08 Vognbund tæret zone C - Hvor er det hen~
Fra : MIC

Dato : 01-07-04 16:45

Den gamle VW 1303 jeg lige har købt har bl. a. følgende fejl i synrapporten:

"08 Vognbund tæret zone C "
Hvor er det hen i bunden? Evt. link til oversigt af der der positioner.

"Dr.bremse, svingning h. 2 for stor"
Hvad mener de med det?
mvh MIC

Fra : KubikH

Dato : 01-07-04 17:00

"MIC" <NOSPAM@NOSERVER.COM> skrev i en meddelelse
> [...]
synrapporten:

> "08 Vognbund tæret zone C "
> Hvor er det hen i bunden? Evt. link til oversigt af der der positioner.

Hejsa
Vognen er delt ind i Zonerne A - B - C.
A er området ved ophæng mm.
B lige uden for dette
C er de zoner der ikke er kritiske i den forstand.
Det kan vær i hjulkasser, under sædet, elle skærmkanter mm.
Kravl ned og kig ... der er et hul

Ujævn bremsekraft, f. eks skæv skive.

Mvh
Niels

Fra : König

Dato : 01-07-04 18:51

"MIC" <NOSPAM@NOSERVER.COM> skrev i en meddelelse

>Evt. link til oversigt af der der positioner.
Har jeg ikke lige - men du kan få et "klip og klistre"

Zone A omfatter hjulførende dele (komponenter); f.eks. hjulophængets
svingarme, fjederben, styrearme, aksler og fjederbefæstigelser på aksler:
1) Samtlige komponenter skal være uden gennemtæringer, og væsentlig
reduktion af godstykkelsen må ikke forekomme.
2) Reparation skal foretages ved udskiftning eller efter
køretøjsfabrikantens anvisninger.
I sammensatte konstruktioner kan delkomponenter udskiftes, hvis de originale
samlingsmetoder (herunder svejsning) og samlesteder anvendes, og der
benyttes tilsvarende materialer og pladetykkelse som i den oprin-delige
konstruktion.

Zone B omfatter forbro, bagbro og komponenter (herunder beslag og/eller
konsoller) til fastgørelse af
- for- og bagbro, hjulophæng, støddæmpere, krængningsstabilisatorer og
fjedre,
- styrehus/tandstang og øvrige styretøjskomponenter,
- bremsehovedcylinder, pedalophæng og betjeningsanordning for
parke-ringsbremse,
- sikkerhedsseler og tilkoblingsanordning,
samt den køretøjs-/karrosseridel (vange, ramme, panel m.v.) hvortil
kompo-nent/beslag/konsol er fastgjort; dog ikke mere end 20 cm fra
fastgørelses-punkterne for komponent/beslag/konsol:
1) Der må ikke forekomme gennemtæringer, og væsentlig reduktion af
godstykkelsen må ikke forekomme.
2) Ved reparation i zone B skal zone B gengives den oprindelige styrke.
Den oprindelige styrke kan anses for gengivet,
- når den oprindelige form og dimension af forbro, bagbro og
kompo-nent/konsol/beslag samt køretøjs-/karrosseridel i zone B er bibeholdt,
og
- når uoriginale svejsninger ikke forekommer i umiddelbar nærhed af
fastgørelsespunkter, eller umiddelbart langs med en anden (original eller
uoriginal) svejsning eller en kantbukning.
Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved svejsning og med
ét reparationsstykke.

Zone C omfatter de dele af den bærende/medbærende konstruktion der ikke er
omfattet af zone B:
1) Dørstolper og bundkonstruktionens vanger/traverser, herunder langsgå-ende
vanger foran forsædernes fastgørelsespunkter, må ikke være gen-nemtæret.
Der må i øvrigt kun forekomme mindre gennemtæringer.
På udvendige karrosseridele må gennemtæring ikke fremstå med skarpe kanter.
2) Ved reparation skal den oprindelige form og dimension af stolper,
vanger/traverser og profiler bibeholdes.
Reparation foretages normalt ved svejsning.
Reparation kan eventuelt tillige foretages ved anvendelse af limning,
popnitning og lignende samlingsmetoder, når det sker efter
køretøjsfabri-kantens anvisninger eller anbefalinger.

Zone D omfatter motorhjelm, døre, bagagerumsklap, påboltede skærme,
kofangere og lignende:
1) Komponenterne skal være solidt fastgjort til karrosseriet.
Der må kun forekomme mindre gennemtæringer, og gennemtæringer må ikke
fremstå med skarpe kanter.
2) Reparation kan foretages som overfladereparation ved anvendelse af
svejsning eller ved anvendelse af limning, popnitning og lignende
sam-lingsmetoder eller ved udfyldning med forstærket (armeret)
plastmateriale.

> "Dr.bremse, svingning h. 2 for stor"
Det betyder at der er for stor ovalitet i højre side på 2 aksel. Altså din
bremsetromle på højre baghjul er ikke OK og opfylder ikke kravet til
ovalitet . . ! !

MVH Peter König

Fra : MIC

Dato : 01-07-04 21:45

Tak til dig Peter og til KubikH for de hurtige svar.
Peter, hvor fandt du teksten hen? Står den på nettet et eller andet sted?
mvh MIC

Fra : König

Dato : 01-07-04 22:08

"MIC" <NOSPAM@NOSERVER.COM> skrev i en meddelelse
> Peter, hvor fandt du teksten hen? Står den på nettet et eller andet sted?

Det er et udklip fra "Vejledning for Statens Bilinspektion 2004".
Jeg har den liggende på min harddisk som pdf fil.

MVH Peter König