Nyt speedometer - fixe km-tæller?
Fra : Tony

Dato : 05-07-04 20:47

Mit speedometer holdt op med at virke. Fejlen lå ved printet bag
speedometer og omdrejningstæller. Det er nemlig elektronisk, og der er
derfor intet speedometerkabel.
Hele enheden blev skiftet, men nu har min fine bil fået 100.000 mere på
klokken.

Når det nu er elektronisk, burde man så ikke kunne fifle at få
km-tælleren til at tælle ved at give den strøm? Om nødvendigt indtil den
går hele vejen over millionen.

Alternativt, har det så anden betydning end for mig, altså kosmetisk? Er
synshallen ligeglade?

Tony
Bmw5 (e28) fra '85

Fra : Søren Schibbye

Dato : 05-07-04 21:25

Hej tony
"Tony" <mynsterman@h0tmail.com> wrote in message
> [...]
> derfor intet speedometerkabel.
> Hele enheden blev skiftet, men nu har min fine bil fået 100.000 mere på

Jeg undres over at hele bagpladen er skiftet det er en stor midforståelse på
E34 og E32 modellen og såvidt jeg husker også de sidste af din at hele
pladen skal skiftes.
Der sidder såvidt jeg husker på VDO instrumenterne en brunt Kodestik med
hukommelse, det egentlig kunne denne der skal skiftes. Prisen for et nyt
kodestik ligger på ca. 1000 Kr. inklusiv moms.

På BMW E34 som delte instrument med de sidste E28 er de kendt for pludselig
at stoppe og delvist hoppe op på 300000, og så derefter låse sig fast.
Triptæller fungere derefter stadigvæk.

www.padel.dk Han kan elektronisk stille den tilbage.

> Alternativt, har det så anden betydning end for mig, altså kosmetisk? Er
> synshallen ligeglade?

Ja. Ud i over han muligvis vil komme med en kommentar omkring at den er
utrolig fin i forhold til KM.

> Tony
> Bmw5 (e28) fra '85

Mvh.

Søren Schibbye

Fra : Rasmus

Dato : 05-07-04 21:37

"Søren Schibbye" <schibbye@removevejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> www.padel.dk Han kan elektronisk stille den tilbage.

> Ja. Ud i over han muligvis vil komme med en kommentar omkring at den er

Der har en været reklameret for et firma som kunne "justere" din
speedometer, jeg mener det var i den blå avis, eller lign.

Fra : Tony

Dato : 06-07-04 11:38

Hej Søren

> [...]
nyt
> kodestik ligger på ca. 1000 Kr. inklusiv moms.

Strengt taget, så ved jeg ikke hvor fejlen ligger. Speedometeret holdt
op med at virke, og en bekendt hjalp med at checke systemet. Signalgiver
ved bagtøjet virkede fint, og det var ikke muligt at få speedometeret
til at give udslag.
Jeg fik at vide at printet skulle skiftes til 1500+m. Så jeg ræssonerede
at det var billigere at købe 'hele dynen' fra en hugger. Schmiedmann
anbefalede det samme.

Siger du at jeg ved at skifte et kodestik, havde fået speedometeret til
at køre igen?

Tony

Fra : Mikael L

Dato : 06-07-04 13:27

"Tony" <mynsterman@h0tmail.com> skrev i en meddelelse

> Siger du at jeg ved at skifte et kodestik, havde fået speedometeret til
> at køre igen?

Det tvivler jeg voldsomt på. SVJH er det kun på E34 og E32 med digitaltæller
der sidder kodestik. Det var der ikke på de første årgange af 518i og 520i.
Det kodestik skal skiftes på de biler hvor km.tælleren stopper med at tælle
ved ca. 330.000km.

Hvis man skifter instrumenthus på disse biler, skal man bare flytte
kodestikket med over, så flytter man samtidig km.tallet.

Mikael

Mikael

Fra : Tony

Dato : 06-07-04 21:20

> [...]
>
> Hvis man skifter instrumenthus på disse biler, skal man bare flytte
> kodestikket med over, så flytter man samtidig km.tallet.

Nu er jeg forvirret på et højere plan. Min kilometertæller har analog
udlæsning, men signalet overføres digitalt fra en sender i bagtøjet.

Tony

Fra : Mikael L

Dato : 06-07-04 21:29

> Nu er jeg forvirret på et højere plan. Min kilometertæller har analog
> udlæsning, men signalet overføres digitalt fra en sender i bagtøjet.

Derfor hjælper det ikke at skifte kodestik. Jeg mener de slet ikke er
monteret på dem med analogtæller. Derfor vil jeg mene at du ikke skal være
nervøs for at dit problem kunne være løst med et nyt kodestik.

Hjalp det?

Mikael

Fra : Tony

Dato : 07-07-04 21:31

Hej Michael

> [...]
være
> nervøs for at dit problem kunne være løst med et nyt kodestik.

Very much, Sir. Mange tak!

mvh

Tony

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 21:54

> [...]
> går hele vejen over millionen.
>
> Alternativt, har det så anden betydning end for mig, altså kosmetisk? Er

Hvis nu det skulle ske at en anden kom til at køre ind i din bil og
totalskade den. Så vil du selvfølgelig få færre penge for den da den jo har
gået mange Km.

--
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-07-04 06:40

Tony wrote:
> [...]
>
> Når det nu er elektronisk, burde man så ikke kunne fifle at få
> km-tælleren til at tælle ved at give den strøm? Om nødvendigt indtil den

Selvf. kan det justeres, men det koster jo penge.

> Alternativt, har det så anden betydning end for mig, altså kosmetisk? Er
> synshallen ligeglade?

Det er så vidt vides kun ved salg at det kan være et problem og typisk
den anden vej (-100000km).

Enten må du betale for at få det justeret eller montere en seddel på
dørstolpen med informationen.

--
Roberto Saldo

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-07-04 11:55

Tony wrote:
> [...]
> derfor intet speedometerkabel.
> Hele enheden blev skiftet, men nu har min fine bil fået 100.000 mere

Hvis det er et værksted der har skiftet det, så kan du få dem til at lave et
dokument, som fortæller at de har udskiftet speedometeret og som indeholder
både km tal for det gamle samt det nye.

Per
www.perbeer.ninja.dk