hornet virker ikke i højderne
Fra : Jens Nielsen

Dato : 10-07-04 13:39

jeg har nu 2 år i træk været i italien og hver gang er vi kommet over et
bjergpas i 2 km. højde - vi har nået passet hver gang efter en eller to
timers kørsel og hver gang har bilens horn ikke virket.

det virker fint før vi begynder at køre op og igen dagen efter vi er kommet
ned, men på toppen og ved nedkørslen virker det ikke.

det er som om den har brugt alle kræfterne på at køre op så den har bare
ikke kræfter til et lille dyt:)

det undrer mig - er der nogen der har en god forklaring?

jeg kører en volvo 460 fra 1995.

mvh
jens

Fra : Bjarne

Dato : 10-07-04 14:52

In article <40efe368$0$230$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
   "Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> writes:
> [...]
>
> det virker fint før vi begynder at køre op og igen dagen efter vi er kommet
> ned, men på toppen og ved nedkørslen virker det ikke.
Hvis det er et kompressorhorn, er der vel ikke tryk nok i den tynde luft.

Bjarne

Fra : Søren Christensen

Dato : 10-07-04 16:18

"Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er et kompressorhorn, er der vel ikke tryk nok i den tynde luft.

Den smule trykforskel burde da ikke have noget og sige.... :-/

Venligst

Fra : JBH

Dato : 10-07-04 16:12

"Søren Christensen" <Soren@webspeed.uk> skrev i en meddelelse

> "Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> kommet
> >

> Den smule trykforskel burde da ikke have noget og sige.... :-/

Har du aldrig fornemmet en trykken for ørene blot af at køre op/ned af en
stejl bakke. ?

mvh
JBH

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 11-07-04 07:42

JBH faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Har du aldrig fornemmet en trykken for ørene blot af at køre op/ned af en
> stejl bakke. ?

Så hudt jeg visker er ørets trykfølsomhed helt nede på 1/(1E13) mmH2O for
unge mennesker. Det menneskelige øre vil derfor registrere trykændringerne
længe før motoren gør - eller før kroppen registrerer det faldende
iltindhold i luften.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : JBH

Dato : 12-07-04 01:32

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse
> JBH faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

?? fut dk.snak. vittigheder

> [...]
> unge mennesker. Det menneskelige øre vil derfor registrere trykændringerne
> længe før motoren gør - eller før kroppen registrerer det faldende

Jeg ved ikke hvorfor du blander iltindhold sammen med tryk og motoren...

Hvis nu hornet er et helt almindeligt gammeldags type som i de fleste biler,
så består det af en kasse med en spole i midten, foran er anbragt en tynd
metalplade (membran) som sættes i sving af et vekslende magnetfelt fra
spolen, genereret af en kontakt som styres af membranen

Hvis nu den omgivende luft af en eller anden årsag ikke kan "slippe ind" i
kassen og udligne luft trykket på begge sider af metal membranen
(ventilationshullet stoppet af tectyl e.l.) vil den tynde metalmembran blive
trykket ud pga. det lavere tryk (ellere højere tryk i kassen) og spolen kan
ikke længere sætte membranpladen i bevægelse pga. for stor afstand til denne
eller for stor afstand til den kontakt som genererer strømmen til det
vekslende magnetfelt i spolen.

(lød den teori for langhåret ?)

JBH

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 12-07-04 08:10

JBH faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Jeg ved ikke hvorfor du blander iltindhold sammen med tryk og motoren...

Tildels jvf. <2107886.OG38fjHH3Z@henrik.lan.lagengymnastik.dk> og tildels
fordi det er en af de fysiske parametrer både kroppen og motoren reagerer
på efterfølgende.

[...]

> [...]
> afstand til denne eller for stor afstand til den kontakt som genererer
> strømmen til det vekslende magnetfelt i spolen.

På ingen måde. Men den forklarer dog ikke hvorfor det virker i lavere højde,
for der vil der også være behov for trykudligning.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-07-04 09:59

> [...]

højde,
> for der vil der også være behov for trykudligning.

Fordi at der er lukket af til den ene side af membranen, således at
trykudligningen sker langsommere end trykket ændre sig, når Jens stiger i
højderne. Når han returnere fra himmelfarten, kommer han ned i et tryk hvor
membranen igen kan svinge frit. Hvis han blev i højderne vil det formentligt
på etellerandet tidspunkt virke der, men ikke i lavlandet.

Fra : Olesen

Dato : 10-07-04 16:20

"Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er et kompressorhorn, er der vel ikke tryk nok i den tynde luft.

*lol*
Måske man ikke kan anfægte din kommentar,
men hvad med motoren ?
Den burde da drille betydelig mere
end et sølle horns mangel på et 'båt'.)

Fra : Troja

Dato : 12-07-04 00:26

Olesen wrote:
> Måske man ikke kan anfægte din kommentar,
> men hvad med motoren ?
> Den burde da drille betydelig mere
> end et sølle horns mangel på et 'båt'

ROFL

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-07-04 17:13

Jens Nielsen wrote:

> det undrer mig - er der nogen der har en god forklaring?

Jeg undrer mig over hvordan hulen du egentlig opdagede den
sammenhæng??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jens Nielsen

Dato : 11-07-04 08:47

ved at i bl.a. hårnålsvingene at give et lille dyt for at advare modkørende
(man har jo ikke særligt godt udsyn i sådanne sving) om at her kommer jeg -
jo længere jeg kom mod toppen jo mindre dyt kom der ud af bilen og når jeg
så mere eller mindre havde passeret toppen måtte jeg ha' hovedet ud af
vinduet og råbe "dyt" i stedet :)

mvh

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-07-04 11:36

Jens Nielsen wrote:

> [...]
> jo længere jeg kom mod toppen jo mindre dyt kom der ud af bilen og når jeg
> så mere eller mindre havde passeret toppen måtte jeg ha' hovedet ud af

Oh, nu forstår jeg.. Jeg bruger stortset aldrig mit horn og havde
alle mulige forestillinger om hvordan du kørte op til toppen med
hornet i bund for at undersøge din hypotese..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-07-04 23:15

Thomas Strandtoft wrote:

> Oh, nu forstår jeg.. Jeg bruger stortset aldrig mit horn og havde
> alle mulige forestillinger om hvordan du kørte op til toppen med
> hornet i bund for at undersøge din hypotese..

For mange år siden var der en tolder på den svensk/Norske grænse "Storlien"
til trondhjem fra sverige som spurgte mig om mit horn virkede, jeg prøvede
og det virkede, han fortalte at hans horn på tjenestebilen næsten ikke kunne
høres når han holdt ved grænsestationen (så vidt jeg husker ligger
grænsestationen i godt 1400meter asl), men når han var i Trondhjem virkede
det meget bedre.

Nu er et horn nok ikke direkte sammenlignelig med vort stemmebånd, så at
sammenligne der, giver vist ikke nogen mening.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Bjarne

Dato : 11-07-04 10:28

In article <40f0f08a$0$313$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]
> jo længere jeg kom mod toppen jo mindre dyt kom der ud af bilen og når jeg
> så mere eller mindre havde passeret toppen måtte jeg ha' hovedet ud af

Jeg fastholder min teori om at hornet ikke er beregnet til bjergkørsel.
2000 meter over havet er ikke nogen ringe højde.
Tynd luft = dårlig virkningsgrad.
Jo mere jeg tænker over det, jo mere mening giver det, også selv om det
ikke er et kompressorhorn. Det er stadig noget med at sætte luft i
bevægelse hen over noget mekanik.

Du har også væsentlig nedsat virkningsgrad på motoren i den højde.
Flyvemaskiner skal også bruge væsentlig mere startbane i tynd luft.

mvh,
Bjarne

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-07-04 11:14

Bjarne wrote:

> Jeg fastholder min teori om at hornet ikke er beregnet til
> bjergkørsel. 2000 meter over havet er ikke nogen ringe højde.
> Tynd luft = dårlig virkningsgrad.

Ja meget sandsynligt, hornmembranen opfører sig ofte markant anderlederes i
tynd luft.

> Jo mere jeg tænker over det, jo mere mening giver det, også selv om
> det ikke er et kompressorhorn. Det er stadig noget med at sætte luft i
> bevægelse hen over noget mekanik.

Kompressorhornet har ingen problemer med at fungere, blot andres tonelejet
en anelse, dog ikke meget.

> Du har også væsentlig nedsat virkningsgrad på motoren i den højde.
> Flyvemaskiner skal også bruge væsentlig mere startbane i tynd luft.

Helt sikert, luftens iltindhold som er nødvendig for motorens forbrændig
aftager jeg med højden.

Derudover er der jo også luftens sammensætning som har indvirkning på
vingernes bæreevne, nå du rammer et "hul" falder flyet som en skudt måge.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-07-04 12:50

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Derudover er der jo også luftens sammensætning som har indvirkning på
> vingernes bæreevne, nå du rammer et "hul" falder flyet som en skudt måge.

Det du omtaler som et "hul", er en nedadgående luftstrøm, el. turbulens, der
findes ikke små øer med vakuum . Jeg holder på at det er en defekt i
hornet, konstruktionen, for jeg har kørt meget i bjerge og aldrig oplevet
noget lign. .

Fra : Olesen

Dato : 11-07-04 15:28

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> findes ikke små øer med vakuum . Jeg holder på at det er en defekt i
> hornet, konstruktionen, for jeg har kørt meget i bjerge og aldrig oplevet

Det lyder også vanvittigt at et low-end produkt
som en horn skulle reagere SÅ fintfølsomt.
Hvad med mennesket ?
De burde vel næsten omkomme,
hvis der er SÅ stor ændring i omgivelserne.
Og bilen burde næppe kunne køre.:

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-07-04 00:15

> Og bilen burde næppe kunne køre.:

My point too, jeg hælder mere til den anskuelse at, det svensk horn er flov
over at det ikke kan brøle på italiensk, el. også vil det ikke forstyrre den
gudsvelsignede fred&ro i bjergene .

Fra : Martin Sorensen

Dato : 11-07-04 22:09

In article <To8Ic.50$tI3.10@news.get2net.dk>, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

> Ja meget sandsynligt, hornmembranen opfører sig ofte markant anderlederes i
> tynd luft.

Jeg forstår det altså ikke. Trykket er vel omkring 0.8 atm, det burde et
horn vel også kunne sætte i svingninger.

> Helt sikert, luftens iltindhold som er nødvendig for motorens forbrændig
> aftager jeg med højden.

Joda. hvis vi går ud fra qt ydelsen er proportional med trykket mister du
20% af hypperne. I virkeligheden er det sikker endnu værre...

Jeg prøvede at køre over et af de høje schweiziske pas (ca 2400m) i en
Peugeot 205 der i dk havde 65hk - den var lidt træt

/Martin

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 11-07-04 15:57

Bjarne faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Jeg fastholder min teori om at hornet ikke er beregnet til bjergkørsel.
> 2000 meter over havet er ikke nogen ringe højde.
> Tynd luft = dårlig virkningsgrad.

Så langt er jeg enig....

> Jo mere jeg tænker over det, jo mere mening giver det, også selv om det
> ikke er et kompressorhorn. Det er stadig noget med at sætte luft i
> bevægelse hen over noget mekanik.

.... Men her falder kæden lidt af.
Ud fra min viden om lydudbredelser i luft tillader jeg mig _meget_ at tvivle
på det. Et normal horn er jo som sådan bare en plade der sættes i
svingninger inden i bunden af en tragt. Det er ikke en bjælde anderledes en
når man taler til hinanden og du vil da vel seriøst ikke påstå at alle er
stumme i 2 kilometers højde vel?

> Du har også væsentlig nedsat virkningsgrad på motoren i den højde.
> Flyvemaskiner skal også bruge væsentlig mere startbane i tynd luft.

Jow men det er noget andet. I den sammenhæng er det overvejende det at
koncentrationen af iltmolekyler pr. volumenenhed der falder der er det
interessante. Her snakker vi om lydbølger der sætter alle luftens molekyler
i bevægelser og ikke kun iltmolekylerne (som i øvrigt ikke falder i så
væsentlig mængde at det har nogen større betydning i den her sammenhæng).