Skifte tændrør, hvor ofte?
Fra : Klaus G.

Dato : 05-07-04 11:32

Hej.

Hvor tit skal man skifte tændrør på sin bil? Jeg har en Peugeot405 Mi16 89',
og den har kørt 20000km på samme tændrør, og jeg ved ikk hvor langt den har
gået inden. Er det på tide at skifte dem? Og hvad for nogen skal jeg købe?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Møller

Dato : 05-07-04 13:00

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
har
> gået inden. Er det på tide at skifte dem? Og hvad for nogen skal jeg købe?

Spørg Peugeot.
Men det kan være lige på grænsen hvor man gik over til 60.000 km.

Det skal være sammen type og glødetal, og så et anerkendt fabrikat, jeg er
desværre i den situation, at både Bosch og Champion har sagt: dem fører vi
ikke: så jeg kører med Eykem
Du kan se på dem, om de er ok: lysegrå og ikke nævneværdig slidt på nogen af
de to elektroder.
Jeg bruger: EYQUEM: RFC 58 LS 3 til en XU10J4RS er ret tæt på en Mi 16, men
dog ikke identisk.

Men mon du kan finde nogle her:

http://www.clubplug.net/champ_ngk.html

http://www.vespaforever.net/equivale.htm

eller her:
http://pe-parts.drivewire.com/buy-peugeot/405/spark-plugs.html

Pris fra 20, og op.
Kan i tilbud findes billigere i sampak.
Så det er ikke noget der er værd at spare på eller køre langt efter.

Fra : Jan Riber

Dato : 05-07-04 14:42

Møller skrev i en meddelse:

> Spørg Peugeot.

God ide med det svar du giver LOL

> Men det kan være lige på grænsen hvor man gik over til 60.000
> km.

Det er først meget senere..

> Jeg bruger: EYQUEM: RFC 58 LS 3 til en XU10J4RS er ret tæt på
> en Mi 16, men dog ikke identisk.

En MI 16 fra 1989 kører med en XU9J4 motor. En 1,9l. i forhold
til din 2,0l. er det en helt anden maskine, man ikke kan
sammenligne på ret mange punkter

> Pris fra 20, og op.
> Kan i tilbud findes billigere i sampak.
> Så det er ikke noget der er værd at spare på eller køre langt
> efter.

Det har du ret i

--
Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 05-07-04 15:01

> Du kan se på dem, om de er ok: lysegrå og ikke nævneværdig slidt på nogen
af
> de to elektroder.

Undskyld min uvidenhed, men hvis jeg gerne vil tjekke tændrørene på min Polo
(1.6 '97), hvordan kommer jeg så ind til dem?

På forhånd tak,

Jacob

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-07-04 15:57

Hej!

"Møller" wrote:

> Du kan se på dem, om de er ok: lysegrå og ikke nævneværdig slidt på nogen af
> de to elektroder.

Lysegrå? Var det ikke kun i tidligere tider med bly i bensinen? Det var da
konklusionen efter mit spørgsmål med tændrør til Escorten :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Fra : Jan Riber

Dato : 05-07-04 14:20

Klaus G. skrev i en meddelse:
> [...]
> og jeg ved ikk hvor langt den har gået inden. Er det på tide
> at skifte dem? Og hvad for nogen skal jeg købe?

Haynes foreskriver udskiftning for hver 20.000 km.
Tændrøret skal iflg Haynes/instruktionsbog være:

Champion: RC7BMC
Eyquem: FC62LS2

Fra : Casper Bang

Dato : 05-07-04 15:01

> Hvor tit skal man skifte tændrør på sin bil?

Generelt set, kan man høre på motoren om det er ved at være på tide, og hvad
sker der ved at man lader den køre med gamle/slidte tændrør i længere tid?

Fra : Klaus G.

Dato : 05-07-04 15:13

> Generelt set, kan man høre på motoren om det er ved at være på tide, og
hvad
> sker der ved at man lader den køre med gamle/slidte tændrør i længere tid?

Hvordan kan man så høre det?

Fra : Casper Bang

Dato : 05-07-04 15:14

> hvad
> >
> Hvordan kan man så høre det?

Undskyld, en lidt dårlig formulering fra min side.
Det skulle have været to spørgsmål:
1) Kan man høre på moteren om det er på tide at skifte tændrør
2) Hvad sker der ved at køre med gamle/slidte tændrør i længere tid

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-07-04 16:14

Casper Bang wrote:

> Undskyld, en lidt dårlig formulering fra min side.
> Det skulle have været to spørgsmål:
> 1) Kan man høre på moteren om det er på tide at skifte tændrør

Hvis det er almindelig slidtage du mener, så vil jeg sige nej.
Det skal forståes på den måde, at det ikke er noget der sker fra den ene dag
til den anden, og derved er det svært at mærke forskellen.
Men hvis rørene er meget slidte, så kan du mærke det når der bliver sat nye

> 2) Hvad sker der ved at køre med gamle/slidte tændrør i længere tid

Dårligere/ujævn motorgang, større brændstofforbrug (påstår nogle) og måske
lidt sværere ved at starte.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Casper Bang

Dato : 05-07-04 16:55

> [...]
> til den anden, og derved er det svært at mærke forskellen.
> Men hvis rørene er meget slidte, så kan du mærke det når der bliver sat

Ok :) Kan være jeg skal se dem efter på et tidspunkt så... who knows?

> Dårligere/ujævn motorgang, større brændstofforbrug (påstår nogle) og måske
> lidt sværere ved at starte.

Ok, så ikke nogen "kritiske" problemer... er meget rart at vide, at det er
ikke noget man skal passe på, lige som man passer på olien etc...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-07-04 18:24

Casper Bang wrote:

> Ok :) Kan være jeg skal se dem efter på et tidspunkt så... who knows?

Ikke nogen dum ide, hvis man har overtaget en brugt bil og ikke ved hvor
længe de har siddet der.

> Ok, så ikke nogen "kritiske" problemer... er meget rart at vide, at
> det er ikke noget man skal passe på, lige som man passer på olien
> etc...

Jeg plejer at tjekke mine (skrue dem ud) for ca. hver 15000 - 20000 km,
medmindre jeg har mistanke om defekt.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 05-07-04 18:37

> Dårligere/ujævn motorgang, større brændstofforbrug (påstår nogle) og måske
> lidt sværere ved at starte.

Min går lidt ujævn i tomgang, samt når den skal starte, så "humper" den
nærmest igang, og ikke som før hen, bare at den slog igang, også var det
fint... Tror jeg køber 4stk her engang i ugens løb...

Takker for svar

Fra : Henrik

Dato : 08-07-04 11:42

Jeg overvejer også at skifte dem der sider i min Carina E fra 1992 de har
kørt 160000 km