Chiptuning " Kopiering kan man det ?
Fra : Homer

Dato : 25-06-04 12:13

Hej Alle i Grp.
Kan man egentlig kopier en chip ?? altså hvis man selvfølgelig har en
brænder og noget software .
Hvis man kan . er der så nogle " fælder " m.m.

Mvh.

kenn

Fra : TGD

Dato : 25-06-04 13:07

"Homer" <home@home.com> skrev i en meddelelse
> Hej Alle i Grp.
> Kan man egentlig kopier en chip ?? altså hvis man selvfølgelig har en
> brænder og noget software .
> Hvis man kan . er der så nogle " fælder " m.m.

Dataene er højest sandsynligt krypteret.

Fra : Homer

Dato : 25-06-04 13:20

OK ... men jeg har en god ven , som har læst data ud på en chip og efter han
har gjort det , så kan bilen ikke starte med den chip i !!!! kan der ligge
en form for kopierings sikkerhed i at når man har læst på chippen , så er
den død !!! ... han har læst på den bagefter og der er data på den ???
Kenn

Fra : _Carsten_

Dato : 25-06-04 13:30

> [...]
> en form for kopierings sikkerhed i at når man har læst på chippen , så er
> den død !!! ... han har læst på den bagefter og der er data på den ???

Ja der kan godt laves kopisikring af chips.
De kan så alligevel mange gange godt kopiers med det rette udstyr der læser
hvad der kommer ud af chippen, når den er i brug.

Carsten

Fra : Homer

Dato : 25-06-04 13:45

OK ... så selvom man har en eprom brænder og software til at læse og skrive
på en chip , så kan man altså ikke bare kopier data fra den ene chip til den
anden chip ...eller hvad ???

kenn

Fra : _Carsten_

Dato : 25-06-04 14:06

> [...]
skrive
> på en chip , så kan man altså ikke bare kopier data fra den ene chip til

Nej ikke hvis den er beskyttet.

Carsten

Fra : Homer

Dato : 25-06-04 14:42

Så langt er jeg med , men hvis man kan læse fra den og gemme data i en fil
( hex / Bin ) ..kan man så ødelægge chippen eller hvad ??? for i mine øre ,
så er kopibeskyttet = med at man ikke kan læse den ???

Fra : _Carsten_

Dato : 25-06-04 16:02

> [...]
,
> så er kopibeskyttet = med at man ikke kan læse den ???

Du skader ikke chippen.
Når du prøver at læse en chip der er beskyttet, så plejer programet du
bruger at fortælle dig det, men selv om chippen er beskyttet er der dele af
chippen der godt kan læses, men ikke det hele.

Carsten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-06-04 08:46

"_Carsten_" <h@hh.xx> wrote in message

> [...]
af
> chippen der godt kan læses, men ikke det hele.

Hvis fx. det er en 8051 chip, så læses der bare enten 0x00 elle 0xFF, kan
ikke helt huske det. Hele chippen er i dette tilfælde læsebeskyttet.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-06-04 13:43

"_Carsten_" <h@hh.xx> wrote in message

> "Homer" <home@home.com> skrev i en meddelelse
> han
>
> Ja der kan godt laves kopisikring af chips.

Ja, nogle typer:

microcontrollere med indbygget flash kan sagtens beskyttes mod kopiering.
Alm. eprommer med vindue i, som stadig bruges meget kan ikke.
Flash eprommer kan nogle gange

> De kan så alligevel mange gange godt kopiers med det rette udstyr der
læser
> hvad der kommer ud af chippen, når den er i brug.

Ja, men det giver sjældent hele chippens indhold, kun det indhold som bruges
aktuelt.

--
mvh/rg. Christian

Fra : TGD

Dato : 25-06-04 15:33

> [...]
> en form for kopierings sikkerhed i at når man har læst på chippen , så er
> den død !!! ... han har læst på den bagefter og der er data på den ???

Tjek nummeret på chippen og find databladet for den, så kan du læse alt om
den

Fra : Homer

Dato : 25-06-04 16:23

jeg har desværre ikke så meget styr på eprom osv. det jeg ønsker er at få at
vide er om man kan kopier chippen til min bil . Det er ikke mig selv der
skal kopier den , men en bekendt . Han har læst data på den og nu kan bilen
ikke starte med den chip i , som han hat læst på !!! så er spørgsmålet om
man kan ødelægge en chip ved at læse på den eller om de firmaer der
chiptuner kan lægge en beskyttelse ind der gør om chippebn dør når man
forsøger / læser fra den ? ..

Fra : _Carsten_

Dato : 25-06-04 16:33

> [...]
> man kan ødelægge en chip ved at læse på den eller om de firmaer der
> chiptuner kan lægge en beskyttelse ind der gør om chippebn dør når man

En Chip er følsom over for statisk, man skal bruge specielt værktøj når man
omgås den slags.
Hvis han har læst den, kan han så ikke kopier de dater over på en ny chip.

Carsten

Fra : Homer

Dato : 25-06-04 16:39

Ja det kan han godt , men det jeg er bange for er at når bilen ikke kan
starte med den chip han har læst fra , så kan den vel hellere ikke starte
med en der er brændt eller hvad ??? jeg tror at chippen koster 200 + M (
farnell )

Fra : _Carsten_

Dato : 25-06-04 16:58

> [...]
> med en der er brændt eller hvad ??? jeg tror at chippen koster 200 + M (

Hvis chippen er ødelagt, pga. statisk og han har læst den, så er det vel
billiger at købe en ny tom chip hjem og ligge programmet over i den og være
mere forsigtig med håndtering af den, frem for at købe en ny programmeret
chip hjem.

Den chip der sad i, kan der gendskrives på den?
Så vil jeg prøvet at ligge programmet op i den igen.

Carsten

Fra : Homer

Dato : 25-06-04 17:09

Nej man kan ikke skrive på den igen , så der er vel ingen udvej end at købe
en ny chip .

Fra : Torben E

Dato : 25-06-04 17:21

"Homer" <home@home.com> wrote in message
> Nej man kan ikke skrive på den igen , så der er vel ingen udvej end at
købe
> en ny chip .
> Mvh
> Kenn

Han har ikke vendt den forkert ?

Torben E

Fra : Homer

Dato : 25-06-04 17:53

Nej den kan kun vende på en måde , da den er skrå i det ene hjørne og
ligeledes er soklen , så nej desværre bare det kun var det !!!
kenn.
PS. Er der slet ingen der har prøvet at kopier en chip ??

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-04 17:59

> [...]
> kenn.
> PS. Er der slet ingen der har prøvet at kopier en chip ??

I de gode gamle analog parabol dage kunne man rode med orginal kort men hvis
man som mig er en amatør kan man ved at aflæse et orginal kort brænde en
"sikring" som ligger i chippen og derved gøre den ubrugelig selvom man
heletiden kan aflæse data fra kortet..
måske samme ting er sket her.

Fra : Martin Kiefer

Dato : 26-06-04 10:47

> [...]
> vide er om man kan kopier chippen til min bil . Det er ikke mig selv der
> skal kopier den , men en bekendt . Han har læst data på den og nu kan

Lyder mere som om din kammerat er kommet til at vende prommen forkert da han
skulle læse data ud fra den. Det kan brænde dem af

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-06-04 08:46

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message

> "Homer" <home@home.com> skrev i en meddelelse
> han
>
> Tjek nummeret på chippen og find databladet for den, så kan du læse alt om
> den

Det er bare ikke så brugbart ved microcontrollere med indbygget flash og på
eprommer.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Cosworth POWER

Dato : 25-06-04 17:20

> Kan man egentlig kopier en chip ?? altså hvis man selvfølgelig har en
> brænder og noget software .

Jep....

> Hvis man kan . er der så nogle " fælder " m.m.

Næh.....

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Homer

Dato : 25-06-04 18:21

det var da dejlig .... kan du evt. lave en lille mini guide eller er det
bare at sætte chippen i en sokkel også læse data ud på den ...ny chip i
sokkel og så " burn " eller hvad ??
kenn

Fra : Cosworth POWER

Dato : 26-06-04 01:34

> det var da dejlig .... kan du evt. lave en lille mini guide eller er
> det bare at sætte chippen i en sokkel også læse data ud på den ...ny
> chip i sokkel og så " burn " eller hvad ??

Ja - den kan ikke placeres forkert idet der er mærkning på både chip og
aflæseren. Det kræver blot at udstyret er i orden og at begge chips er
identiske - 100%!

Husk lige at kontrollere de er identiske efterfølgende. Derved sikrer du
dig at alt er kopieret korrekt.

Fra : phk

Dato : 26-06-04 20:13

> Ja - den kan ikke placeres forkert idet der er mærkning på både chip og
> aflæseren. Det kræver blot at udstyret er i orden og at begge chips er
> identiske - 100%!

Så man behøver egentlig ikke betale en chiptuner en formue for den times
arbejde vedkommende scorer flere tusinde på?

--
Per, Esbjerg

Fra : Cosworth POWER

Dato : 27-06-04 04:08

> Så man behøver egentlig ikke betale en chiptuner en formue for den
> times arbejde vedkommende scorer flere tusinde på?

Hvis du har tilladelse til at kopiere chippen, så har du helt ret. Typisk
består en montering dog også af en finjustering af div. omkring motoren.

Fra : phk

Dato : 27-06-04 12:11

> Hvis du har tilladelse til at kopiere chippen, så har du helt ret.

Siden hvornår er den slags blevet et problem? :)

> Typisk
> består en montering dog også af en finjustering af div. omkring motoren.

.... som man kan køre til en tuner og få gjort efter man har en kopi af en
tunet chip. Selv om det skulle tage ½ times testning ville man have sparet
mange penge.

--
Per, Esbjerg