Lygter
Fra : smaz

Dato : 02-07-04 17:37

Hvordan er det nu man tjekker om forlygterne - på bilen - er rigtigt
justeret?

mvh/smaz

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-07-04 18:18

"smaz" <smaz-snabel@-get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det nu man tjekker om forlygterne - på bilen - er rigtigt
> justeret?

De skal falde 1 cm. pr. m., så det er frem med tommestokken evt. målebåndet
. Gøres lettest med vandret bil og foran en mur.

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-04 20:16

> De skal falde 1 cm. pr. m., så det er frem med tommestokken evt.
målebåndet
> . Gøres lettest med vandret bil og foran en mur.

Arrh så er det derfor at man bliver blændet ind imellem.
Helt så enkelt er det ikke. Det venstre lys skal ikke lyse så langt frem
som det højre hvis lygterne skal være rigtig justeret.
Man kan ofte få værkstederne til at justere det gratis

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-07-04 22:12

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Det venstre lys skal ikke lyse så langt frem
>som det højre hvis lygterne skal være rigtig justeret.

sludder ;)

>Man kan ofte få værkstederne til at justere det gratis

mjoehhhhh.....
--
jan@Stevns.Net

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-04 23:34

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> sludder ;)

Det var ellers det som stod i min teoribog for mange år siden
http://www.eur.lighting.philips.com/internet/ls/ls_common/images/car/beampattern_400x400.gif
http://www.xenonvalot.com/xpic/image021.gif
Samme kurver har jeg set i en FDM lystest for et par år siden

men bevares SBI har åbenbart en anden mening til lysjustering

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-07-04 23:46

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>men bevares SBI har åbenbart en anden mening til lysjustering

Øehhh ja ....

Det hedder sig jo at man skal justere lygterne så lyskeglen falder 1
cm pr meter - og siden vores forlygter oftest sidder i samme højde på
bilen, vil lygterne jo alt andet lige lyse lige langt frem ;)

(jeg tager ikke heri højde for extremt overvægtiges indflydelse på en
bils horisontale tiltning i sideværts retning ;)

--
jan@Stevns.Net

Fra : Jens

Dato : 03-07-04 05:40

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
mpattern_400x400.gif
> http://www.xenonvalot.com/xpic/image021.gif
> Samme kurver har jeg set i en FDM lystest for et par år siden

De kurver du henviser til, viser lysspredningen fra _hver_enkelt_lygte_.
De er derfor ikke udtryk for, at højre og venstre lygte skal justeres
forskelligt; men derimod for, at lyset i højre side af lyskeglen (fra
hver enkelt lygte) ikke falder så meget som i center og i venstre side.

Prøv at se dine forlygters lyskegler ved at køre op til et par meters
afstand fra en mur. Du vil så se, at lyskeglen er skarpt afgrænset
opadtil - fra venstre og til lige frem vandret - fra lige frem mod højre
stiger lyskeglens øvre begrænsning (så den kan nå længere frem).
Det er dét, der kaldes asymmetrisk nærlys.
--

/ Jens F

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 03-07-04 09:45

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> faldt i søvn over tastaturet og
fik skrevet:

[...]

> men bevares SBI har åbenbart en anden mening til lysjustering

Det har "Bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr" så vidt jeg lige
kan se også:

§ 4. Stk. 1. Motorvogn skal være forsynet med mindst to forlygter til
følgende belysning:

* a) Fjernlys (kørelys) af hvid eller gullig farve, der kan belyse vejen
tilstrækkeligt mindst 100 m foran køretøjet.
* b) Nærlys (mødelys) af hvid eller gullig farve, der kan belyse
vejbanen tilstrækkeligt mindst 30 m foran køretøjet uden at blænde andre
vejfarende. Nærlyset skal være indrettet således, at de blændende
kærnestråler er skråt nedadgående og i 10 m's afstand på jævn vej ikke når
højere op end 10 cm under lygternes højde. Nærlyset må ikke være anbragt
højere end 1 m, målt til lysåbningens underkant.
* c) Positionslys (parkeringslys) af hvid farve, som skal være tydeligt
synlige i 150 m's afstand uden at blænde andre vejfarende.

Stk. 2. De i stk. 1a - c nævnte lys skal hver for sig indbyrdes være af
samme lysstyrke og være anbragt i samme højde foran i hver side af
køretøjet symmetrisk i forhold til dettes længdeakse. Positionslysene skal
være anbragt nær ved køretøjets yderside, og den yderste del af lysåbningen
må i intet tilfælde være mere end 40 cm indenfor køretøjets yderste kant.
Dersom den yderste del af lysåbningen på det under b) nævnte nærlys er mere
end 40 cm indenfor køretøjets yderste kant, må positionslyset ikke kunne
slukkes, når nærlyset er tændt. Lysene kan indføres i samme lygteanordning,
forsåvidt de iøvrigt opfylder de for hver enkelt art lys foreskrevne
bestemmelser.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-07-04 05:14

.. Det venstre lys skal ikke lyse så langt frem
> som det højre hvis lygterne skal være rigtig justeret.
> Man kan ofte få værkstederne til at justere det gratis

Det asymmetriske lys er indbygget i lygternes glas,parabol, så man skal bare
sørge for at de oxo lyser ret frem. Been there done it, jeg har en DIYbog
hvor det er beskrevet. Man er tit nød til at rette når man skifter pære,
hvis man bare skifter, blænder de ofte som du siger (. Men du har ret
mht. værkstedet, det er bare lettere,hurtigere at gøre det på bagvæggen i
carporten, et hint er at med korrekt just. lygter, at sætte et par streger
på væggen, så er det omtrent PnP efterflg. .

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-07-04 10:39

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> carporten, et hint er at med korrekt just. lygter, at sætte et par streger
> på væggen, så er det omtrent PnP efterflg. .

Det er måske da nok lettere hjemme på væggen i garagen. Men der kan du jo
kun justere på højden. Du har ikke rigtig mulighed for at juster lygten
sideverts.

MVH Niels

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-07-04 11:00

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev :

>Du har ikke rigtig mulighed for at juster lygten
>sideverts.

det kommer da an på bilen ;) (eller mukkert'ens størrelse)

--
jan@Stevns.Net

Fra : Fam. Olsen

Dato : 05-07-04 23:58

> det kommer da an på bilen ;) (eller mukkert'ens størrelse)

Nå ja duer det ikke, så ta' en større hammer/mukkert. :)

MVH Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-07-04 23:09

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

.. Men der kan du jo
> kun justere på højden. Du har ikke rigtig mulighed for at juster lygten
> sideverts.

???? Du har da masser af muligheder, justeringen er tilsv. den til højden,
bare i den modsatte side af lygten. Og den skal bare lyse ret frem for.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-07-04 00:02

> "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> . Men der kan du jo
> >
> ???? Du har da masser af muligheder, justeringen er tilsv. den til højden,
> bare i den modsatte side af lygten.

Ja det er jeg sghu godt klar over. :)

> Og den skal bare lyse ret frem for.

Ja men hvornår den gør det er ikke til at se på væggen, og derfor kan man
ikke rigtig justere det hjemme i garagen.

Thats what i ment.

MVH Niels