garanti/reklamation
Fra : bj

Dato : 04-07-04 00:45

Hej

Jeg har købt en peugeot HDI fra 99. Bilen er "lavet" som en Garnatimodel fra
Peugeots side. Det vil sige noget længere garanti......dette betyder at
bilen sælges som værende at betragte som ny.....

Bortset fra dette er der jo trods altalmindelig garanti.....

Bilen købte jeg i november 2003 og har lige fået monteret nye alufælge med
dæk 195-15-55. Nu er det så bare at jeg finder ud af her til idag, at når
jeg drejer/svinger til venstre skraber det i bag ved inderskærmen eller hvad
nu det er? Den har aldrig før skrabt på. Det nye hjulsæt er valgt efter
værkstedets foreskrifter på hvad der er hensigtsmæssigt at sætte på. Bilen
er ikke sænket.

At den skraber på inderskærmen burde ikke kunne ladesig gøre eller?

Jeg ahr selvfølgelig tænkt mig at køre til værkstedet på mandag for at få
dette udbedret, så må jeg jo se hvad der kan bydes ind med.

I højre side skraber den ikke på. Der mangler inderskærmen!

KAn det være at mine støddæmper trænger til en skiftetur. Den er lige synet
så det burde ikke være dette

bj

Fra : bj

Dato : 04-07-04 00:50

burde lige tilføje, at hvad jeg mener med garantien. Jeg fik konstateret
at bremserørene skulle skiftes i nærmeste fremtid....er det dækket under
garanti? Samt at inderskærm i højre side mangler.d et vel også under
reklamation og garant?

bj

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-07-04 08:27

> [...]

> at bremserørene skulle skiftes i nærmeste fremtid....er det dækket under
> garanti? Samt at inderskærm i højre side mangler.d et vel også under

Den mangl. inderskærm ja, det med br.rørene er vist meget normalt hvis man
ikk gør noget for at de ikk forsvinder. Fx. lader bilen undervognsbeh. lige
efter købet.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-07-04 08:38

> [...]

>jeg drejer/svinger til venstre skraber det i bag ved inderskærmen eller hvad

dine nye fælge - har de samme indpresning som de originale ? er de
bredere ?

--
jan@Stevns.Net

Fra : Fido

Dato : 04-07-04 08:38

On Sun, 04 Jul 2004 09:38:15 +0200, jan@stevns.net wrote:

>dine nye fælge - har de samme indpresning som de originale ? er de
>bredere ?

Eller mangler der en spacer i den ene side?

Mvh...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-07-04 08:58

"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Eller mangler der en spacer i den ene side?

Nu tror jeg ikk spacere er tilladt?. Men så har han da en godt sag.

Fra : Fido

Dato : 04-07-04 09:02

On Sun, 4 Jul 2004 09:57:50 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote:

>Nu tror jeg ikk spacere er tilladt?. Men så har han da en godt sag.

En nødvendighed på nogle Pug's - samt min gl. '93 AR 164 QV 24V

Mvh
"Bil-entusiasten"

Fra : alexbo

Dato : 04-07-04 09:25

"Fido" skrev

> En nødvendighed på nogle Pug's - samt min gl. '93 AR 164 QV 24V

Der findes ikke biler hvor spacers er nødvendige,
der findes derimod hjul der ikke passer til bilen, men kan klampes på ved
hjælp af spacers.

mvh
Alex Christensen

Fra : Fido

Dato : 04-07-04 09:38

On Sun, 4 Jul 2004 10:24:55 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>Der findes ikke biler hvor spacers er nødvendige, der findes derimod
>hjul der ikke passer til bilen, men kan klampes på ved hjælp af spacers.

Klamp? - dét må du forklarer nærmere.
Der kan ikke på nogen måde klantres over en montering, du ikke kender
det fjerneste til (dimensionering, ET osv.)

Mvh
"Bil-entusiasten"

Fra : alexbo

Dato : 04-07-04 10:18

"Fido" skrev

> Klamp? - dét må du forklarer nærmere.

Det er noget klamp at sætte skiver, spacers eller lign. mellem fælg og
monteringsflade.
Det er forøvrigt heller ikke lovligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Fido

Dato : 04-07-04 10:29

On Sun, 4 Jul 2004 11:17:36 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>Det er noget klamp at sætte skiver, spacers eller lign. mellem fælg og
>monteringsflade.

Dét behøver det absolut ikke at være. Vor racervogn med mange hk (og
under max belastning altid) kørte med spacers uden problemer. Der var
ikke eet uheld på grund af den montering!

>Det er forøvrigt heller ikke lovligt.

Det er der så meget, der uforklarligt ér !

Mvh
"Bil-entusiasten"

Fra : Peter G C

Dato : 04-07-04 10:40

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Fido" skrev

> Det er noget klamp at sætte skiver, spacers eller lign. mellem fælg og
> monteringsflade.
> Det er forøvrigt heller ikke lovligt.

Dvs. når jeg kører Xantia'n til syn denne sommer får jeg den ikke godkendt
med spacere? Så får min sælger sig et problem

Fælge er i org. størrelse - det samme gælder dækmonteringen. Spacere er ca 1
cm.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Fido

Dato : 04-07-04 10:46

On Sun, 4 Jul 2004 11:39:50 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> [...]
>med spacere? Så får min sælger sig et problem
>Fælge er i org. størrelse - det samme gælder dækmonteringen. Spacere er ca 1

Det er jo dét, jeg prøver at fortælle "manden" -> at der ikke kun
findes een "løsning" skråstreg sandhed!

Bilen skal opfylde dette krav:
Sporvidden skal være uændret i forhold til det eller de mål, der
fremgår af typegodkendelsen eller den originale fabriksudførelse.
Der tillades dog en forøgelse af sporvidden på 20 mm i forhold til den
mindste tilladte sporvidde ifølge typegodkendelsen. Spacers må ikke
benyttes, medmindre de hører til de pågældende fælge og bærer
eksempelvis en TÜV-godkendelse sammen med fælgene.

Mvh
"Bil-entusiasten"

Fra : Peter G C

Dato : 04-07-04 10:49

"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Bilen skal opfylde dette krav:

OK - ´konceptet bliver testet i løbet af sommeren så får vi jo se om det
giver problemer

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jesper

Dato : 04-07-04 13:22

Fido wrote:

> [...]
> benyttes, medmindre de hører til de pågældende fælge og bærer
> eksempelvis en TÜV-godkendelse sammen med fælgene.

Korrekt! Det fremgår også af min "Dæk-bibel" fra Nordisk olie- og gummi
import, hvor der står: "Montering af spacers er IKKE tilladt, medmindre
de hører til de pågældende fælge (f.eks. at de indgår i en
TÜV-godkendelse af fælgene),

Så jo, spacers må godt anvendes.

--
Mvh. Jesper

Fra : alexbo

Dato : 04-07-04 10:52

"Peter G C" skrev

> Dvs. når jeg kører Xantia'n til syn denne sommer får jeg den ikke godkendt
> med spacere?

Tja, det er ulovligt at køre for stærkt.
Dvs. at når jeg i morgen på vej på arbejde kører for stærkt, så får jeg en
bøde.

Sådan kan man ikke ræsonnere, og det ved du godt.

Jeg kan desværre ikke komme på nettet, ellers ville jeg have givet et link
til reglerne.

Er der andre Cybercitybrugere der har samme problem, posten virker men ikke
Webben.

mvh
Alex Christensen

Fra : Fido

Dato : 04-07-04 10:55

On Sun, 4 Jul 2004 11:51:37 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>Jeg kan desværre ikke komme på nettet, ellers ville jeg have givet et link
>til reglerne.

Du kan blot læse mit citat !

Mvh
"Bil-entusiasten"

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-07-04 11:08

Fido <no@mail.dk> skrev :

>Du kan blot læse mit citat !

det er ikke helt det samme, forskrifterne sig - de nævner ikke spacere

og http://www.fstyr.dk/sw6010.asp er nede lige nu - grrr...

--
jan@Stevns.Net

Fra : Peter G C

Dato : 04-07-04 15:19

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Tja, det er ulovligt at køre for stærkt.
> Dvs. at når jeg i morgen på vej på arbejde kører for stærkt, så får jeg en
> bøde.
>
> Sådan kan man ikke ræsonnere, og det ved du godt.

Det var nu ikke for at stille mig på tværs - jeg vil meget gerne have svar
på spørgsmålet

Altså, hvis synsmanden opdager det - får jeg så et minus i karakterbogen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Fido

Dato : 04-07-04 15:21

On Sun, 4 Jul 2004 16:19:07 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Altså, hvis synsmanden opdager det - får jeg så et minus i karakterbogen?

Jeg opfatter dig normalt ikke som tungnem, men søndag eftermiddag
kunne godt få den konsekvens. Prøv at læse denne tråd igen

Fra : Peter G C

Dato : 04-07-04 17:35

"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg opfatter dig normalt ikke som tungnem, men søndag eftermiddag
> kunne godt få den konsekvens. Prøv at læse denne tråd igen

Du får en over nakken næste gang vi mødes

Nuvel - Du og Alex Christensen er jo ikke helt enige - men jeg tror ikke
sporvidden er ændret. Ergo burde der ikke være problemer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Fido

Dato : 04-07-04 17:42

On Sun, 4 Jul 2004 18:35:21 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Du får en over nakken næste gang vi mødes...

Hvis du kan nå!

>Nuvel - Du og Alex Christensen er jo ikke helt enige

1) Jeg citerer - det gør han ikke
2) Jeg har haft en bil med udstyret fra fabrikken - dét har han næppe
med den holdning, han lægger for dagen.

Rimelig argumentation, der burde være tilstrækkelig for en
advokatfuldmægtig - som dig?

OG ift. din bil kan "vi" ikke på det foreliggende grundlag
kvalificeret sige ja eller nej - blot oplyse eller påpege hvilke
muligheder, loven giver :)

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-07-04 17:56

> [...]
>
> OG ift. din bil kan "vi" ikke på det foreliggende grundlag
> kvalificeret sige ja eller nej - blot oplyse eller påpege hvilke

Jeg brugte spacere på min Volvo 240, da jeg havde den. Det var originale
spacere som Volvo sælger og som ifølge forhandleren er lovlige at montere.
Jeg har dog aldrig haft dem på til syn, men afmonterede dem i stedet og
kørte på vinterfælgene, som passer uden spacere.
Synsmanden kunne godt se på længden af hjulboltene, at det så lidt sjovt ud
og jeg sagde, at jeg havde fælge med spacere liggende hjemme.
Hvis de var monteret på bilen under synet ville bilen ikke blive godkendt
sagde han, og han havde aldrig godkendt en bil med spacere.
Den eneste måde det teoretisk kunne godkendes på, var hvis man kunne få
importøren til at udstede et brev om at det er ok. Samtidig sagde han, det
var smart at få en evt. godkendelse noteret i registreringsattesten, så man
slap for ballade fremover.

Hvis spacerne bliver opdaget, og man ikke har dokumantation med at de er
lovlige, så får man nok ikke synet bilen.

Niels

Fra : Peter G C

Dato : 04-07-04 18:14

"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Rimelig argumentation, der burde være tilstrækkelig for en
> advokatfuldmægtig - som dig?

Nuvel - med den argumentation må jeg jo bøje mig

> OG ift. din bil kan "vi" ikke på det foreliggende grundlag
> kvalificeret sige ja eller nej - blot oplyse eller påpege hvilke
> muligheder, loven giver :)

Fino. Får jeg problemer vil jeg straks sende dem videre

/Peter

Fra : alexbo

Dato : 04-07-04 15:34

"Peter G C" skrev

> Altså, hvis synsmanden opdager det - får jeg så et minus i karakterbogen?

På bilsyn.dk er der et link til færdselsstyrelsens vejledning for
bilinspektører, jeg kan desværre ikke komme igennem, men du kan jo selv
prøve.

Du kan også gå direkte til færdselsstyrelsen, fstyr.dk, og lede der.

mvh
Alex Christensen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-07-04 16:00

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev :

>På bilsyn.dk er der et link til færdselsstyrelsens vejledning for
>bilinspektører, jeg kan desværre ikke komme igennem, men du kan jo selv
>prøve.

* host * - jeg er ved at lægge det op på gruppens hjemmesider -
under oplysninger

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : bj

Dato : 04-07-04 11:39

de nye fælge har samme indpresning som de gamle, alt er i original
udformning. Købt og betalt under vejledning af peugeot værkstedet, så det
burde jo ikke være et problem. De nye dæk er bredere. De gamel var
175-14-65.....de nye 195-15-55.

bj

Fra : KubikH

Dato : 04-07-04 14:10

> [...]
> udformning. Købt og betalt under vejledning af peugeot værkstedet, så det
> burde jo ikke være et problem. De nye dæk er bredere. De gamel var

Tjaa ... så har du jo selv givet svaret !!
Dækkene er jo 20 mm. bredere end de gamle.
Havde du før 10mm frigang mod inderskærm er der nu 0
Mvh
Niels

Fra : Ted

Dato : 04-07-04 12:40

Inderskærmen mangler altid i den ene side orig. på den model, så ingen fejl
der.
det som sidder i den anden side er blot noget afdækning til benzinpumpe
eller lign som jeg ikke kan huske. men ikke en rigtig inderskærm

Bremserør skal skiftes siger du ?? hvordan er du kommet frem til det ? den
er jo født med kobberbremserør !

Dine nye fælge passer ikke på bilen, så de skal udskiftes.
alternativt hvis du gerne vil beholde fælgene, så tilpas "inderskærmen" men
sæt ikke "spasserplader" mellem fælg og nav.( ulovligt )

Spasserplader er ulovlige af mange grunde... her er et par eksempler :

Folk glemmer at hjulboltene skal være tilsvarende længere..

folk monterer somme tider flere af dårlig kvalitet på samme fælg,
pladerne kan ikke holde, knækker osv - med efterfølgende tab af hjul.
--------------------------

Der findes "gode" kvalitets spacere, men dem bliver der ikke solgt mange af,
de er typisk prod af rustfrit stål, og passer kun til 1 bestemt boltmønster.

De dårlige er lavet af noget skrøbeligt Zink eller alu, og passer til stort
set alle boltmøstre.

Teddy
www.smallblock.dk US biler i DK

Fra : bj

Dato : 04-07-04 23:02

den har været til service hos Peugeot og jeg må sige at det også mig lidt
uforståeligt. Hjulvalget kan jeg godt forstå efterhånden, at de er bredere,
men eftersom peugeot kunne fortælle at det ikke var noget problem at køre
med dem uden at de skulle skrabe på kan jeg kune sige at jeg nok er lidt
mere end bare skuffet......betyder det noget at fjerne den "inderskærm" i
højre side?

bj

Fra : Ted

Dato : 05-07-04 09:28

> [...]
> mere end bare skuffet......betyder det noget at fjerne den "inderskærm" i

Den er der jo for at beskytte det som sidder inde bagved. Men du finder
sikkert på noget

Fra : bj

Dato : 05-07-04 20:27

ja, jeg finder da en løsning.....