Kan bilen klare det?
Fra : PSG

Dato : 09-07-04 12:49

Hej

Familien og jeg overvejer at trille til Kroatien. Jeg er dog i tvivl om
vores bil er for lille rent motormæssigt (60 hk). Skal man forcere bjerge
eller bakker af betydning på vejen til Kroatien?

- Patrick

Fra : Deaster

Dato : 09-07-04 12:53

PSG wrote:

> [...]
> om vores bil er for lille rent motormæssigt (60 hk). Skal man forcere
> bjerge eller bakker af betydning på vejen til Kroatien?

Hvilken bil, alder, km og stand ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Nicolai

Dato : 09-07-04 13:03

Hvis ellers kølesystemet er ok og der er olie på motor og gearkasse, kan du
bestige bjerge med selv en fiat 500.
Du skal bare bruge din gearkasse lidt med end en stor bil.

VH

Nicolai

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-07-04 12:59

PSG wrote:

> Familien og jeg overvejer at trille til Kroatien. Jeg er dog i tvivl
> om vores bil er for lille rent motormæssigt (60 hk).

Når man kan køre fra DK til Tibet, i en 29 Hk 2CV med 2 personer,
og fuld oppakning, kan man vel også drage et smut til Kroatien, i et
60 Hk køretøj..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 09-07-04 13:56

> Familien og jeg overvejer at trille til Kroatien. Jeg er dog i tvivl om
> vores bil er for lille rent motormæssigt (60 hk). Skal man forcere bjerge
> eller bakker af betydning på vejen til Kroatien?

Jeg har svært ved at se at det skulle være noget problem.
Jeg er netop hjemvendt fra en min ferie i bla. Riejka (?) i Kroatien, og det
er den mest bakkede by jeg nogensinde har set. Aldrig har jeg set så mange
østeuropæiske automobile oldfund (wartburg, yugo osv.) - jeg har svært ved
at forestille mig at nogen af de biler har meget mere end 50hk.
Jeg var selv kørende i en 70 hestes C3 HDi, og jeg bemærkede ingen problemer
på noget tidspunkt (udover lige Kassel bakker - min turboslange er flækket,
så jeg har ikke så meget turbotryk). Nu ved jeg selvfølgelig ikke om din bil
er en Dieselbil, men selv med et noget mindre moment har jeg svært ved at se
at det skulle være noget problem.

/Kasper Hansen

Fra : Kim Olsen

Dato : 09-07-04 14:07

> [...]
> vores bil er for lille rent motormæssigt (60 hk). Skal man forcere bjerge
> eller bakker af betydning på vejen til Kroatien?

Jeg har kørt Lada Samara 1,3 (62 HK) med 1000kg campingvogn i tjekkiet, og
hvis man indstiller temperamentet efter at kørsel i 1. og 2. gear går
langsommere end kørsel i 3. og 4. op ad bakkerne, så findes der ikke
offentlige veje som du ikke kan bestige med en bil uden noget på slæb.

Hilsen
Kim Olsen

Fra : Morten Nielsen

Dato : 09-07-04 14:10

> Familien og jeg overvejer at trille til Kroatien. Jeg er dog i tvivl om
> vores bil er for lille rent motormæssigt (60 hk). Skal man forcere bjerge
> eller bakker af betydning på vejen til Kroatien?

Jeg er lige kommet hjem fra en tur til Portugal, igennem Nordspanien som
både foregik på motorvej, landevej og motortrafikvej. Der var en masse
stigninger og hældninger, som foregik forholdsvis let i min Opel Corsa 1,4
(60 HK).

Så det burde ikke være noget problem :)

/Morten N!

Fra : PSG

Dato : 09-07-04 14:22

"Morten Nielsen" <Gzus||removethis||@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Tak for alle svar - så er den ged vist barberet! Det ser ud som om Clio'en
godt kan belave sig på at skulle på arbejde

--
Patrick

Fra : Morten Nielsen

Dato : 09-07-04 14:36

> Tak for alle svar - så er den ged vist barberet! Det ser ud som om Clio'en
> godt kan belave sig på at skulle på arbejde

Glemte så liiiige at fortælle at benzinpumpen røg på vej derned, men før
bjergene. Og generatoren på vej hjem, lige da vi havde pakket og skulle til
at køre hjemaf ;) Men jeg tror nu ikke det var bjergenes skyld!

/Morten N!