Hvordan virker RDC(Tyre Pressure Control) ~
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 28-06-04 13:00

Hejsa

Jeg har i noget tid gået og tænkt over hvordan denne teknologi fungerer, er
der nogen der ved noget om det? Det jeg mest kunne tænke mig at vide er om
det kræver en speciel fælg og hvordan sendes signalet indefra dækket og
videre til bilens computer, jeg kan ikke tro der sidder en ledning, den
ville nok blive pææænt snoet med 160km/t :)

Er der der ligger inde med lidt viden om dette?

Mvh
Jacob

Fra : Ronni Hansen

Dato : 28-06-04 13:17

Det kit jeg har set der montere man en sensor inde i hvert dæk. De sender så
signal til en boks der viser de forskellige tryk.

Ronni
www.nissan200sx.dk

Fra : Gordon Shumway

Dato : 28-06-04 13:18

tjek dk.binaer.motor emne RDC
/shumway

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 28-06-04 13:21

Jacob Rungwald wrote:
> [...]
> 160km/t :)
>
> Er der der ligger inde med lidt viden om dette?

Ifølge ETK virker det ved hjælpe af radiobølger (315Mzh)

/Claus

Fra : Mikael L

Dato : 28-06-04 13:24

> [...]
> ville nok blive pææænt snoet med 160km/t :)
>
> Er der der ligger inde med lidt viden om dette?

Det er ikke noget der kræver specielle fælge, men der sidder en lille sender
for enden af ventilen inde i fælgen. Det er dog ikke alle uoriginale fælge
der har plads til denne sender.
I hver hjulkasse sidder der en antenne som modtager signalet fra fælgen. Jeg
tror der er flere forskellige virkemåder af systemet. BMWs skal kalibreres
hver gang man har reguleret trykket og så beregner den ud fra det om trykket
er som det skal være. Det vil sige du kan sagtens sætte den til at køre med
for lavt dæktryk og så tror den at det er ok. og giver først alarm når det
tryk falder.
På Audi A8 kan du i computeren aflæse det aktuelle dæktryk og temperatur.
Dog kun når bilen holder stille af en eller anden årsag.
Disse data er også tilgængelig på BMWerne, men det er kun når værkstedet har
sat testeren på at de kan se det. Sådan virker det på en E38 om det lavet om
på E65/66 ved jeg ikke.

Mikael

Fra : Frank Hansen

Dato : 28-06-04 15:38

"Jacob Rungwald" <jacob*mondetteskalmed*@rungwald.dk> wrote in message

> Er der der ligger inde med lidt viden om dette?

....og er der nogen der ved om det kan købes seperat? Evt. "bare" med et
interface, som man selv kunne lave en front-end til...

Med venlig hilsen

Frank Hansen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-06-04 08:30

> [...]
> videre til bilens computer, jeg kan ikke tro der sidder en ledning, den
> ville nok blive pææænt snoet med 160km/t :)

Kunne også være slæbesko som i rattet
Eller radiosignaler.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-06-04 18:03

> "Jacob Rungwald" <jacob*mondetteskalmed*@rungwald.dk> wrote in message

> [...]

Føleren behøves heller ikke nødvendigvis sidde ude i dækket. En Hummer kan
f.eks. fåes med et snedigt rørsystem indbygget ud igennem navet så
dæktrykket kan reduceres eller øges inde fra bilen. I sådanne tilfælde ville
føleren så kunne sidde ved/på navet.

MVH Niels

Fra : Mikael L

Dato : 30-06-04 15:05

> [...]
> ville nok blive pææænt snoet med 160km/t :)
>
> Er der der ligger inde med lidt viden om dette?

Jeg fandt det her. http://www.7er.com/modelle/e65/technik_sicherheit.php#rdc
Die Reifendruck-Control RDC überwacht den Reifendruck regelmäßig in allen
vier Reifen. RDC kontrolliert mit Sensoren den Reifdruck sowohl im Stand
als auch während der Fahrt. Stellt RDC einen veränderten Reifendruck fest,
wird der Fahrer mittels Kontrollleuchte in der INstrumentenkombination oder
ggf. eine Check-Control-Meldung im Fahrzeug gewarnt.

In jedem Rad befindet sich hinter dem Ventil eine Rad-Elektronik und
beinhaltet einen Drucksensor, einen Sender und eine Batterie zur
Stromversorgung. Der Drucksensor misst den Reifendruck in kurzen Abständen
und überträgt ihn per Funk an die Karosserie. Eine Antenne in der Karosserie
empfängt die Signale des jeweiligen Rades. Eine zentrale Elektronik wertet
die Signale der vier Räder aus und meldet Veränderungen weiter.

Bei Unregelmäßigkeiten verkürzt RDC zunächst die Mess-Abstände. Auf diese
Weise überprüft RDC, ob es ich um momentane Druckschwankung oder um eine
anhaltende Abweichung vom Solldruck handelt. Bei permanenten Abweichungen
meldet das System die Veränderung.

Mikael