/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Motortemp. meget varm
Fra : Tommy


Dato : 09-07-04 09:01

Hej.

Jeg har en diskution med et par kolleger hvor vi diskuterer
motortemperatur.

Spørgsmål: Motortemperaturen er meget høj (inden for det tilladelige
selvfølgelig) f.eks. ved kørsel i bjerge eller lign. Hvad er så bedst
når man stopper motoren??.
Bare stoppe motoren som normalt med det samme når man standser, eller
er det bedre at lade motoren gå i tomgang i nogle minutter for at
fordele varmen mens temp.synker lidt.(hvis da ikke tomgangen ligefrem
øger temp.)
Kan motor/topstykke tage skade ved at temp. sikkert stiger yderligere
når motoren er stoppet.
Det er sikkert en gammel skrøne vi taler om, men lad mig høre jeres
mening.

Venlig hilsen
Tommy

 
 
Jørgen M. Rasmussen (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 09-07-04 09:24


"Tommy" <laitom_1@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

eller
> er det bedre at lade motoren gå i tomgang i nogle minutter for at
> fordele varmen mens temp.synker lidt.(hvis da ikke tomgangen ligefrem
> øger temp.)
> Kan motor/topstykke tage skade ved at temp. sikkert stiger yderligere
> når motoren er stoppet.

Ja&ja



Niels Bengaard (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 09-07-04 09:35

> eller
> > er det bedre at lade motoren gå i tomgang i nogle minutter for at
> > fordele varmen mens temp.synker lidt.(hvis da ikke tomgangen ligefrem
> > øger temp.)
> > Kan motor/topstykke tage skade ved at temp. sikkert stiger yderligere
> > når motoren er stoppet.
>
> Ja&ja
>

Hvad får temperaturen til at stige, når motoren er slukket?
Varmen kommer da fra forbrændingen, og den stopper jo når man stopper
motoren.

Niels



Roberto Saldo (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 09-07-04 09:44

Niels Bengaard wrote:
>> eller
>>
>>>er det bedre at lade motoren gå i tomgang i nogle minutter for at
>>>fordele varmen mens temp.synker lidt.(hvis da ikke tomgangen ligefrem
>>>øger temp.)
>>>Kan motor/topstykke tage skade ved at temp. sikkert stiger yderligere
>>>når motoren er stoppet.
>>
>>Ja&ja
>>
>
>
> Hvad får temperaturen til at stige, når motoren er slukket?
> Varmen kommer da fra forbrændingen, og den stopper jo når man stopper
> motoren.

Forestil dig motoren, en metalblok med en masse vandkanaler i.
Omkring cylindrene er der typisk noget varmere end i resten af blokken
pga forbrændingen.
Når vandet cirkulerer og bortleder varme kommer det ikke op over
kogepunktet men når cirkulationen stopper bliver de varmeste steder i
motoren ikke kølet tilstrækkeligt, vandet kan koge lokalt og er man
uheldig er der noget der slår sig.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Christian B. Andrese~ (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-07-04 09:51


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message
news:ccllsg$721$1@news.net.uni-c.dk...
> Forestil dig motoren, en metalblok med en masse vandkanaler i.
> Omkring cylindrene er der typisk noget varmere end i resten af blokken
> pga forbrændingen.
> Når vandet cirkulerer og bortleder varme kommer det ikke op over
> kogepunktet men når cirkulationen stopper bliver de varmeste steder i
> motoren ikke kølet tilstrækkeligt, vandet kan koge lokalt og er man
> uheldig er der noget der slår sig.

Så er dem som har oliefyr som sender det opvarmede vand rundt vel godt
stillet ?
Selv vand varmet godt op med oliefyr er vel meget koldere end det vand som
lige har kølet en meget varm motor som lige har trukket
bil+campingvogn+passagerer+bagage op ad Mont Blanc ?


--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg
Mit hold i DR's Tour' 2004 managerspil: http://www.012.dk/holdtour.jpg
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Roberto Saldo (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 09-07-04 10:13

Christian B. Andresen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message
> news:ccllsg$721$1@news.net.uni-c.dk...
>
>>Forestil dig motoren, en metalblok med en masse vandkanaler i.
>>Omkring cylindrene er der typisk noget varmere end i resten af blokken
>>pga forbrændingen.
>>Når vandet cirkulerer og bortleder varme kommer det ikke op over
>>kogepunktet men når cirkulationen stopper bliver de varmeste steder i
>>motoren ikke kølet tilstrækkeligt, vandet kan koge lokalt og er man
>>uheldig er der noget der slår sig.
>
>
> Så er dem som har oliefyr som sender det opvarmede vand rundt vel godt
> stillet ?

Hvad mener du?

> Selv vand varmet godt op med oliefyr er vel meget koldere end det vand som
> lige har kølet en meget varm motor som lige har trukket
> bil+campingvogn+passagerer+bagage op ad Mont Blanc ?

Altså kølevandet burde ikke nå mere end et par og 90 grader i et
velfungerende kølesystem (korrekt balnding af kølevædske 50:50,
ventilator der fungerer, thermostater der fungerer, køler der ikke er
fuld af insekter eller stoppet til med køletætner osv).

Hvis bilen begynder at køre varm lukker man bare fuldt op for
varmeapparatet i kabinen, slukker a/c'en, overhører familiens røb om
hjælp i den nu 60grader varme kabine og lader motoren gå i tomgang,
evt vender bilen og kører ned ad bjerget igen så den kan få noget luft.

Hvis ikke det hjælper er der noget mekanisk galt.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Christian B. Andrese~ (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-07-04 10:21


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message
news:cclnj8$7jt$1@news.net.uni-c.dk...
> Christian B. Andresen wrote:
> > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message
> > news:ccllsg$721$1@news.net.uni-c.dk...
> >
> >>Forestil dig motoren, en metalblok med en masse vandkanaler i.
> >>Omkring cylindrene er der typisk noget varmere end i resten af blokken
> >>pga forbrændingen.
> >>Når vandet cirkulerer og bortleder varme kommer det ikke op over
> >>kogepunktet men når cirkulationen stopper bliver de varmeste steder i
> >>motoren ikke kølet tilstrækkeligt, vandet kan koge lokalt og er man
> >>uheldig er der noget der slår sig.
> >
> >
> > Så er dem som har oliefyr som sender det opvarmede vand rundt vel godt
> > stillet ?
>
> Hvad mener du?

Se næste svar.

>
> > Selv vand varmet godt op med oliefyr er vel meget koldere end det vand
som
> > lige har kølet en meget varm motor som lige har trukket
> > bil+campingvogn+passagerer+bagage op ad Mont Blanc ?
>
> Altså kølevandet burde ikke nå mere end et par og 90 grader i et
> velfungerende kølesystem (korrekt balnding af kølevædske 50:50,
> ventilator der fungerer, thermostater der fungerer, køler der ikke er
> fuld af insekter eller stoppet til med køletætner osv).

Så længe man kører ikke ?
I det øjeblik man stopper så stopper transporten af kølevand forbi
cylinderne jo og det kølevand som er lige omkring cylinderne kan vel begynde
at koge ?
Hvis så man når man stopper motoren starter sin motorvarme (ved godt det
lyder åndsvagt) forudsat at det er en type som selv pumper kølevandet rundt
i systemet.
Så vil motorvarmen vel sikre en nedkøling af cylinderne ?


>
> Hvis bilen begynder at køre varm lukker man bare fuldt op for
> varmeapparatet i kabinen, slukker a/c'en, overhører familiens røb om
> hjælp i den nu 60grader varme kabine og lader motoren gå i tomgang,
> evt vender bilen og kører ned ad bjerget igen så den kan få noget luft.

Og så får man samme problem op igen


--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg
Mit hold i DR's Tour' 2004 managerspil: http://www.012.dk/holdtour.jpg
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Roberto Saldo (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 09-07-04 10:28

Christian B. Andresen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message

>>Altså kølevandet burde ikke nå mere end et par og 90 grader i et
>>velfungerende kølesystem (korrekt balnding af kølevædske 50:50,
>>ventilator der fungerer, thermostater der fungerer, køler der ikke er
>>fuld af insekter eller stoppet til med køletætner osv).
>
>
> Så længe man kører ikke ?

Jo, så længe motoren går.

> I det øjeblik man stopper så stopper transporten af kølevand forbi
> cylinderne jo og det kølevand som er lige omkring cylinderne kan vel begynde
> at koge ?
> Hvis så man når man stopper motoren starter sin motorvarme (ved godt det
> lyder åndsvagt) forudsat at det er en type som selv pumper kølevandet rundt
> i systemet.
> Så vil motorvarmen vel sikre en nedkøling af cylinderne ?

Det kunne man godt forestille sig.
Alene det at vandet cirkulerer betyder at varmen fordeles.

En kollega har gammel Audi 100 tdi, den har en lille ekstra elektrisk
cirkulationspumpe, formodentlig for at sikre køling efter kørsel.
Thermostaten var gået så den kørte hele tiden og brugte al strømmen.

>>Hvis bilen begynder at køre varm lukker man bare fuldt op for
>>varmeapparatet i kabinen, slukker a/c'en, overhører familiens røb om
>>hjælp i den nu 60grader varme kabine og lader motoren gå i tomgang,
>>evt vender bilen og kører ned ad bjerget igen så den kan få noget luft.
>
>
> Og så får man samme problem op igen

Vil du redde bilen eller hænge dig i detaljer ;)

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Christian B. Andrese~ (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-07-04 10:33


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message
news:cclof1$7u8$1@news.net.uni-c.dk...
> > I det øjeblik man stopper så stopper transporten af kølevand forbi
> > cylinderne jo og det kølevand som er lige omkring cylinderne kan vel
begynde
> > at koge ?
> > Hvis så man når man stopper motoren starter sin motorvarme (ved godt det
> > lyder åndsvagt) forudsat at det er en type som selv pumper kølevandet
rundt
> > i systemet.
> > Så vil motorvarmen vel sikre en nedkøling af cylinderne ?
>
> Det kunne man godt forestille sig.
> Alene det at vandet cirkulerer betyder at varmen fordeles.
>
> En kollega har gammel Audi 100 tdi, den har en lille ekstra elektrisk
> cirkulationspumpe, formodentlig for at sikre køling efter kørsel.
> Thermostaten var gået så den kørte hele tiden og brugte al strømmen.

Men den brændte ikke sammen

>
> >>Hvis bilen begynder at køre varm lukker man bare fuldt op for
> >>varmeapparatet i kabinen, slukker a/c'en, overhører familiens røb om
> >>hjælp i den nu 60grader varme kabine og lader motoren gå i tomgang,
> >>evt vender bilen og kører ned ad bjerget igen så den kan få noget luft.
> >
> >
> > Og så får man samme problem op igen
>
> Vil du redde bilen eller hænge dig i detaljer ;)

LOL


--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg
Mit hold i DR's Tour' 2004 managerspil: http://www.012.dk/holdtour.jpg
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Jacob Rungwald (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 09-07-04 10:15

> Forestil dig motoren, en metalblok med en masse vandkanaler i.
> Omkring cylindrene er der typisk noget varmere end i resten af blokken pga
> forbrændingen.
> Når vandet cirkulerer og bortleder varme kommer det ikke op over
> kogepunktet men når cirkulationen stopper bliver de varmeste steder i
> motoren ikke kølet tilstrækkeligt, vandet kan koge lokalt og er man
> uheldig er der noget der slår sig.

Cirkualtionen stopper ikke 100%, vandet cirkulerer stadig, dog ikke så meget
som hvis vandpumpen kørte, så det vil stadig blive kølet(lidt) ned gennem
køleren.

Mvh
Jacob



Christian B. Andrese~ (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-07-04 10:21


"Jacob Rungwald" <jacob*mondetteskalmed*@rungwald.dk> wrote in message
news:cclnnf$2kkd$1@news.cybercity.dk...
> > Forestil dig motoren, en metalblok med en masse vandkanaler i.
> > Omkring cylindrene er der typisk noget varmere end i resten af blokken
pga
> > forbrændingen.
> > Når vandet cirkulerer og bortleder varme kommer det ikke op over
> > kogepunktet men når cirkulationen stopper bliver de varmeste steder i
> > motoren ikke kølet tilstrækkeligt, vandet kan koge lokalt og er man
> > uheldig er der noget der slår sig.
>
> Cirkualtionen stopper ikke 100%, vandet cirkulerer stadig, dog ikke så
meget
> som hvis vandpumpen kørte, så det vil stadig blive kølet(lidt) ned gennem
> køleren.

Er det reststrømmen i vandet eller ?


--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg
Mit hold i DR's Tour' 2004 managerspil: http://www.012.dk/holdtour.jpg
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Jacob Rungwald (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 09-07-04 11:12


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
news:40ee6378$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jacob Rungwald" <jacob*mondetteskalmed*@rungwald.dk> wrote in message
> news:cclnnf$2kkd$1@news.cybercity.dk...
>> > Forestil dig motoren, en metalblok med en masse vandkanaler i.
>> > Omkring cylindrene er der typisk noget varmere end i resten af blokken
> pga
>> > forbrændingen.
>> > Når vandet cirkulerer og bortleder varme kommer det ikke op over
>> > kogepunktet men når cirkulationen stopper bliver de varmeste steder i
>> > motoren ikke kølet tilstrækkeligt, vandet kan koge lokalt og er man
>> > uheldig er der noget der slår sig.
>>
>> Cirkualtionen stopper ikke 100%, vandet cirkulerer stadig, dog ikke så
> meget
>> som hvis vandpumpen kørte, så det vil stadig blive kølet(lidt) ned gennem
>> køleren.
>
> Er det reststrømmen i vandet eller ?

Det er noget med at koldt og varmt vand gerne vil bytte plads, jeg kan ikke
huske 100% hvordan det var, men en mekaniker fortalte mig noget omkring det
engang :) Så det er noget selvcirkulation der sker i alt der indeholder
koldt/varmt vand, og hvor det kan skifte plads og ændre temperatur.

Mvh
Jacob



Hans L. Jørgensen (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 09-07-04 11:52

Jacob Rungwald wrote:

>
> Det er noget med at koldt og varmt vand gerne vil bytte plads, jeg
> kan ikke huske 100% hvordan det var, men en mekaniker fortalte mig
> noget omkring det engang :) Så det er noget selvcirkulation der sker
> i alt der indeholder koldt/varmt vand, og hvor det kan skifte plads
> og ændre temperatur.
>

Samme princip som en kaffemaskine, som ikke er udstyreret med nogen pumpe.

Derudover kan det varmt anbefales at lade motoren køre i let tomgang efter
hård belastning, det er rent faktisk først tæt ved kogepunktet at der dannes
selvcirkulation.

Hvis eksempelvis du har (som de fleste biler) termostatstyret køleblæser vil
man ofte opleve at den starter en kort periode når man holder stille, som
følge af at følertermostaten "får hedeslag".



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Mogens (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 09-07-04 17:01

On Fri, 9 Jul 2004 12:52:03 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Det er rent faktisk først tæt ved kogepunktet, at der dannes
>selvcirkulation.

Har du fuldstændigt glemt din fysiktimer i skolen - vandet behøver
langt fra at koge.

Mvh...

Hans L. Jørgensen (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 09-07-04 20:10

Mogens wrote:
>
> Har du fuldstændigt glemt din fysiktimer i skolen - vandet behøver
> langt fra at koge.
>

Nej absolut ikke.

En ting er hvad der sker i frie vandmasser, men - det kan vist ikke siges at
være tilfældet med en motor.

En anden ting, jeg husker fint den gang centralvarme blev lavet uden
cirkulationspumpe, Da skulle temperaturen over 75-78 grader inden anlægget
begyndte at varme radiatorene.

Måske jeg ikke har været særlig opmærksom i fysiktimerne, men til gengæld er
det efterfølgende lært via erfaringer. Men det tæller måske ikke i dag;-/



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Niels Bengaard (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 09-07-04 11:46

> > Hvad får temperaturen til at stige, når motoren er slukket?
> > Varmen kommer da fra forbrændingen, og den stopper jo når man stopper
> > motoren.
>
> Forestil dig motoren, en metalblok med en masse vandkanaler i.
> Omkring cylindrene er der typisk noget varmere end i resten af blokken
> pga forbrændingen.
> Når vandet cirkulerer og bortleder varme kommer det ikke op over
> kogepunktet men når cirkulationen stopper bliver de varmeste steder i
> motoren ikke kølet tilstrækkeligt, vandet kan koge lokalt og er man
> uheldig er der noget der slår sig.

Dette sker jo hver gang man stopper bilen med varm motor, så det kan da ikke
betyde alverden.

Niels



Jørgen M. Rasmussen (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 09-07-04 20:18


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad får temperaturen til at stige, når motoren er slukket?

Restvarmen, der er jo meget metal i en motor + den mangl. cirkulation, når
vandpumpen IKKE køre, er den faktisk minimal. Den er der, derfor kan du
opleve at kølerblæseren starter EFTER du er stoppet og steget ud af bilen.
Men den vandpumpe hjælper alt så gevaldigt på gennemstrømningen i køleren,
og varmeudviklingen er minimal i tomgang, hvis du bare stopper en overhed
motor, vil vandet i topstykket lynhurtigt KOGE og i bedste fald spytte
ekspansionsbeholderen ud, i værste ..... . Det er barnelærdom for en som
er nærmest er opvokset i en campingvogn .




phk (13-07-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 13-07-04 14:01


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse
news:40eeef4e$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> > Hvad får temperaturen til at stige, når motoren er slukket?
>
> Restvarmen, der er jo meget metal i en motor + den mangl. cirkulation, når
> vandpumpen IKKE køre, er den faktisk minimal. Den er der, derfor kan du
> opleve at kølerblæseren starter EFTER du er stoppet og steget ud af bilen.
> Men den vandpumpe hjælper alt så gevaldigt på gennemstrømningen i køleren,
> og varmeudviklingen er minimal i tomgang, hvis du bare stopper en overhed
> motor, vil vandet i topstykket lynhurtigt KOGE og i bedste fald spytte
> ekspansionsbeholderen ud, i værste ..... . Det er barnelærdom for en
som
> er nærmest er opvokset i en campingvogn .

Barnelærdom? Måske barnelærdommen kan forklare cirkulationen? Vandet i
motoren vil gerne stige op - men det vil den både i vand-ind og vand-ud
siden. Ekspansionsbeholderen skal være meget tom for at indeholde det vand
der er i motoren og situationen skaber hvert fald ingen cirkulation.

--
Per, Esbjerg



Klaus G. (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 09-07-04 11:54

> Spørgsmål: Motortemperaturen er meget høj (inden for det tilladelige
> selvfølgelig) f.eks. ved kørsel i bjerge eller lign. Hvad er så bedst
> når man stopper motoren??.

Jeg ved at hvis jeg køre min Peugeot405 Mi16 hårdt, så den bliver rigtig
varm, så må jeg ikke bare parkere bilen, og stoppe motoren, så kan
udstødningsmanifolden slå sig, fordi den bliver kølet for hurtigt af. Så jeg
skal enten køre normalt et stykke tid inden jeg holder, eller holde i
tomgang lidt inden jeg slukker for motoren.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?



JR (09-07-2004)
Kommentar
Fra : JR


Dato : 09-07-04 19:49

Helt klart bedst at få temperaturen kontrolleret ned ved at holde lidt i
tomgang inden du slukker motoren.

JimR

"Tommy" <laitom_1@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:555aabc5.0407090000.35a1e1c5@posting.google.com...
> Hej.
>
> Jeg har en diskution med et par kolleger hvor vi diskuterer
> motortemperatur.
>
> Spørgsmål: Motortemperaturen er meget høj (inden for det tilladelige
> selvfølgelig) f.eks. ved kørsel i bjerge eller lign. Hvad er så bedst
> når man stopper motoren??.
> Bare stoppe motoren som normalt med det samme når man standser, eller
> er det bedre at lade motoren gå i tomgang i nogle minutter for at
> fordele varmen mens temp.synker lidt.(hvis da ikke tomgangen ligefrem
> øger temp.)
> Kan motor/topstykke tage skade ved at temp. sikkert stiger yderligere
> når motoren er stoppet.
> Det er sikkert en gammel skrøne vi taler om, men lad mig høre jeres
> mening.
>
> Venlig hilsen
> Tommy



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste