W3's vertikalt centrerede får!?
Fra : Martin Yousif

Dato : 13-08-04 04:07

Hej, jeg kan godt lide når en side bliver centreret både
horisontalt og vertikalt, men jeg får problemer (især med IE6)
når jeg skal centrere vertikalt!

Jeg chekkede w3's eget eksempel:
http://www.w3.org/Style/Examples/007/center-example.html
Det ser ikke ud til at virke i IE6! Er det mig, eller er det ikke
KUN centreret horisontalt i IE6??

Så er der løsningen hvor man bruger negative marginer med CSS:
width:700px; height:500px; margin-top:-250px;
margin-left:-350px;"><--CENTRERET SIDE--></div>
Men så forsvinder noget af siden hvis man åbner den i et
browservindue der er mindre end den angivne højde og bredde.

Der er også tabel-løsningen:
<--CENTRERET SIDE-->
Dette er umiddelbart en løsning der virker, MEN så kan jeg ikke
få lov til at bruge en DOCTYPE, andet end:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
Hvis jeg bruger andre end denne så forsvinder den vertikale
centrering! Dette er sørgeligt da mine sider iøvrigt validerer
efter XHTML.

Er der nogle derude der er bedre til at kode end W3C , så
HJÆLP!
På forhånd tak og mvh. Martin Y

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-08-04 09:33

Martin Yousif skrev:

> Jeg chekkede w3's eget eksempel:
> http://www.w3.org/Style/Examples/007/center-example.html
> Det ser ikke ud til at virke i IE6! Er det mig, eller er det ikke
> KUN centreret horisontalt i IE6??

Det er ikke bare dig. Eksemplet benytter display: table-cell der
ikke er understøttet i IE. Der benyttes i øvrigt også position:
fixed - en anden ting som IE mangler understøttelse af.

> Så er der løsningen hvor man bruger negative marginer med CSS:

[snip]

Jep - den virker.

> Men så forsvinder noget af siden hvis man åbner den i et
> browservindue der er mindre end den angivne højde og bredde.

- men har netop ovenstående problem.

> Der er også tabel-løsningen:

Problemet her er height-attributten der ikke er gyldig.

> Dette er umiddelbart en løsning der virker, MEN så kan jeg ikke
> få lov til at bruge en DOCTYPE, andet end:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Du kan bruge enhver doctype der sætter browseren i quirks-mode. Men
generelt er det en dårlig ide at bruge quirks mode - netop fordi
den baserer sig på "quirks", altså mærkværdige fejlopfattelser af
css-standarden.

Du kan ændre tabel-metoden så den også virker i standard-mode ved
at flytte højdeangivelsen fra table til td eller body.

Generelt er vertikal centrering dog mangelfuldt implementeret i
CSS2.1. Nogen vil mene at man helt skal holde sig fra at centrere
vertikalt, men faktum er at der ikke er nogen rigtig god måde at
centrere vertikalt på (hvor kravene til en "rigtig god måde" er
valid kode + god browsersupport + ingen uheldige bivirkninger)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Yousif

Dato : 13-08-04 12:39

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Du kan ændre tabel-metoden så den også virker i standard-mode ved
> at flytte højdeangivelsen fra table til td eller body.

Hvordan gør jeg det?
Kan du evt. skrive mig et kode-eksempel?
Jeg kan ikke umiddelbart få det til at virke.