Pugen hopper ved hastigheder under 40km
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-07-04 14:18

Jeg blev opmærksom på noget meget mystisk her fordelen da jeg sad ved siden
af i pugen.

Ved hastigheder på 40km eller derunder kan man mærke at bilen hopper (mærkes
lidt ligesom fælgen måske er slået flad på en af siderne) - men det KUN
mærkes fra passager siden. Fra førersiden kan man intet mærke og så snart
hastigheden kommer over 40 er der intet.

Nogen der har et bud på hvad det kan være?
Om det er noget der lige er kommet eller det har været der længe ved jeg
faktisk ikke - første gang jeg ikke sad ved styrerpinden i pugen ;)
Hvad der undrer mig er at det forsvinder så snart hastigheden overstiger
40km/t?

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : alexbo

Dato : 04-07-04 14:41

"Dennis Pedersen" skrev

> Nogen der har et bud på hvad det kan være?

En bule i dækket, evt. h. forhjul, prøv at køre rigtigt langsomt 5-10 kmt.
på plan vej så vil bilen vugge, når bulen rammer vejen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-07-04 15:30

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message

> "Dennis Pedersen" skrev

> En bule i dækket, evt. h. forhjul, prøv at køre rigtigt langsomt 5-10 kmt.
> på plan vej så vil bilen vugge, når bulen rammer vejen.

Burdet så ikke blive værre ved højere hastigheder?
Der kan vel ikke ske noget ved at køre videre med det?
Fordi planen er at dækkene lige skal holde denne sæsson med, fordi de er
skutte under gives væk i 205/40 :(

Fra : alexbo

Dato : 04-07-04 15:38

"Dennis Pedersen" skrev

> Burdet så ikke blive værre ved højere hastigheder?
Nej, så går det så hurtigt at det ikke mærkes

> Der kan vel ikke ske noget ved at køre videre med det?
Du risikerer at bulen slides igennem, og så siger det PUF.

> Fordi planen er at dækkene lige skal holde denne sæsson med,
Så må du jo bare tage chancen.
Men hvis du nu fandt fejlen, så er det nemmere at bedømme konsekvenserne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars G

Dato : 04-07-04 15:56

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:40e81464$0$315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message
> Burdet så ikke blive værre ved højere hastigheder?
> Der kan vel ikke ske noget ved at køre videre med det?

Nej !! Ikke hvis den er bulet !

Ud og kig/mærk efter.

> Fordi planen er at dækkene lige skal holde denne sæsson med, fordi de er
> skutte under gives væk i 205/40 :(

nej hellere brede dæk en sikre dæk.

Mvh
Lars G

Fra : Lars G

Dato : 04-07-04 17:15

"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk>
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk>

> Nej !! Ikke hvis den er bulet !

Der skulle have stået.

Du må ikke køre videre hvis der er en bule på dækket.

Fra : Coach [4130]

Dato : 05-07-04 06:54

"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars G" <lbg_@_adslhome.dk>

> Der skulle have stået.
>
> Du må ikke køre videre hvis der er en bule på dækket.

Et tip på hvad det kunne være:

Jeg oplevede det samme på min Mazda 323F fra 97 (den lave sporty model). Det
kom kun ved omkring 45 - 50 km/t. Men på begge forhjul.

Det var opbygningen af forakslerne der gjorde at hjulene rystede ved den
hastighed.

Jeg blev af værkstedet foreslået at sænke min bil.... det gjorde jeg så, og
det forsvandt som "dug for solen".

Måske er opbygnngen af undervognen på en "pug" skruet sådan sammen, at
forakslerne ikke sidder helt vandret ved køsel.
Det var årsagen på Mazda'en, og de kom ned på plads ved sænkningen.

Mvh
Bri@n

Fra : Martin Sand.

Dato : 05-07-04 00:37

Dennis Pedersen wrote:
> Nogen der har et bud på hvad det kan være?

Kan det ikke være affjedringen, ganke enkelt? Man finder vel aldrig en
vejbelægning der er 100% jævn, og hvis undervognen er lidt stiv som fx. i de
fleste mindre og mellemstore Peugeot og Citroen, så kunne det være at
affjedringen ikke "fjedrer" ved så langsom hastighed, men blot kører op over
ujævnheden.
Blot en tanke...
Men hvis problemet kun findes i passagersiden, så ved jeg ikke. Er der ingen
symptomer at mærke fra bagsædet?

--
MVH Martin

Ved henv. på mail, udskift "privacy.net" med "stofanet.dk"

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 06-07-04 08:23

"Martin Sand." <privacy@net.com> wrote in message

> [...]
> fleste mindre og mellemstore Peugeot og Citroen, så kunne det være at
> affjedringen ikke "fjedrer" ved så langsom hastighed, men blot kører op

Jeg tvivler lidt
Det er tydeligt at mærke det er en fast cyklus bunket kommer efter.
Men jo pegøjen er lidt stiv i undervognen og så med lav profil kræves der
næsten smertestillende for at køre iden ;)

> Men hvis problemet kun findes i passagersiden, så ved jeg ikke. Er der
ingen
> symptomer at mærke fra bagsædet?

Hm godt spg - det har jeg egentlig ikke afprøvet.

Noget helt andet jeg har tænkt over.
Hvad hvis det er en afbalanceringsklods der er smuttet af?
Vil det også kunne give bump eller er det kun rysten i rattet? (den ryster
overhovedet ikke - selv ved væsentlig højere hastigheder).
Jeg havde løftet den op i den ene side igår for at mærke om der er noget på
dækket - der var intet.
Havde bag/fordæk pillet helt af og der var intet at bemærke

Fra : Jesper Thomsen

Dato : 06-07-04 10:21

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> noget på dækket - der var intet.
> Havde bag/fordæk pillet helt af og der var intet at bemærke

Det kan altså også bare være en firkantet dæk efter bilen har stået stille
natten over - jeg oplever det ofte på sommerdæk når de er blevet kolde efter
en kold sommernat... Det forsvinder nemlig når først dækket kommer lidt op i
hastighed. Var det der stadig efter jeres køretur?

Jesper

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 06-07-04 13:16

"Jesper Thomsen" <x9jep@ATthomsen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> en kold sommernat... Det forsvinder nemlig når først dækket kommer lidt op
> hastighed. Var det der stadig efter jeres køretur?

Efter at være ude at cruise lidt rundt igår prøvede jeg at mærke efter lige
inden bilen blev sat i pit - der hoppede den stadigt ->så det er næppe det.
Den har heller ikke stået stille i længere tid så dækkede skulle være blevet
firkantet

Det der nager mig er at det forsvinder ved høj hastighed..

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-07-04 16:44

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
> Jeg blev opmærksom på noget meget mystisk her fordelen da jeg sad ved
siden
> af i pugen.

Nu er den blevet smidt på vinterdæk og alu fælgen var lige forbi mekanikus i
morges.
Det er ganske vist fælgen der er skæv, øvøv :(

Så er er kun tilbage at punge op for opretning - jævlens kommuna!