php?navn=Bent
Fra : jimmi

Dato : 12-08-04 09:44

Her er to file en htm og en php.
test.php skriver KUN hej, hvorfor skriver den ikke bent...???

vh
jimmi

pp.htm :

<head>
<title>sende</title>
</head>

<A HREF="test.php?navn=Bent">sende</A>

------------- og -------------

test.php :

<head>
</head>

<?
echo "hej $navn";
?>

Fra : Anders Lund

Dato : 12-08-04 09:54

jimmi wrote:

> Her er to file en htm og en php.
> test.php skriver KUN hej, hvorfor skriver den ikke bent...???

[en masse kode]

> echo "hej $navn";

Jeg tror det skyldes at globale variabler er slået fra. Du skal i stedet
for $navn bruge $_GET["navn"].

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 12-08-04 10:38

Anders Lund wrote:

> Jeg tror det skyldes at globale variabler er slået fra. Du skal i stedet
> for $navn bruge $_GET["navn"].

ja og jeg kan tilføje rtfm :)

- ulrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-04 11:14

Ulrik Nielsen skrev:

>ja og jeg kan tilføje rtfm :)

Står der i den hvorfor der ikke blev skrevet "Bent"? Det er da en
noget avanceret manual.

--
Bertel

Fra : Jimmy

Dato : 12-08-04 11:30

"Ulrik Nielsen" <un.spam@tiscali.dk> wrote in message

> ja og jeg kan tilføje rtfm :)

Hvilke søgeord ville du bruge i hvilken manual for at en der ikke kender
termer som register globals kunne løse sit problem?

Mvh
Jimmy

Fra : Anders Lund

Dato : 12-08-04 12:41

Jimmy wrote:

> Hvilke søgeord ville du bruge i hvilken manual for at en der ikke kender
> termer som register globals kunne løse sit problem?

Nu skrev han også RTFM og ikke STFM. :)
Læs noget om variabler - nok også i GET sammenhænge.

Men nu når vi vil søge, kunne det være at GET og VARIABLE var gode bud.
Tilføjelse af ordet php og en google søgning måske har svaret.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-08-04 12:54

On Thu, 12 Aug 2004 13:41:15 +0200, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

>Men nu når vi vil søge, kunne det være at GET og VARIABLE var gode bud.

Ehm, GET er jo netop en del af løsningen (som ikke er tydeligt i
udgangspunktet)? Så ja, hvis man kender løsningen, så kan man sikkert
også bruge dette til at lave søgninger, der kan føre én til løsningen.

--
- Peter Brodersen
php -r 'print floor(8.2-0.2);'

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 12-08-04 13:06

Anders Lund wrote:
> [...]
>
> Men nu når vi vil søge, kunne det være at GET og VARIABLE var gode bud.
> Tilføjelse af ordet php og en google søgning måske har svaret.

rtfm, er da helt på sin plads, man kunne læse om variable:
http://dk2.php.net/variables

jeg ved godt at vi alle skal hjælpe hinanden, men lige spørgsmålet om
hvorfor man ikke kan fange en g/p variabel er et af dem der diskuteres
allermest her. (synd at php-faq.dk er nede)

mvh ulrik

ps:
posten her er venligt ment.
- man kan lære meget ved at læse manualer :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-04 13:41

Ulrik Nielsen skrev:

>rtfm, er da helt på sin plads

Nej.

Principielt mener jeg ikke at der er grund til at bruge bandeord
over for folk der er i tvivl om hvad de skal stille op - når det
altså ikke er bøvehoveder der spørger for 117. gang om banale
ting.

Derudover mener jeg heller ikke at der er nogen grund til at
henvise til manualen når det ikke er muligt for en ukyndig at
vide hvor han skal lede eller læse.

Ydermere var svaret allerede givet af en anden, så din kommentar
var overflødig.

Men ser man bort fra de tre forhold, så er det da rigtigt at dit
svar var velplaceret.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-04 13:38

Anders Lund skrev:

>Men nu når vi vil søge, kunne det være at GET og VARIABLE var gode bud.

Men det kan godt være svært at gætte.

Og svaret på spørgsmålet fylder ikke mere end den ubehøvlede
opfordring - og så var det endda allerede givet.

--
Bertel

Fra : Anders Lund

Dato : 12-08-04 13:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Men det kan godt være svært at gætte.

Ja, det kan jeg godt se, når jeg lige kigger på det igen.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-08-04 11:33

On Thu, 12 Aug 2004 11:37:57 +0200, Ulrik Nielsen <un.spam@tiscali.dk>
wrote:

>ja og jeg kan tilføje rtfm :)

Det er for billigt at slynge ud her. PHP har udskiftet væsentlige
parametere i deres default-konfiguration mellem to versioner - der er
ikke ændret på noget kode.

--
- Peter Brodersen
php -r 'print floor(8.2-0.2);'

Fra : Jacob Atzen

Dato : 12-08-04 21:17

Ulrik Nielsen <un.spam@tiscali.dk> writes:

> ja og jeg kan tilføje rtfm :)

Hvis du gør det, vil du så ikke være venlig at henvise til, hvilken
del af manualen, du mener der bør læses. Det gør det så meget
nemmere. Jvf. evt:

<http://www.bsd-dk.dk/archives/2002/Oct/0105.html>

- Jacob Atzen

Fra : Anders Lund

Dato : 12-08-04 21:40

Jacob Atzen wrote:

> <http://www.bsd-dk.dk/archives/2002/Oct/0105.html>

Ahhh, hvor er BSD folk da bare så gode... man bliver jo helt i godt
humør af den slags læsning. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : René Jensen

Dato : 07-09-04 18:40

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> [en masse kode]

> Jeg tror det skyldes at globale variabler er slået fra. Du skal i stedet
> for $navn bruge $_GET["navn"].
>
> --
> Anders Lund - anders@andersonline.dk

Hej,

hvorfor ikke bruge
global $navn;

mvh
rené

Fra : Anders Lund

Dato : 07-09-04 19:23

René Jensen wrote:

> hvorfor ikke bruge
> global $navn;

Jeg bruger det, for det er det jeg plejer at bruge. Hvad fordele/ulemper
der er ved det ene i forhold til det andet ved jeg ikke.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 07-09-04 20:14

"René Jensen" <rene@tekit.dk> writes:

> "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> hvorfor ikke bruge
> global $navn;

Fordi register_globals er slået fra. Desuden er global $variabel
rigtig skidt stil:

- Du kan ikke umiddelbart se om $variabel er en global variabel. Du
bliver nødt til undersøge om den er defineret global andet steds i
din funktion.
- Det er svært at lave en søg og erstat, når du bruger global istedet
for $GLOBALS[].

- Jacob Atzen

Fra : René Jensen

Dato : 07-09-04 20:29

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> din funktion.
> - Det er svært at lave en søg og erstat, når du bruger global istedet

okay, fedt nok... tak forsvaret

rené
www.tekit.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 07-09-04 21:04

René Jensen wrote:

> okay, fedt nok... tak forsvaret

Det var da nogle underlige nogen at takke for det her.
Hvad med Jacob?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Atte André Jensen

Dato : 07-09-04 21:24

Anders Lund wrote:

> Det var da nogle underlige nogen at takke for det her.
> Hvad med Jacob?

LOL

--
peace, love & harmony
Atte

http://www.atte.dk - remove the underscore to reply

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 12-08-04 11:19

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-04 11:33

Anders K. Madsen skrev:

>--
> Anders K. Madsen --- http://lillesvin.linux.dk
>
>"There are 10 types of people in the world.
> Those who understand binary - and those who don't."

Næ, der er nu 11 - der er nemlig også dem der har for lange
signaturer og vedhæftede filer i deres indlæg.

--
Bertel

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 12-08-04 11:43

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-04 11:49

Anders K. Madsen skrev:

>Nej, den er vist ikke for lang...

Se her:

http://lundhansen.dk/bertel/akmadsen.jpg

>Vedhæftet fil? Ja, det kaldes en PGP signatur...

Kald det hvad du vil, bare du fjerner det.

Xfut dk.admin.netikette
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 12-08-04 14:36

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-04 14:26

Anders K. Madsen skrev:

>Nu ved jeg ikke med resten af gruppen, men jeg opfatter ikke RTFM som et
>"bandeord"

Siger du også "ris til egen numse" - eller endda evt. "bagdel"?

Man kan ikke bare sådan omdefinere ord og forkortelser efter egne
indfald (og man kan heller ikke regne med diverse amerikanske,
bandeordsforskrækkede forklaringer).

Xfut dk.kultur.sprog

Fra : Hanne Eeg

Dato : 01-10-04 13:33

Dette indlæg har fået rigtig mange kommentarer - herunder "rtfm".

Men jeg føler med afsenderen, for vel er jeg gammel (assembler
m.m.) programmør, men ikke web-programmør.

Altså forsøger jeg mig for tiden med php helt fra bunden i
fritiden.

Nu ville jeg jo forvente, man connecter til databasen, læser fra
den, opdaterer den, skriver tilbage og så endelig dropper
forbindelsen.

Det lyder jo enkelt, ikke sandt?

Det er da også lykkedes mig at oprette en database og læse i den.

Men - så kommer problemet med at opdatere:

Jeg gør så det, jeg nu har fundet ud af må være totalt ulogisk
for en erfaren php-programmør: Søger på tåbelige ord som "UPDATE"
og "WRITE" !

Men jeg kommer da videre: På dk.php.net finder jeg nemlig flg.:

"Assuming the query succeeds, you can call mysql_num_rows() to
find out how many rows were returned for a SELECT statement or
mysql_affected_rows() to find out how many rows were affected by
a DELETE, INSERT, REPLACE, or UPDATE statement. "

OK - ordet "UPDATE" var så måske alligevel ikke et helt tåbeligt
søgeord, når jeg vil opdatere et felt i en tabel. Så jeg søger
igen: Denne gang på både mysql og UPDATE - og får ovenstående
resultat een gang til!

Jeps: RTFM *lol*

Venlig hilsen

Hanne