fjerne rust..
Fra : Martin Berentzen

Dato : 05-07-04 09:52

Hej!

Hvad er den bedste måde at fjerne rust på, hvis jeg ikke kan komme til med
en sandblæser? Vinkelsliber? Hvilken vinkelsliber, evt. tilbehør?

Mvh Martin Berentzen. Fjern venligst "FJERNMIG" i min emailadresse
ved tilbagesvar

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-07-04 16:31

Martin Berentzen wrote:
> Hej!
>
> Hvad er den bedste måde at fjerne rust på, hvis jeg ikke kan komme
> til med en sandblæser?

Det kommer an på hvad det er for noget rust.
Er det overfladerust eller gravrust ?

> Vinkelsliber?

Lyder som et godt bud.

> Hvilken vinkelsliber,

En der virker
(hvis du kun skal bruge den denne ene gang, så behøves du ikke investere i
den dyreste)

> evt.
> tilbehør?

Beskyttelsesbriller

Husk at alt rusten skal væk, dvs at hvis der er gravrust, så "skal" pladen
klippes væk og ny svejses i, i hvert fald hvis det skal holde i længden.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Martin Berentzen

Dato : 05-07-04 16:37

> Det kommer an på hvad det er for noget rust.
> Er det overfladerust eller gravrust ?

Det er mest overfladerust, et enkelt tilfælde med gravrust (ca. 10x4cm)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-07-04 18:26

Martin Berentzen wrote:

> Det er mest overfladerust,

Ok, det er til at gå til, bare sørg for at få fjernet alt rusten, inden
lakering.

> et enkelt tilfælde med gravrust (ca.
> 10x4cm)

Jeg ved man kan få nogle forskellige kemikalier, som angiveligt skulle kunne
standse et rustangreb, men jeg har ingen erfaring med dem.
Jeg plejer at bruge den "gammeldags" metode, med at fjerne det "syge" plade,
og montere noget nyt.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Martin Berentzen

Dato : 06-07-04 18:51

> Ok, det er til at gå til, bare sørg for at få fjernet alt rusten, inden
> lakering.

Ang. brug af den vinkelsliber; nu har jeg aldrig brugt sådan en fætter før..
Er det sandpapir der sidder på sådan en eller metalbørste? Hvad skal jeg
bruge?

Martin

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-07-04 22:46

Martin Berentzen skrev:

> Ang. brug af den vinkelsliber; nu har jeg aldrig brugt sådan en
> fætter før.. Er det sandpapir der sidder på sådan en eller
> metalbørste?

....en slibeskive, der ryger igennem 0,8mm stål på et øjeblik...

> Hvad skal jeg bruge?

....personlig foretrækker jeg runde slibedimser (mors dusk) til at sætte
på en boremaskine. De kan købes i et byggemarked for ca. 80 kr.
stykket - køb et par stykker...
Hans

Fra : Martin Berentzen

Dato : 06-07-04 22:50

> ...personlig foretrækker jeg runde slibedimser (mors dusk) til at sætte
> på en boremaskine. De kan købes i et byggemarked for ca. 80 kr.
> stykket - køb et par stykker...

Men de er altså af metal? Skal vel lige slibe efter med sandpapir?

Martin

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-07-04 23:10

Martin Berentzen skrev:

> Men de er altså af metal?

....nej, de er lavet af kunststof; ligner en rund, sort grydesvamp med en
aksel (pind) på til at stikke ned i boremaskinen...

> Skal vel lige slibe efter med sandpapir?

Nope - de tar *alt* - undtaget metallet...
Hans

Fra : Martin Berentzen

Dato : 07-07-04 08:19

> ...nej, de er lavet af kunststof; ligner en rund, sort grydesvamp med en
> aksel (pind) på til at stikke ned i boremaskinen...

Ved du hvad det "officielle" navn er? Bare lidt nemmere når jeg spørger
efter den i byggemarkedet...

Martin

Fra : Roberto Saldo

Dato : 07-07-04 08:31

Martin Berentzen wrote:

> Ved du hvad det "officielle" navn er? Bare lidt nemmere når jeg spørger
> efter den i byggemarkedet...

Hvad med Harald Nyborg #5685

"3M GROVSLIBER M/SPINDEL"

Kr 69,50

--
/ Roberto Saldo (ST191 93kW/183Nm)

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-07-04 09:00

Roberto Saldo skrev:

> Hvad med Harald Nyborg #5685
>
> "3M GROVSLIBER M/SPINDEL"
>
> Kr 69,50

Ligner rigtig meget...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-07-04 08:38

Martin Berentzen skrev:

> Ved du hvad det "officielle" navn er?

Nej, desværre; jeg har 2 nye liggende, som jeg har købt i det tidligere
Silvan, men der står ikke noget på dem. Målene er Ø (diameter) 100 mm,
tykkelse 15 mm, den er sort, svampeagtig (transparent), hård, og i
midten sidder en 7mm tyk og 25mm lang blank aksel med et 23mm blankt
bolthovede på ydersiden oven på en Ø 30mm blank skive

> Bare lidt nemmere når jeg
> spørger efter den i byggemarkedet...

Klart nok - men desværre

Prisen ligger (lå) som sagt på ca. 80 kr. pr stk...
Hans