G4 vil ikke boote fra CD med original OS 9~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-05-01 21:10

Hvad dælen er der nu galt ? Selv om jeg piller alle diske af undtagen
den jeg gerne vil installere system på, kan jeg ikke boote fra CD'en
(med eller uden c tasten nede). Weird ?!

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-05-01 21:18

In article <1et4068.1ltv68q1bi8fksN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Hvad dælen er der nu galt ? Selv om jeg piller alle diske af undtagen
> den jeg gerne vil installere system på, kan jeg ikke boote fra CD'en
> (med eller uden c tasten nede). Weird ?

For det første: Prøv at holde Alt nede i stedet for.

For det andet: Er det den medfølgende CD du prøver at starte op fra?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-05-01 21:21

> For det første: Prøv at holde Alt nede i stedet for.

Det prøver jeg.

> For det andet: Er det den medfølgende CD du prøver at starte op fra?

Nej, hvorfor det ?

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-05-01 21:30

In article <1et40qu.14wlcu71767p7nN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Det prøver jeg.

Fino. Når nu Apple finder på noget smart, kan man vel lige så godt bruge
det.

> Nej, hvorfor det ?

Hvis G4'eren er nyere ed OS 9 CD'en, så kan du ikke være sikker på at du
kan starte op på den.

Jeg mener at det er en 9.0.1 eller 9.0.2 der ligger på de medfølgende OS
CD'ere til nogen af de nyere Mac'er vi har på arbejdet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-05-01 21:43

> [...]
>
> Jeg mener at det er en 9.0.1 eller 9.0.2 der ligger på de medfølgende OS
> CD'ere til nogen af de nyere Mac'er vi har på arbejdet.

G4'eren er fra oktober 2000 og jeg ved ikke hvornår CD'en er fra, men
den har mindst været brugt en 10 gange, men aldrig på en G4.

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-01 21:50

In article <1et41l5.rrkzt82sh49uN%jesper@gylling.net>, Jesper Haaber
Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> G4'eren er fra oktober 2000 og jeg ved ikke hvornår CD'en er fra, men
> den har mindst været brugt en 10 gange, men aldrig på en G4.

Så kræver den med stor sikkerhed 9.04!

NB. En firware opdatering kan også være skyld i at mac'en evt ikke vil
starte fra original CD.

--
Venlig Hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp jeg er boligløs i København, kender du til en ledig lejlighed?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-05-01 21:28

> For det første: Prøv at holde Alt nede i stedet for.

Det har jeg prøvet nu og så får jeg 2 valgmuligheder - en pil det
syboliserer at noget snurrer rundt og en pil der peger til højre, men
ingen af dem giver noget resultat.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-05-01 22:01

In article <1et40zz.1fj8ufi1lsyqsdN%jesper@gylling.net>,
> [...]

> Det har jeg prøvet nu og så får jeg 2 valgmuligheder - en pil det
> syboliserer at noget snurrer rundt og en pil der peger til højre, men

Så er der ikke nogen gyldig startdisk i maskinen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-05-01 22:06

> Så er der ikke nogen gyldig startdisk i maskinen.

Hej Martin

Tak for de mange fine råd. Jeg finder en løsning på det i morgen. Tak.
)

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 08-05-01 21:21

> Hvad dælen er der nu galt ? Selv om jeg piller alle diske af undtagen
> den jeg gerne vil installere system på, kan jeg ikke boote fra CD'en
> (med eller uden c tasten nede). Weird ?!

Prøver du at boote fra det interne CD drev eller fra et eksternt CD drev
eller et uoiginalt CD drev installeret i G4?

Så kan det godt være den ikke vil. prøv evt. at boote med
Kontrol+Alt+Skift+Backspace i stedet for C tasten
--
Jesper Oersted. My mailaccount is spamfiltered by ORBS.
http://www.orbs.org.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-05-01 21:26

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> Prøver du at boote fra det interne CD drev eller fra et eksternt CD drev
> eller et uoiginalt CD drev installeret i G4?

Jeg booter fra det originale CD drev i G4'eren.

Fra : Johannes Damgaard-Ma~

Dato : 08-05-01 23:18

Så vidt jeg ved kan du sagtens installere en OS9IE, hvis blot builden er
nyere end den der fulgte med. Problemet er bare at MAc ikke nogen steder
(kun i OSX) oplyser hvilken build af OS der er man har. Derfor: få fat i en
OS9 version, der kom frem efter du købte din G4. Evt en 9.1IE.

Mvh
Johannes

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1et40yi.1idjynqkor5poN%jesper@gylling.net...

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-05-01 00:45

In article <_g_J6.1296$h4.229508@news101.telia.com>,
"Johannes Damgaard-Madsen" <johannes@graphic-designer.com> wrote:

> Problemet er bare at MAc ikke nogen steder
> (kun i OSX) oplyser hvilken build af OS der er man har.

Versionen står da i "Om denne computer".

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-05-01 01:12

In article <newsspam2-3B7E99.01451009052001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> Versionen står da i "Om denne computer"

ja, men ikke ROM versionen som med new-world maskinerne efterhånden er
vigtigere...

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-05-01 11:30

In article <090520010211521790%morten.reippuert@get2net.dk>,
Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote:

> ja, men ikke ROM versionen som med new-world maskinerne efterhånden er
> vigtigere...

Så kigger man da bare i systemprofiler.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Bjarke Vejby

Dato : 09-05-01 14:00

On 09/05/01 0:17, in article _g_J6.1296$h4.229508@news101.telia.com,
> [...]

> (kun i OSX) oplyser hvilken build af OS der er man har. Derfor: få fat i en
> OS9 version, der kom frem efter du købte din G4. Evt en 9.1IE.

Korrekt, jeg fik ombyttet min til en nyere, men selv det var ikke nok. Den
ville boote, men ikke installere. Derfor måtte jeg swappe system og
Rom-filen, og så lykkedes det at få 9.1 IE på TIPB'en.

Problemet bør oplyses af Apple når maskinen langes over disken, da den
danske OS 9.1. ikke virker til f.eks. OT 5, som f.eks. Er nødvendig til FCP
2, osv, osv.

Fra : N/A

Dato : 08-05-01 21:43

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-05-01 21:43

Gregor Møller <gfm@mac.com> wrote:

> Hej Jesper
>
> Husk at nogle, specielt nyere G4 kommer med specielt konfig. cd'er, der kun
> er tilpasset den enkelte model/serie. Med andre ord kan du ikke bruge købe
> cd på nye G4, kun de medflg.
>
> Mvh
> Gregor

Det vil sige, at hvis den medfølgende CD er DK, så kan man ikke
installere en US OS ?

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-01 21:55

In article <1et41pg.2dyhko3qt4g3N%jesper@gylling.net>, Jesper Haaber
Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Det vil sige, at hvis den medfølgende CD er DK, så kan man ikke
> installere en US OS ?

Det kan sagtens være sagen. Min iBook SE blev leveret med en speciel
9.04 (indeholder flere 9.1 elementer). Den kunne hverken boote min
9.0IE CD eller en universel systemmappe med 9.04IE. Den kræver mindst
den specielle 9.04 som blev leveret med mac'er sidst i år 2000.

Fra : N/A

Dato : 08-05-01 21:36

Fra : Gregor Møller

Dato : 08-05-01 21:36

in article 1et41pg.2dyhko3qt4g3N%jesper@gylling.net, Jesper Haaber Gylling
at jesper@gylling.net wrote on 5/8/01 22:42:

> Det vil sige, at hvis den medfølgende CD er DK, så kan man ikke
> installere en US OS ?
Jo, det kan man godt, men den skal være ny nok...

På f.eks de G4 der er nu, har du et system med Nvidia drivere osv. som du
ikke ville have hvis du installerede et system 9.0 der er af ældre dato.

IE og DK er begge kørende på alle maskiner, men på specifikke modeller kan
du ikke installere købe cd'er.

F.eks den nye TiBook kræver en speciel udgave af 9.1IE eller DK før den vil
installere.

Gregor

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-05-01 21:56

> [...]

> du ikke installere købe cd'er.
>
> F.eks den nye TiBook kræver en speciel udgave af 9.1IE eller DK før den vil

OK, men hvordan får jeg så fat i en IE OS 9 CD, når den der fulgte med
er dansk ???

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-05-01 00:34

In article <1et428m.uie0jo189es8mN%jesper@gylling.net>, Jesper Haaber
Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> OK, men hvordan får jeg så fat i en IE OS 9 CD, når den der fulgte med
> er dansk ???

Køber mac OS X