MS Windows
briani 27239
[WinXP Pro] Superbruger. Oh ve oh klage!
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-08-04 14:29

Jeg forstår det simpelthen ikke!
Her på WinXP SP2 vil jeg gerne ændre den konto jeg bruger til
daglig fra en administratorkonto til en superbrugerkonto, for
nu har jeg alle programmer op opsætninger på plads og har ikke
planer om at ændre mere på det, så der er vel egentlig ikke
den store grund til at blive ved med at køre med administrator-
rettigheder i det daglige.

Når kontoen er en administratorkonto, er temp. internet files
placeret på mit E-drev, men lige så snart jeg ændrer kontoen
til en superbrugerkonto (med control userpasswords2), bliver
temp. internet files flyttet til C:\Temp og jeg kan ikke få
lov til at flytte dem tilbage til E-drevet. Hvorfor hulen kan
jeg ikke det? (jeg kan godt få lov til at vælge E-drevet, men
ved næste logon, er de igen flyttet til C:\Temp).

Det er ikke et nyt problem introduceret med SP2, for jeg har
også kæmpet med samme problem på den første udgave af WinXP
og SP1. Til sidst opgav jeg og valgte i stedet at køre med
administratorrettigheder i det daglige.

Både C og E er pt. NTFS-drev. (E-drevet er oprettet med en
tidligere WinXP-installation).
Kan det mon være fordi, at jeg mister nogle rettigheder til
E-drevet, når jeg kun er superbruger? Min newsserver ligger
på drev E og den nægter også at starte (den starter, men går
ned kort tid efter), når jeg kun er superbruger, hvorimod
den starter fint, når jeg er administrator.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-08-04 15:11

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> til en superbrugerkonto (med control userpasswords2), bliver
> temp. internet files flyttet til C:\Temp

Ja det er jo typisk. Man tager et koldt bad og går efterfølgende
direkte ind og får det til at virke, selvom man har siddet i
timevis forinden og kæmpet med det.

Det var tilsyneladende fordi, at Power Users (Superbrugere)
slet ikke var føjet til listen inde under Security-fanebladet
for E-drevet, så jeg føjede dem til og satte dem til Full
Control. Ved ikke, om det er den rigtige måde at gøre det på,
men det virkede i hvert tilfælde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-08-04 17:28

Thomas G. Madsen skrev:

> Det var tilsyneladende fordi, at Power Users (Superbrugere)
> slet ikke var føjet til listen inde under Security-fanebladet
> for E-drevet, så jeg føjede dem til og satte dem til Full
> Control.

Og alle mine programmer ser stadig ud til at virke, men det her
irriterer mig godt nok meget:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2/wrong_icons.png>.

Jeg gad godt vide, hvorfor den ikke kan vise ikonerne rigtigt
blot fordi at jeg har ændret kontoen fra en administrator- til
en superbrugerkonto.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-04 17:55

> [...]
>
> Jeg gad godt vide, hvorfor den ikke kan vise ikonerne rigtigt
> blot fordi at jeg har ændret kontoen fra en administrator- til

Det var måske en ide med Tweak UI, og en gang "rebuild Icons"?

Mvh. Finn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-08-04 18:58

Finn Holbek skrev:

> Det var måske en ide med Tweak UI, og en gang "rebuild Icons"?

Så går det først i kage. Ikonet for 'My Computer' på skrivebordet
får det forkerte ikon og hvis jeg højreklikker på skrivebordet og
vælger Properties > Desktop > Customize Desktop, får jeg det her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2/customize.png>.

Jeg har givet op. Har genindlæst et image fra den anden dag og
nu virker det hele igen. Det har nok noget med NTFS-rettigheder
at gøre, men jeg ved ikke nok om NTFS-rettigheder til at jeg
tør at rode med det. Har brændt fingrene et par gange før, så
jeg lader min brugerkonto køre med administratorrettigheder.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-08-04 22:34

Thomas G. Madsen skrev:

> Og alle mine programmer ser stadig ud til at virke, men det her
> irriterer mig godt nok meget:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2/wrong_icons.png>.

Hmm, nu har jeg prøvet noget andet.
Inden jeg ændrede min brugerkonto med administratorrettigheder
til superbrugerrettigheder, prøvede jeg lige at højreklikke på
'C:\Documents and Settings\{Min brugerkonto}' og vælge Properties.
Under fanebladet Security, tilføjede jeg så Power Users og gav
dem fuld kontrol. Det samme gjorde jeg ved 'C:\Documents and
Settings\All Users' og på mit E-drev, som jeg jo gerne vil have
midlertidige internetfiler til at ligge på.

Derefter ændrede jeg kontoen til superbrugerrettigheder og nu ser
det ud til at virke. Ikonerne for My Computer osv. er rigtige og
der er ingen problemer med at placere midlertidige internetfiler
på E-drevet. Spørgsmålet er så bare, om alle mine programmer
stadig virker, men det må jeg teste de næste par dage.

Nu sidder jeg bare og spekulerer på, hvordan man bør gøre det
her, for det kan ikke passe, at det skal være så besværligt.
Når man installerer WinXP opretter den så vidt jeg ved selv en
brugerkonto, som får administratorrettigheder. Måske bør man
ændre den til superbrugerrettigheder /inden/ man begynder at
installere sine programmer på kontoen, men jeg ved det ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-08-04 13:19

Thomas G. Madsen wrote:

> ændre den til superbrugerrettigheder inden man begynder at
> installere sine programmer på kontoen, men jeg ved det ikke.

Der er meget du ikke kan installere hvis du ikke har
administrator-rettigheder eller _er_ admininstrator.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-08-04 13:53

Jesper G. Poulsen skrev:

> Der er meget du ikke kan installere hvis du ikke har
> administrator-rettigheder eller _er_ admininstrator.

Ja det er jo det. Godt nok kan man installere dem med Run
As-kommandoen, men det er nu engang det nemmeste at få alle
programmer på plads imens man har administratorrettigheder,
synes jeg.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Sp@cey

Dato : 15-08-04 17:44

> [...]
> planer om at ændre mere på det, så der er vel egentlig ikke
> den store grund til at blive ved med at køre med administrator-

Det kan godt være at det er mig der er åndssvag, men hvorfor vil du
degradere dig selv til superbruger?
Computeren skal vel have en admin?

--
Sp@cey

Youth and skill are no match for experience and treachery.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-08-04 18:27

Sp@cey skrev:

> Det kan godt være at det er mig der er åndssvag, men hvorfor
> vil du degradere dig selv til superbruger?

Fordi det sikkerhedsmæssigt er smartere og jeg behøver ikke at
have administratorrettigheder for at bruge computeren i det
daglige.

> Computeren skal vel have en admin?

Jeg snakker heller ikke om at fjerne administratorkontoen.
Jeg snakker om at ændre min brugerkonto fra at have administrator-
rettigheder til kun at have superbrugerrettigheder.

--
Hilsen
Madsen