Anhængervægt.
Fra : Henrik Værum Høgh

Dato : 01-07-04 21:16

Mit samlede vogtog bil og campingvogn er over 3500 kg.
Hvilke regler gælder så.
Reglerne om B/E gælder kun op til 3500 kg

Henrik

---
Denne mail er kontrolleret virusfri.

Fra : Madsen

Dato : 01-07-04 21:28

"Henrik Værum Høgh" <td253@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Mit samlede vogtog bil og campingvogn er over 3500 kg.
> Hvilke regler gælder så.
> Reglerne om B/E gælder kun op til 3500 kg

Hej Henrik
Prøv at indføre din bil og campingvogn vægt i skema på følgende side.
http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm

God ferie.

--
Hilsen Madsen

Fra : Sune

Dato : 02-07-04 00:32

"Henrik Værum Høgh" <td253@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Mit samlede vogtog bil og campingvogn er over 3500 kg.
> Hvilke regler gælder så.
> Reglerne om B/E gælder kun op til 3500 kg

Jeg gætter på at din campingvogn vejer mere end 750 kg. Hvis den gør det
ryger du automatisk over på et B/E kørekort.

--
Vh Sune - http://www.dfmc.dk/?id=583
Yamaha xj600, Honda vf500FIIf (til salg), Suzuki GS500, Suzuki GN250

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-07-04 07:21

Henrik Værum Høgh faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Mit samlede vogtog bil og campingvogn er over 3500 kg.
> Hvilke regler gælder så.

Reglerne om C/E eller D/E hvis din campingvogn vejer over 750 kg.
Sådan som jeg har forstået reglerne så er det:

Vogntog < 3500 kg og campingvogn < 750 kg = B-kørekort.
Vogntog < 3500 kg og campingvogn > 750 kg = B/E-kørekort.
Vogntog > 3500 kg og campingvogn < 750 kg = C- eller D-kørekort.
Vogntog > 3500 kg og campingvogn > 750 kg = C/E eller D/E-kørekort.

Jeg vil dog godt lige have en anden til at være enig med mig før jeg lover
noget for jeg er noget usikker på det :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 07:47

Henrik Bøgh wrote:
> Vogntog < 3500 kg og campingvogn < 750 kg = B-kørekort.

Korrekt.

> Vogntog < 3500 kg og campingvogn > 750 kg = B/E-kørekort.

Ikke nødvendigvis, men det kan være tilfældet.

> Vogntog > 3500 kg og campingvogn < 750 kg = C- eller D-kørekort.

Ikke nødvendig vis. Hvis en bil har en totalvægt på 3.500 kg. og skal trække
750 kg, kan man køre vogntoget åå alm. B kørekort.

> Vogntog > 3500 kg og campingvogn > 750 kg = C/E eller D/E-kørekort.

Dette kræver B/E kørekort...

Hvorfor er det du blander C og D kørekort ind?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-07-04 08:06

Morten Fruergaard faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Hvorfor er det du blander C og D kørekort ind?

Fordi det var mit indtryk at et vogntog med en vægt over 3500 kg ikke under
nogle omstændigheder måtte føres med et B eller et B/E-kørekort jvf.
Bekendtgørelse om kørekort §7 1), 2) og 4) og §10 3) stk. 2 der h.h.v.
siger:

§7 1) Personbil med højst otte sidepladser foruden førerens plads og en
tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

§7 2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

§7 4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med
et tillasddt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede totalvægt må ikke
overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totaltvægt må ikke
overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Ved fastsættelsen af
vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte
totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets registrede
totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens
registretringsgrundlag.

§10 3) stk. 2 Kørekort til kategori B/E giver alene ret til at føre stort
påhængskøretøj i forbindelse med almindelig bil (kategori B).

Sådan som jeg på et tidspunkt har fået det fortolket på Station 2 (jeg har
dog også fået andre modstridende fortolkninger på andre politistationer) så
betyder §10 3) stk. 2 bare at man tillader at påhængskøretøjet vejer mere
end 750 kg men at totalvægten stadigvæk ikke må komme over 3500 kg.
De præcise regler har jeg fundet bagefter og sådan som jeg læser dem passer
de bedst på den udlægning jeg fik fra Station 2.

Men som jeg skrev i mit tidligere indlæg er jeg langt fra sikker på at
udlægningen er den samme over alt.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 08:13

Henrik Bøgh wrote:
> Fordi det var mit indtryk at et vogntog med en vægt over 3500 kg ikke
> under nogle omstændigheder måtte føres med et B eller et B/E-kørekort

Det må det...

> §7 1) Personbil med højst otte sidepladser foruden førerens plads og
> en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

Der er kun tale om bilen...

> §7 2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

Der er stadig kun tale om bilen..

> [...]
> påhængskøretøjets registrede totalvægt eller den eventuelt lavere
> fastsatte totalvægt i bilens registretringsgrundlag.

Dette gælder for B kørekort - ikke B/E. Og hvis du læser det igennem, står
der præcist det, som jeg for lidt siden har skrevet i tråden...

> [...]

> politistationer) så betyder §10 3) stk. 2 bare at man tillader at
> påhængskøretøjet vejer mere end 750 kg men at totalvægten stadigvæk

Det er forkert. Men den rette bil og trailer kan man med B/E køre med 7T.

> Men som jeg skrev i mit tidligere indlæg er jeg langt fra sikker på at
> udlægningen er den samme over alt.

Udlægningerne er forskellige og mange steder desværre forkerte...

Prøv at indtaste følgende tal her:
http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm
Bilens egenvægt: 2.000
Bilens tilladt totalvægt: 3.500 kg
Bilens max tilladt koblingsvægt med bremser: 3.500 kg
Påhængskøretøjets tilladt totalvægt: 3.500 kg.

Som du kan se, så kræver det blot B/E kørekort og der er inden andre
"problemer"..
Og vi kan vel blive enige om, at 3.500 kg + 3.500 kg er større end 3.500 kg,
det er faktisk hele 7.000 kg, som man må køre med B/E kørekort...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-07-04 08:17

Morten Fruergaard faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Udlægningerne er forskellige og mange steder desværre forkerte...

:(

[...]

> [...]
> Og vi kan vel blive enige om, at 3.500 kg + 3.500 kg er større end 3.500
> kg, det er faktisk hele 7.000 kg, som man må køre med B/E kørekort...

Fantastisk. Tak for info :)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 08:22

Henrik Bøgh wrote:
> Morten Fruergaard faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

Hvilket program bruger du, og hvordan får du den til at skrive det i stedet
for det standard kedelige?

> :(

Det er sørgeligt, at end ikke politiet kan reglerne...

> Fantastisk. Tak for info :)

Skulle det være en anden gang...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-07-04 08:30

Morten Fruergaard faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Hvilket program bruger du, og hvordan får du den til at skrive det i
> stedet for det standard kedelige?

KNode fra http://knode.sourceforge.net/ der desværre ikke fåes i en Windows
version (endnu). Til Windows bruger jeg Forte Agent fra
http://www.forteinc.com/ hvor jeg syntes man for en masse ekstra
funktionalitet for kun 30 US§, som jeg syntes er godt givet ud - især nu
hvor dollar-kursen er forholdsvis lav :)

[...]

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-07-04 08:41

Henrik Bøgh fik på mystisk vis skriblet følgende:
> Morten Fruergaard faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> KNode fra http://knode.sourceforge.net/ der desværre ikke fåes i en
> Windows version (endnu).

OE QuoteFix kan klare også klare det (som man kan se herover).
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

/Jakob

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 08:50

Jakob Jeppesen telepaterede følgende til sin PC:
> OE QuoteFix kan klare også klare det (som man kan se herover).
> http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Ja, det kan den... Takker.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 08:16

Henrik Bøgh wrote:
> Bekendtgørelse om kørekort §7 1), 2) og 4) og §10 3) stk. 2 der

§7 omhandler B kørekort. Ikke B/E.
Og det er korrekt, at man ikke må køre med et vogntog med en totalvægt på
over 3.500 kg, hvis traileren har en totalvægt på over 750 kg på et B
kørekort...

Men der er andre regler for B/E kørekort...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-07-04 08:26

Morten Fruergaard faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> §7 omhandler B kørekort. Ikke B/E.

Det er jeg med på.

[...]

> Men der er andre regler for B/E kørekort...

Det var her §10 3) stk. 2 kom ind i billedet og specifikt sætningen "giver
alene ret til at føre stort påhængskøretøj i forbindelse med almindelig
bil" som jeg ovenpå forklaringen fra den hedengangne Station 2, tolkede som
om at man kun fik lov til at hægte mere end 750 kg (stort påhængskøretøj)
på krogen, men ikke at man måtte føre mere end 3500 kg totalt.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 08:31

Henrik Bøgh wrote:
> [...]
> Station 2, tolkede som om at man kun fik lov til at hægte mere end
> 750 kg (stort påhængskøretøj) på krogen, men ikke at man måtte føre

Ok. Det ved vi jo så begge nu er forkert tolket... Der henvises blot til
alm. bil = maks. totalvægt 3.500 kg... blot for at sige at man ikke køre
lastbil...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-07-04 09:33

Morten Fruergaard skrev:

> §7 omhandler B kørekort. Ikke B/E.

Det er delvist korrekt. Reglerne for B/E finder man modsætningsvis ud fra §
7.

--
Reino

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 09:53

Reino Andersen telepaterede følgende til sin PC:
> Det er delvist korrekt. Reglerne for B/E finder man modsætningsvis ud
> fra § 7.

Arh.. Kan det nu også pas...

Det er rigtigt at B/E tager over hvor B stopper, men det er også alt..
Du kan ikke i §7 læse om reglerne for B/E...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-07-04 10:13

Morten Fruergaard skrev:

> Det er rigtigt at B/E tager over hvor B stopper, men det er også alt..
> Du kan ikke i §7 læse om reglerne for B/E...

Du skrev i et andet indlæg:

"Regel 2.
Det mindste af følgende tal, i det efterfølgende kaldet X:
- Trailerens totalvægt
- Påhængskøretøjets max. vægt jf. bilens reg.

X + bilens totalvægt må ikke overstige 3500 kg.
X må ikke overstige bilens egenvægt med mere end 50 kg.

Blot en af disse to ikke er overholdt, kræves der B/E kørekort, for
at køre med vogntoget."

Dette er blot en omskrivelse af § 7.

--
Reino

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 11:42

Reino Andersen telepaterede følgende til sin PC:
> Dette er blot en omskrivelse af § 7.

Ja, for som jeg har skrevet allerede een gang, så tager B/E over, hvor B
stopper. Derfor må der jo også nødvendigvis være en sammenhæng, ik?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-07-04 13:18

Morten Fruergaard skrev:

> Ja, for som jeg har skrevet allerede een gang, så tager B/E over,
> hvor B stopper. Derfor må der jo også nødvendigvis være en
> sammenhæng, ik?

Jo, der er naturligvis en sammenhæng. Men jeg kunne godt tænke mig at se
reglerne for B/E uden at anvende § 7...

Nu er vi vist (igen) ude i noget ordkløveri

--
Reino

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-07-04 08:18

meddelelse

> Ikke nødvendigvis, men det kan være tilfældet.

Der er den der med "anhængeren < bilens totalvægt + 50kg", du tænker på?.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 08:28

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Der er den der med "anhængeren < bilens totalvægt + 50kg", du tænker
> på?.

Delvis. Det er den med hvis "trailerens totalvægt" eller "det bilen maks. må
trække" < bilens egenvægt + 50 kg.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 07:58

Henrik Bøgh wrote:
> [...]
>
> Jeg vil dog godt lige have en anden til at være enig med mig før jeg
> lover noget for jeg er noget usikker på det :)

Regel 1.
Du må altid kører med en trailer, hvis totalvægt ikke overstiger 750 kg.
Dog kun såfremt at bilen må trække det..

Dvs. hvis trailerens totalvægt ikke overstiger 750 kg, skal du glemme alt
om regel 2, hvis ikke, læs videre.

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-07-04 09:21

Morten Fruergaard skrev:

Et udmærket indlæg om BE-kørekort. Jeg ved godt, at du har styr på reglerne,
men jeg tillader mig alligevel at præcisere lidt af det, du har skrevet.

> Regel 1.
> Du må altid kører med en trailer, hvis totalvægt ikke overstiger 750
> kg. Dog kun såfremt at bilen må trække det..

Ja, men det har ikke noget med B/E-kørekort at gøre. Og så er det vist de
færreste biler, der ikke må trække en trailer med en tilladt totalvægt på
750 kg (egenvægt 3-400 kg).

> Regel 2.
> Det mindste af følgende tal, i det efterfølgende kaldet X:
> - Trailerens totalvægt

Trailerens *tilladte* totalvægt jf. trailerens reg.attest.

> X + bilens totalvægt må ikke overstige 3500 kg.

Bilens *tilladte* totalvægt jf. bilens reg.attest.

--
Reino

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 10:03

Reino Andersen telepaterede følgende til sin PC:

SNIP.

Ordkløveri.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-07-04 10:18

Morten Fruergaard skrev:

> Ordkløveri.

At der er tale om den *tilladte* totalvægt og ikke den *faktiske* totalvægt
er ret væsentligt. Det er ofte de to tal folk tager fejl af...

--
Reino

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 10:28

Reino Andersen telepaterede følgende til sin PC:
> At der er tale om den *tilladte* totalvægt og ikke den *faktiske*
> totalvægt er ret væsentligt.

Korrekt. Men jeg mener stadig, at det er ordkløveri...
For mig er det den tilladte totalvægt, når der ikke står noget, og hvis det
er den faktiske, så står der faktisk.. Du har sikkert en anden mening...
------------------
Regel 1.
Med B kørekort må du altid køre med en trailer, hvis tilladte totalvægt ikke
overstiger 750 kg.

Dette fremgår af Bekendtgørelse om kørekort
§ 7. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

Bilen skal selvfølgelig være godkendt til at måtte trække trailerens
faktiske totalvægt.

Dvs. hvis trailerens tilladte totalvægt ikke overstiger 750 kg, skal du
glemme alt
om regel 2, da alm. B kørekort er nok. Hvis dette ikke er tilfældet forsæt
til regel nr. 2, hvor du kan finde ud af, om du skal have B/E kørekort.

Regel 2.
Det mindste af følgende tal, i det efterfølgende kaldet X:
- Trailerens tilladte totalvægt
- Påhængskøretøjets max. vægt jf. bilens reg.

X + bilens tilladte totalvægt må ikke overstige 3500 kg.
X må ikke overstige bilens egenvægt med mere end 50 kg.

Blot en af disse to ikke er overholdt, kræves der B/E kørekort, for
at køre med vogntoget. Hvis begge er overholdt, er alm. B kørekort nok.

Dette fremgår af Bekendtgørelse om kørekort
§ 7. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må
ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke
overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Ved fastsættelsen af
vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte
totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets registrerede
totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens
registreringsgrundlag.
------------------
Tilfreds?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-07-04 10:46

Morten Fruergaard skrev:

> [...]
> For mig er det den tilladte totalvægt, når der ikke står noget, og
> hvis det er den faktiske, så står der faktisk.. Du har sikkert en

Ja, det har jeg.

> Tilfreds?

Ja

--
Reino

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 11:42

Reino Andersen telepaterede følgende til sin PC:
> Ja

Godt så...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-07-04 11:43

Morten Fruergaard faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> For mig er det den tilladte totalvægt, når der ikke står noget, og hvis
> det er den faktiske, så står der faktisk..

Omend jeg personligt ikke havde problemer med at se det, er det en farlig
antagelse at gøre.
Personligt syntes jeg lidt for tit at folk har roddet rundt i det og det
bliver desværre ikke bedre når folk også blander egenvægt og totalvægt
sammen :/

[...]

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 11:57

Henrik Bøgh telepaterede følgende til sin PC:

> Omend jeg personligt ikke havde problemer med at se det, er det en
> farlig antagelse at gøre.

Det var ikke en antagelse, men så naturligt for mig, at jeg overhovedet ikke
overvejet at det var nødvendigt at skrive det...

Jeg kan godt se, at det er godt at skrive, så der ikke er tvivl.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 07:58

Henrik Værum Høgh wrote:
> Mit samlede vogtog bil og campingvogn er over 3500 kg.
> Hvilke regler gælder så.

De samme regler, så længe bilens totalvægt er på maks. 3.500 kg.
Hvis traileren totalvægt er maks. 750 kg, må du køre med det, hvis bilen må
trække det, hvis trailerens totalvægt er over 750 kg, gælder reglerne for
B/E kørekortet...

> Reglerne om B/E gælder kun op til 3500 kg

Reglerne for B-kørekort gælder for biler med en maks. totalvægt på 3.500 kg.
Reglerne for B/E-kørekort gælder for biler med trailer, hvor bilen maks. må
have en totalvægt på 3.500 kg og traileren ligeledes, således, at man med
den rette bil og trailer kan køre med 7.000 kg på B/E kørekort.

--
Mvh. Morten Fruergaard