E30 325iA motordrilleri...
Fra : Juel

Dato : 09-07-04 17:17

Hejsa Alle

Jeg læse med hver gang der er en der har motor drillerier, for det er noget
der er godt a ha lidt viden på.. nu er det bare min tur :o/

Min 325iA fra 88 er begyndt at lave numre.. det skal lige siges at motoren
er 100% standart..

Den anden dag begyndte den at svinge lidt i tomgang bare lidt imellem 750 og
1000 rpm. men det holdte op igen.. nogle gange gør den det dog...
Men her de sidste 2 dage er det så begyndt selv at bestemme hvor hurtigt vi
skal køre den kan lige pludselig hoppe op til 2500rpm..
Hvis jeg mærker det og sætter bilen i N, så opfører den sig som om at nogle
sidder og gasser op dog max til 2500rpm, men den går ikke lige fra tomgang
og derop det er lidt som wroom, wroooom når man holder og spiller smart i et
kryds
Den kan finde på at gøre det et par gange, for så at lade være, men lidt
efter begynde igen !!!!
Hvad hulen og helvede kan det skyldes ? det er ikke så sjovt når man køre
med automatgear :o/
Det skal lige siges at den også tøver når man fra tomgang klamper pedalen i
bund... hvis det kan ha noget med sagen at gøre..

Håber at der er en der har en ide, eller har prøvet det samme, har sq ikke
lige råd til at begynde og skifte dele ud fra en ende af lige nu

Mvh
Morten

Fra : ///JJ

Dato : 09-07-04 17:55

Juel wrote:
> [...]
> Men her de sidste 2 dage er det så begyndt selv at bestemme hvor
> hurtigt vi skal køre den kan lige pludselig hoppe op til 2500rpm..

Jeg er ikke ekspert på området, men umiddelbart vil jeg gætte på
motor-styringsboksen og/eller en utæthed i en slange i motorrummet?

Ellers må du ud og kigge om der sidder en lille kineser og trækker i dit
gas-kabel

///JJ

Fra : Juel

Dato : 09-07-04 18:25

> Jeg er ikke ekspert på området, men umiddelbart vil jeg gætte på
> motor-styringsboksen og/eller en utæthed i en slange i motorrummet?

Tjaa måske, men hvordan skulle motorstyringen kunne lave noget som helt når
spjældet er lukket ??
Og det med en slange hvivler jeg også lidt på, hvorfor gør den det så ikke
konsekvent ?

> Ellers må du ud og kigge om der sidder en lille kineser og trækker i dit
> gas-kabel

Hehe det var der ikke har været ude og kigge

Mvh
Morten

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-07-04 18:46

"Juel" <kongen[mon ikke her skal være et @]StarChild.dk> skrev :

>Tjaa måske, men hvordan skulle motorstyringen kunne lave noget som helt når
>spjældet er lukket ??

Det kan den da sagtens, hvis motorstyringen bliver misinformeret, fra
f.eks en defekt TPS ~ Throttle position sensor , eller på dansk
gasspjældspositionsgiver (TPs er nemmere :)

den fejl havde brormandens Scorpio - den ku' helt af sig selv rende
140 på motorvej

>Og det med en slange hvivler jeg også lidt på, hvorfor gør den det så ikke
>konsekvent ?

periodiske fejl er sgu' ikke konsekvente !

>Hehe det var der ikke har været ude og kigge

De er små - meget små !

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Juel

Dato : 09-07-04 19:06

> Det kan den da sagtens, hvis motorstyringen bliver misinformeret, fra
> f.eks en defekt TPS ~ Throttle position sensor , eller på dansk
> gasspjældspositionsgiver (TPs er nemmere :)

Øhh har min E30'er fra 88 det ?!?!

> periodiske fejl er sgu' ikke konsekvente !

hehe nej men hvis der var hul i en slange burde fejlen jo være der hele
tiden

Mvh
Morten

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-07-04 19:18

"Juel" <kongen[mon ikke her skal være et @]StarChild.dk> skrev :

>Øhh har min E30'er fra 88 det ?!?!

Jeg har ikke set ret mange biler med indsprøjtning, der ikke har en
sådan.

På en eller anden måde, skal motorstyringen jo vide, hvor meget gas
man giver, da den skal regulere indsprøjningen efter dette
( - og et par andre faktorer )

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Juel

Dato : 09-07-04 20:20

> [...]
>
> På en eller anden måde, skal motorstyringen jo vide, hvor meget gas
> man giver, da den skal regulere indsprøjningen efter dette

Øhh er det ikke luftmængdemålerens job ??

Mvh
Morten

Fra : Juel

Dato : 09-07-04 20:44

> [...]
>
> På en eller anden måde, skal motorstyringen jo vide, hvor meget gas
> man giver, da den skal regulere indsprøjningen efter dette

yes fandt den, jeg må lige checke den imorgen

Mvh
Morten

Fra : ///JJ

Dato : 09-07-04 19:22

Juel wrote:

> hehe nej men hvis der var hul i en slange burde fejlen jo være der
> hele tiden

Mjae - varme/kulde har det med at udvide/skrumpe materialer....

///JJ

Fra : Juel

Dato : 09-07-04 20:21

> Mjae - varme/kulde har det med at udvide/skrumpe materialer....

Nu her jeg tømt en hel dåse dieselstart ud over slanger og pakninger, og
ikke det mindste udslag fik jeg

Mvh
Morten

Fra : Juel

Dato : 09-07-04 20:24

Det skal lige siges at den vil MEGET gerne holde rpm på lidt over 1000 nu og
falder kun en gang imellem på plads ! RET irriterende med autotomatgear :o/

Mvh
Morten

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 09-07-04 20:47

> [...]
> Det skal lige siges at den også tøver når man fra tomgang klamper pedalen
> bund... hvis det kan ha noget med sagen at gøre..

Hvis du kigger ned omkring bremseforstærkeren, så burde der være en
vokstermostat, hvor det er 4 slanger på, de ene sæt løber der vand i, og det
andet luft, prøv at klemme den kolde slange (luftslangen) så der ikke kan
komme luftigennem, hvis den så holder op med at rulle i tomgang, så over
højrer skulder med den vokstermostat

Jeg har skiftet en del af disse i min tid som BMW mekker, og dine symtomer
lyder som om det godt kunne være den

Mvh Jesper

Fra : Juel

Dato : 10-07-04 08:55

> [...]
> højrer skulder med den vokstermostat
>
> Jeg har skiftet en del af disse i min tid som BMW mekker, og dine symtomer

Tak jesper det vil jeg prøve i eftermiddag

Mvh
Morten

Fra : Juel

Dato : 10-07-04 17:50

> det

Det havde den ikke :o/

Mvh
Morten

Fra : Casper Bang

Dato : 10-07-04 09:52

> [...]
vi
> skal køre den kan lige pludselig hoppe op til 2500rpm..

Havde en Citroén der gjorde det samme for nogle år siden... dog
hovedsageligt i tomgang.
Det var en slange et sted i motoren der tog luft ind, som bevirkede at noget
motorstyring troede at den var ved at gå i stå, og derfor selv gav mere gas
(sådan forklarede mekkeren mig det).

> [...]
> og derop det er lidt som wroom, wroooom når man holder og spiller smart i

Ja, havde det samme i min... er ikke fedt at sidde med 3K omdrejninger midt
i jernbanegade - i en bil med 70 halvdøde ponier!
Det bliver lidt trættende i længden...

Jeg kunne dog nogle gange afhjælpe problemet ved at trykke lidt på gassen
mens den holdt i krydset... efter dette faldt den ind imellem ned i
omdrejninger igen.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 10-07-04 13:41

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40efae49$0$249> Ja, havde det samme i min... er ikke fedt at
sidde med 3K omdrejninger midt
> i jernbanegade - i en bil med 70 halvdøde ponier!
> Det bliver lidt trættende i længden...

Og det er slet ikke sjovt i en automatbil med 200 hk. Så skal der da trædes
lidt på bremsen. Gearet har vel ikke godt af det.

NS

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 10-07-04 10:23

klip>

> Håber at der er en der har en ide, eller har prøvet det samme, har sq ikke
> lige råd til at begynde og skifte dele ud fra en ende af lige nu

Har haft en ´89 325, skøn bil iøvrigt...
Den gjorde faktisk det samme som din engangimellen, det viste sig at være et
stik der sidder under indsugningsmanifolden der var råddent, det er et stort
sort stik med 20-30 poler, prøv at hive lidt i det og se om den reagerer på
det. Så er det ellers igang med at rense stikket, min kørte perfekt
derefter.

/Carsten

Fra : Juel

Dato : 10-07-04 18:33

> Har haft en ´89 325, skøn bil iøvrigt...

Ja jeg vil ikke af med den nogensinde

> [...]
> sort stik med 20-30 poler, prøv at hive lidt i det og se om den reagerer

> det. Så er det ellers igang med at rense stikket, min kørte perfekt

Hvorn helvede skiller man det stik ad ?!?

Mvh
Morten

Fra : Juel

Dato : 10-07-04 21:12

Bare lige hvis nogle skulle være interesseret, så sidder der et rundt
multistik lige under indsugningsmanifolden, det er åbenbart en svaghed på
dem med monotronic, for det var helt irret til :o/
Det blev renset godt igennem, og nu spiller motoren bare 100% igen
må jeg hellere gi det stik lidt fedt imorgen tror jeg

Mvh
Morten