, den er uden dén slags?

Mvh...

Bjørn Jørvad (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 12-07-04 22:10


"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:q6u5f09of9o4u2hv5u78v27jj50c774h1n@4ax.com...

KLIP

> Du mener måske, den er uden dén slags?

Har du ikke set hans potte...?.. den er da med pedaler og håndbetjent
retningsviser...

Apropos elektronik.....Morten og nogle gutter har lige været på noget
feriehalløj i det Nordjyske.

Da de passerede flyvestationen, gav Silvia´en nogle hik. Gad vide om
computeren ikke overholder dagens EMC-krav...?...)

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Fido (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Fido


Dato : 12-07-04 22:17

On Mon, 12 Jul 2004 23:09:52 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Har du ikke set hans potte...?.. den er da med pedaler og håndbetjent
>retningsviser...

Jow, jow - men min er jo med den ganzen Mollevitten.

>Apropos elektronik.....Morten og nogle gutter har lige været på noget
>feriehalløj i det Nordjyske.
>Da de passerede flyvestationen, gav Silvia´en nogle hik. Gad vide om
>computeren ikke overholder dagens EMC-krav...?...)

He he - ka' være, ka' være...

Mvh...

Jan W Nielsen (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 16-07-04 14:51

> Har du ikke set hans potte...?.. den er da med pedaler og håndbetjent
> retningsviser...

Jep - og håndsving længst ude i fronten..

--
/Jan W Nielsen



Henrik Bøgh (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 13-07-04 07:43

Bjørn Jørvad faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Hvor indpasser man katalysatorerne og Lambdasonderne henne i ovennævnte..?

Så vidt jeg husker ændrer man nogle setpunktsfaktoriseringer (altså tal som
man ganger på de faktiske værdier) så længe det er Bosch vi snakker om.

> Hr. Bjørn

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info


Henrik Bøgh (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 13-07-04 07:49

Jan W Nielsen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Men jeg har af pålidelig kilde fået at vide, at man ikke kan bokstune en
> diesel, uden at der udledes mere (af en eller anden) forurening, end
> motoren afgav før - dette naturligvis ved "fuld hammer", hvor man benytter
> de ekstra kræfter.

Hvis man opstiller et traditionelt energiregnskab burde det fremgå at man
selvfølgelig heller ikke kan gøre det.

Hvis du trækker X antal heste ud på akslen skal der Y liter diesel ind.
Bokstuner du den så og får X*1,1 heste ud på akslen skal der også Y*1,1
liter diesel ind i motoren, med mindre du med bokstuningen får ændret
motorens karakteristika så meget, at den yder X*1,1 heste for Y liter
diesel - vi skal med andre ord ændre motorens virkningsgrad. Og det endda
forholdsvis meget. Det kan vi næppe. Vi vil derfor ved at øge effekten til
X*1,1 få en stigning af emmisioner også. Men! (og der er altid et men)
mængden af emmisioner/hk er næppe ændret og det er det folk glemmer en gang
imellem.

F.eks. i den dybt sørgelige 888.

[...]

> /Jan W Nielsen

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info


Thomas Landberg (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 10-07-04 23:33

> > Ingen måle data, eller andre ting til at understøtte den påstand at
det
> > ikke forurener at bokstune.
>
> Det er umuligt at forhøje ydelsen uden samtid at hæve forureningsniveauet
> ved maksimal belastning og fuld effektudvikling.

Som Stewart ville have sagt: "Stress ned sømænd".

Videoen viser en test af bilen med og uden boks. Vi optog ikke testen af
forureningen, da målet var at vise hvor meget røg man rent visuelt kunne se.
Bilen er testet til 189hk og 423nm uden boks og 210hk og 499nm med boks. Når
der i videoen står "Med boks - standard trim" er det ikke fordi bilen er i
standardtrim. Så er det fordi bilen er med boks og boksen står i standard
(den har fire forskellige indstillinger og blev altså testet i 2. laveste
trin). Vi var faktisk ikke på rullefelt med bilen for at måle forureningen,
men for at måle effekten. Da både bilens ejer (der også er her i gruppen) og
jeg kunne se, at bilen tilsyneladende ikke røg mere med boksen end uden
boksen fik vi FDM til at lave en test af forureningen som man gør til syn.
Testen viste så, at forureningen uden belastning på motoren (altså den
rigtige synstest) var nøjagtigt den samme. Jeg er så godt klar over, at
boksen ikke laver alverden når motoren ikke er belastet og derfor lavede vi
også en test under fuld belastning og det er altså der at forureningen med
boks er marginalt højere.
Naturligvis forurener bilen mere når man bokstuner eller chiptuner eller
hvad man gør. Som Jan siger, så giver mere ind også mere ud. Men er det nu
så slemt hvis f.eks. en tunet 100hk Passat TDi ikke forurener mere end en
130hk Passat TDi gør fra fabrikken?


MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk



Henrik Bøgh (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 11-07-04 07:25

Thomas Landberg faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> ... Da både bilens ejer (der også er
> her i gruppen) og jeg kunne se, at bilen tilsyneladende ikke røg mere med
> boksen end uden boksen fik vi FDM til at lave en test af forureningen som
> man gør til syn. Testen viste så, at forureningen uden belastning på
> motoren (altså den rigtige synstest) var nøjagtigt den samme. Jeg er så
> godt klar over, at boksen ikke laver alverden når motoren ikke er belastet
> og derfor lavede vi også en test under fuld belastning og det er altså der
> at forureningen med boks er marginalt højere.

Faktisk har jeg hørt om eksempler på - uden at jeg har set dokumentation for
det - at motoren faktisk forurener mindre, for nogle gasarters vedkommende,
ved en jævn mellembelastning (f.eks. pæn motorvejs/landevejskørsel), efter
at bilen er blevet chiptunet og har været en tur i et rullefelt, end før.
Formegentlig fordi chippen er blevet trimmet i rullefeltet.

Var det i øvrigt muligt at få alle de data (så vidt jeg husker måles der på
en 3-4 forskellige ting; NOx'er, CO, CO2 og venner)?

[...]

> Thomas Landberg


--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info


Claus & Lene Viborg-~ (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus & Lene Viborg-~


Dato : 11-07-04 10:57

Thomas Landberg wrote:
>>> Ingen måle data, eller andre ting til at understøtte den påstand
>>> at det ikke forurener at bokstune.
>>
>> Det er umuligt at forhøje ydelsen uden samtid at hæve
>> forureningsniveauet ved maksimal belastning og fuld effektudvikling.
>
> Som Stewart ville have sagt: "Stress ned sømænd".
>
> Videoen viser en test af bilen med og uden boks. Vi optog ikke testen
> af forureningen, da målet var at vise hvor meget røg man rent visuelt
> kunne se. Bilen er testet til 189hk og 423nm uden boks og 210hk og
> 499nm med boks. Når der i videoen står "Med boks - standard trim" er
> det ikke fordi bilen er i standardtrim. Så er det fordi bilen er med
> boks og boksen står i standard (den har fire forskellige
> indstillinger og blev altså testet i 2. laveste trin). Vi var faktisk
> ikke på rullefelt med bilen for at måle forureningen, men for at måle
> effekten. Da både bilens ejer (der også er her i gruppen) og jeg
> kunne se, at bilen tilsyneladende ikke røg mere med boksen end uden
> boksen fik vi FDM til at lave en test af forureningen som man gør til
> syn. Testen viste så, at forureningen uden belastning på motoren
> (altså den rigtige synstest) var nøjagtigt den samme. Jeg er så godt
> klar over, at boksen ikke laver alverden når motoren ikke er belastet
> og derfor lavede vi også en test under fuld belastning og det er
> altså der at forureningen med boks er marginalt højere.
> Naturligvis forurener bilen mere når man bokstuner eller chiptuner
> eller hvad man gør. Som Jan siger, så giver mere ind også mere ud.
> Men er det nu så slemt hvis f.eks. en tunet 100hk Passat TDi ikke
> forurener mere end en 130hk Passat TDi gør fra fabrikken?
>
>
> MVH
>
> Thomas Landberg
> www.bokstuning.dk

Hej

Jeg kan kun som indehaver af bilen bekræfte det Thomas skriver. Grunden til
vi målte forureningen på bilen var netop, at vi ikke kunne se at den røg
mere med boksen, så vi talte den rare mand hos FDM i Ålborg til lige, at
måle niveauet, hvilket han straks var med på selvom tiden faktisk var brugt
og han havde fri.

/Claus



Claus & Lene Viborg-~ (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus & Lene Viborg-~


Dato : 11-07-04 10:59

Jan W Nielsen wrote:
>> Det kan simpelthen ikke passe
>
> Hvad kan ikke passe - og hvorfor ikke..?
>
> Her er en film af bilen - men hvorfor er der mon ikke nogen opgivelse
> af effekten med og uden boks - det ville da være interessant.
>
> http://www.bokstuning.dk/Rullefelt%20330D.wmv

Effekter ligger under "rullefelt"

/Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste