Xantia "gyngehest"
Fra : Karsten Lindberg

Dato : 30-06-04 08:18

Min Xantia virker som en "gyngehest" - den er samtidig hård i affjedringen
og man kan mærke hver lille ujævnhed - hvad er der galt ????

Karsten Lindberg

Fra : Soren Pedersen

Dato : 30-06-04 08:49

"Karsten Lindberg" <kli@ats.dk> wrote in message
> Min Xantia virker som en "gyngehest" - den er samtidig hård i affjedringen
> og man kan mærke hver lille ujævnhed - hvad er der galt ????

Gyngeriet kan være signal om at LHM vædsken trænger til at blive skiftet.
Den hårde affjedring tyder på at kuglerne trænger til genopladning, evt.
udskiftning.

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (WeekEnd) og Pug 309 W/E (WifeEdition)

Fra : Peter G C

Dato : 30-06-04 10:13

"Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Gyngeriet kan være signal om at LHM vædsken trænger til at blive skiftet.
> Den hårde affjedring tyder på at kuglerne trænger til genopladning, evt.
> udskiftning.

Helt enig. Og den operation koster ikke alverden.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Møller

Dato : 30-06-04 10:29

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Helt enig. Og den operation koster ikke alverden.
>
> /Peter

Skift af LHM burde ikke være nødvendig.

Skift af alle kugler til nye er nok. LHM-væsken er hydraulikolie, og må ikke
forveksles med bremsevæske, der kan opsuge vand, det kan olie ikke.
Kugler:
http://www.skovgaard-schmidt.dk
http://www.skovgaard-schmidt.dk/XANTIA.PDF
http://www.xactiva.de/
http://www.citroen.mb.ca/citroenet/html/h/hydro.html
http://www.ca-autodele.dk/
og så er der jo
www.THansen.dk
--
Møller

Fra : Soren Pedersen

Dato : 30-06-04 12:10

> [...]
ikke
> forveksles med bremsevæske, der kan opsuge vand, det kan olie ikke.

Næh, men der er nu flere praktiske eksempler på at det virker.....Og så
mener jeg iøvrigt at den ifølge servicehæftet skal skiftes ved 120kkm.....Og
det er der vel en grund til (?)

Fra : Niels Skaaning

Dato : 30-06-04 12:41

"Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> wrote in message

> [...]
>
> Næh, men der er nu flere praktiske eksempler på at det virker.....Og så
> mener jeg iøvrigt at den ifølge servicehæftet skal skiftes ved

Det er der bestemt. Olien bliver efterhånden fyldt med skidt, vand og andet
der kommer ind i beholderen i motorrummet. En rensekur med Hydraurincage er
heller ikke at fornægte. Det renser skidt, der sidder i systemet ud, men så
er det jo lidt mere besværligt og koster mere.

NS

Fra : Møller

Dato : 30-06-04 12:43

> [...]
> det er der vel en grund til (?)
>
> Mvh
> /Søren - Xantia HDi W/E (WeekEnd) og Pug 309 W/E (WifeEdition)

I forbindelse med skift at kuglerne, kan man, som du skriver, ligeså godt
skifte LHM, besværet og omkostninger er er ret små herved. Men det er ikke
nødvendig, da man ikke spilder olie.
Og det er en olie, son kan blive snavset, men bremsesvigt m.v som ved alm.
bremsevæske er ikke til stede. Så skal man da helt over i DOT 5 på
silikonebasis for at opnå samme sikkerhed som med LHM.
De erfaringer du har med at skift af hydraulikvæsken er det uden skift af
kugler ved samme lejlighed, og kunne en almindelig udluftning ikke havde
gjort det samme.
Det kan jo være at virkningen er kommet ved at der er blevet udluftet i
forbindelse med skift af LHM-væsken, og at det ikke er væsken der ar
afgørende.
Men 4 l væske koster ingen bondegård, så skift blot, jeg skal da indrømme,
at jeg også selv gør det. Men mere: nu da jeg er i gang, kan det ikke skade,
e´men indvirkning på "gyngehest-tilstand" stiller jeg stadig et lille
spørgsmål ved.

Service hæfter og intervaller, tja, man skal jo være på den sikre side
En gang var man nede på 60.000 km, så man må sige, at det er ret dynamisk.

--
Møller

Fra : Morten Jensen

Dato : 30-06-04 14:14

> Helt enig. Og den operation koster ikke alverden.

Karsten nævner godt nok ikke noget om højde-problemer, - men det kan vel
også være det berømte og berygtede plastik-led ved bageste højderegulator,
som er skvattet af, - så positionen er enten helt i bund eller helt i top.

Mine erfaringer er ihvertfald at det også giver nogle ret så "spændende"
køreegenskaber...

M.v.h.

Morten Jensen
Xantia 1.8i Exclusive 1999 @ 160.000 km.

Fra : Mette & Karsten

Dato : 01-07-04 07:56

Der ER højdeproblem, men kun foran - bagved virker det hele tilsyneladende.
Men du har ret - den står ret højt foran

Karsten