Frikørt Mercedes? Erfaringer ønskes.
Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 30-06-04 17:30

Hej alle

Jeg skal have mig en anden bil, og vil gerne have en frikørt Mercedes
C-klasse model 202 (220 CDI, 250 Turbo, måske en 250), der inden for det
prisleje jeg har til rådighed, typisk er en årgang '96/'97 og har gået
300-400.000, fx.sådan een her (som så godt nok ikke er en frikørt taxa...):

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=175000561&page=1

Jeg håber på at I der har/har haft en frikørt Mercedes vil bidrage med lidt
erfaringer ang.:

Driftsomkostninger: er det rigtigt, at 'en Mercedes er dyr at købe, men
billig at vedligeholde'?
Er der mange/få reparationer (Mercedes har jo ry for at producere 'kram')?
Kan automatgearet holde? (en vognmand har fortalt mig at det 'kun' kan holde
180.000 km)
Ruster de?
Er det sandt i praksis, at forbruget er 12-14 km/l eller bedre?

Andre erfaringer modtages også gerne.

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Jan Nielsen

Dato : 30-06-04 18:17

Hej Peter (og andre)

Jeg har erfaring med et eksemplar af MB 202 250 aut uden turbo
Bilen havde, da vi fik den kørt 317000 og ALLE bøsninger incl hardyskive var
skiftet, nye bremser, og ny bagagerumsbund (reservehjulsbrønd) som vist er
"der" 202'eren ruster, og var nylakeret (sort).
Bilen kørte som en drøm, kunne vende på en 25øre, og gik 13-15 km/l MEN.
Vi var på daværende tidspunkt campister, og det magtede "ikke turbo
modellen" ikke den blev varm og vi måtte køre i trin 2 op af de stejleste
stigninger, så bilen blev solgt, men den kommer TIT frem i vores
bilerindringer, netop på grund af dens totalt lækre og omgængelige måde at
køre på, min kærreste kan faktist stadig klemme en tåre når jeg finder
billederne af den frem.
Vi havde ikke bilen længe nok til at der skulle ofres noget udover alm
service, men det er somænd også dyrt nok, den tager 7 liter olie

Mit råd:
Køb en 250 turbo eller endnu bedre en 220 Cdi (pga grøn afgift)
Køb en elegance eller avantgarde model IKKE classic (for skrabet)
Sørg for at den er serviceret og strammet op i undervognen, læg mærke til om
den skifter mellem gearene uden ryk, skiftet skal ske glidende, men ikke
"for" glidende, som når folk fedter på koblingen
Spar ikke 10000 kr for at få den billigste, for bare at skulle bruge 25000
på værkstedet bagefter

Send gerne en mail hvis du har yderligere spørgsmål

Jan

Fra : Olesen

Dato : 30-06-04 19:35

"Jan Nielsen" <jan@campingvognen.dk> skrev i en meddelelse

> Vi var på daværende tidspunkt campister, og det magtede "ikke turbo
> modellen" ikke den blev varm og vi måtte køre i trin 2 op af de stejleste
> stigninger, så bilen blev solgt...

Hvis bilen er så dejlig, hvorfor så køre evig og altid
op ad 'de stejleste stigninger', hvis dette er årsagen
til at skille sig af med den ?

Fra : Jan Nielsen

Dato : 30-06-04 20:35

> "Jan Nielsen" <jan@campingvognen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis bilen er så dejlig, hvorfor så køre evig og altid
> op ad 'de stejleste stigninger', hvis dette er årsagen
> til at skille sig af med den ?

Hvor står der at vi "evig og altid" kørte opad de stejleste skråninger
Og hvorfor bruge tid på evig og altid at køre en tråd ud på alt andet end
det spørgeren oprindeligt spurgte om

Fra : Olesen

Dato : 30-06-04 20:42

> Hvor står der at vi "evig og altid" kørte opad de stejleste skråninger

Fordi jeg fik det klare indtryk, at vognen var så dejlig, men
blev solgt med tåre i øjenen, fordi de var campister, og
bilen ikke magtede at bestige alle de stejle stigninger de
nu mødte på deres vej for ofte.

> Og hvorfor bruge tid på evig og altid at køre en tråd ud på alt andet end
> det spørgeren oprindeligt spurgte om

Hvad mener du ? *S*

Fra : Lars

Dato : 01-07-04 08:09

Hejsa Peter,

"Peter Brandt Jørgensen" <peter@FJERNESpeterbj.dk> wrote in message

> Ruster de?

Jeg læste i sidste nummer af Motor at der var problemer med lige netop rust
i dem, så det ville måske være interessant for dig at skaffe bladet og kigge
i artiklen.

** Lars