Diesel lyder underlig ved start
Fra : Ukendt

Dato : 06-07-04 09:23

Hejsa

Den gamle Sunny diesel fra ´85, er begyndt at lyde mærkeligt, når jeg
starter.

Problemet opstår kun når den har holdt stille i et par dage.

Den starter omgående, når jeg har forvarmet, og drejer tændingsnøglen, men
der lyder et dybt "kunk", i samme øjeblik den starter, næsten som om en af
cylindrene sidder fast, og skal slås fri.
Der er tjekket olie på bilen, men kan det være pumpen, der ikke gør arbejdet
godt nok, så det ikke bliver smurt efter hensigten ?

Bilen har aldrig rigtig brudt sig om fugtig vejr ( lidt ligesom jeg selv ),
men kan det være noget mere alvorligt denne gang ?

Nogen der har et bud på hvad det kan være ?

Mvh
Jan Rysz

Fra : JBH

Dato : 06-07-04 14:00

"Jan Rysz (8900)" <diverse[at]rysz[dot]net> skrev i en meddelelse
> [...]
selv ),
> men kan det være noget mere alvorligt denne gang ?
>
> Nogen der har et bud på hvad det kan være ?

Nu er jeg på ingen måde ekspert i dieselmaskiner, men jeg kunne forestille
mig at en dyse "hænger" en smule, så der kommer til at stå en slat diesel i
en af cylindrene.
Lidt småfarligt i øvrigt, du risikerer at smadre/bøje en plejlstang.

Ryger den mere end normalt når du starter og hvordan er lyden ellers, er
den mere metallisk end sådan en gammel oliebrænder plejer at lyde?

mvh
JBH

Fra : Thl

Dato : 06-07-04 16:51

> [...]
>
> og hvordan er lyden ellers, er
> den mere metallisk end sådan en gammel oliebrænder plejer at lyde?

Det er desværre lige så sandsynligt at det er vand, der står
oven på stemplet. Det giver netop det "gunk". Det kan så laaangsomt presses
forbi
næsten tætte ventiler og stempelringe,- hvis plejlstangen kan holde til det.
Ryger den mere end normalt når du starter, og hvilken farve har røgen i
givet fald.
mvh
Thorbjørn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-07-04 20:09

JBH wrote:
> "Jan Rysz (8900)" <diverse[at]rysz[dot]net> skrev i en meddelelse
>
> Nu er jeg på ingen måde ekspert i dieselmaskiner,

Ses tydeligt af dit forslag/diagnose.

> men jeg kunne
> forestille mig at en dyse "hænger" en smule, så der kommer til at
> stå en slat diesel i en af cylindrene.

Ikke sandsynligt da vilee det også kunne høres hele tiden, og i øvrigt vil
den ryge p.g.a. manglende forstøvning af dieselolien.

> Lidt småfarligt i øvrigt, du risikerer at smadre/bøje en plejlstang.

Absolut ufarligt da den _aldrig_ med kold motor vil kunne antænde uforstøvet
dieselolie, den vil blot ryge.

Kunne derimod være fordi stempelringe/skraberinge sidder fast, dog blot et
bud, men - i så fald vil den have en hård gang de første minutter.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : JBH

Dato : 07-07-04 15:53

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ses tydeligt af dit forslag/diagnose.

Du lyder nu bestemt heller ikke som nogen ekspert mht. motorer.

> Ikke sandsynligt da vilee det også kunne høres hele tiden, og i øvrigt vil
> den ryge p.g.a. manglende forstøvning af dieselolien.

Hvorfor tror du jeg spurgte om flg:

> [...]
den mere metallisk end sådan en gammel oliebrænder plejer at lyde?"

> Absolut ufarligt da den _aldrig_ med kold motor vil kunne antænde

Uanset om det er Diesel, vand, bensin Døde mus eller andet som IKKE kan
komprimeres (Det er ikke forbrændingen som er problemet) vil det kunne give
et slemt motorhavari, hvis motoren tørnes og en af de andre cylindre tænder.

Problemet ses f.eks med motorcykler, med en lidt utæt svømmerventil i forb.
med en åben indsugningsventil. Det har kostet en del plejlstænger.

Dog må jeg medgive at årasgen men lækkende kølevand, nok er mere sandsynlig
i det tilfælde her.

> Kunne derimod være fordi stempelringe/skraberinge sidder fast, dog blot et
> bud, men - i så fald vil den have en hård gang de første minutter.

Øhh. bob bob.

JBH

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-07-04 18:54

JBH wrote:
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Du lyder nu bestemt heller ikke som nogen ekspert mht. motorer.

Muligvis ikke, - men når jeg ser dit forslag med dieselolie i de mængder som
der skal være tale om for at afstedkomme harveri, uanset du mener ved
forbrændingen eller så stor mængde at det ikke er muligt at tørne motoren.
Så vil jeg nok påstå at mine 41 år med lastvognskørekort, (alle årene mede
omgang af dieselmotorer) og ligeledes skibsmoterer op til mere en 1900 KW
effekt pr. stk. (sætteskipper) på slæbebåd og industrifisketrawler, har lært
mig et og andet som du måske ikke helt kender til.

Et ved jeg med sikkerhed, stempelringe der har sat sig fast p.g.a. sod kan
larme rigtig meget med kold motor. Og da der er tale om en ældre motor er
det ingenlunde en usandsynlig årsag.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : JBH

Dato : 07-07-04 22:28

> [...]
lært
> mig et og andet som du måske ikke helt kender til.

Det har du helt ret i. Jeg har INGEN erfaring med skibsmotorer på 2500Hk.
Men nu er der jo forskel på de motorer du "roder med" . og så de små motorer
som bruges i personbiler. Jeg ved at der skal ikke mange dråber diesel i en
cylinder på min egen Pegøj (1,9 /63Hk) for at give problemer, der er bare
ikke plads. Og så er det i øvrigt stadig ikke forbrændingen som giver
havari, men det at en af de andre cylindre tænder og derved forsøger at
komprimere den cylinder med vædske i. Det er det som kan bøje en plejlstang,
eller sågar vride krumtapakselen.

> Et ved jeg med sikkerhed, stempelringe der har sat sig fast p.g.a. sod kan
> larme rigtig meget med kold motor. Og da der er tale om en ældre motor er
> det ingenlunde en usandsynlig årsag.

Ok. det har jeg bare aldrig set/hørt som et "KLONK" på små dieselmotorer.

JBH

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-07-04 16:58

"Jan Rysz \(8900\)" <diverse[at]rysz[dot]net> faldt i søvn over tastaturet
og fik skrevet:

[...]

> Nogen der har et bud på hvad det kan være ?

Hvordan har dit kølevand det?
Jeg har hørt om (men aldrig oplevet) at toppakningen kan være en lille bitte
smule utæt og det på en måde så der ikke umiddelbart er noget at bemærke,
men når motoren er kold og ikke presser så hårdt på toppakningen, kan der
sive lidt kølevand ind (på grund af det statiske vandtryk) på toppen af en
eller flere stempler.
Når man så starter motoren skulle det give et klonk fordi vandet er
inkompresibelt og det banker imod topstykket/ventiler.
Efter første fulde slagserie er vandet ude og den summer lystigt videre.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Olesen

Dato : 06-07-04 17:06

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> inkompresibelt og det banker imod topstykket/ventiler.
> Efter første fulde slagserie er vandet ude og den summer lystigt videre.

Lyder fornuftigt, hvordan vil
kølevandet se ud eks. 6 måneder efter ?
Begge mine benzinbiler har gjort det samme
en uhyggelig sjælden gang, altså KLONK sådan
1/8 sekund ved første tørn.
Gik ud fra det blot var starteren som
havde små-sat sig, og den lige sku'
smutte helt i greb...

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-07-04 07:31

Olesen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Lyder fornuftigt, hvordan vil
> kølevandet se ud eks. 6 måneder efter ?

Der vil som sådan ikke være noget at se i kølevandet. En lille smule
"tapetklister" inde omkring cylinderforinger/topstykke måske.

> Begge mine benzinbiler har gjort det samme
> en uhyggelig sjælden gang, altså KLONK sådan
> [...]

Hvis det kun er en sjælden gang - og altså ikke så periodisk som Jan lægger
op til - så kan det godt være starteren også.
Jeg ved faktisk ikke om benzinmotorer vil lave samme lyd. Tryk m.m. er jo
lidt anderledes i sådan een.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html
- boegh der kun har kørt 4 km i benzinbil siden han tog kørekort

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 00:44

> Hvordan har dit kølevand det?

Den skal have en sjat i ny og næ !

> Når man så starter motoren skulle det give et klonk fordi vandet er
> inkompresibelt og det banker imod topstykket/ventiler.
> Efter første fulde slagserie er vandet ude og den summer lystigt videre.

Kunne godt lyde som om det er noget i den retning. Den ryger ikke mere end
normalt, for sådan en gammel traktor, og motorgangen er der heller ikke
noget at udsætte på.

Der har heller ikke været noget unormalt olie-forbrug over de sidste
20-30.000 km, men det store spørgsmål er om det er noget jeg bør få tjekket
?

Mvh
Jan Rysz