Nye dæk og uro i rattet!
Fra : Broegger

Dato : 04-07-04 19:01

Hej

Jeg har lige fået 4 nye dæk på Volvoen. Efter dette kunstgreb er det
begyndt at vibrere i rattet når jeg bremser.

Kan dæk montering påvirke bremserne? Eller har I et andet bud?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Thomas G

Dato : 04-07-04 20:44

> Jeg har lige fået 4 nye dæk på Volvoen. Efter dette kunstgreb er det
> begyndt at vibrere i rattet når jeg bremser.
>
> Kan dæk montering påvirke bremserne? Eller har I et andet bud?

På min første bil (citroen zx) fik jeg et lign. problem. Nye skriver eller
skiver der var drejet til så de var lige begyndte at være skæve efter 1-3
mdr. hvilket gav udslag ved at rattet rystede når jeg bremsede og det var
tydeligt at mærke at skiverne ikke bremsede jævnt..

Jeg aner ikke hvad der var årsagen, men jeg tror at det var efter et skift
til vinterdæk (som jeg selv foretog) hvor jeg uden en moment nøgle spændte
hjulene alt for hårdt (tænkte at det ikke kunne skade). Efterfølgende har
jeg fået fortalt at spænder man for hårdt kan man vride (et eller andet)
skævt, hvilket slider skiverne skævt, så de efter kort/lang bremser ujævnt
hvilket forplanter sig til rattet. Jeg aner ikke om det er sandt, men det
lyder meget plausibelt.

hilsen Thomas G

p.s. jeg formoder du har fået afbalanceret dækkene? Hvis ikke så er det
årsagen.

Fra : Broegger

Dato : 04-07-04 20:56

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev

> [...]
> efter kort/lang bremser ujævnt hvilket forplanter sig til rattet. Jeg
> aner ikke om det er sandt, men det lyder meget plausibelt.

Det tror jeg ikke i dette tilfælde. Han spændte med momentnøgle und
ganze molevitten...

> p.s. jeg formoder du har fået afbalanceret dækkene? Hvis ikke så er
> det årsagen.

Jow jow da. Det gjorde han efter alle kunstens regler...

Eneste forskel er at fælgene ikke er monteret samme sted som før. Kan
det påvirke såmeget når de er afbalancerede?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : jens

Dato : 05-07-04 02:04

Broegger wrote:

> Jow jow da. Det gjorde han efter alle kunstens regler...

jeg tror nu det er afblancering der er noget galt med.

du har undersøgt om dine lejer o.l. er i orden.

men kør ned til ham og hør hvad han kan gøre ved det.

--
Jens.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 05-07-04 09:51

Jeg har prøvet det samme. Prøv at kør meget langsomt, hvis du fornemmer at
bilen "hopper" kan et af dækkene være skæve....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 18:44

> Jeg har lige fået 4 nye dæk på Volvoen. Efter dette kunstgreb er det
> begyndt at vibrere i rattet når jeg bremser.
>
> Kan dæk montering påvirke bremserne? Eller har I et andet bud?

Jeg oplevede det samme og spurgte min dækmand.
Han sagde at den låseclips som sidder på skiven skal pilles af hvis man
kører med alufælge, ellers kan alufælgen ikke ligge helt plan mod
skiven.......og han havde ret i mit tilfælde.

--
Tom