Musikproduktion på iBook G4
Fra : Gabriella Alsøe

Dato : 12-08-04 19:00

Hej

Jeg er ny bruger af denne gruppe da jeg for nylig har anskaffet mig en iBook
G4.

Jeg er vildt glad for den og sidder nu og skal finde ud af hvilke
lydprogrammer man kan bruge på den med held - og om lydkortet deri er godt
nok (jeg er gammel pc bruger, så bær over med mig, hvis det forholder sig
anderledes i en mac end i en pc mht lyd) .

Er der nogen af jer der ved noget om det ? Jeg tænker på programmer som
ProTools og Reason.

På forhånd tak for hjælpen.

/G

Fra : No1

Dato : 13-08-04 14:24

> [...]
> anderledes i en mac end i en pc mht lyd) .
>
> Er der nogen af jer der ved noget om det ? Jeg tænker på programmer som

Har du set på Garage Band, der gerne skulle følge med din iBook?

Fra : Niels Prins

Dato : 14-08-04 23:50

In article <BD417CB3.2D2E%gabriella@netbruger.dk>,
Gabriella Alsøe <gabriella@netbruger.dk> wrote:

> [...]
> anderledes i en mac end i en pc mht lyd) .
>
> Er der nogen af jer der ved noget om det ? Jeg tænker på programmer som

Protools, Reason, Logic, Ableton Live og Cubase (kun OS 9) fungerer alle
på din iBook.

Niels

Fra : Gabriella Alsøe

Dato : 15-08-04 08:04

> Protools, Reason, Logic, Ableton Live og Cubase (kun OS 9) fungerer alle
> på din iBook.

Vil det sige at de ikke virker på min iBook når den kører OS X ? Og er det
specielle versioner til mac man skal have eller virker de som er til pc også
på mac?

Er lydkortet i computeren godt nok eller skal man opgradere det?

Tak for hjælpen!

/G

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-04 10:45

> Vil det sige at de ikke virker på min iBook når den kører OS X

Nej det vil sige af Cubase ikke duer i OS X, de andre virker fint. Til
listen kan osse føjes Spark. Med iBogen følger i øvrigt Apples eget
Garageband, om det kan tilstrækkeligt ved jeg ikke, men det kan da en
del. <http://www.apple.com/dk/ilife/garageband>

> ? Og er det specielle versioner til mac man skal have eller virker
> de som er til pc også på mac?

Ja, din Windows SW duer ikke på Mac OS.

> Er lydkortet i computeren godt nok eller skal man opgradere det?

Vides ikke det kommer vel an på dine krav til kvaliteten. Er det ikke
godt nok findes der lydkort der tilsluttes firewire. Såvidt vides i
ret god kvalitet.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-08-04 17:30

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Nej det vil sige af Cubase ikke duer i OS X,

Hvorfor skulle Cubase ikke du i Mac OS X?
http://kortlink.dk/9am

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-04 19:25

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Hvorfor skulle Cubase ikke du i Mac OS X?

Det ved jeg ikke jeg fortolke blot hvad Hr. Prins menet med sin
"(OS9"

Fra : Niels Prins

Dato : 15-08-04 23:12

In article <ncm4v1-oq7.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> Det ved jeg ikke jeg fortolke blot hvad Hr. Prins menet med sin
> "(OS9"

Og hr. Prins kan enten ikke læse en webside (for jeg tjekkede Steinberg
inden jeg skrev mit indlæg da jeg var i tvivl om Cubase var droppet på
Mac), eller også har Steinberg lige opgraderet - mon ikke det er problem
1 der gælder her...

Niels

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 16-08-04 01:20

Niels Prins <niels@_fjernes_prins.dk> wrote:

> [...]
> inden jeg skrev mit indlæg da jeg var i tvivl om Cubase var droppet på
> Mac), eller også har Steinberg lige opgraderet - mon ikke det er problem

Jeg ved ikke lige hvad problemet er men nyeste Cubase hedder cubase SX
og er kun osx se mere her:
http://www.steinberg.net/ProductPage_sb.asp?Product_ID=2014&Langue_ID=7
Så findes der også Nuendo der er lidt nyere. Det fede ved Cubase er den
gode integration af vst instrumenter og diverse plugins det er lidt
nemmer end i Logic. I Logic får man bare størrer valgfrihed og
medbestemmelse over hvordan man vil sætte programmet op. Det virker som
om der er en lidt stejlere indlæringskurve med logic end med Cubase
tilgengæld får man størrer frihed i Logic...

Mht at bruge en iBook med eller uden lydkort så er det første man
mangler en lyd indgang... Det er der nemlig ikke... Der efter kan det
blive lidt irriterende med en minijack som lyd udgang. Det virker bare
ikke rigtig prof... Så er der om hvorvidt man vil bruge MIDI eller ej...
Det er ved at være yt i forhold til at man bruger samples og sample
playere men jeg har da stadig god gavn af det.

Jeg vil nok anbefale at hvis man påtænker at lave lydredigering der
kræver at man flytter lyd frem og tilbage mellem computeren og alt
muligt andet så skal man nok investere i et lydmodul. Der findes mange
forskellige og i mange forskellige prisklasser. Firewire er det mest
stabile og fungere ganske problemfrit med Mac'en.

Der er dyre apparater der kan meget og billige der kan næsten det samme.
Fx Motu 828mkII ca. 8000,- der er ret dyr men som også kan alt hvad man
kan få brug for og så er der MAudio firewire 410 til ca. 3.500 det kan
så seævfølgelig heller ikke så meget som Motu'en... Det er også ret
forskelligt om der følger software med (altså redigeringsprogram).

--
Mvh Nicolai Brandt

http://www.nicolaibrandt.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 16-08-04 01:20

> [...]

> anderledes i en mac end i en pc mht lyd) .
>
> Er der nogen af jer der ved noget om det ? Jeg tænker på programmer som

Mac er superfed at lave lydredigering på. Lydkortet er ganske udemærket
men har en stor mangel... Der er ikke lyd ind... Hvis man skal bruge det
er man nødt til at anskaffe sig et interface. Hvis du vil bruge Protools
er det bedste interface nok digi002 rack prisen ligger omkring de
10.000,- men så følger protools også med.

Prøv at skrive lidt mere om hvad du har tænkt dig at lave med
lydredigering så jeg ved hvad du gerne vil lave...

--
Mvh Nicolai Brandt

http://www.nicolaibrandt.dk