e30, dårlig mekaniker?
Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-04 17:32

Hej,

Jeg har haft min BMW 320i til mekanikeren adskillige gange, med problemer
med instrumentbrættet.
I dag fik jeg så hele instrumentbrættet skiftet ud med et nyt, brugt. Dette
virker perfekt.
Jeg fik mit gamle instrumentbræt med tilbage, og som den nysgerrige person
jeg er, blev det hurtigt skilt ad.

Jeg fandt hen til rummet med de to batterier - og hvad ser jeg? To
ikke-genopladelige batterier:
www.secretsofwar.net/hotcut/images/batteri1.jpg
Jeg kan huske at der har været skrevet forskellige steder, at batterierne
bliver forsøgt genopladte, hvortil disse alkaline batterier ikke er egnede.

Hvis man kigger på enden af batterierne, ser man det jeg tyder som
"udslippende" batterisyre:
www.secretsofwar.net/hotcut/images/batteri2.jpg

Er i enige i at dette er en fejl fra mekanikerens side, og at jeg derfor kan
kræve at de giver en form for kompensation?
Kan dette problem med batterierne være skyld i følgende:
- Vandtemperatur virker ikke; der vises intet (virker med det nye
instrumentbræt)
- Benzinmåler viser MEGET forkert (den viser korrekt med det nye
instrumentbræt)
- Omdrejningstæller flyver rundt som den har lyst til; slår fra, virker,
viser det dobbelte etc... (den viser korrekt med det nye instrumentbræt)

Jeg håber i kan vejlede mig, så jeg eventuelt kan tage kontakt med
mekanikeren.

MVH
~Casper

Fra : phk

Dato : 01-07-04 18:09

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40e43c8c$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Er i enige i at dette er en fejl fra mekanikerens side, og at jeg derfor
kan
> kræve at de giver en form for kompensation?

Nej, vi er enige i at det er en fejl fra din side at du ikke har spurgt her
først før du skiftede dit bræt ud ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-04 18:26

> Nej, vi er enige i at det er en fejl fra din side at du ikke har spurgt
her
> først før du skiftede dit bræt ud ;)

Jeg har haft spurgt... i nogle forskellige tråde.
Blev nævnt at det muligvis var batterierne, men at jeg skulle søge rundt
omkring på nettet for at se om batterierne kunne give de symptomer - det
kunne jeg ikke finde information om.

Men har jeg ret i at det burde have været genopladelige celler der var smidt
i?

Fra : ///JJ

Dato : 01-07-04 20:38

Casper Bang wrote:

> [...]
> rundt omkring på nettet for at se om batterierne kunne give de
> symptomer - det kunne jeg ikke finde information om.

Så har vi misforstået hinanden lidt. Det er helt sikkert batteriernes skyld
at økonometeret ikke virkede. Det var min mening at fortælle dig dette.

> Men har jeg ret i at det burde have været genopladelige celler der
> var smidt i?

JA!

Hvis du vil klage, så vær sikker på at din mekker har lavet nummeret med de
alm. batterier. Hvem ved om han bare har hentet et tilfældigt
instrumentbræt...

Mvh
///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 02-07-04 08:19

> Så har vi misforstået hinanden lidt. Det er helt sikkert batteriernes
skyld
> at økonometeret ikke virkede. Det var min mening at fortælle dig dette.

Det forstod jeg godt fra dig :) Men om de andre ting også kunne skyldes
batteriet fik jeg desværre aldrig et endeligt svar på.

> JA!

Hmm... nu skrev tom kl. 19.29 at der IKKE skal genopladelige batterier i :s
Lidt forvirrende.

> Hvis du vil klage, så vær sikker på at din mekker har lavet nummeret med
de
> alm. batterier. Hvem ved om han bare har hentet et tilfældigt
> instrumentbræt...

Jeg tror på at det er det rigtige instrumentbræt... ligner mit :p
Men selv om det ikke er ham der har sat dem i, burde han have opdaget at der
sad forkerte batterier i.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-07-04 18:10

Casper Bang wrote:
> Er i enige i at dette er en fejl fra mekanikerens side, og at jeg
> derfor kan kræve at de giver en form for kompensation?

Ved du at det er ham der har sat dem i ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Anne & Torben

Dato : 01-07-04 18:18

Hej.

For mine trænede øjne, så er jeg sikker på det er flus.
Flus indeholder bla. harpik som giver farven. Prøv evt om du kan kratte det
af?
Flus springer i store flager.
Det er tydeligvis kommet da "mekanikeren" loddede dem fast.

Mvh
Torben.

Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-04 18:24

> [...]
> af?
> Flus springer i store flager.
> Det er tydeligvis kommet da "mekanikeren" loddede dem fast.

Noget af det falder af i små flager, men noget af det er noget klistret
stads!?
Ville flus være klistret på den måde?

Fra : Anne & Torben

Dato : 01-07-04 18:25

Ja.

Da flus indeholder harpiks, er det klisteret som ind i H******.
Kan fjernes med sprit.

/Torben.

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:40e448a5$0$241$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-04 18:26

> Da flus indeholder harpiks, er det klisteret som ind i H******.
> Kan fjernes med sprit.

Hmm ok, tak.
Hvordan ville batterisyre i så fald se ud?

Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-04 18:25

> Ved du at det er ham der har sat dem i ?

Jeg er ikke helt sikker, nej.
Det kan også have været den forrige ejer.

Men selv om det ikke er det værksted, burde de vel selv have opdaget at der
sad forkerte batterier i, FØR de skifter det hele ud.

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-04 18:29

> Men selv om det ikke er det værksted, burde de vel selv have opdaget at
der
> sad forkerte batterier i, FØR de skifter det hele ud.

Hvis man er i besidelse af et voltmeter til 69.75 Kr så kan man hurtigt måle
om der er ca. 1.5 V på battericellerne.

PS: Der skal IKKE genopladelige batterier i, da det ville kræve en anden
konstruktion og genopladelige batterier taber spændingen ret hurtigt

--
Tom

Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-04 18:53

> Hvis man er i besidelse af et voltmeter til 69.75 Kr så kan man hurtigt
måle
> om der er ca. 1.5 V på battericellerne.

Kan se at der er strøm på den ene, men får ikke udslag på den anden.
Leder stadig efter mit rigtige multimeter, så jeg kan teste dem lidt bedre.

> PS: Der skal IKKE genopladelige batterier i, da det ville kræve en anden
> konstruktion og genopladelige batterier taber spændingen ret hurtigt

Ok, tak. Var ellers ret sikker på det.
Så er det formentligt ikke batterierne der var problemet.

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-04 18:23

> Hvis man kigger på enden af batterierne, ser man det jeg tyder som
> "udslippende" batterisyre:
> www.secretsofwar.net/hotcut/images/batteri2.jpg

Det er ikke batterisyre men harpiks fra loddetinnet

> Er i enige i at dette er en fejl fra mekanikerens side, og at jeg derfor
kan
> kræve at de giver en form for kompensation?

Han aner vel ikke en brik om elektronik og kan derfor kun skifte hele
modulet.

> [...]
> - Omdrejningstæller flyver rundt som den har lyst til; slår fra, virker,
> viser det dobbelte etc... (den viser korrekt med det nye instrumentbræt)

Ja, jeg mener Thomas H. har vist selvsamme billeder engang på hans
hjemmeside (eller også var den en anden person)

--
Tom

Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-04 18:29

> Han aner vel ikke en brik om elektronik og kan derfor kun skifte hele
> modulet.

Det er en auto-elektriker, så det ville være ret uheldigt hvis de ikke
havde... men man ved jo aldrig :s

> Ja, jeg mener Thomas H. har vist selvsamme billeder engang på hans
> hjemmeside (eller også var den en anden person)

Nok ikke helt de samme - to mine for et par time siden :p

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-04 18:32

> Det er en auto-elektriker, så det ville være ret uheldigt hvis de ikke
> havde... men man ved jo aldrig :s

Auto-Elektriker og elektronik er bestemt ikke det samme. Men OK han "burde"
kunne skifte et par batterier.

--
Tom

Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-04 18:54

> Auto-Elektriker og elektronik er bestemt ikke det samme. Men OK han
"burde"
> kunne skifte et par batterier.

Troede faktisk at en autoelektriker tog sig af sådanne nogle elektriske
ting - men ved dog at de har haft sendt i hvertfald dele af
instrumentbrættet ud af huset.

Fra : Lars G

Dato : 01-07-04 18:49

> [...]

egnede.

> Hvis man kigger på enden af batterierne, ser man det jeg tyder som

Om det er syre ved jeg ikke men..

Dine stik ben er angrebet af et eller andet !!

Og dårlige forbindelser kan jo give alle mulige fejl !

Mvh
Lars G

Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-04 18:56

> Dine stik ben er angrebet af et eller andet !!
>
> Og dårlige forbindelser kan jo give alle mulige fejl !

Ja, de ser ikke for kønne ud...
Jeg fik dog et nyt brugt instrumentbræt installeret... det kostede 1K kroner
for instrumentbrættet, så det kunne have været værre.

Er dog egentligt imponerende at min bil kunne køre 25,000 kilometer på én
dag! Kilometertallet følger åbenbart med instrumentbrættet.... det er ikke
betryggende at det er så nemt at fuske med hvor mange kilometer en bil har
kørt, selv om min gik den "forkerte" vej.

Fra : Mikael L

Dato : 01-07-04 19:09

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40e45027$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]
> betryggende at det er så nemt at fuske med hvor mange kilometer en bil har
> kørt, selv om min gik den "forkerte" vej.

Du kan da bare bede om at få dit gamle speedometer, og så bytte det ud.

Mikael

Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-04 19:18

> Du kan da bare bede om at få dit gamle speedometer, og så bytte det ud.

Jeg har begge dele, men vil ikke risikere at ødelægge noget, nu hvor det
endelig virker.
Der har også været nogle problemer med speedometeret, så jeg vil ikke smide
det gamle i, hvis det stadig er defekt.

Fra : Olesen

Dato : 01-07-04 19:26

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40e45559$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]
> endelig virker.
> Der har også været nogle problemer med speedometeret, så jeg vil ikke

Hvorfor er der egentlig et batteri i ??

Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-04 19:36

> Hvorfor er der egentlig et batteri i ??

Så vidt jeg har kunnet læse mig til, er det for at gemme informationer om
hvor mange kilometer på litteren bilen har kørt... det er det eneste jeg har
kunnet komme frem til.
Jeg har dog INGEN anelse om hvorfor man ikke bare har trukket strømmer fra
bilens normale batteri.

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-04 20:29

> smide
>
> Hvorfor er der egentlig et batteri i ??

Man kunne gætte på at det var fordi det var før bilindustrien fik øjnene op
for flash ram til at lagre informationer om kørte Km og hvornår næste
service skal være

--
Tom

Fra : ///JJ

Dato : 01-07-04 20:42

Olesen wrote:

> Hvorfor er der egentlig et batteri i ??

Batterierne er til SI-indikatoren (Service Indikator). Man kan forestille
sig den *altid* skal have strøm, selvom bilens batteri skulle blive taget
ud - ellers vil man jo ikke kunne bruge SI'en til noget. PS. Det er jo ca.
17 år siden det blev designet.

///JJ

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-07-04 23:35

///JJ wrote:

> [...]
> skulle blive taget ud - ellers vil man jo ikke kunne bruge SI'en til
> noget. PS. Det er jo ca. 17 år siden det blev designet.

Men er det ikke direkte åndsvagt at putte sådan nogle batterier i? De kan jo
ikke holde mere end 5 år(?) fra man køber dem.. Så dengang bilen blev lavet
var det kun lavet så den kunne holde så kort tid?
Og hvis de skal levere strøm hele tiden, så kan de da heller ikke holde
særlig længe... Og hvad med lodningen? Hvis det batterier der skal skiftes
"ofte" og så ville det da være smartere at have monteret en "batteriboks" i
handskerummet så de let kunne pilles ud og skiftes..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : ///JJ

Dato : 02-07-04 02:20

Anders Houmark wrote:

> [...]
> skal skiftes "ofte" og så ville det da være smartere at have monteret
> en "batteriboks" i handskerummet så de let kunne pilles ud og

Jeg er absolut ikke uenig med dig!
Jeg skiftede selv mine få måneder efter jeg købte min E30, og undrede mig
lige så meget som dig.

///JJ

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-04 16:11

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lavet
> var det kun lavet så den kunne holde så kort tid?

Det er vel ikke tyskernes skyld at vi beholder bilerne så længe fordi de er
så dyre her. Tyskerne smider bilerne væk længe før.

--
Tom

Fra : Casper Bang

Dato : 02-07-04 16:46

> Det er vel ikke tyskernes skyld at vi beholder bilerne så længe fordi de
er
> så dyre her. Tyskerne smider bilerne væk længe før.

hehe, good point :)

Fra : Mikael L

Dato : 01-07-04 21:10

> [...]
> endelig virker.
> Der har også været nogle problemer med speedometeret, så jeg vil ikke

Hvis problemet med dit speedometer er at det er faldet ud periodisk, dvs.
gået på nul, har det formentlig bare været ledninger til føleren i bagtøjet
der har været knækket og så er blevet reppet igen. Det er en standard fejl.
Du kan jo sætte dit gamle speedometer i igen og se om det fejler noget, gør
det det, skal du jo bare sætte det "nye" i igen.

Mikael

Fra : Casper Bang

Dato : 02-07-04 08:21

> [...]
gør
> det det, skal du jo bare sætte det "nye" i igen.

Ja, det var dét problem jeg havde.
Men vil helst være fri for at pille instrumentbrættet ud, uden en god grund.
Men hvis det andet instrumentbræt begynder at fejle, har jeg altid et i
reserve :)

Fra : Aksel

Dato : 01-07-04 20:25

">
> [...]
egnede.

> Hvis man kigger på enden af batterierne, ser man det jeg tyder som

De batterier der er loddet i er ganske almindelige standard alkaline
batterier som aldrig har været beregnet til formålet, de må aldrig loddes da
det kan få dem til at lække.

De originale er sandsynligvis lithium batterier som kan fås med en loddetråd
i hver ende.

Det er absolut fusk at lodde forkerte batterier i.

Hilsen Aksel

Fra : Casper Bang

Dato : 02-07-04 14:07

[SNIP]

Jeg modtog en mail fra Per, med en del information om emnet, blandt andet en
bekræftigelse af at grunden til mine problemer med målerne godt kan have
været batterierne:

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Hej Casper

Kan se du har haft lidt problemer med SI batterierne.

For det 1. Det ER opladelige batterier NiCad der skal i, de skal "gemme"
info om serviceintervallerne.
Desuden vil der opstå fejl på Omdrejningstæller, Tempmåler, Økonometer hvis
batterier er dårlige. De indgår i et kredsløb på mainboardet.

Man kan købe disse batt. med loddeflige hos bl.a radioparts, farnell osv.
De skal lades op før montering!

For det 2. er det ganske nemt at afmontere instrumenthuset og skifte disse
batt. tager ikke mere end ca. 1 time.

Når du nu har fået "nyt" instrumenthus i, så skal du lige sikre dig at den
lille hvide kodenøgle er samme type som i det gamle hus, ellers vil
speedometeret ikke regne rigtigt.
E30´eren har elektronisk speedometer, får et signal fra bagtøjet som så
oversættes i kodenøgle.

Håber det kan hjælpe dig lidt
Vil helst ikke tage stilling til hvem der har skiftet eller hvor dyrt det
har været for dig!

Mvh
Per

Søgte på "bmw si battery" på google
Si (service interval) board problems: pre-1990 BMWs (NiCad Batteries)
(Note: The subject of this page has nothing to do with our tools- the
reset/scan tool does not require batteries.)

By far the most common problem with the BMW service lights, and instrument
cluster in general, is the si board: a printed circuit board located inside
the cars instrument housing which controls, among other things, the
operation of your service interval lights. The Si board is what decides how
often your Si lights come on. It is a simple computer which monitors your
driving conditions and keeps tabs on how far you've gone and how well you
have behaved in respect to RPM and engine temp. In order for it to remember
this accumulated "tab" while the engine is starting (a time in which it is
starved of power; as all power is directed to starting the engine) it must
have a back up power source, just like the "CMOS" batteries in a typical PC.
Batteries, as you know, eventually die. In the case of the typical BMW si
board batteries, one should expect a battery life span of no more than five
years- little as two, as much as eight years. It depends on your local
average climate (We sell a lot of batteries into Florida, Arizona etc...)..

SYMPTOMS: Depending on the model of the BMW a dead Si board can cause other
problems such as erratic gauges. But, by far the most common symptom of Si
battery failure is the appearance of the "Inspection" light shortly after a
reset- It could be just a few minutes, or even a day later. Other
indications include non-response to a reset, lights stay on while car is off
with no key in the ignition, lights never come on, improper green-yellow-red
led sequence in respect to the Oilservice and Inspection intervals, si light
flashing, and on certain models, gauge problems.

REPLACEMENT PROCEDURE: Replacing your Si batteries is not particularly
difficult, but it is time consuming (90-180 minutes). It requires that you
have a soldering iron and basic hand tools, and more importantly, you know
how to use them. The majority of the time to do the job is consumed in
removing the instrument cluster and dismantling it, especially on the 3
series. Fortunately, steering wheel removal is not necessary on most models.
Our Si battery replacement kit includes instruction on doing the procedure,
though one should note that the photographic and procedural subjects in our
replacement battery kit ($24.95 part number SIBN) consist of a 1984 318i, a
1985 528e, and a 1986 635csi, so you, depending on the year and model of
your BMW, may have to improvise.

YOUR CAR HAS AN AIRBAG: Unfortunately, there is no SI battery replacement
kit available for SRS (airbag) equipped cars.

BAD PC BOARD: It happens. Sometimes you just need a new board. Contact ECMS
for replacement PCB's and control modules for your BMW at a savings over the
cost of a new factory "fresh" board. They can be reached at (570) 883 9930,
or 1-800-687-3267, please tell them we sent you.