BMW Alpina D10
Fra : Søren Schibbye

Dato : 05-07-04 20:06

Hej Gruppe

Som en ægte bmw fanatiker, så er jeg netop i min jagt på min næste bil
faldet over en Alpina D10. Er der nogen af jer som finde nogle tekniske
facts på denne bil. Hermed mener jeg ikke Præsentationer, men mere test, og
eventuele fejlrapporter. Da den standard smider 500 Nm på baghjulle utrolig
tidelig på skalaen, så ville jeg høre om der er nogen derved om alpina har
foprstærket gearkassen på Auto siden og de manuelle seks trins gearkasser,
da jeg især for automatik gearkassen er en smule bange for om den kan holde.
Hvis folk der ikke helt ved der tales om kan følgende fakta oplyses. Bilen
har gået 100000 Km. og har alle stempler og alt udstyr som kan fåes sidder i
bilen. Grunden til at denne bil tiltaler mig, at den har et eller andet ulv
i fåreklæder over sig. Eventuelle andre tekniske kommentarer værdsættes!

(på tysk)
Nach einer über 2½-jährigen Zusammenarbeit mit BMW entstand als
Gemeinschaftsprojekt der Superdiesel schlechthin:
Common-Rail-Einspritzsystem der zweiten Generation, Bi-Turboaufladung mit
elektromechanischer Verstellung der Turbinengeometrie, 500 Nm Drehmoment -
dies sind nur einige Merkmale der mit einer Höchstgeschwindigkeit von 254
km/h (Touring: 251 km/h) leistungsfähigsten und schnellsten Diesellimousine
der Welt

Mvh.

Søren Schibbye

Fra : Mogens

Dato : 05-07-04 20:01

On Mon, 5 Jul 2004 21:06:05 +0200, "Søren Schibbye"
<schibbye@removevejen-net.dk> wrote:

> [...]
>i fåreklæder over sig. Eventuelle andre tekniske kommentarer værdsættes!

Du mene bi-turbo udgaven? - Den få's jo også uden...
Men her er et link: http://home1.swipnet.se/~w-19495/biturbo.htm

Ham her har jeg mailet lidt med, indtil jeg kontaktede mit
forsikringsselskab - de ville ikke forsikre bilen...
www.autopower.se/ovanligabmw/biturbo.asp

Gennem dette link "kan man/har man kunnet" finde samtlige modeller:
www.alpina-automobile.de/index.php

Jeg har forhåndsvurderinger fra T&S liggende på en række
Alpina-modeller - det er ikke opløftende læsning.

Mvh...

Fra : Mogens

Dato : 05-07-04 20:04

On Mon, 05 Jul 2004 21:00:46 +0200, Mogens <no@mail.dk> wrote:

>Du mene bi-turbo udgaven?

Beklager - så ikke at det var dieselmodellen

Mvh...

Fra : Søren Schibbye

Dato : 05-07-04 20:26

> Du mene bi-turbo udgaven? - Den få's jo også uden...
> Men her er et link: http://home1.swipnet.se/~w-19495/biturbo.htm

Nej. Jeg mener Alpina D10 Biturbo. Det er en 3,0 Diesel med 245 Hk ved 3200
rundture, og 500 Nm

> Ham her har jeg mailet lidt med, indtil jeg kontaktede mit
> forsikringsselskab - de ville ikke forsikre bilen...
> www.autopower.se/ovanligabmw/biturbo.asp

Hbis du går ind og kikke ville du på alpinas hjemmeside kunne finde. Det er
den første og den eneste diesel de nogensinde har bygget.
> Gennem dette link "kan man/har man kunnet" finde samtlige modeller:
> www.alpina-automobile.de/index.php

Kik under D10 bygget på E39 modellen.
http://www.auto-motor-und-sport.de/d/12238

> Jeg har forhåndsvurderinger fra T&S liggende på en række
> Alpina-modeller - det er ikke opløftende læsning.

Kan du komme med lidt eksempler ?

Min skal indregistreres i DE, så det går nok ikke så galt. Jeg kan få en på
handen for mellem 150-180 Kilo med 100000 på klokken og 3 år på bagen.

> Mvh...

Mvh.

Søren Schibbye

Fra : Mogens

Dato : 05-07-04 20:48

On Mon, 5 Jul 2004 21:26:00 +0200, "Søren Schibbye"
<schibbye@removevejen-net.dk> wrote:

>Hej Mogens

Hej

>Nej. Jeg mener Alpina D10 Biturbo. Det er en 3,0 Diesel med 245 Hk ved 3200
>rundture, og 500 Nm

Det ved jeg - læs min 2. posting 2 sek efter den 1. :)

>Kan du komme med lidt eksempler ?
>Min skal indregistreres i DE, så det går nok ikke så galt.

Gider ikke, så :)

>Jeg kan få en på handen for mellem 150-180 Kilo med 100000 på klokken og 3 år på bagen.

Fair pris -> www.mobile.de

Mvh...

Fra : Søren Schibbye

Dato : 05-07-04 21:19

"Mogens" <no@mail.dk> wrote in message

> Hej

> Det ved jeg - læs min 2. posting 2 sek efter den 1. :)

Hehe læste den 2 sec efter jeg sendte nr. 2 :p

> Gider ikke, så :)

Ahh kom nu. Det eneste problem jeg har, er der er nogle som komplet ombygger
disse biler i tyskland til Alpina Replica. Den jeg skal have skal være
original bygget i München. (80 km syd for)

Det som nager mig mest er at jeg godt ville have testet en sådan bil 100%
inden jeg købte den, da jeg egentlig ikke tør tænke på hvad en ombytter
motor koster eksempelvis. Men hvem kan gøre dette. BMW tør ikke rigtig binde
an på opgaven da ,som de siger, alt hvad de fleste ved om den, er at den er
håndbygget (for store deles vedkommende), og at de alle har stor respekt for
hvad Alpina laver. Jeg snakkede i sidste uge med den gamle værkfører ved BMW
flensborg. Den eneste han havde og sige om Alpina var, at de var som AMG for
Mercedes, der bliver intet bygget uden at det kan holde, hvorimod han ikke
hvar vider gald for Hartge & ACS da han mente at man så alligevel bare kunne
købe en normal 530D og chippe. Ellers er der ellers ikke mange der tør lave
noget på papir på den bil, den som de siger godt nok er grundlæggende den
samme bil, men sotre dele af grundkomponenter alligevel er lavet om og
forstærket, desuden har alpina altid været berygtet for at lave nogle solide
motorere, men da Diesel ikke er noget som mange har set fr Alpina vil de på
dette ppunkt helt ikke udtale sig, udover at 3,0 liters diesel i sin grund
konstruktion er fandens stærk, og overlegen på mange punkter i forhold til
MB og Audi. Hvad ville du anbefale mogens ?

> Fair pris -> www.mobile.de

Kan du finde den sorte som står ned ved stuttgart. Det er eventuelt denne
jeg har tænkt på.

Mon man kan lave lidt sjov på den danske motorsti med lidt MB og Audier med
en sådan en hund. Jeg tror mange 540 vil blive overrasket i starten. Det
siges at folkene ved alpin ahar haft denne motor op på ca. 285 Hk uden at
lave meget andet om end motorstyring :)

> Mvh...

Mvh.

Søren Schibbye

Fra : Mogens

Dato : 05-07-04 21:27

On Mon, 5 Jul 2004 22:19:23 +0200, "Søren Schibbye"
<schibbye@removevejen-net.dk> wrote:

>Ahh kom nu.

Mine vurderinger gælder jo ikke D10, men B6, B10, B12...
Irrelevant i din sammenhæng, og der er ikke andre her i gruppen, der
har råd til een

>Det eneste problem jeg har, er der er nogle som komplet ombygger
>disse biler i Tyskland til Alpina Replica.

Kæmpe problem !
Jeg talte en del med en tysker om det fænomen, da jeg en overgang
interesserede mig vildt for Alpina. Han sagde, det var let at brænde
fingrene - og iøvrigt bruge mange penge på reps!

>Den jeg skal have skal være original bygget i München. (80 km syd for)

Jow, jow - du skal gå papirerne efter og evt. rette henvendesle til
"fabrikken", IMO...

>Det som nager mig mest er at jeg godt ville have testet en sådan bil 100%
>inden jeg købte den, da jeg egentlig ikke tør tænke på hvad en ombytter
>motor koster eksempelvis. Men hvem kan gøre dette.

Det kan Dekra - få bilen leveret med Dekra Siegel:
www.dekra.de/dekra/content/show.php3?id=1388&nodeid=1044&_language=de

>Den eneste han havde og sige om Alpina var, at de var som AMG for
>Mercedes

Enig

>der bliver intet bygget uden at det kan holde

Ah, de forsøger selvfølgelig at forbedre de svage punkter, men ingen
er ufejlbarlige, IMO...

> da han mente at man så alligevel bare kunne købe en normal 530D og chippe.

Nope - merprisen ift. Alpina er jo beskeden, og afskrivningen mindre
(fremover). Reservedelene er dyre. MEN: En Alpina er jo en ganske
anden bil, hvor der er kælet for detaljerne med en række værdifulde
opgraderinger på undervogn, bremser mm.

>konstruktion er fandens stærk, og overlegen på mange punkter i forhold til
>MB og Audi. Hvad ville du anbefale, Mogens ?

Diesel? -> En Alpina D10
Eller en MB-ting fra AMG (nok for dyre endnu)

Men endnu bedre: en B10 V8 !
(man kan købe en del benzin for merprisen ift. D10 !)

Jow, jow - der er også nogle stykker her: www.autoscout24.de

> [...]
>siges at folkene ved alpin ahar haft denne motor op på ca. 285 Hk uden at

Jow, jow - den rykker sikkert meget godt. Men at tænke sig, at du kan
blive ejer af en BMW M5 m/400 PS for de samme penge, giver nu stof til
eftertanke, IMO...
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111139773327&top=17&

Mvh...

Fra : Søren Schibbye

Dato : 05-07-04 22:09

> Mine vurderinger gælder jo ikke D10, men B6, B10, B12...
> Irrelevant i din sammenhæng, og der er ikke andre her i gruppen, der
> har råd til een

Alle disse modeller fåes i tyskland i til næsten ingen penge. De eneste som
er begyndt at stige i værdig er B10 Bi-turbo. Jeg har nu ellers hvis det
skal være benzin en forkærlighed for en 850 Med lidt alpina godter i. Som
Jan altid skriver quote" There is no replacement for displacement".

> [...]
> interesserede mig vildt for Alpina. Han sagde, det var let at brænde
> fingrene - og iøvrigt bruge mange penge på reps!

Prisen på Rep dele er såvidt jeg ved ikke fuldstændig vanvittige. Problemet
er nok mere at finde folk som tør skrue i de lidt nyere modeller med alt i
elektronik.

> Jow, jow - du skal gå papirerne efter og evt. rette henvendesle til
> "fabrikken", IMO...

Som med Cosworth såvidt jeg husker, har alle biler et unikt nummer, og man
skulle kunne finde detaljer ved Alpina forhandlere hvad der er lavet, hvsi
den har fået de rigtige stempler i bogen.

> Det kan Dekra - få bilen leveret med Dekra Siegel:
> www.dekra.de/dekra/content/show.php3?id=1388&nodeid=1044&_language=de
Uhh ja dem havde jeg jo glemt, men jeg husker jævnfør en kammerat som også
interresere sig for special biler, at de tager forbehold for disse, da de
ikke mener at de er produceret i et stort nok antal til at de vil give
garanti.

> Enig

Som quattro for Audi.

> Ah, de forsøger selvfølgelig at forbedre de svage punkter, men ingen
> er ufejlbarlige, IMO...

Ja, det er selvfølgelig rigtig, jeg tror bare umiddelbart at garati sager er
nemmere at komme igennem med, da fabrikken vist har en holdning omkring at
alle ikke sliddele skal minimum holde 200k. Går moteren på en sådan vil man
såvidt jeg kan forstå på andre alpina ejere blive bedt om at kontakte
fabrikken som derefter tager over og selv gennemgår motor.

> [...]
> (fremover). Reservedelene er dyre. MEN: En Alpina er jo en ganske
> anden bil, hvor der er kælet for detaljerne med en række værdifulde

Jeg har set en et par b10 og B12, det eneste som de endnu ikke er helt på
højde med M division i, er at lave biler til banesport. Alpina købes vist
mere af folk med mange penge, men som mere er ude på at få en bil med HK og
stor del komfort i forhold til M5.

> Diesel? -> En Alpina D10
> Eller en MB-ting fra AMG (nok for dyre endnu)
>
> Men endnu bedre: en B10 V8 !
> (man kan købe en del benzin for merprisen ift. D10 !)

Ja, men med mit kørselsforbrug, så er de penge hurtigt brugt op, og når jeg
ikke skal give ret meget for diesel kontra benzin, ser regnskabet pludselig
anderledes ud.

> Jow, jow - der er også nogle stykker her: www.autoscout24.de

Ja, men nogle egentlig kun alpina forhandlere kan jeg ikke finde, de er alle
bmw forhandlere ved siden af.

> Jow, jow - den rykker sikkert meget godt. Men at tænke sig, at du kan
> blive ejer af en BMW M5 m/400 PS for de samme penge, giver nu stof til
> [...]

Den står i italien = der skal betales moms etc til den tyske Stat, så er den
ikke længere billig.

M5 er skide fed bil IMHO. Jeg vil bare godt prøve en diesel. Jeg kan bedre
lide looket på alpina. Desuden er den ikke såkendt D10.

Mvh.

Søren Schibbye

Fra : Mogens

Dato : 05-07-04 22:09

On Mon, 5 Jul 2004 23:09:21 +0200, "Søren Schibbye"
<schibbye@removevejen-net.dk> wrote:

>Alle disse modeller fåes i tyskland i til næsten ingen penge.

Derfor min interesse...

>De eneste som er begyndt at stige i værdig er B10 Bi-turbo.

Jow, jow...

>Jeg har nu ellers hvis det skal være benzin en forkærlighed
>for en 850 Med lidt alpina godter i.

Ringe konstruktion m/V12'eren. 850 er af den grund billige og mindre
attraktive...

>Prisen på Rep dele er såvidt jeg ved ikke fuldstændig vanvittige. Problemet
>er nok mere at finde folk som tør skrue i de lidt nyere modeller med alt i
>elektronik.

Måske...

>Som med Cosworth såvidt jeg husker, har alle biler et unikt nummer, og man
>skulle kunne finde detaljer ved Alpina forhandlere hvad der er lavet, hvsi
>den har fået de rigtige stempler i bogen.

Der svindles også med det...

> [...]
>interresere sig for special biler, at de tager forbehold for disse, da de
>ikke mener at de er produceret i et stort nok antal til at de vil give

Alt andet lige en ekstra sikkerhed, IMO...

>Som quattro for Audi.

Ah ikke helt - måske mere ABT, nu om stunder :)

> [...]
>såvidt jeg kan forstå på andre alpina ejere blive bedt om at kontakte
>fabrikken som derefter tager over og selv gennemgår motor.

De har jeg så aldrig hørt eller læst...

>Ja, men med mit kørselsforbrug, så er de penge hurtigt brugt op, og når jeg
>ikke skal give ret meget for diesel kontra benzin, ser regnskabet pludselig
>anderledes ud.

OK. Så må du jo prøve sådan en D10...
Eller 740d ?

>Ja, men nogle egentlig kun alpina forhandlere kan jeg ikke finde, de er alle
>bmw forhandlere ved siden af.

De skal også kunne leve! :)

>Den står i italien = der skal betales moms etc til den tyske Stat, så er den
>ikke længere billig.

Næppe korrekt - der er betalt italiensk moms, hvilket må være ok også
i Tyskland, som det er det i de andre EU-lande...

>M5 er skide fed bil IMHO. Jeg vil bare godt prøve en diesel. Jeg kan bedre
>lide looket på alpina. Desuden er den ikke så kendt, D10.

OK - heller ikke ringe...

Mvh...

Fra : Mogens

Dato : 09-07-04 15:51

On Mon, 5 Jul 2004 21:06:05 +0200, "Søren Schibbye"
<schibbye@removevejen-net.dk> wrote:

>Grunden til at denne bil tiltaler mig, at den har et eller andet ulv
>i fåreklæder over sig.

Denne BMW er endnu mere ulv i fåreklæder:
www.autoscout24.de/content_ger/magazin/mz_neu_und_getestet/mz_ng_news/mz_ng_news_28_2004_bmw535d.asp

Mvh...