Xantia siger "STOP"
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-07-04 23:43

Min Xantia fra 2000 har vist et lille problem. Nogle gange blinker
instrumentbrættet "STOP", samtidigt med at en lille rød lampe ved
temperaturmåleren også blinker.
Det sker både når bilen er næsten helt kold, eller hvis den har kørt
lidt. Temperaturmåleren har på intet tidspunkt vist over 80 grader mens
problemet har været der.

Nogle gange går det væk af sig selv, andre gange skal tændingen fra og
til igen for at få blinkeriet til at stoppe.

Den har lige fået lavet diagnostik, og der viste sig ingen problemer.

Nogen ideer?

--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Jeff

Dato : 09-07-04 23:58

Har du tjekket hydraulikvæske???? Er den utæt for LHM.(Hyd.væske). Se om den
er utæt, og se evt. for at få luftet systemet. Havde samme problem, så
skiftede jeg LHM væske, udluftede systemet, justerede højden og nu kører
skidtet

Mvh Myself

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 10-07-04 01:29

Jeff wrote:

> [...]
> er utæt, og se evt. for at få luftet systemet. Havde samme problem, så
> skiftede jeg LHM væske, udluftede systemet, justerede højden og nu kører

Du mener altså at mangel på hydraulikvæske eller luft i systemet, giver
udslag i en temperatur-advarsel på instrumentbrættet? Hvis det er sandt,
så drikker de franskmænd altså for meget rødvin ...

Fra : Mark Sandberg

Dato : 10-07-04 08:14

"Lars L. Hansen" skrev i en meddelelse:

> Du mener altså at mangel på hydraulikvæske eller luft i systemet, giver
> udslag i en temperatur-advarsel på instrumentbrættet? Hvis det er sandt,
> så drikker de franskmænd altså for meget rødvin ...

Jep - jeg har lært samme lektie - efter hele kølersystemet var tjekket,
udluftet og efterfyldt, blev min Xantia ved med dette forbistrede blinkeri.

En halv liter HML væske hældt i hydraulikbeholderen, gjorde en ende på
blinkeriet for en periode....indtil den igen krævede mere HML væske og
seancen med lamperne gentog sig. Den fik endnu en halv liter, inden jeg fik
skiftet en utæt slangefittings i hydrauliksystemet. Siden har den hverken
dryppet eller blinket

/Mark.

Fra : FnkyFrank

Dato : 10-07-04 08:39

> Min Xantia fra 2000 har vist et lille problem. Nogle gange blinker
> instrumentbrættet "STOP", samtidigt med at en lille rød lampe ved
> temperaturmåleren også blinker.

Hej.

Du skal hælde vand på den og så er prioblemet væk

Har desværre selv samme problem. Har lige fået skiftet køleren, men
varmeapparatet er også utæt Det tager ca 14 timer at skifte siger de på
værkstedet....

Mvh Frank - Xantia V6

Fra : Jens

Dato : 10-07-04 10:30

FnkyFrank <f.dick@-remove-mail.dk> wrote:

> Du skal hælde vand på den og så er prioblemet væk

Gad vide om der er nogle udluftningsskruer også? (Jeg har hældt vand på
- men lige meget hjælper det )

> Har desværre selv samme problem. Har lige fået skiftet køleren, men
> varmeapparatet er også utæt Det tager ca 14 timer at skifte siger de på
> værkstedet....

Jeg har på en tidligere Xantia fået skiftet varmeapparatet - det tog
godt en arbejdsdag. Hele instrumentbordet ud - og ind igen bagefter
--

/ Jens F

Fra : Mark Sandberg

Dato : 10-07-04 11:34

"Jens" skrev i en meddelelse:

> Gad vide om der er nogle udluftningsskruer også? (Jeg har hældt vand på
> - men lige meget hjælper det )

Prøv nu lige at tjekket niveauet i hydraulik væske beholderen først.
På min Xantia V6 har jeg 2 gange løst problemet med efterfylding af
HML-olie.

/Mark.

Fra : Jens

Dato : 10-07-04 15:56

Mark Sandberg <sandberg@it.dk> wrote:

> Prøv nu lige at tjekket niveauet i hydraulik væske beholderen først.

Rolig nu Det har jeg da gjort. Ingen bemærkninger - men toppet op
alligevel.

> På min Xantia V6 har jeg 2 gange løst problemet med efterfylding af
> HML-olie.

Tillykke med det. (Jeg går dog ud fra at du brugte LHM-olie)
--

/ Jens F

Fra : JJ

Dato : 10-07-04 12:42

Ja.
Det er en citroen og den skal gøre sådan.
Alle franske biler har vrøvl med det elektroniske.
Hørte om en helt ny 307 der i kraftig regnvejr pludselig kørte samtlige
ruder ned og de kunne ikke køres op igen.
Dejligt med en helt ny bil....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-07-04 13:23

JJ skrev:

> [...]
> med det elektroniske. Hørte om en helt ny 307 der i kraftig regnvejr
> pludselig kørte samtlige ruder ned og de kunne ikke køres op igen.

Træls situation, men jeg kan fortælle dig at ikke alle har bøvl med det
elektriske.

Og nej en Citroën skal ikke gøre sådan..

> Dejligt med en helt ny bil....

Ja det er skønt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 10-07-04 20:00

JJ wrote:

> Ja.
> Det er en citroen og den skal gøre sådan.

Øh nej, det skal den ikke.

> Alle franske biler har vrøvl med det elektroniske.

Arh mon? _Alle_ franske biler? Gælder det også alle franske fly? Nægter
du at rejse, hvis selskabet har chartret en AirBus?

> Hørte om en helt ny 307 der i kraftig regnvejr pludselig kørte samtlige
> ruder ned og de kunne ikke køres op igen.

Man hører så meget :)

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 11-07-04 10:52

Lars L. Hansen wrote:

> Øh nej, det skal den ikke.

> Arh mon? _Alle_ franske biler? Gælder det også alle franske fly?
> Nægter du at rejse, hvis selskabet har chartret en AirBus?

> Man hører så meget :)

Jeg er kan kun sige, at ejg er fuldstændig enig i påstanden omkring franske
biler specielt citroen. Jeg har haft en citroen xsara coupe 2,0 vts (167),
den skulle på værksted mindst en gang om måneden, lidt bedre var det med den
C5 jeg havde, den skulle kun hver anden måned

/Claus

Så læren må være hold dig langt fra franske biler, hvis du du selv skal
betale (begge mine var firmabiler)

Fra : CDK

Dato : 11-07-04 11:42

Claus & Lene Viborg-Larsen wrote:

> [...]
>
> /Claus
>
> Så læren må være hold dig langt fra franske biler, hvis du du selv skal

Nååå.. Jamen, så er det jo bevist - to biler ud af de to franske biler
Claus har haft, har været fejlbehæftet.. Altså 100% fejlrate til franske
biler!

:)

(kunne ikke lade være:))

/Christian.

Fra : Kim Olsen

Dato : 11-07-04 12:33

> Nååå.. Jamen, så er det jo bevist - to biler ud af de to franske biler
> Claus har haft, har været fejlbehæftet.. Altså 100% fejlrate til franske
> biler!

Ja det lyder helt rigtigt. Jeg har kun haft een Xantia.
Den havde også altid lys i en eller anden kontrollampe uden grund. Også Stop
lampen lyste ved kørsel på ujævn vej, uden at mekkerne nogensinde fandt ud
af hvorfor...
Så 100% fejl på fransk elsystem
Bortset fra det, kørte bilen godt, og bedre affjedring findes simpelt hen
ikke.

Kim Olsen - som kører Kia Clarus idag.
Ikke lige så sjovt - men en del billigere......

Fra : Frank Hansen

Dato : 12-07-04 13:49

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@NOSpam12345.mail.tele.dk> wrote in
message news:40f10d9e$0$12554$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
den
> C5 jeg havde, den skulle kun hver anden måned

Tja, nu har jeg haft min ´96 Xantia i snart 3 år. Da jeg købte den havde den
kørt lige knap 90Kkm og har netop i dag rundet 185Kkm - Dvs. i genn. over
30Kkm pr. år.

Jeg har bestemt ikke været flink til at overholde service og er også lige
pt. et godt stykke bagefter - Mener det er 40-45Kkm siden den sidst så en
mekaniker, der har skiftet/justeret noget - lige foruden en forrude.

Bilen har kun på eet tidspunkt været på værkstedet for en egentlig
reparation, hvor et hydraulik-rør var blevet utæt i samlingen, hvilket jeg
fik at vide var en meget alm. fejl. Ellers har den absolut intet fejlet, og
det eneste jeg har gjort undervejs er at efterfylde motorolie,
sprinklervæske og benzin :)

Jeg ved godt det her lige så meget er "religions"-spørgsmål, og folk må for
min skyld tro på hvad de vil. Men jeg bliver da træt af, at sidde og høre på
alle de folk der sidder og beklager sig over (især franske) biler, fordi de
enten har fået fat i en mandagsmodel (og de findes altså inden for alle
mærker) eller fordi det måske lige så meget ligger i deres egne evner til at
betjene et køretøj.

Med venlig hilsen

Frank Hansen.

Fra : Olesen

Dato : 12-07-04 14:14

"Frank Hansen" <fhansen@spinner_JUNK.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> enten har fået fat i en mandagsmodel (og de findes altså inden for alle
> mærker) eller fordi det måske lige så meget ligger i deres egne evner til

Nu er en '96 også en ganske ny bil i mine øjne..
Så den burde jo snildt trille 2 år uden problemer.

Fra : Per Wildau

Dato : 12-07-04 15:11

Frank Hansen sprak:

[...]

> [...]
> absolut intet fejlet, og det eneste jeg har gjort undervejs er at
> efterfylde motorolie, sprinklervæske og benzin :)

Den oplevelse er jeg sikker på mange Xantia ejere har... Kender mindst én,
foruden mig selv... har selv en Xantia 93 1,8i.

Forresten gad jeg vide, hvad der er det korrekte tryk i mine dæk... Premium
Contact 195/65??

P3R W!LDAU

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-07-04 15:26

> Forresten gad jeg vide, hvad der er det korrekte tryk i mine dæk...
Premium
> Contact 195/65??

Jeg vil mene, at du skal køre med et tryk 2,1 - 2,3 bar afhængig af antal
passagerer i bilen.

Hellere lidt for højt tryk end lidt for lavt tryk.

Det sidste koster på brændstof-kontoen og på sikkerheden.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 12-07-04 15:37

> [...]
> passagerer i bilen.
>
> Hellere lidt for højt tryk end lidt for lavt tryk.
>
> Det sidste koster på brændstof-kontoen og på sikkerheden.

Enig. Jeg kigger lige i instruktionsbogen når jeg kommer hjem - så får I et
tal.

/Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-07-04 16:09

> Enig. Jeg kigger lige i instruktionsbogen når jeg kommer hjem - så får I
et
> tal.

Takker..

Husk nu , at Pers ikke er en HDi´er..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 12-07-04 20:49

[klip]

> Takker..
>
> Husk nu , at Pers ikke er en HDi´er..

195'er dæk er ikke standard i min bog - heller ikke til 1,8'ere. Det er
enten 185 eller 205'ere der er standard.

Min instruktionsbog siger ca 2,4 for 185'ere til en 1,8'er. Så kan I måske
smide lidt mere i 195'erne. Det ville jeg gøre.

/Peter

Fra : Casper Bang

Dato : 12-07-04 18:49

> Hellere lidt for højt tryk end lidt for lavt tryk.
>
> Det sidste koster på brændstof-kontoen og på sikkerheden.

Hvad er så ulempen ved for højt tryk?

Fra : Niels Skaaning

Dato : 12-07-04 20:20

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en