BMW 3201: Utætte lister ved forrude
Fra : Casper Bang

Dato : 26-06-04 15:08

Hej,

Jeg havde min bil (bmw 321i, 1989) med en tur i bad tidligere i dag (shell:
bilvask), og opdagede efterfølgende at min forrude også var vasket
indvendigt!?
Når jeg kigger på listen over min forrude, kan jeg se at den ikke sidder
helt tæt, så jeg vil tro at vandet er kommer ind derigennem.
Det er ikke enmorme mængder vand der er kommet igennem, men kan forestille
mig at det måske bliver et problem næste gang det regner meget kraftigt.

Har i nogen forslag til hvordan dette kan "lappes", eller er det ikke
besværet/pengene værd? Jeg ved ikke om der umidelbart er noget vandet kan
skade.

Håber i kan hjælpe :)
~Casper Bang
- en BMW-ejer, som har sin bimmer på værksted konstakt :(

Fra : ///JJ

Dato : 27-06-04 00:16

Casper Bang wrote:
> Hej,
>
> Jeg havde min bil (bmw 321i, 1989) med en tur i bad tidligere i dag

321i ??? Hvad er det for en? En opboret 320i?

> [...]
> Når jeg kigger på listen over min forrude, kan jeg se at den ikke
> sidder helt tæt, så jeg vil tro at vandet er kommer ind derigennem.

Jeg har set lidt af det samme fænomen på min bagrude. Dog en den ikke utæt
endnu.
Altså hvis du vil have det lavet, så tag den til en vindues-udskifter og få
dem til at skifte listen. Det koster sikkert ligeså meget som at få skiftet
rude (minus pris for ruden).

> Jeg ved ikke om der umidelbart er noget vandet
> kan skade.

Det kan det vel, hvis det løber ned at ruden og ned til elektronikken under
instrumentbordet. Derudover er det vel uhensigtsmæssigt at skulle tørre
vinduer inden man skal ud at køre, ikke at nævne *mens* man kører i
regnvejr!

> - en BMW-ejer, som har sin bimmer på værksted konstakt :(

Synd, min er rimelig stabil! :)

///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 27-06-04 08:20

> 321i ??? Hvad er det for en? En opboret 320i?

hehe, ja den er ret cool ;)

> [...]
> Altså hvis du vil have det lavet, så tag den til en vindues-udskifter og

> dem til at skifte listen. Det koster sikkert ligeså meget som at få

Hmm... har du nogen anelse om hvad sådan noget koster? Ved ikke hvad det
koster af få udskiftet en forrude i det hele taget :p

> [...]
> instrumentbordet. Derudover er det vel uhensigtsmæssigt at skulle tørre
> vinduer inden man skal ud at køre, ikke at nævne *mens* man kører i

Hmm, har du nok ret i. Instrumentbrættet skal alligevel skiftes ud om et par
dage; har været sendt på værksted 5 gange nu, uden at de har fået det til at
virke. Omdrejningstæller viser ind imellem det dobbelte af hvad den skal,
vandtemperaturen er død, og speedometeret har også haft det med at slå fra
(selv om det vist er ordnet nu).
Kan man forestille sig at det er vand der har taget livet af mit
instrumentbræt? Mekkeren har ikke nævnt noget med vandskader, men hvem
ved...

> Synd, min er rimelig stabil! :)

Puuha - skal vi bytte? Naa, er glad for bilen, men den har lige lovligt
mange tekniske problemer...
Her for et par dage siden begyndte en rød lampe at lyse. Jeg smed den på
værksted, og de sagde at det var bremserne den var gal med... hjulet af for
at tjekke bremseklodserne. De var helt fine. Det eneste den lampe måler er
forreste venstre bremseklods, som var den der var mest belægning på.
resultat: Føleren slået fra.

~Casper

Fra : ///JJ

Dato : 27-06-04 11:31

Casper Bang wrote:

> Hmm... har du nogen anelse om hvad sådan noget koster? Ved ikke hvad
> det koster af få udskiftet en forrude i det hele taget :p

Desværre - har aldrig prøvet det.

> [...]
> Kan man forestille sig at det er vand der har taget livet af mit
> instrumentbræt? Mekkeren har ikke nævnt noget med vandskader, men hvem

Det lyder underligt med alle de fejl - er det en BMW kyndig mekaniker du
bruger?
Umiddelbart ville jeg checke batterierne i instrumenteringen - hvis de dør
(det er alm. genopladelige) så kan nålene opføre sig underligt (særlig
okønometeret).

> [...]
> den lampe måler er forreste venstre bremseklods, som var den der var
> mest belægning på. resultat: Føleren slået fra.

Altså de følere har det med at gå i stykker - hvorfor var det lige at din
mekker ikke bare skiftede den - den koster under 40 kr! Det er altså rart
nok at vide om ABS systemet virker, hvilket jeg ikke tror det gør når din
føler er i uorden. Jeg fandt på et tidspunkt ud af det på min bil, hvor
føleren røg, at ABS blev slået fra.

Mvh
///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 27-06-04 11:38

> [...]
> Umiddelbart ville jeg checke batterierne i instrumenteringen - hvis de dør
> (det er alm. genopladelige) så kan nålene opføre sig underligt (særlig

Hmm... økonometeret har det med at fare rundt som det har lyst til - ikke at
jeg egentligt har meget brug for det. Det er vel ikke særligt præcist
anyway.
Men kan et dødt batteri i instrumentbrættet også være grunden til alle de
andre problemer? At temperaturen ikke vises, og omdrejningstæller opfører
sig underligt?
Det er ikke en BMW mekaniker, men en BOSH auto elektriker... de har dog haft
sendt instrumentbrættet ud på DTU tror jeg det var, hvor de kiggede på det.

> [...]
> nok at vide om ABS systemet virker, hvilket jeg ikke tror det gør når din
> føler er i uorden. Jeg fandt på et tidspunkt ud af det på min bil, hvor

Jeg har ikke ABS i bilen... den er fra 89 -fandtes det i det hele taget den
gang?

Tak!
~Casper

Fra : ///JJ

Dato : 27-06-04 11:50

Casper Bang wrote:

> Hmm... økonometeret har det med at fare rundt som det har lyst til -
> ikke at jeg egentligt har meget brug for det. Det er vel ikke særligt
> præcist anyway.

Jo faktisk! Jeg har lige fået installeret den store board-computer, og den
siger nøjagtig det samme. Hvilket mit manuelle benzin-regnskab i øvrigt også
gør!

> Men kan et dødt batteri i instrumentbrættet også være grunden til
> alle de andre problemer? At temperaturen ikke vises, og
> omdrejningstæller opfører sig underligt?

Som sagt kan det vist have indflydelse på flere ting i brættet. Prøv at søge
på nettet, det var der jeg fandt mine info vedr. økonomeret.

> Jeg har ikke ABS i bilen... den er fra 89

Sorry, så blandede jeg lige to ting sammen. Føler og ABS - det er
naturligvis ikke korrekt :-/

> -fandtes det i det hele taget den gang?

Hallo?! BMW er og var da noget af det mest fremtrædende hvad angår teknik

De havde da bestemt ABS (min har). Det mest imponerende jeg længe har set er
faktisk før-omtalte board-computer som dælme kan mange ting som de moderne
biler også kan i dag. Jeg synes det er vildt imponerende.

> Tak!
> ~Casper

///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 29-06-04 20:57

> [...]
> siger nøjagtig det samme. Hvilket mit manuelle benzin-regnskab i øvrigt

Imponerende! Så må jeg jo kigge lidt bedre efter næste gang :)

> Som sagt kan det vist have indflydelse på flere ting i brættet. Prøv at
søge
> på nettet, det var der jeg fandt mine info vedr. økonomeret.

Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet med andre som havde SÅ mange
tekniske problemer med instrumenbrættet... jeg har fået værkstedet til at
bestille et nyt-brugt hjem. Det kommer til at koste omkring 1,000 kroner. SÅ
håber jeg at problemerne er klaret efter det :)

MVH
Casper

Fra : Bufas

Dato : 01-07-04 14:34

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrøv
in news:40dd8358$0$1631$bc7fd3c@news.sonofon.dk:

> [...]
>
> Håber i kan hjælpe :)
> ~Casper Bang
> - en BMW-ejer, som har sin bimmer på værksted konstakt :(

Hey !

Hvis det er fordi ruderammen er rusten er der kun en ting at gøre, hvis
det skal laves ordenligt... Ud med ruden...

Autoglas monteret i gummiliste
Eks.: BMW E30
• Ruden er monteret i gummiliste med udvendig
“låseliste”.
• Ved udskiftning forbliver gummilisten på
karrosseriet.
• Kun låse-/pyntelisten af- og påmonteres ved
udskiftning af ruden.

evt. ny rude, hvis den ikke tages hel ud... :

Nr. Mærke/Model Årgang : 3-Serie E30 83-92
Mål : 137x69
Vejl.arbejds løn : 400
Klar rude: 1220
Farvet rude : 1335
2 Farvet rude : 1335

En lappeløsning kan være at bruge rude kit (specielt til at bruge ved
utætte gummilister) Affå Rudetætningsmasse 310 ml. patron pr.stk 55,-

/Bufas

--
www.bufas.dk

Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-04 14:53

> Hvis det er fordi ruderammen er rusten er der kun en ting at gøre, hvis
> det skal laves ordenligt... Ud med ruden...

Det er den så vidt jeg kan se ikke.

> En lappeløsning kan være at bruge rude kit (specielt til at bruge ved
> utætte gummilister) Affå Rudetætningsmasse 310 ml. patron pr.stk 55,-

Er det noget man selv kan gøre? Er det bare at "løfte op" i listen, og smøre
det under, som hvis det var lim?

Tak!
~Casper

Fra : Bufas

Dato : 01-07-04 16:23

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrøv
in news:40e4173b$0$242$bc7fd3c@news.sonofon.dk:

> Det er den så vidt jeg kan se ikke.

- Det er ikke nemt at vide.... det er sjældent til at se før end man har
fået ruden ud ;-(

> Er det noget man selv kan gøre? Er det bare at "løfte op" i listen, og
> smøre det under, som hvis det var lim?

Ja, i en fugepistol og så "tutten" godt ned under listen. Bare kom godt med
tætningsmasse i !!! Det overskydende kan nemt tages væk med en skråtsleben
rørepind (sådan en man rører i maling med, hvor enden er skåret skrå) og så
terpensin på papir.

> Tak!

UW

/Bufas