"Larmende" turbo ?
Fra : Allan Møller

Dato : 01-07-04 19:04

I min forholdsvis nyindkøbte Passat 1.8T fra 2001
synes jeg at man køre høre turboen lyde som en "turbine der lukker ned"
når jeg stopper motoren.
Lyden er lidt svær at forklare men jeg vil beskrive den som
ovenstående fra en eller anden film.

Er det normalt ?
Jeg vil jo gerne have det lavet på garantien som udløber
om en måneds tid hvis der er noget galt.
Bilen var til service for 6000 km siden hos VW som jo nok
burde have opdaget hvis der var noget galt.

Mvh. Allan

Fra : Claus

Dato : 01-07-04 19:21

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
> I min forholdsvis nyindkøbte Passat 1.8T fra 2001
> synes jeg at man køre høre turboen lyde som en "turbine der lukker ned"
> når jeg stopper motoren.

Hvis du har købt en bil med aircon/klima skal du prøve at slukke for det
inden du stanser bilen. På min Octavia passer det altid med at jeg lige kan
nå at høre kølerblæseren gå ned i omdrejninger efter at jeg har drejet
nøglen.

Vh. Claus

P.s. hvis du har klima skal du stille det på "Econ" for at slå det fra.

Fra : Allan Møller

Dato : 03-07-04 08:18

> Hvis du har købt en bil med aircon/klima skal du prøve at slukke for det

Det var den der "larmede" - ingen lyde når klima er slukket.

Mvh. Allan

Fra : Cosworth POWER

Dato : 01-07-04 19:41

> [...]
> ned" når jeg stopper motoren.
> Lyden er lidt svær at forklare men jeg vil beskrive den som

En kollega havde samme "problem" med sin Audi A4 1,8T st.car. Jeg sagde til
ham at han skulle lade bilen køle efter han f.eks. havde kørt motorvej, så
turboen kunne komme ned i omdrejninger samt varmen omkring den rødglødende
turbo kunne forsvinde. Det gjorde han så, hvorved problemet blev løst.

Læs din instrukstionsbog omkring behandling af en turbo motor. Du må ikke
blot slukke motoren efter f.eks. at have ligget med 200 kmt på motorvejen.
Husk særligt dette når du kører syd på, hvor bilen gerne skal stå i tomgang
mens du tanker. Du kan selvfølgelig være ligeglad, men så er du også selv
skyld i at skulle skifte turboen.

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Allan Møller

Dato : 01-07-04 20:27

> Læs din instrukstionsbog omkring behandling af en turbo motor. Du må ikke
> blot slukke motoren efter f.eks. at have ligget med 200 kmt på motorvejen.

Kører altid "forsigtigt" de sidste par km for at undgå dette. Ud over det
står bilen
ca. 1 min i tomgang for at åbne garage og liste bilen ind.
Dette burde være fint nok ?

> Husk særligt dette når du kører syd på, hvor bilen gerne skal stå i
tomgang
> mens du tanker. Du kan selvfølgelig være ligeglad, men så er du også selv
> skyld i at skulle skifte turboen.

Nej - ligeglad er jeg bestemt ikke, slet ikke hvis jeg selv skal betale.

Men kunne det tyde på at den tidligere ejer ikke har gjort ovenstående og
dermed har
turboen taget skade ? Fordi så skal den skiftes inden garantien udløber.

Mvh. Allan

Fra : Cosworth POWER

Dato : 01-07-04 22:38

> Dette burde være fint nok ?

Jep...

> Fordi så skal den skiftes inden garantien
> udløber.

Spørg dit værksted... så ved jeg ikke hvad der kan være galt. Er du sikker
på det er turboen??

Fra : Allan Møller

Dato : 02-07-04 19:31

> Spørg dit værksted... så ved jeg ikke hvad der kan være galt. Er du
sikker
> på det er turboen??

Nej overhovedet ikke. En anden kommenterede at det kunne være blæseren.

Mvh. Allan

Fra : NFB

Dato : 01-07-04 22:15

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message > > Er det
normalt ?

> Husk særligt dette når du kører syd på, hvor bilen gerne skal stå i
tomgang
> mens du tanker.

???
Du vil da ikke lade bilen stå i tomgang mens du tanker?

Fra : Cosworth POWER

Dato : 01-07-04 22:38

> ???
> Du vil da ikke lade bilen stå i tomgang mens du tanker?

Hvorfor ikke?

Du kører af motorvejen hvor du over de sidste 400 km har kørt til... vil du
så slukke motoren med det samme du lander på tankstationen? En kollega
gjorde det i sin SAAB turbo... motoren sagde KNALD!! Ny turbo m.v.....
bilen var helt færdig! Han havde ligget med 240 kmt over den sidste
tankfuld og kørte så ind, slukkede motoren, tankede og startede bilen... det
var den ikke glad for!

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-07-04 07:16

NFB faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Du vil da ikke lade bilen stå i tomgang mens du tanker?

Det er faktisk ikke noget sjældent syn på de tyske motorveje i
sommerferieperiode - især fra folk med rullelokum.

I øvrigt mener jeg ikke at der i det moderne Danmark (eller Tyskland for den
sags skyld), med moderne biler og moderne tankalæg burde være noget problem
i at tanke med motoren kørende.

Det er sgu' da meget værre med alle de tumper der står med en smøg i den ene
side af kæften, når de tanker...

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Henrik B.

Dato : 02-07-04 09:36

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
problem
> i at tanke med motoren kørende.
>
> Det er sgu' da meget værre med alle de tumper der står med en smøg i den

Jep, eller dem der står med reservedunken i hånden imens de fylder den - den
skal STÅ på jorden.

M.v.h.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 01-07-04 22:38

Cosworth POWER wrote:

> En kollega havde samme "problem" med sin Audi A4 1,8T st.car. Jeg
> sagde til ham at han skulle lade bilen køle efter han f.eks. havde
> kørt motorvej, så turboen kunne komme ned i omdrejninger

Turboen taber omdrejningerne med det samme motoren går med i omdrejeninger,
kan du konstatere hvis du har trykmåler monteret.

> samt varmen
> omkring den rødglødende turbo kunne forsvinde. Det gjorde han så,
> hvorved problemet blev løst.

Der har du derimod helt ret, lad motoren gå med lidt over tomgang i 2-30
sekunder derefter samme tid på almindelig tomgang den har da fået kølet
lejer og skovlhjul tilstrækkeligt af, så vil du ikke få problemer med
turboen.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Cosworth POWER

Dato : 01-07-04 22:44

> Turboen taber omdrejningerne med det samme motoren går med i
> omdrejeninger, kan du konstatere hvis du har trykmåler monteret.

Kender en der havde en Novitech tunet Alfa 145 Q. Der kunne du direkte stå
og høre på turboen, når den var helt nede i omdrejninger... så det vil jeg
nu ikke give dig ret i. Den var dog monteret med nogle andre lejer end en
std. turbo som f.eks. på en 1,8T.

Fra : Siemens

Dato : 02-07-04 08:10

Heh... alle de problemer.... Løs det dog nemt.. pil lortet af, og kør
uden.!!

Andersen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 02-07-04 08:16

> Heh... alle de problemer.... Løs det dog nemt.. pil lortet af, og kør
> uden.!!

Andersen, har du prøvet at køre turbo, så finder du ud af det ikke er lort!
Kombineret med f.eks. en 3,6 liters R6 lotus motor, så kan den tilmed rykke
fra det meste ;)

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 03-07-04 08:11

> [...]
> nu ikke give dig ret i. Den var dog monteret med nogle andre lejer end en

Hvis der er tale om en kuglelejeturbo, så er de så letløbende at de begynder
at rotere når motoren tørnes på starteren, og spinner man dem med fingrene
(knipser den) så kan man nemt få dem til at løbe i 15sekunder.

De kan være op til et minut om at stoppe trods motoren stoppes fra tomgang.
Selvsagt er det noget pis hvis det hele er rødglødende i denne situation.

God olie....

Mvh
Henrik

Fra : Niels Skaaning

Dato : 03-07-04 10:23

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tomgang.
> Selvsagt er det noget pis hvis det hele er rødglødende i denne situation.

Er moderne turboer overhovedet smurt med olie? Har de ikke keramiske
kuglelejer idag?

NS