automatgear eller manuelt?
Fra : Mette

Dato : 04-07-04 19:11

Hej

Da jeg har lært at køre bil i USA, ved jeg jo nok, hvad jeg selv foretrækker
af bekvemmelighedshensyn, men det kunne være interessant at høre nogle
holdninger til automatgear kontra manuelt gear, og hvorfor folk foretrækker
det ene frem for det andet.

Bekvemmelighed er jo trods alt ikke den eneste parameter, når man skal købe
bil.

(Farven er da fx også vigtig...

Mvh,
Mette

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-07-04 19:41

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev :

>Da jeg har lært at køre bil i USA, ved jeg jo nok, hvad jeg selv foretrækker
>af bekvemmelighedshensyn,

Et forsigtigt gæt : automaten

>men det kunne være interessant at høre nogle holdninger til automatgear
>kontra manuelt gear, og hvorfor folk foretrækker det ene frem for det andet.

Arwwww en hvepserede du roder op i ;)

Jeg har begge dele - well, flere biler - 2 med automatgear, som her i
gruppen ofte kaldes pløreturbine (kælenavn)

og så 2 biler med manuelt gear -

Jeg er egentligt ret indifferent på det ene kontra det andet, med
bevares man er jo et mageligt dyr, så når jeg skal på langfart er det
den med pløreturbinen der oftest får opgaven.

I det daglige slid, er det en Rekord med manuel gear der slæver

Det hænder jeg er i københavnstrup, i automaten, og det er da rart,
men jeg savner det ikke specielt voldsomt, undtagen når der er kø på
bugten i hjemadgåendes - der er automat svært rart

>Bekvemmelighed er jo trods alt ikke den eneste parameter, når man skal købe
>bil.

Såehhh - jeg kører, fordi jeg ikke gider gå, så *den* hopper jeg ikke
på du ;)

>(Farven er da fx også vigtig...

For hvem ?

Jeg har en gul, en blå, en hvid, og en mørkeblå/grøn sag - og jeg er
hverken forvirret, asocial, eller farveblind ;)

(har haft rød, bordeaux, sort, beige, brun .......)

Tænk hvad en psy.....et eller andet kunne få ud af det ;)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Mette

Dato : 04-07-04 21:13

> Et forsigtigt gæt : automaten

Jeps.

> Arwwww en hvepserede du roder op i ;)

Ja, er det ikke herligt?

Jeg havde nok en fornemmelse af, at meningerne var delte, men hvis man får
de forskellige argumenter, er det meget nemmere at træffe en kvalificeret
beslutning.

> Det hænder jeg er i københavnstrup, i automaten, og det er da rart,
> men jeg savner det ikke specielt voldsomt, undtagen når der er kø på
> bugten i hjemadgåendes - der er automat svært rart

Det er jo blandt andet det - jeg bor i københavnstrup, og der er altså
rigtigt mange hastighedsskift i sådan en by. Plus alt det, man skal overskue
i trafikken hele tiden. Så kunne det være lækkert ikke også at skulle bruge
hjernekapacitet på gearet.

> Såehhh - jeg kører, fordi jeg ikke gider gå, så *den* hopper jeg ikke
> på du ;)

Hæhæ. Sandt nok.

> For hvem ?

Kvinder.

> Tænk hvad en psy.....et eller andet kunne få ud af det ;)

Uha. Ikke småting.

Mvh,
Mette

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 04-07-04 21:25

Mette wrote:
> Så kunne det være lækkert ikke også
> at skulle bruge hjernekapacitet på gearet.

Det sidder på rygmarven. Ligesom, at trække vejret
gør.

mvh
Henning

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-07-04 21:40

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev :

>Det sidder på rygmarven. Ligesom, at trække vejret
>gør.

Ja ja mester - lige indtil man stopper op ved et kryds, og bilen's
motor dør ud, fordi man tog den forkerte Scorpio ;)

Eller .... <kvæler_et_grin>.... man ser fruen hænge i forruden, med et
spøjst ansigtsudtryk, fordi hun koblede ud ;)

( i den forkerte Scorpio )

På rygraden ? Det er da den man hænger en bestemt legemsdel i ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-04 23:26

On Sun, 04 Jul 2004 22:25:05 +0200, Henning Præstegaard wrote:

> Det sidder på rygmarven. Ligesom, at trække vejret gør.

Enig - gearskift og kobling er ikke noget der skal tænkes over - skal man
det så bør man måske overveje at stille bilen

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Mette

Dato : 05-07-04 10:52

Hvilken del af anatomien er det mon, der styrer vejrtrækningen?

Selvom man ikke tænker bevidst over det, så er det at skifte gear stadig
noget, der bruger hjernekapacitet og dermed energi og koncentration, som i
tæt bytrafik bestemt kunne bruges bedre.

> Enig - gearskift og kobling er ikke noget der skal tænkes over - skal man
> det så bør man måske overveje at stille bilen

Hvodden skal man så få rutinen i det, så man ikke længere skal tænke over
det?

Men jeg tænkte nu også på den situation, at man har vænnet sig til det
manuelle gear, men stadig bruger energi og hjernekapacitet på at skulle
skifte det hele tiden. Og det gør man da. Rygmarven bruges reelt kun (i
denne sammenhæng) til at sende beskeder frem og tilbage mellem hjerne og
kropsdele.

Mvh,
Mette

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-07-04 15:19

On Mon, 05 Jul 2004 11:52:12 +0200, Mette wrote:

> Selvom man ikke tænker bevidst over det, så er det at skifte gear stadig
> noget, der bruger hjernekapacitet og dermed energi og koncentration, som i
> tæt bytrafik bestemt kunne bruges bedre.

Jeg må nok indrømme at jeg ikke siden jeg tog kørekort har tænkt over
det, at skifte gear... det er bare noget man gør ligesom med koblingen.

> Hvodden skal man så få rutinen i det, så man ikke længere skal tænke
> over det?

Det er noget en god bilist har. Og så er der dem der aldrig får det.

> [...]
> skifte det hele tiden. Og det gør man da. Rygmarven bruges reelt kun (i
> denne sammenhæng) til at sende beskeder frem og tilbage mellem hjerne og

Jeg aner lidt, at du misforstår den med "rygraden"

Fra : Lars

Dato : 05-07-04 08:03

Hejsa,

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> wrote in message

> Det sidder på rygmarven. Ligesom, at trække vejret
> gør.

Klart, men har man først prøvet automatgear kombineret med køkørsel... Jeg
er ihvertifælde ikke i tvivl om at der skal være automatgear i min "nye"
bil, uagtet at jeg da sagtens kan finde ud af at betjene et manuelt

** Lars

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-07-04 16:39

Henning Præstegaard wrote:

> Det sidder på rygmarven.

Helt enig, og det på trods af at jeg i mit tidligere job kørte i mange
forskellige biler på en dag, og det med mange forskellige gearskifte
systemer. Alligevel har jeg aldrig haft nogle problemer med det.
Men skulle jeg selv vælge i dag, så blev det med automatic

> Ligesom, at trække vejret
> gør.

Hvis jeg "trækker vejret" med rygraden, så brokker familien sig over at det
lugter grimt

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-07-04 21:37

>Jeps.

;)

>Ja, er det ikke herligt?

Folket er lidt stille for tiden i disse fodbold og cykeltider, så et
par nye emner er slet ikke noget at kimse ad

>Jeg havde nok en fornemmelse af, at meningerne var delte, men hvis man får
>de forskellige argumenter, er det meget nemmere at træffe en kvalificeret
>beslutning.

jeg synes da det er fint man lytter lidt til hvad folk mener - men det
skal jo tages med et halvstort gran salt - i denne gruppe er der nok
et (lille) overtal af folk, der kan karakteriseres som bilnørder i og
med de går noget mere op i deres bil, end man kan påstå flertallet af
befolkningen gør - og qua den sportslige interesse , læner man sig nok
mest om at at have en pind at rode rundt i olien med.

Det er jo dig selv der skal betale, og leve med bilen, så det er dit
valg. Og well - du er nok lidt handicappet af at være opflasket med
rigtige biler ;)

> [...]
>i trafikken hele tiden. Så kunne det være lækkert ikke også at skulle bruge

så er du vel svært glad for du ikke skal finde plads til at manøvrere
en 'kaner ?

>Hæhæ. Sandt nok.

>Kvinder.

Jeg burde jo kende svaret ;) her i huset er farven ligemeget så
længe den er blå .... er standardsvaret ;)

(Og den blå vogn er min .... fnis! - hendes er hvid)

>Uha. Ikke småting.

En (*1) i omgangskredsen plejede at prale med at "man kunne udlede en
hel masse, når man vidste farven på folks bil. Så kunne man holde et
helt foredrag om social status, levebrød, uddannelse og jeg ved ikke
hvad, det var vist lige før farven på fruens øjne også var i relation
dertil - så lærte han os at kende ;)

*1 det er sjældent at høre om en psyk<svært_ord> der tager timer hos
en anden <med_samme_svære_ord>

Intet - absolut intet passede nogen som helst steder ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Mette

Dato : 04-07-04 22:51

> Folket er lidt stille for tiden i disse fodbold og cykeltider, så et
> par nye emner er slet ikke noget at kimse ad

Det er jo det - og der er allerede kommet nogle gode svar. Tak for dem!

> befolkningen gør - og qua den sportslige interesse , læner man sig nok
> mest om at at have en pind at rode rundt i olien med.

Sandt nok. Det vil jeg tage med i overvejelserne.

> Det er jo dig selv der skal betale, og leve med bilen, så det er dit
> valg.

Joh, men der kunne jo godt være saglige argumenter imod det, jeg umiddelbart
ville vælge, så det skader aldrig at forhøre sig.

> Og well - du er nok lidt handicappet af at være opflasket med
> rigtige biler ;)

Nemlig. Selvom de var krympet noget, sidst jeg var derovre.

> så er du vel svært glad for du ikke skal finde plads til at manøvrere
> en 'kaner ?

Jeps. Jeg kørte en Dodge Ram kun på sidespejlene. Den ville jeg godtnok ikke
gerne skulle manøvrere og da slet ikke parkere i indre by... Der er liiiidt
mere plads i Los Angeles.

Men lige en bil efter mit hjerte.

> (Og den blå vogn er min .... fnis! - hendes er hvid)

Sneaky. Jeg må indrømme, at jeg bestemte farven (jeps, blå), før jeg
begyndte at interessere mig for hestekræfter og den salgs. Tyyyyyyypisk
kvinde. Som jeg siger: Hvad betyder et par heste fra eller til. Jeg har
allerede to stående i stalden, hvis det skulle knibe.

> hvad, det var vist lige før farven på fruens øjne også var i relation
> dertil - så lærte han os at kende ;)

Der er vist udgivet en bog om det - hvis din nabo var en bil, hvilken bil
ville han så være.

> Intet - absolut intet passede nogen som helst steder ;)

Det er nok ligesom horoskoper - hvis man allerede tror på det, så passer det
helt vildt, hvis ikke... tjah...

Mvh,
Mette

Fra : Leonard

Dato : 05-07-04 11:42

"Mette" <no.spam@privat.dk> wrote:

>Som jeg siger: Hvad betyder et par heste fra eller til. Jeg har
>allerede to stående i stalden, hvis det skulle knibe.

Og det kunne netop være argumentet imod automatgear, men også et for.

Nogle af fordelene ved automatgear:
Komfort
- har du jo selv været inde på

Nem igangsætning, aldrig problemer med at finde koblingspunkt
- fx ved forskelligt læs, kørsel med og uden trailer, i terræn osv. er
det en fordel

Kører altid i det rigtige gear
- ved tæt bykørsel har mange en tendens til at vælge det nemme gear,
2. el. 3. og så lade bilen sejtrække og hvine op i omdrejninger,
hvilket både slider på bilen og er uøkonomisk

Nogle af ulemperne:
Pris
- anskaffelse og reparation er typisk til nogle helt andre priser end
manuelt gear og kobling

Holdbarhed
- mange automatgear får problemer ved store belastninger, de mangler
typisk køling, fx hvis der skal slæbes en trailer med heste

Drengerøvseffekt
- et automatgear er ikke så nemt at smide ned i et lavere gear når
bilen skal kastes rundt om hjørnet foran den lokale grillbar

Og så er der jo endelig spørgsmålet om den ønskede bil kan fås med det
ønskede gear ... men det er ligesom med farven et spørgsmål om hvad
man vælger først.
--
Leonard

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 05-07-04 13:56

> Drengerøvseffekt
> - et automatgear er ikke så nemt at smide ned i et lavere gear når
> bilen skal kastes rundt om hjørnet foran den lokale grillbar

Hehe... Og da dette jo er en meget vigtig ting, kan man heldigvis benytte
sig af kickdown, som på ordentlige automatkasser reagerer pænt hurtigt. Så
der er faktisk ikke den store risiko for at blive til grin ved grillbaren
alligevel - endda er det vel ret imponerende, at man kan nå at kaste
håndtegn efter vennerne imens

Jacob

Fra : Elbarto

Dato : 06-07-04 02:47

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er faktisk ikke den store risiko for at blive til grin ved grillbaren
> alligevel - endda er det vel ret imponerende, at man kan nå at kaste

I samtlige af de automat kasser jeg har kørt med har det været muligt under
~120 ALTID at tvinge den et gear ned (Mercer , Passat , Skoda , Opel)
Og i merceren trykker man lige på ESP så antispin er væk så smider den så
dejligt med røven rundt om hjørnerne

Elbarto Simpsoniac

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-07-04 08:20

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> writes:

> I samtlige af de automat kasser jeg har kørt med har det været muligt under
> ~120 ALTID at tvinge den et gear ned (Mercer , Passat , Skoda , Opel)

Well... det kan overhovedet ikke lade sig gøre med min automatkasse, men
det er så også kun en 3-gears model liggende i en Golf2 1.6'er

Under 75-80 kan det lade sig gøre at få den til at lave kickdown til
2. gear. Og hvis man holder speederen i gulvet, så skifter den ved
omkring 85. Men så igen, den begynder også at løbe tør for kræfter ved
130-140

/Thomas

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 06-07-04 09:54

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2. gear. Og hvis man holder speederen i gulvet, så skifter den ved
> omkring 85. Men så igen, den begynder også at løbe tør for kræfter ved

Op til 130 laver min kickdown til 3. som den så holder op til 150. Bilen er
en Honda Shuttle 2.3 ies.

mvh
Bendt

Fra : Soren Kuula

Dato : 04-07-04 20:27

Mette wrote:
> [...]
> holdninger til automatgear kontra manuelt gear, og hvorfor folk foretrækker

Tjaaaa jeg læser med i alt.autos.ford (primært amerikansk) - der handler
en stor del af alle indslag om kostbare problemer med automatkasser.

Jeg ved godt hvad jeg ikke skal have :)

MVH
Søren

Fra : Finn

Dato : 04-07-04 20:56

"Soren Kuula" <dongfang-remove_this@remove_this-bitplanet.net> skrev i en
meddelelse news:wSYFc.22167$Vf.1146206@news000.worldonline.dk...

> Tjaaaa jeg læser med i alt.autos.ford (primært amerikansk) - der handler
> en stor del af alle indslag om kostbare problemer med automatkasser.

> [...]

vi har haft en del problemer i vores ellers ok Peugeot 806, men efter 5-6
syncromesser, og nu en 100% renoveret gearkasse til en pæn pose penge - var
jeg ikke i tvivl da vi skulle ha en bil mere - Sharan med automat... det kør

Finn

Fra : Andreas Jensen

Dato : 04-07-04 22:18

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
foretrækker
> det ene frem for det andet.
>
> Bekvemmelighed er jo trods alt ikke den eneste parameter, når man skal

Hej i gruppen

Var lige offline fra 20.45 og et par timer frem (-.

Efter 3 biler og 25 år er jeg havnet i en gammelmandsøse (MB 230TE) med
automatgear. Da jeg kører til centrum af Kbh. hver dag og hjem i
motorvejskøer, er jeg nået frem til den konklusion, at jeg ALDRIG mere køber
en bil med manuelt gear. Så hvis man _kun_ er til magelighed, så er
cruisecontrol og automatgear sagen....

M.v.h.
Andreas Jensen

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 04-07-04 23:07

"Andreas Jensen" <ccc2500_skal_fjernes@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:40e8743e$0$282$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
køber
> en bil med manuelt gear. Så hvis man _kun_ er til magelighed, så er

Hørt hørt !!

mvh
Bendt

Fra : Martin Sand.

Dato : 05-07-04 00:30

Mette wrote:
> [...]
> at høre nogle holdninger til automatgear kontra manuelt gear, og
> hvorfor folk foretrækker det ene frem for det andet.

Ohøj i skuret

Jeg sværger til aut.gear! Når man én gang har haft en ordentlig bil med et
ordentligt aut.gear, så er man sgu solgt. Selv flere af mine hårdnakkede
pløregear-modstandere iblandt vennekredsen, måtte overgi' sig efter at have
prøvet behageligheden i min forrige Mercedes E290 årg. '97.

Men det kommer dog an på et par småting, før jeg vil vælge aut.gear:
* Motoren skal kunne levere nok moment til at trække gearkassen. Der går en
masse effekt tabt i et aut.gear. Dvs. motoren skal være kraftig nok - gerne
en turbodiesel af de nye slags (commonrail, pumpedyse), da de har bundtræk
og brændstoføkonomien ikke løber helt løbsk med diesel.
En Golf 1,6 benzin med 4-trins aut.gear dur' bare ikke, i mine øjne.
* Aut.gearet skal skifte ordenligt og gerne have 5 trin. Ikke være
overdynget med en masse fuzzy-logic elektronik der ikke skifter nervøst op
og ned hele tiden. Mercedes laver nogle af de bedste aut.gearkasser jeg har
prøvet. Over 80% af alle nye Mercedes sælges da også med aut.gear, ifølge
MB.
* Bilens køremåde skal indbyde til at cruise og ikke til ræs. Fx er en
sænket sportundervogn i forbindelse med aut.gear en skam, i mine øjne. Men
det er jo en personlig smag. Ligeledes skal der være plads i sæderne til at
cruise. Gider ikke en lille Daihatsu Charade med aut.gear! *hehe*

Jeg har desværre pt. en bil med manuelt gear (det er også SIDSTE gang), og
der er primært fordi jeg ikke kan finde en nybil der lever op til
ovenstående krav - som man kan betale sig fra. Men jeg købte da gerne en
Mercedes E-klasse igen, hvis man ikke skulle betale for 3 biler, for at få
én.

--
MVH Martin

Ved henv. på mail, udskift "privacy.net" med "stofanet.dk"

Fra : Mette

Dato : 05-07-04 10:54

> Jeg sværger til aut.gear! Når man én gang har haft en ordentlig bil med et
> ordentligt aut.gear, så er man sgu solgt.

Ja, ikk'...

> En Golf 1,6 benzin med 4-trins aut.gear dur' bare ikke, i mine øjne.

Uuuuha, så vil du heller ikke anbefale den, jeg har kig på - en Kia Picanto
1,1 med automatgear. Skal det være nyt, er det desværre højden af min
finansielle formåen.

Tak for dine kommentarer. Mange gode tanker, der bestemt skal overvejes.

Mvh,
Mette

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 05-07-04 14:08

Det er muligt, men jeg skal hilse og sige, at en Polo 1.6 med 4-trin aut. er
ganske sjov, så længe hastigheden ligger under motorvejshastighed og den
ikke er fyldt til bristepunktet. Men en Polo er måske også tilpas meget
lettere, end Golfen?

> Uuuuha, så vil du heller ikke anbefale den, jeg har kig på - en Kia
Picanto
> 1,1 med automatgear. Skal det være nyt, er det desværre højden af min
> finansielle formåen.

Jeg synes sagtens, at det kunne lyde som en god og prisbillig løsning -
Picantoen får jo ikke ligefrem skæld-ud i det nye Motor. Men bortset fra
gearet, så har den jo nok ikke meget til fælles med de amarikaner-biler, du
har cruiset rundt i

Jacob

Fra : Martin Sand.

Dato : 06-07-04 05:31

Jacob Buus Smidt wrote:
> [...]
> motorvejshastighed og den ikke er fyldt til bristepunktet. Men en
> Polo er måske også tilpas meget lettere, end Golfen?

Jeg har prøvet den ny Polo 1,4 med aut.gear, og den var også overraskende
kvik - sålænge man holdt sig under 80 km/t. Motorvejsoverhalinger tog for
lang tid efter min mening. Derfor var 210.000 kr. for meget, når bilen ikke
dur' på motorvejen. Jeg har ikke prøvet Polo 1,6, men vil tro at en Golf med
aut.gear vejer 1200 kg. Selv 150 kg mindre vægt i en Polo vil da hjælpe på
præstationerne. Svarer jo til 2 ekstra personer i bilen.

Fra : Martin Sand.

Dato : 06-07-04 05:27

Mette wrote:
> Uuuuha, så vil du heller ikke anbefale den, jeg har kig på - en Kia
> Picanto 1,1 med automatgear. Skal det være nyt, er det desværre
> højden af min finansielle formåen.

Det kommer helt an på hvad man forlanger af bilen. Du kan muligvis synes
godt om Kia'en efter en prøvetur. Men pga. aut.gear (i hvert fald de
traditionelle typer), så går der mange hestekræfter spildt ved at vælge en
bil med aut.gear. Og hvis man vil have den samme respons og "direkte træk"
som i en bil med manuel gear, så skal motoren altså være af større
dimensioner. Men hvis det mest er til bykørsel, så kan en mindre bil med
aut.gear muligvis opfylde kravene. Kommer an på hvad man forlanger af bilen.
Jeg tror forøvrigt slet ikke at jeg kan være i en Kia *hehe*

Fra : Mette

Dato : 06-07-04 07:42

> [...]
> dimensioner. Men hvis det mest er til bykørsel, så kan en mindre bil med
> aut.gear muligvis opfylde kravene. Kommer an på hvad man forlanger af

Den *skal* kunne køre på motorvej, da det vil være en ret oplagt løsning her
i området. Uanset hvor man skal hen, vest, nord og syd, er der en motorvej,
der kører igennem en stor del af vejen. Og så slipper man for lidt af
bykørslen (bare ikke lige i myldretiden, hvor det næsten er hurtigere at gå
end at køre på motorvej i KBH, i hvert fald i myldreretningen).

Og så får jeg af og til arbejdsopgaver i provinsen, så der skal den også
kunne klare mosten.

> Jeg tror forøvrigt slet ikke at jeg kan være i en Kia *hehe*

Den bil minder mig altid om Harrys kommentar i DSB-reklamerne "den
lillebitte bil kan da ikke stå nede på gaden helt alene"... Den er faktisk
ret nuttet.

Jeg har kigget på alle de minibiler i samme prisklasse, jeg har kunnet
hitte, og ingen af dem har samme udstyr til samme pris. De mangler alle
sammen noget. Motorartiklen var også ret rosende, selvom de kom med
kommentarer om sikkerhed, men det samme kan siges om alle biler, de nævnte i
den prisklasse, og ingen af dem kommer op på siden af Kia'en i udstyr. Kun
en af dem gør i HK og den slags, og den mangler udstyret.

Men det lyder ikke som en god kandidat til et automatgear, så det skal vist
være, hvis jeg alligevel skal købe brugt og kan få mere motor. Jeg ville
flippe helt ud over en bil, der ikke kunne køre til på en motorvej eller
andre steder. I manuelt gear er Kia'en et minimum, men det går fint nok, og
den kan snildt klare 140 på motorvejen (ups) uden at gøre andet end at larme
lidt, men mindre end det kan heller ikke gøre det - man skal have lidt
ekstra at give af, hvis der sker et eller andet, så man skal væk.

Mvh,
Mette

Fra : Martin Sand.

Dato : 06-07-04 13:10

Mette wrote:
> Den bil minder mig altid om Harrys kommentar i DSB-reklamerne "den
> lillebitte bil kan da ikke stå nede på gaden helt alene"... Den er
> faktisk ret nuttet.

Ja, jeg synes også at den ser pæn ud. Men smag kan jo ikke diskuteres

> [...]
> de nævnte i den prisklasse, og ingen af dem kommer op på siden af
> Kia'en i udstyr. Kun en af dem gør i HK og den slags, og den mangler

Tja, de koreanske bilmærker er kommet godt med på det seneste. Det er jo
altid et stort spørgsmål mht. afskrivningen, men hvis den er billig i indkøb
gør det måske ikke det helt store. Men jeg husker et regnestykke fra FDM,
hvor en VW Golf viste sig at være billigere end både Peugeot 306 og Fiat
Punto og en masse andre over en årrække på 4 år, selvom Golf'en var klart
dyrere i indkøb. Men man tabte ganske enkelt mindre når den skulle sælges.

> [...]
> det kan heller ikke gøre det - man skal have lidt ekstra at give af,
> hvis der sker et eller andet, så man skal væk.

Ja, det er altid rart at der sker noget når man træder på speederen! En kvik
overhaling på en trafikeret motorvej kræver power (eller tilløb og timing).
Og hvis det er et krav at kunne foretage en kvik overhaling, så bør du i
hvert fald først prøvekøre bilen over en god lang strækning inkl. motorvej,
før du bestemmer dig. Man skal jo også tænke på, at Kia'en ikke er særlig
tung, og måske er den lavt gearet og derved føles den hurtigere.
Nikolaj Rhode fra den danske Kia importør i Fredericia oplyser, at Picanto
først introduceres med aut.gear på det damske marked til efteråret.

Men fordi at jeg ikke kan bruge mindre end 5-cyl. 2,9 liter turbodiesel
kombineret med aut.gear, kan det jo sagtens tænkes at du kan! Men du spurgte
bare på andres syn på aut.gear, og jeg ved hvad jeg vil have *hehe*

Fra : Mette

Dato : 07-07-04 14:33

> Ja, jeg synes også at den ser pæn ud. Men smag kan jo ikke diskuteres

Man når i hvert fald sjældent til enighed.

> dyrere i indkøb. Men man tabte ganske enkelt mindre når den skulle sælges.

Det er helt sikkert, men den skal ikke sælges. Jeg vil passe rigtigt godt på
den lille blå, så jeg kan beholde den i lang tid.

> [...]
spurgte
> bare på andres syn på aut.gear, og jeg ved hvad jeg vil have *hehe*

Ja, men det har også hjulpet meget på beslutningsevnen at få de
forskellige synspunkter. Nu ved jeg mere om, hvad jeg skal overveje.

Mange tak for hjælpen, alle sammen!

Mvh,
Mette

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 19:00

> [...]
foretrækker
> det ene frem for det andet.
>
> Bekvemmelighed er jo trods alt ikke den eneste parameter, når man skal

Prisen er da en faktor, især hvis det er en nyvogn
Men som en anden skriver så koster det altså sv*nemeget at få repareret en
automatgearkasse og der er kun ganske få værsksteder i danmark hvor de vil
lave dem.
Synes heller ikke alle gearkasser nødvendigvis holder hele bilens levetid,
så måske skal man tage det med i sine betragtninger.
En tomatkasse sluger også mere benzin og bilen kan som regl heller ikke helt
det samme med tophastighed m.m
Hvis bilen skal trække en stor campingvogn så er tomatkasse heller ikke
altid så godt. Ved nogle biler er man nød til at få installeret en ekstra
oliekøler især hvis man skal syd på.
Men selvfølgelig er komforten 100 gange bedre med tomatkasse og det gør det
jo muligt at spise en Bigmac mens man kører i byen.

--
Tom

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 05-07-04 21:03

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> Men selvfølgelig er komforten 100 gange bedre med tomatkasse og det gør
det
> jo muligt at spise en Bigmac mens man kører i byen.

ROFL lige min tanke da vi skiftede polo'en (man) ud med primeraen (aut) hvor
jeg sad og spiste en stor softice. det havde ikke kunnet lade sig gøre i
polo'en

ellers kan jeg kun sige at automat er kanon fedt at køre med og fordelene
klart overgår ulemperne som er :
engang imellem når du godt vil lidt hurtigere afsted rundt i svingene og du
får trådt speederen lidt for langt ned og den så går i første istedet for at
blive i andet gear og du bliver skudt afsted med høje omdrejninger

hmm damn det squ det eneste jeg lige kan komme i tanke om på primeraen

VW transporter TDI med aut. har jeg idag kørt til sverige og tilbage igen og
de 2 ting synes jeg ikke passer sammen, den pisker op i omdrejninger i alle
gear og hvis du ligger med 110 km/t og træder speederen i bund gearer den
ned i 3 og er oppe i 4000 omd og helt død med næsten ingen acceleration før
den skifter til 4 gear ved 120 km/t. ved ikke lige om VW havde tænkt på at
en diesel ikke er så god ved høje omdrejninger.....

--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut