/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Meget hård affjedring efter skift af stødd~
Fra : Klaus


Dato : 26-06-04 11:59


Hej

Jeg har fået skiftet mine støddæmperer foran og efter de er blevet skiftet
syntes jeg at bilen er meget hård i affjedringen. Jeg har prøvet at skifte
dem ud med 3 forskellige par nu, og den er stadig meget hård foran. Hele
styrtøjet har jeg fået tjekket og det kører som det skal, men sætter man
først støddæmperne på bliver den meget hård. Bilen kan ikke trykkes ned
foran og jeg mærker alle udjævnheder i vejen i hele bilen.

Er det fjederne der driller ? Der er to maling klatter på fjedrene en blå og
en hvid, hvad betyder de ?

Klaus



 
 
ERLO (26-06-2004)
Kommentar
Fra : ERLO


Dato : 26-06-04 16:05

Hej
Hårdheden skyldes støddæmpere - højden skyldes fjedrene.
Hvilken bil er der tale om ??
Med venlig hilsen
Ernst L.
København Støddæmperservice

"Klaus" <test@test.com> skrev i en meddelelse
news:cbjkt8$2uce$1@news.cybercity.dk...
>
> Hej
>
> Jeg har fået skiftet mine støddæmperer foran og efter de er blevet skiftet
> syntes jeg at bilen er meget hård i affjedringen. Jeg har prøvet at skifte
> dem ud med 3 forskellige par nu, og den er stadig meget hård foran. Hele
> styrtøjet har jeg fået tjekket og det kører som det skal, men sætter man
> først støddæmperne på bliver den meget hård. Bilen kan ikke trykkes ned
> foran og jeg mærker alle udjævnheder i vejen i hele bilen.
>
> Er det fjederne der driller ? Der er to maling klatter på fjedrene en blå
og
> en hvid, hvad betyder de ?
>
> Klaus
>
>



Klaus (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 26-06-04 16:52

Det er en Nissan Primera P10 94. Inden jeg skiftede støddæmperer var den fin
og hele bilen fuldte ikke med når man kørte over huller i vejen, men det gør
den nu selv ved de mindste ujævnheder. Ofte føles det som om der ikke er
styr på bilen. Bilen er blevet sporret samtidig med at den fik skifttet
støddæmperer og hele styrtøjet blev tjekket. Her var der ingen ting at komme
efter.

Men bilen kan ikke trykket sammen foran, men det kan den bagved hvor der
også er blevet skiftet støddæmperer. Jeg har haft fjedrerne helt ude foran
og tjekket dem for revner, det var der ikke. HAr også prøvet at trykket dem
bare lidt sammen med min kropsvægt (100 Kg , det kunne ikke lade sig
gøre. Støddæmperne kan sagtens trykkes sammen når de er ude ude problemer.
Så jeg har ikke flere ideer til hvad jeg skal gøre.

Klaus

> Hårdheden skyldes støddæmpere - højden skyldes fjedrene.
> Hvilken bil er der tale om ??
> Med venlig hilsen
> Ernst L.
> København Støddæmperservice
>
> "Klaus" <test@test.com> skrev i en meddelelse
> news:cbjkt8$2uce$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Hej
> >
> > Jeg har fået skiftet mine støddæmperer foran og efter de er blevet
skiftet
> > syntes jeg at bilen er meget hård i affjedringen. Jeg har prøvet at
skifte
> > dem ud med 3 forskellige par nu, og den er stadig meget hård foran. Hele
> > styrtøjet har jeg fået tjekket og det kører som det skal, men sætter man
> > først støddæmperne på bliver den meget hård. Bilen kan ikke trykkes ned
> > foran og jeg mærker alle udjævnheder i vejen i hele bilen.
> >
> > Er det fjederne der driller ? Der er to maling klatter på fjedrene en
blå
> og
> > en hvid, hvad betyder de ?
> >
> > Klaus
> >
> >
>
>



ERLO (26-06-2004)
Kommentar
Fra : ERLO


Dato : 26-06-04 19:39


"Klaus" <test@test.com> skrev i en meddelelse
news:cbk640$flb$1@news.cybercity.dk...
> Det er en Nissan Primera P10 94. Inden jeg skiftede støddæmperer var den
fin
> og hele bilen fuldte ikke med når man kørte over huller i vejen, men det
gør
> den nu selv ved de mindste ujævnheder. Ofte føles det som om der ikke er
> styr på bilen. Bilen er blevet sporret samtidig med at den fik skifttet
> støddæmperer og hele styrtøjet blev tjekket. Her var der ingen ting at
komme
> efter.
>
> Men bilen kan ikke trykket sammen foran, men det kan den bagved hvor der
> også er blevet skiftet støddæmperer. Jeg har haft fjedrerne helt ude foran
> og tjekket dem for revner, det var der ikke. HAr også prøvet at trykket
dem
> bare lidt sammen med min kropsvægt (100 Kg , det kunne ikke lade sig
> gøre. Støddæmperne kan sagtens trykkes sammen når de er ude ude problemer.
> Så jeg har ikke flere ideer til hvad jeg skal gøre.
>
> Klaus
Hej
Der er sådan set to typer "fjedre" foran på bilen.
Den almindelige spiralfjeder og krængningsstabilisatoren. Så der skal
kræfter til for at "sætte forenden i bevægelse" (svingninger) fordi du ogå
skal overvinde hårdheden fra dæmperne.
Som regel, når en bil som din får nye dæmpere foran, så bevæger forenden sig
ikke ret meget ved kørsel over bump - til gengæld er den meget
retningsstabil. Så i virkeligheden har du nok bare fået bilens oprindelige
køreegenskaber tilbage.

Forresten. Der kan være en fejlmulighed der kan forårsage at bilen kan
tænkes at blive stivere og det er hvis fjederen ikke følger centerlinjen for
stempstangen i støddæmperen. Det opstår hvis øverste fjederskål på
toplejet/stempelstangen er drejet i forhold til den oprindelige placering.
Altså fjederens arbejdsretning skal følge stempelstangens.

Med venlig hilsen
Ernst L.
København Støddæmperservice

NB. Det kunne være interesant at få at vide hvilke støddæmperfabrikater og
typer( reservedelsnumre) du har prøvet.
F.eks. Standarddæmpere- 2-rørs gasdæmpere - SensaTrack - 1-rørs gasdæmpere.





Søren C. Fischer (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 26-06-04 18:04

ERLO wrote:
> "Klaus" <test@test.com> skrev i en meddelelse
> news:cbjkt8$2uce$1@news.cybercity.dk...
>>
>> Hej
>>
>> Jeg har fået skiftet mine støddæmperer foran og efter de er blevet
>> skiftet syntes jeg at bilen er meget hård i affjedringen. Jeg har
>
> Hårdheden skyldes støddæmpere - højden skyldes fjedrene.
> Hvilken bil er der tale om ??

Nu er det vel lidt en tilsnigelse, at skære alle fjedre over én kam, og
sige, at der ikke er forskel på fjedre

Anyway - hvis de gamle støddæmpere har været meget slidt/udtjente, så kan
bilen sagtens ha været sejlende og gyngende. Det er så væk nu hvor der er
nye dæmpere på bilen...

Umiddelbart vil jeg tro, at alting er som det skal være, medmindre der
f.eks. samtidigt med skift af støddæmpere er foretaget en 50mm sænkning af
bilen

Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det
fra som du ikke kommenterer ? Læs evt. mere her:
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


Klaus (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 26-06-04 19:03


"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote in message
news:u0iDc.382$kY7.18@news.get2net.dk...

> Umiddelbart vil jeg tro, at alting er som det skal være, medmindre der
> f.eks. samtidigt med skift af støddæmpere er foretaget en 50mm sænkning af
> bilen
>
Der er ikke fortaget nogen sænkning overhovedet, men er det ikke underlidt
at bilen overhovedet ingen dæmper effekt har, kører jeg over en ujævnhed på
vejen tager den rattet så du skal rette meget kraftigt op. Du er velkommen
til at kigge på bilen, og jeg tror du vil komme frem til den konklusion at
det ikke er normalt. Jeg har aldrig før nu oplevet en bil hvor du
overhovedet ikke kan trykke bilen sammen foran. Mekanikeren som skiftede dem
her sidste gang ( Jeg har selv skiftet dem de andre gange men gav op og
ville se om det blev anderledes når en mekaniker skiftede dem ), så også
lidt underlig ud i hovedet og mente heller ikke at den skulle være så hård
som den er.

Klaus



Søren C. Fischer (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 26-06-04 19:50

Klaus wrote:
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote in message
> news:u0iDc.382$kY7.18@news.get2net.dk...
>
>> Umiddelbart vil jeg tro, at alting er som det skal være, medmindre
>> der f.eks. samtidigt med skift af støddæmpere er foretaget en 50mm
>> sænkning af bilen
>>
> Der er ikke fortaget nogen sænkning overhovedet, men er det ikke
> underlidt at bilen overhovedet ingen dæmper effekt har,

JO det lyder dælme da underligt, men man kan vel (som med alle andre
produkter....) komme ud for defekte produkter...

Jeg har kun skiftet dæmpere selv 1 gang på de biler jeg haft.
Er det gasdæmpere, og er de monteret som vejledningen sagde ?
Svjh er der noget med at der skal gøres noget med dem efter båndet (der
holder dem sammen i pakken) er klippet over ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


Klaus (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 26-06-04 20:11


"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:JzjDc.447$M37.140@news.get2net.dk...
> Svjh er der noget med at der skal gøres noget med dem efter båndet (der
> holder dem sammen i pakken) er klippet over ?

Ja det er rigtigt at der skal gøres noget med dem når båndet er klippet
over, så skal de trykkes sammen nogle gange for at motionere dem og det er
også sket.

De første sæt som jeg satte i blev købt ved Høyer autodele, mærke KYB. Det
blev byttet til et nyt sæt, da bilen var hård i affjedringen som den er nu.
Det sæt blev så igen byttet til et andet af samme mæke og stadig det samme
med affjedringen. Nu sidder der så et helt nyt sæt mærke Gabriel, og det er
en mekaniker der har sat det i og det er så stadig det samme med
affjedringen, så derfor tror jeg ikke det kan være defekte støddæmpere, da
det jo er 4. nye sæt der sidder bilen.

Klaus



Søren C. Fischer (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 26-06-04 20:26

Klaus wrote:
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:JzjDc.447$M37.140@news.get2net.dk...
>> Svjh er der noget med at der skal gøres noget med dem efter båndet
>> (der holder dem sammen i pakken) er klippet over ?
>
> Ja det er rigtigt at der skal gøres noget med dem når båndet er
> klippet over, så skal de trykkes sammen nogle gange for at motionere
> dem og det er også sket.
>
> De første sæt som jeg satte i blev købt ved Høyer autodele, mærke
> KYB. Det blev byttet til et nyt sæt, da bilen var hård i affjedringen
> som den er nu. Det sæt blev så igen byttet til et andet af samme mæke
> og stadig det samme med affjedringen. Nu sidder der så et helt nyt
> sæt mærke Gabriel, og det er en mekaniker der har sat det i og det er
> så stadig det samme med affjedringen, så derfor tror jeg ikke det kan
> være defekte støddæmpere, da det jo er 4. nye sæt der sidder bilen.

Lyder helt ekstremt.....

Hvad sker der med forhjulet når bilen løftes fra jorden med donkraft?
Forbliver det i samme position eller .......?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


Klaus (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 26-06-04 20:44


"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:_4kDc.454$J42.7@news.get2net.dk...
> Hvad sker der med forhjulet når bilen løftes fra jorden med donkraft?
> Forbliver det i samme position eller .......?

Nej det gør de ikke, de kommer til at "hænge"

Klaus



Ukendt (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-04 20:27

"Klaus" <test@test.com> skrev i en meddelelse
news:cbkdp5$n71$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg har aldrig før nu oplevet en bil hvor du overhovedet ikke kan trykke
bilen sammen foran.

Skal ovenstående forstås sådan at når bilen er samlet med nye støddæmpere og
du så lægger hele din kropsvægt på vognen, så kan du ikke trykke forenden
ned (bare en smule)?

Mvh
Claus



Klaus (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 26-06-04 20:39


"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse
news:40ddcde5$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Skal ovenstående forstås sådan at når bilen er samlet med nye støddæmpere
og
> du så lægger hele din kropsvægt på vognen, så kan du ikke trykke forenden
> ned (bare en smule)?
>

Ja, det er rigtigt forstået, bilen kan ikke trykkes ned, heller ikke bare en
smule selv med min kropsvægt på ca. 100 kg.
Men piller jeg støddæmperne ud og prøver at trykke dem sammen, går det uden
problemer.
Klaus



Ukendt (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-04 21:29

"Klaus" <test@test.com> skrev i en meddelelse
news:cbkjfj$slh$1@news.cybercity.dk...
>
> "Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:40ddcde5$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Skal ovenstående forstås sådan at når bilen er samlet med nye
støddæmpere
> og
> > du så lægger hele din kropsvægt på vognen, så kan du ikke trykke
forenden
> > ned (bare en smule)?
> >
>
> Ja, det er rigtigt forstået, bilen kan ikke trykkes ned, heller ikke bare
en
> smule selv med min kropsvægt på ca. 100 kg.
> Men piller jeg støddæmperne ud og prøver at trykke dem sammen, går det
uden
> problemer.

Tidligere har du fortalt at når støddæmperne ikke er monteret kan du trække
stempelstængerne ind og ud af dem.

I mine ører lyder det som om du har fået samlet det forkert.

Mvh
Claus



Mic (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Mic


Dato : 01-07-04 19:02

"Klaus" <test@test.com> wrote in message
news:cbkjfj$slh$1@news.cybercity.dk...
> Ja, det er rigtigt forstået, bilen kan ikke trykkes ned, heller ikke bare
en
> smule selv med min kropsvægt på ca. 100 kg.

Det lyder lidt som om bilen er monteret med sænkningsfjedre og dine
dæmpere er så ikke korte nok til fjedrene?

/John Sahl
Budapest




Ukendt (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-04 21:12



> Jeg har fået skiftet mine støddæmperer foran og efter de er blevet skiftet
> syntes jeg at bilen er meget hård i affjedringen. Jeg har prøvet at skifte
> dem ud med 3 forskellige par nu, og den er stadig meget hård foran. Hele
> styrtøjet har jeg fået tjekket og det kører som det skal, men sætter man
> først støddæmperne på bliver den meget hård. Bilen kan ikke trykkes ned
> foran og jeg mærker alle udjævnheder i vejen i hele bilen.

Efter alt det du skriver så er det da ret enkelt at det er støddæmperne
uanset om det er 3 par du har haft i.
Hvis du ikke kan leve med det så må du have originale i.
Går ud fra at det er de samme fjedre du har genanvendt.


--
Tom



Klaus (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 26-06-04 21:51


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:40ddd886$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Efter alt det du skriver så er det da ret enkelt at det er støddæmperne
> uanset om det er 3 par du har haft i.
> Hvis du ikke kan leve med det så må du have originale i.
> Går ud fra at det er de samme fjedre du har genanvendt.

Ja det er de samme fjedre der er genanvendt, men hvor stor er chancen for at
4 par støddæmperer er i stykker, jeg tror at den er meget lille.

Klaus



Ukendt (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-04 22:01



> > Efter alt det du skriver så er det da ret enkelt at det er støddæmperne
> > uanset om det er 3 par du har haft i.
> > Hvis du ikke kan leve med det så må du have originale i.
> > Går ud fra at det er de samme fjedre du har genanvendt.
>
> Ja det er de samme fjedre der er genanvendt, men hvor stor er chancen for
at
> 4 par støddæmperer er i stykker, jeg tror at den er meget lille.

De er da heller ikke i stykker, men måske til den forkerte bil.

Jeg havde engang et problem med en ribberem som jeg skulle montere og
hverken den uoriginale fra Høyer eller den originale fra Ford kunne jeg
montere. Og jeg brugte vel sammenlagt en ½ dag på det, men kunne bare ikke
få den på. Så viste det sig at i begge tilfælde havde jeg fået en rem til en
mondeo med automatgearkasse som er ca 2 cm kortere ud af 1.2m.
Det jeg vil sige er at det KUNNE jo være at du havde fået dæmpere til en
forkert model.

--
Tom



Klaus (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 26-06-04 22:08


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:40dde408$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>

> Det jeg vil sige er at det KUNNE jo være at du havde fået dæmpere til en
> forkert model.

Ja det kan jeg godt se, men jeg kan stadig ikke forstå at når der er ude kan
de trykkes sammen, men når de er monteret kan de ikke og der er ingenting
der går mod hinanden eller noget andet. Hvis man tager støddæmperen for sig
selv og prøver at trykke det sammen gør det fint, montere man fjedere kan
den ikke trykkes sammen, montere man det hele på bilen kan det heller ikke
trykkes sammen. Er det så ikke fjederene ?

Klaus



Ukendt (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-04 23:16



> Ja det kan jeg godt se, men jeg kan stadig ikke forstå at når der er ude
kan
> de trykkes sammen, men når de er monteret kan de ikke og der er ingenting
> der går mod hinanden eller noget andet. Hvis man tager støddæmperen for
sig
> selv og prøver at trykke det sammen gør det fint, montere man fjedere kan
> den ikke trykkes sammen, montere man det hele på bilen kan det heller ikke
> trykkes sammen. Er det så ikke fjederene ?

Nu siger du mekanikeren har gået styretøjet igennem, men umiddelbart hvis du
kan trykke fjedrene sammen når de er ude af bilen men ikke når de er
monteret, så skulle man tro at de stod i en forkert position så de kilede
sig fast, men jeg har ikke andre foreslag, så skal man se bilen.

--
Tom




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste